pK avhämtning spikat 5/12! NU; Bilder och skvaller!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-12-06 20:17

KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:En sak jag lade märke till på Lotta som jag inte vågade nämna högt var kanske inte att den var ljus i klangen men däremot så tyckte jag att det "fräste" till vid vissa ljud i diskanten. Det lät inte bra tyckte jag. Det var korta partier och endast vid vissa tillfällen. Intressant var att just efter detta, när musiken tystnade så berättade Bertil Alving om svårigheten att spela in bokstaven S i bland körer då den skiljer sig åt från kör till kör m.fl parametrar. Vilket som var boven i dramat, inspelningen eller högtalarna, låter jag vara osagt. Men nu vet du den detaljen iaf. Det kan kanske också ha med plåten att göra.

Mvh

Filip

Det där hörde jag också,på första lyssningsvändan. Det var någon rätt ny skiva - kommer inte ihåg vilken. Sen, precis när vi skulle gå, så hittade mike34 ett problem: kabelanslutningen på höger sida var lös.
När vi senare körde igång hördes inte det där fräsandet. Tvärtom så hade både Bertil och jag ett hallelujamoment när vi spelade ett stycke.
Fan, jag blev så tagen att jag har glömt vad som spelades då också..

Det var riktigt ultratransparent med en sagolik närvaro. Magiskt.

Fast på en del inspelningar slog den där ljusheten till - men inget mer fräsande. Jag vet inte om det var problemet med anslutningen eller skivan som gjorde att man hörde det där ljudet.

I mina öron så lät det "lite glittrigt" i diskanten emellanåt, ungefär som åt ett mycket ljust klockspel eller sånna där rör som hänger i en ställning som trummisen drar över med stocken om ni förstår vad jag menar.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 20:33

Fjonkalicious skrev:En sak jag lade märke till på Lotta som jag inte vågade nämna högt var kanske inte att den var ljus i klangen men däremot så tyckte jag att det "fräste" till vid vissa ljud i diskanten. Det lät inte bra tyckte jag. Det var korta partier och endast vid vissa tillfällen. Intressant var att just efter detta, när musiken tystnade så berättade Bertil Alving om svårigheten att spela in bokstaven S i bland körer då den skiljer sig åt från kör till kör m.fl parametrar. Vilket som var boven i dramat, inspelningen eller högtalarna, låter jag vara osagt. Men nu vet du den detaljen iaf. Det kan kanske också ha med plåten att göra.

Mvh

Filip

Körinspelningar är extremt dynamiska (vilket har förklarats varför tidigare på forumet) och de har oftast denna problematik och vi håller med att Låtta är kanske aningen för intolerant mot dessa fel. Det ska vi försöka åtgärda. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-12-06 20:37

Vilken snygg hatt Naqref! Vad är det för en modell?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2009-12-06 20:46

Galet mycket nördar på bilderna. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-06 21:25

Knycker Rogers bild lite...

Bild
Lilla Anna och Långa Farbrorn

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-06 21:32

tom jag tycker erik är lång
jag reagerade också på den bilden innan
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 21:33

Långa farbrorn försöker kränga på Lilla Anna lite matchade fuldiskanter...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 21:35

Naqref skrev:
screen skrev:Nu kommer jag att vara lite ful men samtidigt ärlig i min uppfattning:

Jag tyckte (faktiskt) inte att "LOTTA" spelade bättre eller mera nyanserat eller djupare eller kunde frambringa (OBS! Detta i mina öron upplevt!) djupare toner än vad JAG upplevede att pK klarade. Däremot upplevde jag "LOTTA" som något ljusare i sin framtoning. Att "LOTTA" förmodligen är mera ljudtryckskapabel råder inget tvivel om, men det är inte riktigt min tekopp annat än som "lounge-högtalare".
Dom såg däremot trevliga samt lättplacerade ut och jag hoppas att försäljningen av dessa går bra samt att mottagandet på marknaden blir gott! :)

"LOTTA" = Larsen L8

Om man nu får vara helt ärlig i sin uppfattning utan att ett "drev" slår ihjäl en nu?

Klart man får vara helt ärlig! Bättre än att vara motsatsen. ;)

Ska kommentera det du skriver lite.
pK och Låtta går ungefär lika långt ner i basen men den senare har en något mjukare avrullning vilken gör att den kan låta som den saknar något i vissa register jämfört med pK. pK är dock något speciell. ;)
Ljudbilden är tänkt att vara diffusare jämfört med pK. Vi hade en diskussion om detta (jag minns inte med vem dockl) under kvällen och tanken med Larsen-högtalarna är att de är medvetet gjorda så att de inte får samma fokus som pK (och liknande högtalare) utan att de ska ha en tydlig känsla av "kropp" men ha samma diffusa ljudbild som man kan uppleva i verkligheten. Dels för att det påminner mer om verkligheten men samtidigt så gör den i mitt tycke överdrivna fokuseringen hos vissa högtalare att man bildligt fokuserar mer på detta istället för att lyssna på musiken (sliten floskel - jag vet).
När det gäller den något ljusaklangen så är vi medvetna om den och den ska korrigeras lite. Att den låter lite ljus beror på att vi faktiskt har ändrat högtalaren lite. Tidigare så satt det en platta bakom diskanten gjord av wellpapp men nu är den utbytt mot vattenskuren rostfri plåt. Det akustiska beteendet hos plåten avviker mot wellpappen och vi har anledning att tro att det är plåten som åstadkommer den i nuläget något ljusare klangen. Detta ska korrigeras en aning till produktionen.

Det är alltid värdefullt att få feedback på sina produkter och speciellt viktigt är det att få från de som vet kan formulera sina lyssningserfarenheter på ett sätt som gör att man kan använda det i återkopplingen trots att de inte delar ens filosofi. Av din recension av Låtta vet vi nu att du kan det! :D

Kan ju nämna att plåten som sitter bakom diskanten är ett gammalt patent från Peter Snell. Stig kunde inte använda denna typ av lösning i sina 80-talare av den anledningen. Han var dock väldigt medveten om att det kunde vara en bra lösning. Den användes i Snell typ One från 70-talet:
http://user.faktiskt.io/avr7000/larsen/snell/eq_020.jpg

ps.
Tack för godiset! :)
ds.

det där lät bra flummigt, kan väl inte vara möjligt??
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 21:40

Nja det återstår att mäta/se...
Tidigare satt det alltså en kartongbit innanför det svarta tyget, nu sitter det en stålplåt fritt exponerad direkt vid diskanten.
Biten är en "vägg" som skall reflektera diskanten.
Tesen är då att det skulle skilja sig i hur mycket kartong under tyg skulle dämpa (sin egen funktion som reflektor) jämfört med stålplåten.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-12-06 21:41

avr7000 skrev:Långa farbrorn försöker kränga på Lilla Anna lite matchade fuldiskanter...

Det lustigaste var att när jag nästan gett upp mina övertalningsförsök så bar Lilla Anna med sig diskanterna ut till bilen. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 21:45

From us all to Soundbregotten! en hälsning...

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-06 21:49

KarlXII skrev:

Mvh

Filip

Det där hörde jag också,på första lyssningsvändan. Det var någon rätt ny skiva - kommer inte ihåg vilken. Sen, precis när vi skulle gå, så hittade mike34 ett problem: kabelanslutningen på höger sida var lös.
När vi senare körde igång hördes inte det där fräsandet. Tvärtom så hade både Bertil och jag ett hallelujamoment när vi spelade ett stycke.
Fan, jag blev så tagen att jag har glömt vad som spelades då också..

Det var riktigt ultratransparent med en sagolik närvaro. Magiskt.

Fast på en del inspelningar slog den där ljusheten till - men inget mer fräsande. Jag vet inte om det var problemet med anslutningen eller skivan som gjorde att man hörde det där ljudet.

Det är helt otroligt att mina öron fungerar. Skönt att fler än jag hörde det :-)

Förklaringen låter också trolig, det lät ändå så pass så att jag knappast tror att Naq hade kunnat missa det under utvecklingen.

Skönt att det var ett enkelt problem.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-06 21:49

Erik_Johansson skrev:
avr7000 skrev:Långa farbrorn försöker kränga på Lilla Anna lite matchade fuldiskanter...

Det lustigaste var att när jag nästan gett upp mina övertalningsförsök så bar Lilla Anna med sig diskanterna ut till bilen. :)

/Erik
Jag vet inte var de är. De är inte är här...

De kanske är i IÖs bil, jag raffsade bara ihop mina kartonger som jag samlat ihop. Finns de här får jag skicka dem till dig.

Du menar att du var så klurig att du la dem bland mina prylar? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-12-06 21:49

avr7000 skrev:From us all to Soundbregotten! en hälsning...

Bild

Stefan

:lol: :D :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-12-06 21:56

MagnusÖstberg skrev:
Erik_Johansson skrev:

/Erik

De kanske är i IÖs bil, jag raffsade bara ihop mina kartonger som jag samlat ihop. Finns de här får jag skicka dem till dig.

Jag såg bara att de stod på lådan när du bar ut den till bilen och tänkte "Åfan... så han tog med dem?" :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 21:56

avr7000 skrev:Nja det återstår att mäta/se...
Tidigare satt det alltså en kartongbit innanför det svarta tyget, nu sitter det en stålplåt fritt exponerad direkt vid diskanten.
Tesen är då att det skulle skilja sig i hur mycket kartong under tyg skulle dämpa (sin egen funktion som reflektor) jämfört med stålplåten.

Mvh

Stefan

naqref skrev ju att wellpappen/plåten var bakom diskanten, den är alltså framför diskanten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-06 22:01

Erik_Johansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Erik_Johansson skrev:

/Erik

Jag såg bara att de stod på lådan när du bar ut den till bilen och tänkte "Åfan... så han tog med dem?" :)

/Erik

Jag tittade lystet på dem när han kånkade ut dem... :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-06 22:02

celef skrev:

Mvh

Stefan

naqref skrev ju att wellpappen/plåten var bakom diskanten, den är alltså framför diskanten?

Den "skär" över halva domen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-12-06 22:05

KarlXII skrev:
Erik_Johansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Erik_Johansson skrev:

/Erik

/Erik

Jag tittade lystet på dem när han kånkade ut dem... :P

Så det är till dig han ska skicka dem? ;)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 22:06

celef skrev:

Mvh

Stefan

Nja den täcker en del av Domen som på Snell typ A.

Bild

Passningen på denna prototyp-plåt är inte heller så bra som den skall bli sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-06 22:06

celef skrev:naqref skrev ju att wellpappen/plåten var bakom diskanten, den är alltså framför diskanten?

[s]Om man ser på bilden på Snell-högtalaren skulle man väl kunna säga att den är både på, bakom och framför diskanten.[/s] :P
Ah, nu kom det en bild. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-06 22:08

jag tittade på den diskanten med
har du någon bild på de andra diskanterna?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:08

nolimitsoya skrev:
celef skrev:naqref skrev ju att wellpappen/plåten var bakom diskanten, den är alltså framför diskanten?

[s]Om man ser på bilden på Snell-högtalaren skulle man väl kunna säga att den är både på, bakom och framför diskanten.[/s] :P
Ah, nu kom det en bild. :)

Prexis! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:09

profbd skrev:jag tittade på den diskanten med
har du någon bild på de andra diskanterna?

De är väl gömda. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 22:10

avr7000 skrev:
celef skrev:

Mvh

Stefan

Nja den täcker en del av Domen som på Snell typ A.

Bild

Passningen på denna prototyp-plåt är inte heller så bra som den skall bli sedan.

Stefan

ojdå, vilket arr, ser ju ut att kunna bli lite hur som helst med en sån där där, men jag förstår nu varför jag inte förstod vad naqref dillade om :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:10

celef skrev:

Mvh

Stefan

Som sagt den är mestadels bakom diskanten men en mindre del är bakom plåten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:11

celef skrev:ojdå, vilket arr, ser ju ut att kunna bli lite hur som helst med en sån där där, men jag förstår nu varför jag inte förstod vad naqref dillade om :)

Sorry om jag inte lyckades förmedla det med ord men nu verkar det vara klarare?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-06 22:14

"De är väl gömda."
luring där :)
jag antar att de var under den trekantiga textilbiten
jag var lite frestad att pilla upp den men så kom peter
komm nu ska vi lyssna på pipkillers :lol:
Senast redigerad av profbd 2009-12-06 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:14

avr7000 skrev:From us all to Soundbregotten! en hälsning...

[img]Svindyrt%20arenabygge[/img]

Stefan

*fniss*

/från någon som bor brevid ett arenabygge för 500mkr i en kommun med 70kpers

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 22:16

profbd skrev:De är väl gömda.
luring där :)
jag antar att de var under den trekantiga textilbiten
jag var lite frestad att pilla upp den men så kom peter
komm nu ska vi lyssna på pipkillers :lol:

Jepps, extradiskanterna låg under filtbiten och jag försökte förmedla den kunskapen vid ett flertal tillfällen och är det fler som önskar veta hur de fungerar så svarar jag gärna på det i en annan tråd. :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum