Rydberg skrev:Hela resonnemanget verkar vara väldigt fyrkantigt och inskränkt. Men det klart, så här resonerar männskor som redan vet, man blir illamående av denna orgie i självgodhet.
Ironi:Tack Rydberg för denna tydliga och relevanta kommentar, inriktad helt på sakfrågan och utan ens ett unds av personangrepp.
Känns skönt att få så tydlig feed back... Inte så att man får några intressanta input i sakfrågorna direkt, men man behöver i varje fall inte sväva i ovisshet om att det finns en del ömma tår därute.
Allvar:Nåväl, dessa reaktioner var väl väntade. Kanske inte just från Rydberg dock.

Är det verkligen nödvändigt att kalla andra för fyrkantiga, inskränkta och självgoda?
Är man fyrkantig, inskränkt och självgod för att man inser, att det i en normal anläggning finns mer än hundra delar i signalvägen som är ungefär lika komplicerade (har lika stor inverkan, både mät- och hörmässigt) som kablarna? Den som inte inser detta måste jag utgå ifrån har nollkoll, och har garanterat inte provat själv.
Det är mycket lätt att i lyssningstest visa hur stor betydelse varenda lite del har (den som inte vill testa blint får gärna testa öppet, om det leder till att man kan slippa en för denna fråga ointressant debatt). Jag tror inte någon, efter att ha lekt lite med dyligt, vidhåller att kabalarna skulle ha någon särställning såsom mera hörbara än alla de ofantligt många andra delarna.
Prova att byta lite olika komponenter inuti era CD-spelare, DA-omvandlare, förförstärkare och effektförstärkare och hör själva! (Högtalarnas komponenter, speciellt de mekaniska delarna i högtalarelementen, påverkar i regel ännu mera än elektronikkomponenterna tidigare i kedjan, men det verkar de flesta vara överens om.) Fram med lödkolven och meka, lyssna och lär!
Det är lätt att sitta och påstå en massa saker, men undersök saken först! Testlyssna fram inverkan av ALLA komponenter innan ni deklarerar era "sanningar". (Det är ju den grupp ni tycks tillhöra som jämt och ständigt brukar skylla andra för att inte ha testat (utan belägg) och så är det uppenbart att det är ni som inte lyssnat...)
Jag tror alla som testat att byta lite dylika komponenter håller med mig om att det finns ofantligt många variabler i en anläggning som har hörbar betydelse, av samma dignitet som kablar, eller större, men dessa är ni bara beredda att lägga en bråkdel av pengarna på. Varför?
Vad hände med
...det är välljud jag betalar för och då är det idiotiskt att sätta några absoluta procentgränser.
Om 35% går åt till kablarna blir det kvar bara 0,65% åt var och en av de andra, säg 100, bitarna. Är inte det procentgränser???
Varför skall det inte satsas pengar på dem? Varför ingnorera (reducera betydelse/budgetandel till <1%!) på nästan alla länkar i kedjan, till förmån för en enda???
Vh, Ing. Öhman
PS. Man kan alltså vända på frågan - det handlar alltså inte nödvändigtvis om varför man skall satsa så mycket (som 35%) på kablarna, det kan lika gärna handla om varför man skall ignorera de andra komponenterna genom att satsa så mikroskopiskt lite på dem? Om det är välljud man satsar på alltså...
Låt säga att vi börjar med att statuera, att det är okej att satsa 300 000:- på kablarna? Det kan det förvisso vara. Säg för enkelhetens skull att det är tre kablar för 100 000:- per styck vi behöver.
Men då undra jag, varför inte isåfall satsa 100 000:- på lasern som läser CD-skivan också? Det är ju en viktig uppgift. Och minst lika mycket bör satsas på varje del av elektroniken som kontrollerad den: 100 000:- på horisontalservot, 100 000:- på tallriksdrivningen, 100 000:- på focusservot, och samma mängd pengar på spänningsstaben som matar dem.
Självklart skall klockan i CD-spelaren få kosta 100 000:- också, för att inte tala om FIFO-minnet och all styrning av input och output där runt. Självklart är det isåfall rimligt att lägga minst 100 000:- på en god DAC i CD-spelaren, det är ju en viktigt del i anläggningen.
Sen kommer I/U-omvandlaren, som är minst lika rimlig att lägga 100 000:- på som kablarna. Detsamma gäller analoga filtret, det får ju inte skada musiksignalen! Sen skall utgångssteget förstås kostas på så att det kan driva kabeln mellan CD och försteg!
Givetvis skall vi inte glömma bort nätdelen som matar all denna analogelektronik, 100 000:- till! Alla mekansika delar skall vi förstås inte glömma. det finns massor av dem, men låt oss förenkla det hela och säga att de är tre och vi lägger 100 000:- på var och en av dem.
Hittills har vi kommit upp i 1 500 000:-, trots att vi är kvar inuti CD-spelaren fortfarande! Dessutom kan man konstatera att vi inte titta på del-för-del i CD-spelaren, utan fortfarande ganska stora block. Många delar i CD-spelaren har ignorerats, trots att de typiskt påverkar/degraderar signalen hörbart mer än kabeln mellan CD och försteg.
Är vi noggrannare tar vi upp varje länk i CD-spelaren (men går fotfarande inte komponent för komponent), och sen följer vi signalen vidare hela vägen genom försteg, slutsteg, in i högtalaren, ut i rummet i alla riktningar, ljud mot lyssnaren och ljud studsar i väggar och till slut kommer alltihopa som skall fram, fram till öronen.
Räknar vi alla delars betydelse för slutresultatet lika seriöst som kablarna blir säkerligen slutnotan allra minst 10 000 000:-.
Hur stor andel är kabeln nu? Jo, tre procent ungefär. Det behöver inte vara orimligt alls med 300 000:- på kablar, med andra ord.
Den som vill lägga ytterligare 4 miljoner 923 tusen 77 kronor på kablar i det läget (för att nå över 35%) får förstås gärna göra det, men jag säger:
Varför inte bry sig om alla delar av anläggningen med samma ambition? 0,65% på delar i apparaterna, men 35% på kablarna är rena nippran!
Den uppfattningen måste jag få ha, lika väl som att andra uppfattar 35% som rimligt.
Nu hoppas jag alla förstår varför jag håller kabelfixeringen för nipprig i varje fall.