Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-08 12:15

Goldfinger skrev:Säga vad man vill, men visst tusan är det komiskt när det rekommenderas kablar för femsiffriga belopp för att (enligt de själva) göra en viss högtalare rättvis, detta samtidigt som högtalaren kan se hemsk ut mätmässigt.

Man sväljer kameler och silar mygg.

Många ggr borde det nog istället ha hetat: - köp den här dyra kabeln så hör du inte lika tydligt hur illa högtalaren låter, fast så långt tvivlar jag på att alla tänker, eller överhuvudtaget vill tänka, av olika orsaker.

det var ett eländigt tjat om kablar, livet och tidningarna består av annat oxå, lyft blicken
Bikinitider

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-08 12:34

celef skrev:
Goldfinger skrev:Säga vad man vill, men visst tusan är det komiskt när det rekommenderas kablar för femsiffriga belopp för att (enligt de själva) göra en viss högtalare rättvis, detta samtidigt som högtalaren kan se hemsk ut mätmässigt.

Man sväljer kameler och silar mygg.

Många ggr borde det nog istället ha hetat: - köp den här dyra kabeln så hör du inte lika tydligt hur illa högtalaren låter, fast så långt tvivlar jag på att alla tänker, eller överhuvudtaget vill tänka, av olika orsaker.

det var ett eländigt tjat om kablar, livet och tidningarna består av annat oxå, lyft blicken

Ja, men då väljer jag i så fall helt andra blaskor som enbart berör "det där andra".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 12:43

MrUncool skrev:
celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...

Visst gör de... Det har sålts massor av t.ex. MA RS 6 pga Hifi&Musiks enorma exponering av denna högtalare. Se även när t.ex. Aftonbladets stora rubriker lockar tittare till TV3 och andra reklamfinansierade kanaler. Funkar i praktiken på samma sätt.

Jag tror du blandar ihop försäljning och marknadsföring.

Försäljning är en transaktion. Denna transaktion är att likna vid en bytesaffär. Två eller fler parter byter saker med varandra. Det normala förfarandet vid en köpetransaktion är att den görs mellan två parter. Den ena parten har en vara och den andra likaså, men dennes vara består av pengar. Således är transaktionen ett byte mellan pengar och en vara. För att en bytestransaktion skall äga rum så skall den satisfiera föjande villkor: Båda parter skall ömsesidigt anse att den andre partens vara är mer värd än sin egen vara. Exempel: Person A har 4 000 kr. Person eller företag B har en förstärkare. Person A vill betala 4000 kr för förstärkaren. Person eller företag B byter förstärkaren mot 4000 kr. Då har en bytestransaktion ägt rum som i detta specialfall där ena varan är pengar kallas för en försäljningstransaktion. Det kallas även för handel och handelsvaror.

Annat exempel. Person eller företag B har en förstärkare som denne värderar till 4000 kr. Person A värderar sina 4000 kr mer än förstärkaren. Person A bjuder 3500 kr för förstärkaren eftersom person A anser att förstärkaren för honom har högre värde än 3500 kr. Företag B värderar 3500 kr som mindre än förstärkarens värde. Det uppstår i detta fall ingen transaktion. Företag B värderar dock 3750 kr som bättre än förstärkaren och erbjuder förstärkaren mot bytesvaran/köpeskillingen 3750 kr. Person A funderar och finner att han vill göra transaktionen. Försäljningen d v s bytestransaktionen verkställes. Anledningen till detta var just den ömsesidiga högre värderingen av den andres vara i jämförelse med deras egen vara.

Då tidningar skriver bra om en produkt så sker det automatiskt ingen transaktion av produkten. Tidningen äger inte produkten den skriver om och således kan tidningen inte utföra någon transaktion mellan konsument och säljare av produkten.

För förlaget som ger ut tidningen är det tidningen i sig själv som är förlagets produkt och inte produkten den skriver om. Då konsumenten anser att tidningen i sig har mindre värde än vad förlaget vill ha, så sker ingen transaktion med tidningen såsom en vara och förlaget lägger ned tidningen eller förlaget lägger ned sig själv.

Vad som däremot uppstår då en tidning tycker att en produkt är bra och ger produkten en bra recension är att värderingen av den uppskrivna produkten ökar och om företaget väljer att låta priset på produkten stå kvar såsom det var före recensionen, så enligt ovanstående resonemang skulle de som säljer produkten ifråga kunna göra ett större antal transaktioner eftersom konsumenterna nu värderar produkten ifråga högre än före recensionen. Det betyder att företaget som säljer produkten gör det med hjälp av dess egen marknadsföring som i detta fall valdes genom en recension i en tidning eller genom recensioner i tidningar i allmänhet.

Skilj gärna på försäljning och marknadsföring. Det är två skilda begrepp.

Tidningen High Fidelity lades troligtvis ned eftersom konsumenten värderade tidningen lägre än vad tidningen värderade sig själv d v s förlagets värdering av tidningen. Därmed uppstår det för få transaktioner där tidningen är ena handelsvaran då den är det skick den är och den är således överflödig på marknaden. Marknaden hade krympt eller andra aktörer var bättre eller båda delarna.

Organisk tillväxt innebär att man förbättrar en sak hela tiden så att tillväxt sker. Om konkurrenterna har än större organisk tillväxt så gör konkurrenterna ett bättre jobb. Om marknaden i vissa skeden krymper så står sig konkurrenterna starkare och den produkt som värderas lägst av konsumenten förlorar dragkampen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-08 14:26

Richard skrev:* Och dumheter får naturligtvis var och en syssla med, förstås. Men det finns faktiskt de som blivit lurade på 100000:- tals kronor för att de köpt kablar som försämrar ljudet. Naturligtvis blir man påverkad av de annonser ( ibland över 50% av hela tidningen! ) som försöker sälja tveksamma audioprodukter med floskler till hifientusiasterna.

Och för enskilda entusiaster är det kanske bra med en "omlärningsprocess", dvs. att ta bort alla de dumheter man matats med förr, genom oseriösa hifitidningar.**

Hur tror du en del av det man matas med här uppfattas?

Tror du även de som köpt kablar eller andra "tveksamma audioprodukter" för 100000-tals kronor tycker att ljudet blev sämre och känner sig lurade eller är det du som tycker de blivit lurade?
Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter än Ekk, Denon, Rotel, etc som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-08 14:45

Richard skrev:Jag kan nämna flera hundra, celef. Men jag ödslar inte till till att svara dig, med tanke på de ovänliga inlägg du nyligen riktat mot min person.

Varför har du låtit detta ske?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-08 15:10

Panelguy skrev:Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter ... som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".

Anledningen till att vissa ifrågasätter en 1 m signalkabel för 261 000:- (Transparent Opus MM Bal hos HiFi Consult) är alltså att VISSA ÄR AVUNDSJUKA FÖR ATT DE INTE HAR RÅD ATT KÖPA DEN SJÄLVA!

Ja, precis så är det. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-08 15:14

Almen skrev:
Panelguy skrev:Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter ... som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".

Anledningen till att vissa ifrågasätter en 1 m signalkabel för 261 000:- (Transparent Opus MM Bal hos HiFi Consult) är alltså att VISSA ÄR AVUNDSJUKA FÖR ATT DE INTE HAR RÅD ATT KÖPA DEN SJÄLVA!

http://www.scienceagogo.com/news/200802 ... _sys.shtml

"Expensive Placebo Works Better Than Cheap One"
"A 10-cent pill doesn't kill pain as well as a $2.50 pill, even when they are identical placebos, according to a new study from Duke University"
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-08 15:25

Almen skrev:

Nu drog du upp ett av de mest extrema exemplen och huruvida de försämrar ljudet vet jag inte då jag varken har råd eller lust att lägga sådana extrema summor på kablar. Det finns ju dock "normala dyrkablar" som även de betraktas som lurendrejeri av många här.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-08 15:34

Panelguy skrev:...jag [har] varken...råd eller lust att lägga sådana extrema summor på kablar.

Surt, sa räven.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-08 15:36

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-08 16:02

Almen skrev:
Panelguy skrev:...jag [har] varken...råd eller lust att lägga sådana extrema summor på kablar.

Surt, sa räven.

Nej, jag har inget emot att de som har råd att köpa Opus, Odin, Galileo, etc, gör det :wink:
Jag har heller aldrig sagt att de är lurade och borde veta bättre.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 17:26

celef skrev:
MrUncool skrev:

Visst gör de... Det har sålts massor av t.ex. MA RS 6 pga Hifi&Musiks enorma exponering av denna högtalare. Se även när t.ex. Aftonbladets stora rubriker lockar tittare till TV3 och andra reklamfinansierade kanaler. Funkar i praktiken på samma sätt.

vem försöker du lura, dig själv?

Den kommentaren kanske passar bättre in på dig om du tror att det som tidningarna skriver inte kan och har påverkat försäljningen.
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 17:36

petersteindl skrev:
MrUncool skrev:

:D Självklart menade jag att tidningarna kan påverka försäljningen, inte att de rent bokstavligt säljer produkten. Tror väl att de allra flesta förstod det speciellt när jag gav exemplet med MA RS 6 men det kanske inte var så...?

En positiv recension eller artikel i en tidning eller annat media "säljer" produkten.
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-08 17:50

MrUncool skrev:
celef skrev:
MrUncool skrev:

vem försöker du lura, dig själv?

Den kommentaren kanske passar bättre in på dig om du tror att det som tidningarna skriver inte kan och har påverkat försäljningen.

att påverka saker är inte samma sak som att sälja saker! jag skulle tro dig om det fanns en köp direkt/beställningsknapp däri artikeln, jag har aldrig sett en sådan knapp i någon tidning
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 18:30

celef skrev:att påverka saker är inte samma sak som att sälja saker!

Nej, att påverka en försäljning av en produkt behöver självklart inte betyda att man bokstavligt säljer densamma. Vi har nog med rejäl övertydlighet kommit fram till detta nu.

jag skulle tro dig om det fanns en köp direkt/beställningsknapp däri artikeln, jag har aldrig sett en sådan knapp i någon tidning

Jag skrev att det som tidningarna skriver kan och har påverkat försäljningen av t.ex. MA RS 6. På samma sätt så har säkert Hifi&Musiks upprepade positiva recensioner av företaget Entreqs produkter (Hifmöss, mm) medverkat till att det har sålts fler sådana och då speciellt i jämförelse med om de hade skrivit att de var overksamma.
Måste du ha en köpknapp för att tro att det är så eller vad menar du...?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 18:50

MrUncool skrev:
petersteindl skrev:
MrUncool skrev:

:D Självklart menade jag att tidningarna kan påverka försäljningen, inte att de rent bokstavligt säljer produkten. Tror väl att de allra flesta förstod det speciellt när jag gav exemplet med MA RS 6 men det kanske inte var så...?

En positiv recension eller artikel i en tidning eller annat media "säljer" produkten.

:D Nu är vi där igen. Min erfarenhet som gammal butiksägare och distributör och som tillverkare säger mig att en positiv recension underlättar försäljningsarbetet, men en positiv recension säljer inte en produkt. Det finns vissa undantag och det händer ibland då en produkt får "Bäst i test". Om en konsument kommer in i en butik och skall ha den där högtalaren som fick Bäst i test så har recensionen gjort själva försäljningsarbetet. Det är dock mycket sällsynt att en försäljning går till på det sättet. Oftast är det så att man får tala om för konsumenten att även fackpress gillar produkten ifråga och då visar man recensionen som ett hjälpmedel i försäljningsarbetet. En god recension kan öka nyfikenheten på en produkt. Har man redan bestämt sig för att handla så kan en god recension påskynda köpeprocessen genom att dels påminna om produkten, dels genom att öka produktens värde så att konsumenten upplever ett tryggare och bättre köp. Det recensionen då gör är att konfirmera priset på produkten så att konsumenten känner sig säkrare på att priset är bra och då kan en köpetransaktion närma sig eller ske på en gång. Man kan rita detta i kurvform och ställa upp funktionen matematiskt, men det är lite överkurs.

Det enda jag vill ha sagt är att recensioner säljer normalt inte en produkt utan det gör säljaren. Däremot ökar en produkt i värde efter en positiv recension så att säljaren snabbare kan åstadkomma avslutet på säljet och om ett företag får många positiva recensioner på flertalet produkter så ökar varumärket i värde och det drar med sig produktens värde utan att produkten har förbättrats. Till slut så blir varumärket mer värdefullt än själva produkterna. Ibland kan det vara så att man säljer mer av en produkt då man höjer priset i samband med produktförbättring. Produkten får då högre status men är inte mer prisvärd. Då är det varumärket som kan sätta avgörandet till en köpetransaktion.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-08 18:59

Panelguy skrev:
Richard skrev:* Och dumheter får naturligtvis var och en syssla med, förstås. Men det finns faktiskt de som blivit lurade på 100000:- tals kronor för att de köpt kablar som försämrar ljudet. Naturligtvis blir man påverkad av de annonser ( ibland över 50% av hela tidningen! ) som försöker sälja tveksamma audioprodukter med floskler till hifientusiasterna.

Och för enskilda entusiaster är det kanske bra med en "omlärningsprocess", dvs. att ta bort alla de dumheter man matats med förr, genom oseriösa hifitidningar.**

Hur tror du en del av det man matas med här uppfattas?

Tror du även de som köpt kablar eller andra "tveksamma audioprodukter" för 100000-tals kronor tycker att ljudet blev sämre och känner sig lurade eller är det du som tycker de blivit lurade?
Det framstår som om vissa personer här på Faktiskt ser dyrare (och bättre) produkter än Ekk, Denon, Rotel, etc som ett rött skynke. Låter lite som "surt sa räven".

Jag tror att här nånstans bakom frågan om "den dumma hifipressen och ormoljekrängarna" ligger en annan fråga på lur, och den handlar om hur vuxna, någorlunda tekniskt intresserade och kunniga, inte helt ointelligenta män kan "luras"(!) att köpa väldigt dyra saker med minst sagt tveksam funktionalitet. När det är så lätt att kolla med egna hörseln, inte minst. Är det inte lite konstigt att så många män så väldigt lättvindligt åter sig "luras" in på dyr teknik? Eller är det snarare uppenbart..?

Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.

Detta gäller alltså särskilt de desillusionerade, "omvända", före detta men nu icke längre troende - som i bitterhet går ut i krig mot de som fortfarande har fräckheten att ägna sig åt dessa idiotier - eftersom det påminner om den egna dumheten.

För att inte själva framstå som lättledda eller dumma så anklagar man främst "den dumma lurendrejeri-industrin" för att med lock o pock ha lett in dem på tokigheter. Det är säljarna, tidningarna, andra troende det är/var fel på - inte en själv.

Jag tror att man kanske skulle se till den egentliga roten till det onda - att det ligger i vår (teknikintresserade män) natur att hålla på med "dumheter". Tjejer gör det ju uppenbarligen rätt sällan...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-08 19:04

Hm,

Det lär nog krävas ett visst omdöme för att inse att man är omdömeslös?

8O
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-08 19:10

Strmbrg skrev:Hm,

8O

;)

Alla de män som följt sina instinkter och förköpt sig på prylar måste bli fruktansvärt syrak när en annan del av deras manlighet, den logiskt rationella, träder i kraft och går emot den förra :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-12-08 19:20

Strmbrg skrev:Hm,

8O

Strmberg,

Dina analyser och funderingar är oslagbara 8)
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 19:58

petersteindl skrev:Det enda jag vill ha sagt är att recensioner säljer normalt inte en produkt utan det gör säljaren. Däremot ökar en produkt i värde efter en positiv recension så att säljaren snabbare kan åstadkomma avslutet på säljet och om ett företag får många positiva recensioner på flertalet produkter så ökar varumärket i värde och det drar med sig produktens värde utan att produkten har förbättrats.

Och jag tycker man kan kalla det för att "sälja" produkten. Se gärna länken till Entreq nedan. På förstasidans högra sida radar de upp positiva recensioner för några av deras produkter. Recensionerna används till att marknadsföra ("sälja"). Hade de inte trott att det hade hjälpt försäljningen så hade de väl knappast varit där...?

http://www.entreq.com/

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-08 20:24

phloam skrev:
Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.

plusett!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-08 21:16

Lust skrev:
phloam skrev:

plusett!

fan va bra skrivet
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 21:25

Lust skrev:
phloam skrev:Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.

plusett!

Lite väl kategoriskt kanske och synsättet påminner imo lite om hur en del religiösa ser på de i deras ögon glädjelösa ateisterna.

Vilka är "man" förresten...?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 21:30

phloam skrev:Jag börjar nästan tro att det inte handar så mycket om att "rädda folk från att bli lurade", utan att man helt enkelt är irriterad på att man lurat sig själv i hög grad och vill sätta dit alla andra som fortfarande har kul på ett sätt man själv inte längre kan. Man vill att andra ska vakna upp och känna samma sak.

Nej, inte för min del iaf. Att du saknar empati är en sak, det finns oss andra som gärna ser att våra medmänniskor slipper bli lurade. Att luras på pengar är inte en "kul grej".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-08 21:43

MrUncool skrev:Lite väl kategoriskt kanske och synsättet påminner imo lite om hur en del religiösa ser på de i deras ögon glädjelösa ateisterna.

Religion är väl inte tillåtet att diskutera?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-08 21:48

subjektivisten skrev: Att luras på pengar är inte en "kul grej".

Nej, definitivt inte, men det är ju inte ovanligt att ägare av kabelpar för 20 000kr + nästan gråter av lycka, kan man inte tänka lite att är dom lyckliga är jag lycklig, att glädjas med andra är någonting vi alla måste lära oss.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 21:53

Jaså? Bara läsa valfritt forum så ser man massa folk som vet inte hur dom ska få ihop till nästa tweak/kabel eller dyl. Samma när man snackar med folk, där senaste tweaken/köpet ofta försvinner efter någon månad och letandet efter nästa "fix" är igång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-08 21:55

Objektivisten skrev:
MrUncool skrev:Lite väl kategoriskt kanske och synsättet påminner imo lite om hur en del religiösa ser på de i deras ögon glädjelösa ateisterna.

Religion är väl inte tillåtet att diskutera?

Då är det nog bäst att vi låter bli...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-08 21:56

subjektivisten skrev:Bla bla bla...letandet efter nästa "fix" är igång.

Du jämställer alltså "tweakare" med heroinmissbrukare?
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi