Moderator: Redaktörer
gnypp45 skrev:Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??
Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.
Fjonkalicious skrev:Islagsmutter är ju en lösning om man vill kunna ta elementet ofta. Se till att dra dit en klick lim på själva mutten innan du slår i den.
Jag har inte satt i/ur så många element. Monterade precis i mina Bremen 5,5: or i pK. Centrera skruven, däng till med en hammare, skruva med skrubbadragga, korsdrar. Klart o betalt som Patrik säger.
peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?
paa skrev:Är det inte för att du har för tjock och styv tätningslist under korgen som den buktar upp av spänningar?
Hifikits list är ju det som gäller.
peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
ribbon skrev:peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
Om du i efterhand kan komma åt att borra inifrån kan bara du veta.
Hålet för 5 mm islagsmutter borras först utifrån med 5 mm borr sedan inifrån med 6mm och med borrstopp för att inte borra djupare än nödvändigt.
En 5 mm islagsmutter slås inte i utan dras på plats med 5 mm maskinskruv med bricka mellan skruvskalle och MDF-skiva.
Att med tving försöka dra i en islagsmutter är dömt att misslyckas då muttern måste sitta helt rakt monterad för att fungera som den ska.
Adhoc skrev:Om det är klent med gods runt islagsmuttern, brukar jag dra in den i skivan med en skruvtving i stället för att slå den på plats. Ska man vara riktigt petig förborrar man med kvistborr som har samma dia som "plattan" på islagsmuttern (någon mm) för att få större anliggningsyta för limdutten.
LasseA skrev:Varför inte?
nolimitsoya skrev:LasseA skrev:Varför inte?
Jag är inte MÖ, men jag tycker det verkar ganska omständigt, totalt onödigt och riskerar läcka.
MagnusÖstberg skrev:peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?
Nej, det är perfekt.
Det fungerar dock utmärkt att borra rakt ner med vanlig borrmaskin
Använd Hifikits tätningslist, men om du redan har den kan du ringa Larsen som har en tätningslist som är något tunnare och smalare vilket kan vara bra..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster