Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:landa skrev:Naqref skrev:Nu har jag kört med dämpning av bakväggen "för säkerhets skull" men det funkar rimligt även utan. Man får en något hårdare klang. Man kan alltid börja utan och sedan bygga sig ett par absorbenter när andan faller på. Jag tycker de behöver det.
Finns det någon rekommenderad minsta/största/mängd/yta för dämpning?
60x60cm är nog det minsta lämpliga.
Jonkan skrev:När kan man ungefär förvänta sig att få sina saker om man inte hade lyxen att kunna närvara på träffen?
Är toksugen på att uppgradera stereon så att jag kan flytta in de befintliga högt. i sovrummet där jag fn är stereolös. Måste bara bygga en förstärkare till...haha.
/J
Mich skrev:Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).
Tips till Naqref: Kan du uppdatera första inlägget, så kanske det klarnar för oss som undrar. T.ex. skall det vara två styck 12uF i en låda?
//Michael
Densen skrev:Såg i tråden "Monteringstråd för pK" redovisningen av skillnaderna för de olika (likvärdiga?) diskanternas delningsfilter, att det handlar om rätt stora differenser i värden. Det ger väl ca 1 - 1,5db i skillnad utan justering av filter komponenter?![]()
Kan acceptera som förklaring att det kan diffa i den storleksordningen mellan olika partier. Det är inget som jag har vare sig någon kunskap eller erfarenhet av. Men då SS- diskanterna tydligen har annat membran, höjer jag en aning på ögonbrynen.
Hur påverkas tonaliteten p.g.a. detta?
Hur ser jämförelsevis kurvorna ut med de olika diskanterna?
Har vi nu typ I och II av högtalarna?
Kan ni redogöra för detta så att jag förhoppningsvis, kan sänka mina ögonbryn igen.
boom skrev:Mich skrev:Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).
Tips till Naqref: Kan du uppdatera första inlägget, så kanske det klarnar för oss som undrar. T.ex. skall det vara två styck 12uF i en låda?
//Michael
det borde vara klart som korvspad om man tittar på ritningen till filtret på sid 1 en till disk och en till bas alltså 2 per låda så du borde ha 4st 12uf
Naqref skrev:boom skrev:Mich skrev:Jag får inte ihop komponentvärden/bilder/schema/komponenterjagfått med varandra (och då menar jag inte Vifa/Scanspeak varianterna).
//Michael
det borde vara klart som korvspad om man tittar på ritningen till filtret på sid 1 en till disk och en till bas alltså 2 per låda så du borde ha 4st 12uf
Det ska vara;
2st Bennic 5.6uF
2st SCR 6.8uF (dessa två sorter ska parallellkopplas och användas i diskantdelen).
Samt
2st Bennic 12uF (till basfiltret)
Men dessa frågor är i princip redan besvarade i monteringstråden.
Mich skrev:Korvspat va inte så klart![]()
PS. Vore ju bra om det 'rätta' fanns på ett ställe![]()
//Michael
Mich skrev:Korvspat va inte så klart![]()
PS. Vore ju bra om det 'rätta' fanns på ett ställe![]()
//Michael
Ragnwald skrev:boom skrev:Han har defenetivt inte skickat mina satser utan lådor
Hade han lagt satsen i dina lådor?