Konsten att skruva fast element.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Konsten att skruva fast element.

Inläggav peetwa » 2009-12-06 22:28

Jag har tidigare fått spänningar i elementen när jag skruvat fast dom oavsett om jag förborrat eller inte. Jag har dess utom haft problem med den där riktiga 0,1mm prepositionen. Hur gör man detta på ett proffsigt sätt?

Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2009-12-06 23:18

Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??

Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-06 23:24

gnypp45 skrev:Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??

Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.


Det "buktar" när man drar i det.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-06 23:32

om det buktar när det skruvas åt har man valt ett element med en för klen korg. jag är lite svag för att limma sådana element, då blir det bara buktigt när man försöker lossa det
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-06 23:43

Diskanterna kan jag tänka mig att limma men basen vill jag kunna flytta.

Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-06 23:50

Islagsmutter är ju en lösning om man vill kunna ta elementet ofta. Se till att dra dit en klick lim på själva mutten innan du slår i den.

Jag har inte satt i/ur så många element. Monterade precis i mina Bremen 5,5: or i pK. Centrera skruven, däng till med en hammare, skruva med skrubbadragga, korsdrar. Klart o betalt som Patrik säger.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2009-12-06 23:59

Fjonkalicious skrev:Islagsmutter är ju en lösning om man vill kunna ta elementet ofta. Se till att dra dit en klick lim på själva mutten innan du slår i den.

Det var ju det jag sa juh! :D

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 00:00

Fjonkalicious skrev:Islagsmutter är ju en lösning om man vill kunna ta elementet ofta. Se till att dra dit en klick lim på själva mutten innan du slår i den.

Jag har inte satt i/ur så många element. Monterade precis i mina Bremen 5,5: or i pK. Centrera skruven, däng till med en hammare, skruva med skrubbadragga, korsdrar. Klart o betalt som Patrik säger.


Jag måste förborra i detta materialet. Annars kommer det att spricka på insidan.

Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2009-12-07 00:02

Jo man borrar först, sen slår man i. För M4 inslagsmutter tror jag man borrar 5 mm osv.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 00:09

Shit va läskigt! Jag har bara tänkt skruva i elementet två gånger så jag kör nog med förborrat bara.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 00:18

Nu blev det rörigt.

Först menade jag islagsmutter. (missade gnypps inlägg, sorry)

Andra kapitlet var hur jag gör med vanlig träskruv.

------

Hur menar du med att det spricker? Du skruvar väl genom skikten? Eller är du i ändsidan och skruvar?

----

Gnypp menar rätt med islagsmutter. Du borrar ett stort hål. Bakifrån(med en dutt lim så dunkar du i en sådan här:

Bild

Fördelen är att det enda som påverkar mdf:en(i ditt fall v-mat) är hullingarna. Du kan skruva i/ur precis hur många gånger du vill. (Förutsatt att hullingarna sitter bra. Jag har haft gamla JBL där dom vibrerat loss. Då har man mindre kul. Därför min rek. med lim)

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 00:24

Lite rörigt blev det men jag tror jag hajade och ja det kan spricka på baksidan om skuven är lika lång som materialet. Det blir liksom inget mothåll och sista mm släpper. Det är nog rent kosmetiskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-12-07 00:35

Är det inte för att du har för tjock och styv tätningslist under korgen som den buktar upp av spänningar?
Hifikits list är ju det som gäller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-07 01:13

peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?


Nej, det är perfekt.

Det fungerar dock utmärkt att borra rakt ner med vanlig borrmaskin ;)

Använd Hifikits tätningslist, men om du redan har den kan du ringa Larsen som har en tätningslist som är något tunnare och smalare vilket kan vara bra..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-07 01:31

paa skrev:Är det inte för att du har för tjock och styv tätningslist under korgen som den buktar upp av spänningar?
Hifikits list är ju det som gäller.

Till de här diskanterna är även den för hård. De borde haft två skruvhål till... Man kan klippa den itu på längden för att få den att kollapsa med mindre tryck.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 08:08

U guys are super!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-12-07 19:28

Om det är klent med gods runt islagsmuttern, brukar jag dra in den i skivan med en skruvtving i stället för att slå den på plats. Ska man vara riktigt petig förborrar man med kvistborr som har samma dia som "plattan" på islagsmuttern (någon mm) för att få större anliggningsyta för limdutten.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 19:32

Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 19:40

peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?


Det beror ju på. Du kan få dit dom med tving(låter vettigt) men om du har limmat bakstycket så kan du inte göra försänkningen då du inte kommer in med ett borr. Klart, har du stor basstorlek och en festool vinkelchuck så kan det gå, men det lär nog bli lite marigt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32615
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-12-07 20:35

Du kan ju dra skruvarna till elementen med momentnyckel, då vet du att du har samma tryck runt om.

Som start drar man lite löst korsvis och sedan ökar man gradvis trycket till det avsedda. Men fråga mig inte vad som är lagom moment... :roll:

/ B

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2009-12-07 20:52

peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?


Om du i efterhand kan komma åt att borra inifrån kan bara du veta.

Hålet för 5 mm islagsmutter borras först utifrån med 5 mm borr sedan inifrån med 6mm och med borrstopp för att inte borra djupare än nödvändigt.
En 5 mm islagsmutter slås inte i utan dras på plats med 5 mm maskinskruv med bricka mellan skruvskalle och MDF-skiva.
Att med tving försöka dra i en islagsmutter är dömt att misslyckas då muttern måste sitta helt rakt monterad för att fungera som den ska.


Bild

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-12-07 22:35

ribbon skrev:
peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?


Om du i efterhand kan komma åt att borra inifrån kan bara du veta.

Hålet för 5 mm islagsmutter borras först utifrån med 5 mm borr sedan inifrån med 6mm och med borrstopp för att inte borra djupare än nödvändigt.
En 5 mm islagsmutter slås inte i utan dras på plats med 5 mm maskinskruv med bricka mellan skruvskalle och MDF-skiva.
Att med tving försöka dra i en islagsmutter är dömt att misslyckas då muttern måste sitta helt rakt monterad för att fungera som den ska.


Bild


(Min fetning) Åh fasiken, då har jag misslyckats flera hundra gånger utan att bli medveten om att det alls inte gick. :wink: Det går utmärkt faktiskt, men man bör som i din sprängskiss ha ett hål passande mot YD på stammen på innergängan, -då går också islagmuttern rakt.

(Jag använder tving med mellanlägg mellan skruvande del och MDF:en, fasta delen på tvingen mot islagsmuttern. Jag undviker skruv+bricka-metoden om jag inte har stora brickor (båtbrickor) tillgängliga, för att undvika tryckmärken från brickan i MDF:en.)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-07 22:48

Tycker inte om inslagsmutter alls.

Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2009-12-07 22:59

MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.


Varför inte?

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-07 23:00

Smart!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-12-07 23:12

Adhoc skrev:Om det är klent med gods runt islagsmuttern, brukar jag dra in den i skivan med en skruvtving i stället för att slå den på plats. Ska man vara riktigt petig förborrar man med kvistborr som har samma dia som "plattan" på islagsmuttern (någon mm) för att få större anliggningsyta för limdutten.

Jag drar i islagsmuttrarna med skruvdragaren och en skruv med stor bricka under skallen, innan elementen monteras. Sen tar jag lite PL400 också, under och runt vingarna, så dom sitter fast.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-08 04:21

LasseA skrev:Varför inte?

Jag är inte MÖ, men jag tycker det verkar ganska omständigt, totalt onödigt och riskerar läcka.

Användarvisningsbild
Timpolanen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Timpolanen » 2009-12-08 07:53

Är också lite less på islagsmuttar. Jag var tvungen att att sitta å kladda med fingrarna med PL-400 på baksidan av dem, jäkla jobb! Då gäller att att inte få det i gängan! Och skulle de lossa med med tiden så blir det svårt. Tycker de borde tillverka en ny konstruktion med bättre hållfasthet. :)

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2009-12-08 08:11

nolimitsoya skrev:
LasseA skrev:Varför inte?

Jag är inte MÖ, men jag tycker det verkar ganska omständigt, totalt onödigt och riskerar läcka.


Jo, kan hålla med om att de har nackdelar helt klart. Har lyckats få ett par att snurra och slita sönder MDF i baffeln, vilket är rent överdjävligt irriterande... Som jag ser det så är det stor risk för att man sliter sönder med träskruv direkt i MDF också om man drar lite för hårt, vilket man gärna vill göra, saker ska ju sitta stadigt :D Visst fan är de omständiga men jag har i alla fall fått för mig att de är bättre än alternativet..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-12-08 10:34

MagnusÖstberg skrev:
peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?


Nej, det är perfekt.

Det fungerar dock utmärkt att borra rakt ner med vanlig borrmaskin ;)

Använd Hifikits tätningslist, men om du redan har den kan du ringa Larsen som har en tätningslist som är något tunnare och smalare vilket kan vara bra..


Ännu bättre är om man lägger elementet på plats. Borrar ner någon mm med ett borr som passar precis i hålen på korgen. Sedan tar man bort elementet och borrar med ett borr i rätt diameter i den lilla grop som bildades. Man väljer lämpligen en skruv som är 0.5-1mm mindre i diameter än hålet i korgen. Då har man lite spelmån och man riskerar inte kröka korgen p g a att skruvar drar snett och liknande. Några ggr kan man använda dessa hål utan problem med vanlig träskruv i mdf. Om man precis innan man använder hålen för andra gången fyller i med lite vitlim så håller de ännu längre. Och se till att man får i skruven i samma gängor som första gången. Då håller det rätt bra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster