ribbon,
Jag skulle inte rekommendera att man hämtar sin information från Morgan Andreassons Snabblektion i rumsakustik eftersom denna skrift innehåller ett flertal rena felaktigheter.
Den förklaring du presenterar över tubetraps verkningssätt är någorlunda korrekt (om man inte är alltför gnällig, vilket jag naturligtvis inte är

). Vi undviker därför att snöa in på akustisk teori och kan istället fokusera på hur det hela fungerar i praktiken. Jag citerar mig själv från en annan tråd:
"Bygg gärna tubetraps, de ger god och bredbandig absorption, men kom ihåg att man inte erhåller någon egentlig basabsorption på detta sätt (oavsett allsköns svammel om "basätare"). En riktigt stor tubetrap med diametern 50 cm ger hygglig absorption för frekvenser över ca 80 Hz. Under 80 Hz är absorptionen försumbar. Med diametern 40 cm gäller på samma sätt 100 Hz.
En tubetrap fungerar huvudsakligen som en rent resistiv absorbent och man börjar få märkbar absorption först när diametern är större än 1/8 våglängd. Som en liten bonus kan man även möjligen erhålla en mild panelabsorptionseffekt när en lagom tät glas/mineralull kommer i resonans med luftfjädern i kaviteten."
Den teoretiska analysen stämmer för övrigt utmärkt med den enda oberoende mätning av DIY-tubetraps jag träffat på (utförd av BBC om jag minns rätt). Att diverse tillverkare presenterar diagram med god lågfrekvensabsorption ser jag mest som normalt marknadsföringsskräp.