lennartj skrev:Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen även om de är prisvärda.
Detta är precis det, sagt som det är ett faktum. Vilket det inte är, det är bara din åsikt inte ett faktum.
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen även om de är prisvärda.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen även om de är prisvärda.
Detta är precis det, sagt som det är ett faktum. Vilket det inte är, det är bara din åsikt inte ett faktum.
subjektivisten skrev:
Sorry, din åsikt väger inte mer än vem som helst. Du har din åsikt, jag har min. Vi verkar ha helt olika synvinklar på hifi. Men att komma med rena uppmaningar att vi som gillar ino ska inse saker är befängt. Du om någon borde förstå viktigt med ödmjukhet för andras åsikter och inte komma med med dina egna åsikter och köra det som fakta för alla andra.
DVD-ai skrev:Richard skrev:steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*
* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.
jag skulle tippa på att <200Hz eller något i den stilen så får pi60(s) smisk i ljudtryck, men över så tror jag att pi60(s) vinner. över delningen någonstans så tror jag att pi60(s) totalt söndermosar diskanterna hoss "MAXXX" högtalarna.
bara min "uppskattning"
crion skrev:DVD-ai skrev:Richard skrev:steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*
* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.
jag skulle tippa på att <200Hz eller något i den stilen så får pi60(s) smisk i ljudtryck, men över så tror jag att pi60(s) vinner. över delningen någonstans så tror jag att pi60(s) totalt söndermosar diskanterna hoss "MAXXX" högtalarna.
bara min "uppskattning"
Maxx3 diskanten saknar hornladdning vad jag kan se så där får den nog tufft. Den kan dock vara delad högre upp vilket gör att den får bättre arbetsområde, men om det räcker till vet jag ej. Däremot tror jag samtliga frekvenser under diskanten har potential att spela starkare på MAXX3. Framförallt blir det lättare med den betydligt högre känsligheten om 91dB med 2,9Ohm som lägsta impedans vid 24Hz och 4Ohm nominellt. Fler både större och mindre element med mindre potentiell distorsion vid samma ljudtryck. Jag tror att detta kan bli rätt uppenbart på liknande sätt som när man placerar i56/Py bredvid en pi60 och drar upp volymen.
Vad det gäller byggkvalite på MAXX3 så måste jag nog säga att gå gärna och kläm nästa gång på Wilsons större högtalare på nästa mässa. De har riktigt hög finish på kabinett. Jag har ännu inte sett några billackerade ino's i den kvalitén än. Men någon kanske har ett par på gång?
Sedan vet jag inte vart Richard får utvecklingstiderna ifrån, är han insatt i utvecklingsarbetet hos Wilson? Dave Wilson har väl hållt på med högtalarutveckling i lugnt över 30 år. Han släppte ju WAMM kommersiellt 1981 så någon gröngöling är han inte, däremot driver han ett företag som tar betalt för sina alster..
pingvinlakrits skrev:För övrigt hoppas jag att tråden kommer ur sitt ställningskrig om vad som är bra eller inte - så länge man själv är nöjd och glad så kan man väl unna det andra lägret att få tycka att det de gillar är bättre.
Nattlorden skrev:"Bäst i världen" betyder väl "Bäst i världen (av det jag känner till)" ?
pingvinlakrits skrev:crion: mina förra pi60 och mina i16s håller toppklass på billacken - men då har jag haft tur att hitta en lackerare som är intresserad av att leverera toppklass.
Köper man en färdig produkt från en större högtalartillverkare så räknar man ju givetvis med hög finish på lack/fanér. I de flesta fall jag sett av "hemlackerade" så har kvaliteten varit sämre - och endast i ett fåtal fall lika bra som köpehögtalare.
Bamsefar skrev:Intressant, många med åsikter, ytterst få om ens NÅGON här i tråden har ÄGT både märkena....
I ena ringhörnan har vi LennartJ som uttalar sig om märken som vissa byter underkläder, och enbart lyssnat på andras prylar i rum han inte ens har kunskap om hur de uppför sig. Framförallt finns det i LennartJs värld bara Lennarts sätt att se eller för den delen höra på saker - shit pomfritt, det ger jag inte ett enda öre för....
I andra hörnan Crion som älskar allt som kostar muchos dineros, och således förespråkar saker som sätter likhetstecken mellan högt pris och hög prestanda. Right... Inget illa igentligen, Crion är okej som person, men jag delar inte alls den fanatism som han utalar sig om - har en del kvar att uppleva helt enkelt....
Oberoende av vad: Jag vågar påstå att jag är den ENDA av de som skriver i denna tråd som ägt FLERTALET Wilson högtalarsystem och framförallt flertalet Ino Audio system. Båda tillverkarna har liknande utgångspunkter och flera likheter än olikheter (faktiskt). Men de skiljer sig otroligt på vissa områden, som t.ex. frekvensomfång och dynamikhantering (och för ordmärkaren, det finns flera exempel men det är ointressant för denna tråd).
Vissa kan komma att föredra Wilson, och vissa föredrar Ino Audio eller för den delen något annat märke.
Men sålänge man inte klarar av att förstå grundläggande akustiklära, och tro mig det räcker inte med några små simpla mätningar med t.ex. frekvenssvep eller liknande, så skall man ta det jävligt lugnt med uttalanden. Det krävs verkligen mycket mera.
Sen efter det så kan ni gå ut och köpa Wilson och Ino Audio, inred ett rum på ett korrekt sätt, och först DÄREFTER kan ni uttala er - fram tills dess, och ingen är där idag tro mig, så har ni rätten att berätta eran sanning för världen, dvs er sanning. Det innebär dock inte att jag köper vad ni säger, för än så länge har ni bara visat upp åsikter som får mig att vända mig bort.
I ena ringhörnan har vi LennartJ som uttalar sig om märken som vissa byter underkläder, och enbart lyssnat på andras prylar i rum han inte ens har kunskap om hur de uppför sig.
Bamsefar skrev:Intressant, många med åsikter, ytterst få om ens NÅGON här i tråden har ÄGT både märkena....
I ena ringhörnan har vi LennartJ som uttalar sig om märken som vissa byter underkläder, och enbart lyssnat på andras prylar i rum han inte ens har kunskap om hur de uppför sig. Framförallt finns det i LennartJs värld bara Lennarts sätt att se eller för den delen höra på saker - shit pomfritt, det ger jag inte ett enda öre för....
I andra hörnan Crion som älskar allt som kostar muchos dineros, och således förespråkar saker som sätter likhetstecken mellan högt pris och hög prestanda. Right... Inget illa igentligen, Crion är okej som person, men jag delar inte alls den fanatism som han utalar sig om - har en del kvar att uppleva helt enkelt....
Oberoende av vad: Jag vågar påstå att jag är den ENDA av de som skriver i denna tråd som ägt FLERTALET Wilson högtalarsystem och framförallt flertalet Ino Audio system. Båda tillverkarna har liknande utgångspunkter och flera likheter än olikheter (faktiskt). Men de skiljer sig otroligt på vissa områden, som t.ex. frekvensomfång och dynamikhantering (och för ordmärkaren, det finns flera exempel men det är ointressant för denna tråd).
Vissa kan komma att föredra Wilson, och vissa föredrar Ino Audio eller för den delen något annat märke.
Men sålänge man inte klarar av att förstå grundläggande akustiklära, och tro mig det räcker inte med några små simpla mätningar med t.ex. frekvenssvep eller liknande, så skall man ta det jävligt lugnt med uttalanden. Det krävs verkligen mycket mera.
Sen efter det så kan ni gå ut och köpa Wilson och Ino Audio, inred ett rum på ett korrekt sätt, och först DÄREFTER kan ni uttala er - fram tills dess, och ingen är där idag tro mig, så har ni rätten att berätta eran sanning för världen, dvs er sanning. Det innebär dock inte att jag köper vad ni säger, för än så länge har ni bara visat upp åsikter som får mig att vända mig bort.
Nattlorden skrev:Det har säkert ett monetärt värde för Wilson.![]()
Själv har jag bara hört Watt/puppy på Arken en gång och det var någon av de bedrövligaste besvikelser jag varit med om...
steveo1234 skrev:Ah, det säger du bara för att du inte var på hifimässan i Malmö och lyssnade på Cabesse La Sphere. Kostade en mijon och lät sämre än , ja, nära nog allt annat på mässan.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ah, det säger du bara för att du inte var på hifimässan i Malmö och lyssnade på Cabesse La Sphere. Kostade en mijon och lät sämre än , ja, nära nog allt annat på mässan.
Nej, det hade inte blivit någon besvikelse för min del, för jag hade förväntat mig att Cabasse lät skräp precis som vanligt.
LasseA skrev:
En del av den puckeln beror på den förstärkning i låga frekvenser som uppkommer genom närfältsmätning, som John Atkinson använder. Han kommenterar oftast (alltid?) detta i texten också, så även denna gång:
"While there is a broad boost in the mid- and upper bass in this graph, this is primarily due to the nearfield measurement technique; the MAXX 3's low-frequency output extends down to 30Hz or so, below which it rolls off with the usual 24dB/octave slope of a reflex alignment."
Man ska nog inte dra alltför stora växlar på själv kurvutseendet <100-150Hz pga detta utan gå mer på vad han skriver i texten.
philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:
LasseA skrev:philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:
Alla ni som tar upp impulssvaret som ett agrument för/mot högtalares förmåga att prestera mer eller mindre väl, skulle inte ni kunna förklara på vilket sätt detta påverkar ljudet? Varför är detta ett dåligt impulssvar och varför är det på pi60 bra? Jag har långt från greppat detta oh skulle uppskata mer information i ämnet. Så vitt jag förstår beror impulssvaret på hur många element man använder, vilken polaritet de är kopplade med etc men jag skulle behöva mer info om just specifikt vad som är bra/dåligt, det verkar som om ni kan tillhandahålla denna information?
steveo1234 skrev:
Aha.
Men, hur skiljer man isåfall på de högtalarna som faktiskt har den där irriterande baspucklen och de högtalare som inte har den?
Att baspucklen finns där på många (speciellt mindre) högtalare är jag ganska säker på då jag tycker mig höra den allt som oftast. Dessutom har jag fått för mig att konstruktören medvetet placerar pucklen där för att ge lyssnaren ett intryck att högtalaren spelar "bra bas". Dvs, lyssnaren får ett intryck att högtalaren är baskapabel fastän den faktiskt inte spelar särskilt djup bas.
steveo1234 skrev:
Liten kommentar. Bilden visar ett stegsvar och inte ett impulssvar.
celef skrev:Bamsefar skrev:Intressant, många med åsikter, ytterst få om ens NÅGON här i tråden har ÄGT både märkena....
shit, detta var ett av det mest mot andra nedtryckande och samtidigt självberömmande inlägg jag någosin läst på detta form, grattis till bedriften
LasseA skrev:steveo1234 skrev:
Ojdå, jag fick för mig att impulssvar var det svenska ordet för "step response" men det kan ju såklart vara fel. Vad skiljer de 2 åt?
steveo1234 skrev:LasseA skrev:steveo1234 skrev:
Ojdå, jag fick för mig att impulssvar var det svenska ordet för "step response" men det kan ju såklart vara fel. Vad skiljer de 2 åt?
Svaret är antingen jätteenkelt eller jättesvårt beroende på hur bekväm du är med matematik
LasseA skrev:En del av den puckeln beror på den förstärkning i låga frekvenser som uppkommer genom närfältsmätning, som John Atkinson använder. Han kommenterar oftast (alltid?) detta i texten också, så även denna gång:
"While there is a broad boost in the mid- and upper bass in this graph, this is primarily due to the nearfield measurement technique; the MAXX 3's low-frequency output extends down to 30Hz or so, below which it rolls off with the usual 24dB/octave slope of a reflex alignment."
Man ska nog inte dra alltför stora växlar på själv kurvutseendet <100-150Hz pga detta utan gå mer på vad han skriver i texten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster