MrUncool skrev:celef skrev:en annan sak, tidningarna säljer inga apparater...
Visst gör de... Det har sålts massor av t.ex. MA RS 6 pga Hifi&Musiks enorma exponering av denna högtalare. Se även när t.ex. Aftonbladets stora rubriker lockar tittare till TV3 och andra reklamfinansierade kanaler. Funkar i praktiken på samma sätt.
Jag tror du blandar ihop försäljning och marknadsföring.
Försäljning är en transaktion. Denna transaktion är att likna vid en bytesaffär. Två eller fler parter byter saker med varandra. Det normala förfarandet vid en köpetransaktion är att den görs mellan två parter. Den ena parten har en vara och den andra likaså, men dennes vara består av pengar. Således är transaktionen ett byte mellan pengar och en vara. För att en bytestransaktion skall äga rum så skall den satisfiera föjande villkor: Båda parter skall ömsesidigt anse att den andre partens vara är mer värd än sin egen vara. Exempel: Person A har 4 000 kr. Person eller företag B har en förstärkare. Person A vill betala 4000 kr för förstärkaren. Person eller företag B byter förstärkaren mot 4000 kr. Då har en bytestransaktion ägt rum som i detta specialfall där ena varan är pengar kallas för en försäljningstransaktion. Det kallas även för handel och handelsvaror.
Annat exempel. Person eller företag B har en förstärkare som denne värderar till 4000 kr. Person A värderar sina 4000 kr mer än förstärkaren. Person A bjuder 3500 kr för förstärkaren eftersom person A anser att förstärkaren för honom har högre värde än 3500 kr. Företag B värderar 3500 kr som mindre än förstärkarens värde. Det uppstår i detta fall ingen transaktion. Företag B värderar dock 3750 kr som bättre än förstärkaren och erbjuder förstärkaren mot bytesvaran/köpeskillingen 3750 kr. Person A funderar och finner att han vill göra transaktionen. Försäljningen d v s bytestransaktionen verkställes. Anledningen till detta var just den ömsesidiga högre värderingen av den andres vara i jämförelse med deras egen vara.
Då tidningar skriver bra om en produkt så sker det automatiskt ingen transaktion av produkten. Tidningen äger inte produkten den skriver om och således kan tidningen inte utföra någon transaktion mellan konsument och säljare av produkten.
För förlaget som ger ut tidningen är det tidningen i sig själv som är förlagets produkt och inte produkten den skriver om. Då konsumenten anser att tidningen i sig har mindre värde än vad förlaget vill ha, så sker ingen transaktion med tidningen såsom en vara och förlaget lägger ned tidningen eller förlaget lägger ned sig själv.
Vad som däremot uppstår då en tidning tycker att en produkt är bra och ger produkten en bra recension är att värderingen av den uppskrivna produkten ökar och om företaget väljer att låta priset på produkten stå kvar såsom det var före recensionen, så enligt ovanstående resonemang skulle de som säljer produkten ifråga kunna göra ett större antal transaktioner eftersom konsumenterna nu värderar produkten ifråga högre än före recensionen. Det betyder att företaget som säljer produkten gör det med hjälp av dess egen marknadsföring som i detta fall valdes genom en recension i en tidning eller genom recensioner i tidningar i allmänhet.
Skilj gärna på försäljning och marknadsföring. Det är två skilda begrepp.
Tidningen High Fidelity lades troligtvis ned eftersom konsumenten värderade tidningen lägre än vad tidningen värderade sig själv d v s förlagets värdering av tidningen. Därmed uppstår det för få transaktioner där tidningen är ena handelsvaran då den är det skick den är och den är således överflödig på marknaden. Marknaden hade krympt eller andra aktörer var bättre eller båda delarna.
Organisk tillväxt innebär att man förbättrar en sak hela tiden så att tillväxt sker. Om konkurrenterna har än större organisk tillväxt så gör konkurrenterna ett bättre jobb. Om marknaden i vissa skeden krymper så står sig konkurrenterna starkare och den produkt som värderas lägst av konsumenten förlorar dragkampen.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.