Moderator: Redaktörer
Mich skrev:Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?
Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på![]()
Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.
Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är detÄven om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).
//Michael
subjektivisten skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=723308#723308
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar...![]()
Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.
Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
henrikwiklund skrev:DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar...![]()
Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.
Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)
100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.
Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.
Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Nicke skrev:Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med![]()
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det
Nicke skrev:Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall
subjektivisten skrev:Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.
Nicke skrev:Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )
Nicke skrev:Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men
KarlXII skrev:Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.
subjektivisten skrev:Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.
Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster