pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-07 18:25

Om det är någon i Lund som köpte pK och behöver en lyssnare som inte är Biased att tycka lite så välkomnar jag mig själv :D

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-12-07 18:54

bomellberg köpte ett par och bor i Lund.
Fjonken köpte ett par och bor i Helsingborg.
Jag köpte ett par och bor i Malmö.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-07 19:00

då kanske det blir läge framöver, jag är en jävligt trevlig kille faktiskt :roll:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 20:06

Nu hemmalyssnar jag för första gången. Setupen är en gammal Akai AA-1200 vintage receiver som brusar härligt och som är antagligen il krokofantfärgande. Avstånd mellan burkarna är ca 70 cm i sidled, lyssningsposition är 100-110 cm beroende på hur avslappnad man känner sig. Bakom är fönster och fördragna tunga garbadiner. Högtalarna är svagt invinklade.

Godkänner Naq detta?

So far so good. :-D

Mvh

Filip

Parentes: Först lät det helknepigt, tänkte att nu har något gått galet. Men sen så stod receivern på max diskant, min bas och mellan samt MONO. Haha. (hade det så när jag kollade så att diskanterna funkade på låg volym)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-07 20:56

När kan man ungefär förvänta sig att få sina saker om man inte hade lyxen att kunna närvara på träffen?

Är toksugen på att uppgradera stereon så att jag kan flytta in de befintliga högt. i sovrummet där jag fn är stereolös. Måste bara bygga en förstärkare till...haha.

/J

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 21:20

Naqref skrev:
landa skrev:
Naqref skrev:Nu har jag kört med dämpning av bakväggen "för säkerhets skull" men det funkar rimligt även utan. Man får en något hårdare klang. Man kan alltid börja utan och sedan bygga sig ett par absorbenter när andan faller på. Jag tycker de behöver det.

Finns det någon rekommenderad minsta/största/mängd/yta för dämpning?

60x60cm är nog det minsta lämpliga.

Vad säger herr konstruktör om 50 x 50 cm?

Mvh

Filip

Testade Vamp med Trentemöller, man får visst vara försiktigt med volymen alt. snabba sig med sina basmoduler.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-07 21:29

Jonkan skrev:När kan man ungefär förvänta sig att få sina saker om man inte hade lyxen att kunna närvara på träffen?

Är toksugen på att uppgradera stereon så att jag kan flytta in de befintliga högt. i sovrummet där jag fn är stereolös. Måste bara bygga en förstärkare till...haha.

/J

John sa att det skall packas och skickas ut under denna vecka.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-12-07 23:26

Hurra!!! :D :D :D

//Hoffen

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-07 23:32

Hoffen skrev:Hurra!!! :D :D :D

//Hoffen

Man kan väl hoppas.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-08 18:46

Såg i tråden "Monteringstråd för pK" redovisningen av skillnaderna för de olika (likvärdiga?) diskanternas delningsfilter, att det handlar om rätt stora differenser i värden. Det ger väl ca 1 - 1,5db i skillnad utan justering av filter komponenter? 8O
Kan acceptera som förklaring att det kan diffa i den storleksordningen mellan olika partier. Det är inget som jag har vare sig någon kunskap eller erfarenhet av. Men då SS- diskanterna tydligen har annat membran, höjer jag en aning på ögonbrynen.

Hur påverkas tonaliteten p.g.a. detta?

Hur ser jämförelsevis kurvorna ut med de olika diskanterna?

Har vi nu typ I och II av högtalarna?

Kan ni redogöra för detta så att jag förhoppningsvis, kan sänka mina ögonbryn igen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-12-08 19:06

Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).

Tips till Naqref: Kan du uppdatera första inlägget, så kanske det klarnar för oss som undrar. T.ex. skall det vara två styck 12uF i en låda?

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-08 19:31

Mich skrev:Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).

Tips till Naqref: Kan du uppdatera första inlägget, så kanske det klarnar för oss som undrar. T.ex. skall det vara två styck 12uF i en låda?

//Michael

det borde vara klart som korvspad om man tittar på ritningen till filtret på sid 1 en till disk och en till bas alltså 2 per låda så du borde ha 4st 12uf

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 20:13

Densen skrev:Såg i tråden "Monteringstråd för pK" redovisningen av skillnaderna för de olika (likvärdiga?) diskanternas delningsfilter, att det handlar om rätt stora differenser i värden. Det ger väl ca 1 - 1,5db i skillnad utan justering av filter komponenter? 8O
Kan acceptera som förklaring att det kan diffa i den storleksordningen mellan olika partier. Det är inget som jag har vare sig någon kunskap eller erfarenhet av. Men då SS- diskanterna tydligen har annat membran, höjer jag en aning på ögonbrynen.

Hur påverkas tonaliteten p.g.a. detta?

Hur ser jämförelsevis kurvorna ut med de olika diskanterna?

Har vi nu typ I och II av högtalarna?

Kan ni redogöra för detta så att jag förhoppningsvis, kan sänka mina ögonbryn igen.

Nja det ger inte så stor skillnad i i känslighet. Den stora ändringen där R2 byts från 2.7 ohm till 1.0 ohm beror mest på att impedanserna skiljer. Ändringen av C1 från 4.3 till 5.5 uF påverkar däremot aningens i lf-avrullningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 20:15

boom skrev:
Mich skrev:Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).

//Michael

det borde vara klart som korvspad om man tittar på ritningen till filtret på sid 1 en till disk och en till bas alltså 2 per låda så du borde ha 4st 12uf

Det ska vara;
2st Bennic 5.6uF
2st SCR 6.8uF (dessa två sorter ska parallellkopplas och användas i diskantdelen).
Samt
2st Bennic 12uF (till basfiltret)

Men dessa frågor är i princip redan besvarade i monteringstråden.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-08 21:51

Naqref skrev:
boom skrev:

//Michael

Det ska vara;
2st Bennic 5.6uF
2st SCR 6.8uF (dessa två sorter ska parallellkopplas och användas i diskantdelen).
Samt
2st Bennic 12uF (till basfiltret)

Men dessa frågor är i princip redan besvarade i monteringstråden.

Gäller inte ritningen längre på sidan 1 på delningsfiltren
och där sitter det i diskantdelen 4.3uf och en 12uf och i bas delen sitter det 1 ,12uf

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-12-08 23:43

Korvspat va inte så klart :?

PS. Vore ju bra om det 'rätta' fanns på ett ställe :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2009-12-09 00:30

Nu är mina PK'ar (halvfabrikat) och elementsatser hemma. Hämtade hos Fjonkan i Hbg som mycket beredvilligt arrangerade upphämtningen. Bommelberg och Nahaz ställde sedan upp med plats i bilen riktning söderut. ETT STORT TACK GRABBAR!

Nu ska lådorna bara lackas och fanéras och övriga attiraljer monteras - i nämnd ordning. Mycket frestande förstås att vänta med de första momenten och bara lyssna. Risken är då att de förblir i det skicket alltför länge - de är värda bättre behandling.

Återigen också ett stort tack till Naq, Peter, John, avr7000 och andra som varit initiativtagare och genomförare av projektet. Av bilder och rapporter att döma verkar Skillingarydmötet, som naturligtvis kommer att gå till hävderna, ha varit mycket lyckat. För min del kolliderade det i elfte timman med andra planerade och uppdykande aktiviteter. Men det kanske går fler tåg.

Mvh
Olle

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-09 07:09

Mich skrev:Korvspat va inte så klart :?

//Michael

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... l/4312.jpg

Sen kan nagref klar göra vad som gäller i filter väg men ser man på bilden och jämför med hur det ser ut på sid 1 så stämmer det med komponenter förutom att i stället för 1 12uf i diskant delen så har man 1st 5.6 uf och 6.8uf
det är enda skilnaden, sen varför han har höjt värdet från 4.3 tull 5.5uf i diskant delen det kan bara nagref redogöra för vilket skall vara 4.3uf enligt ritning.
Och vilken tur att det går att få tag i riktiga kondningar i dyskland.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-09 09:22

Mich skrev:Korvspat va inte så klart :?

//Michael

Det rätta är publicerat (för Vifa-diskanten då). ;)

Det är fortfarande den bom som gäller. Vi skulle vilja ha 12uF SCR i diskantdelen men den fanns inte att tillgå i lagom kvantiteter förrrän i februari så då fick vi ta fram en acceptabel kompromiss. Och den kompromissen heter Bennic 5.6uF//SCR 6.8uF Då får man 12.4uF vilket är inom toleransnivån och ger en minimal förändring. Typ under 0.2dB. Men målvärdet är fortfarande 12uF.

För den nya Scan-Speak-diskanten så får man göra en mindre korrigering av filtret. 2.7ohm byts ut mot 1.5ohm och 4.3uF byts mot 5.5uF men fortfarande gäller de förra värdena om man har Vifa-diskanten.

Komponenterna gör lite annorlunda saker än man kan tro då motståndsändringen inte påverkar känsligheten utan justerar den elektriska tonkurvan en aning i toppen så att den överenstämmer bättre. Kondensatorändringen gör att man lyfter botten av tonkurvan en aning för Scan-Speak-diskanten då den har lite annat förhållande mellan massa och motorstyrka.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-09 22:48

Har prexis haft besök av en riktig gentleman som höll
vad han lovat, ergo att leverera ett par pK(signerade)
till min enkla boning.

Stort tack Peter! (o alla andra som varit inblandade). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-12-10 12:46

Är det någon som vet om det har börjat skickas ut några julpaket ännu, eller har fått sina???
//RoBeRt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-10 14:03

Jag pratade nyss med John och han har inte fått resterande lådor från lack ännu. Han får lådorna på måndag men kanske kunde John få en delleverans imorgon.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-12-10 15:44

Men vi som inte ska ha dom lackade då?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-10 16:28

De här skulle på lack.
Bild
Några andra tror jag inte syntes till.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-10 17:44

petersteindl skrev:Jag pratade nyss med John och han har inte fått resterande lådor från lack ännu. Han får lådorna på måndag men kanske kunde John få en delleverans imorgon.

MvH
Peter

Han har defenetivt inte skickat mina satser utan lådor

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-10 20:41

boom skrev:Han har defenetivt inte skickat mina satser utan lådor

Hade han lagt satsen i dina lådor? :lol:
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-10 21:20

Ragnwald skrev:
boom skrev:Han har defenetivt inte skickat mina satser utan lådor

Hade han lagt satsen i dina lådor? :lol:

Vem vet men då får han ligga i ca50 mil för att träffa
nä han hade inte fått i väg dom så då han jag avbeställa kondningarna då jag inte ger ett skit för bennic kondningarna made in kina och har haft alltför mycket problem med sådana
så man får väl köpa lite jantzen kondningar i dyskland.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-12-10 23:04

Känner mig tvungen att meddela att jag antingen måste be Larsen vänta med att skicka paketet eller byta adress om paketet inte hinner fram i nästa vecka. Det blir nämnligen föräldrahemmet i en månad över jul, nyår och sådär.

Om det blir så att några får sina saker innan jul och några efter så är jag klart frivilligt på att vänta.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-11 18:23

jaha och i dag är det fredag och det har inte kommit några högtalare

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-11 20:18

synd om dig
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum