Förstärkare??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 11:45

Mr_Ekan skrev:rhenrics, kan du styrka det som markih fetnoterat? Nationalekonomin studerar förvisso en mängd samband, men just detta har jag aldrig stött på i litteraturen.

MVH

Om du menar styrka det med en referens till någon lärobok, så nej tyvärr. Men jag måste ifrågasätta att du om du studerat ekonomi aldrig hört talas om en konkurrensutsatt marknad och med vilka medel konkurrens kan ske. Jag talar om en öppen marknad, dvs obegränsad tillgång på produkter från sinsemellan oberoende producenter, om det kan vara en ledtråd.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Förstärkare??

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 11:57

EngelholmAudio skrev:
Booster skrev:Vad köper man för förstärkare runt 20000:-??
har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!
Ge mig råd!
Hej Booster,
Välkommen, kanske jag får säga!

Det är en svår fråga du stället i det avseendet att det är mycket som påverkar svaret. Rummet, högtalarna, lyssningsvanor och inte minst dina egna preferenser!

Tyvärr verkar många medlemmar här på Faktiskt gå in i denna tråden mest för att diskutera med varandra, ibland om retorik, men absolut bara perifiert med dig, Booster.

Booster:
* vad har du för högtalare
* vad har du idag du inte är nöjd med (och gärna VARFÖR är du inte nöjd)
* hur stort rum spelar du i
* framtidsplaner (större/andra högtalare, hemmabio, etc)
* egna önskemål på förstärkaren (färg, klang, finesser, etc)
* vilken cdspelare har du

Engelholm, gjorde inte du ett test på ett annat forum för ett tag sedan, då du lyfte ut en Audio Research duo ur en i övrigt "optimerad" anläggning och lyfte in en sk "slaskförstärkare", en billig Rotel tror jag det var, och häpnade över det välljud som ändå presterades? Så, hur stor betydelse har det alltså att förstärkaren är optimerad till de övriga komponenterna, enligt din lista ovan? Om vi utgår ifrån att frågeställaren redan är nöjd med sina övriga komponenter i kedjan, emedan han endast bad om råd om förstärkare, samt väger in den info han redan gett om en specifik förstärkare han är intresserad av, så borde det inte vara så svårt att ge exempel på välljudande och prisvärda förstärkare i samma prisnivå.

Tycker det verkar som om många här missar att se hifiträsket för alla parametrar??? :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-01 12:02

Det är med hifi-marknaden som med andra marknader. Det finns en extremt konkurrensutsatt lågprismarknad för folk som tvingas jaga kronor i stället för timmar. De produkterna hittas på stormarknader och Internet, och kan ibland fylla sin uppgift mycket väl. I andra änden av skalan finns sk esoteriska produkter som vänder sig till folk som har mer pengar än tid och som inte bryr sig om vad saker kostar. Prestanda varierar även på denna marknad. Problemet är att dessa dyrare produkter sällan granskas på ett vederhäftigt sätt, eftersom branschtidningarna, som Markih påpekat, har en tendens att tycka att allt är ungefär lika bra, men på olika sätt. Den som vill ha en välgjord hifi-produkt med god återgivningskvalitet utan att det kostar skjortan får således inget eller litet stöd i sitt sökande. Ett starkare konsumentintresse skulle ge fler goda apparater till rimliga priser och pengar över till annat, t ex musik, för den som inte har obegränsat med resurser.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-01 12:04

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
Booster skrev:Vad köper man för förstärkare runt 20000:-??
har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!Ge mig råd!
Hej Booster,
Välkommen, kanske jag får säga!
Det är en svår fråga du stället i det avseendet att det är mycket som påverkar svaret. Rummet, högtalarna, lyssningsvanor och inte minst dina egna preferenser!
Tyvärr verkar många medlemmar här på Faktiskt gå in i denna tråden mest för att diskutera med varandra, ibland om retorik, men absolut bara perifiert med dig, Booster.
Booster:
* vad har du för högtalare
* vad har du idag du inte är nöjd med (och gärna VARFÖR är du inte nöjd)
* hur stort rum spelar du i
* framtidsplaner (större/andra högtalare, hemmabio, etc)
* egna önskemål på förstärkaren (färg, klang, finesser, etc)
* vilken cdspelare har du

Engelholm, gjorde inte du ett test på ett annat forum för ett tag sedan, då du lyfte ut en Audio Research duo ur en i övrigt "optimerad" anläggning och lyfte in en sk "slaskförstärkare", en billig Rotel tror jag det var, och häpnade över det välljud som ändå presterades? Så, hur stor betydelse har det alltså att förstärkaren är optimerad till de övriga komponenterna, enligt din lista ovan? Om vi utgår ifrån att frågeställaren redan är nöjd med sina övriga komponenter i kedjan, emedan han endast bad om råd om förstärkare, samt väger in den info han redan gett om en specifik förstärkare han är intresserad av, så borde det inte vara så svårt att ge exempel på välljudande och prisvärda förstärkare i samma prisnivå.

Tycker det verkar som om många här missar att se hifiträsket för alla parametrar??? :wink:
Jag tror det har stor betydelse vilken förstärkare man väljer, där ju "stor betydelse" är ett vagt uttryck.

Jag vill inte "utgå från något" ang frågeställaren situation utan ställer hellre en rad kontrollfrågor för att skaffa men en större, bredare bild.

Min slaskförstärkare presterade bra och jag blev förvånad. När jag bytte tillbaka till ARC-duon upplevde jag en förbättring jag anser både vara värd pengarna men också viktiga för musikavnjutningen.

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:22

PekkaJohansson skrev:Det är med hifi-marknaden som med andra marknader. Det finns en extremt konkurrensutsatt lågprismarknad för folk som tvingas jaga kronor i stället för timmar. De produkterna hittas på stormarknader och Internet, och kan ibland fylla sin uppgift mycket väl. I andra änden av skalan finns sk esoteriska produkter som vänder sig till folk som har mer pengar än tid och som inte bryr sig om vad saker kostar. Prestanda varierar även på denna marknad. Problemet är att dessa dyrare produkter sällan granskas på ett vederhäftigt sätt, eftersom branschtidningarna, som Markih påpekat, har en tendens att tycka att allt är ungefär lika bra, men på olika sätt. Den som vill ha en välgjord hifi-produkt med god återgivningskvalitet utan att det kostar skjortan får således inget eller litet stöd i sitt sökande. Ett starkare konsumentintresse skulle ge fler goda apparater till rimliga priser och pengar över till annat, t ex musik, för den som inte har obegränsat med resurser.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Det kan säkert gälla i den ände av skalan där apparater betingar priser kring hundratusentalskronor, för att inte säga miljontals. Men kring 20000 kr tror jag det mest är hifientusiaster som handlar, dvs de är minst lika intresserade av att få full valuta för sina pengar som någon annan. Det är väl bara att rannsaka er själva: brukar ni, här på detta forum t ex, impulsköpa hifi för 20000 kr stycket, eller brukar ni vela, fråga vänner, fråga i forum, läsa recensioner, söka info på nätet, provlyssna i butik eller hos vänner, vela lite till osv innan ni gör affär?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-01 12:33

Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp. Min kritik mot hifi- och musikpressen gäller för övrigt hela kedjan från inspelning till återgivning i hemmet. Skivor som låter apa pga dåligt genomförd remastering kallas "noggrant uppdaterade" i stället för att få den utskällning de förtjänar...

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:35

EngelholmAudio skrev:Min slaskförstärkare presterade bra och jag blev förvånad. När jag bytte tillbaka till ARC-duon upplevde jag en förbättring jag anser både vara värd pengarna men också viktiga för musikavnjutningen.

Självklart spelar val av förstärkare roll, annars skulle vi väl inte ha denna diskussion :wink: Men, min poäng var att fastslå att detta gäller just valet förstärkare emellan, och inte system emellan. Har man redan ett bra system så ska det gå att byta ut en bra del mot en annan bra del utan någon markant ljudförsämring. I klartext; har man ett bra system och byter ut en bra förstärkare mot en annan bra förstärkare så bör inte ljudet försämras. Förändras, visst, men inte försämras. Annars är det inte en lika bra eller bättre förstärkare.
Senast redigerad av rhenrics 2005-02-01 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-01 12:40

rhenrics: Bitte, citera bara de delar du vill citera och inte hela klabbet. Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul p g a dig :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-01 12:40

Om jag nu skall försöka ge trådskaparen ett råd, så fundera över vad du vill uppnå, vilka egenskaper du värderar och inte minst; sätt storleken på egenskaperna i (rätt) perspektiv till andra faktorer, såsom övrig anläggning och framförallt inspelningarnas kvalitetsnivå.

Mvh Mårten
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:48

PekkaJohansson skrev:Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp. Min kritik mot hifi- och musikpressen gäller för övrigt hela kedjan från inspelning till återgivning i hemmet. Skivor som låter apa pga dåligt genomförd remastering kallas "noggrant uppdaterade" i stället för att få den utskällning de förtjänar...

Med vänlig hälsning

Pekka

En hög omsättning på en begagnatmarknad är helt naturlig om det t ex handlar om en hobbyverksamhet; man vill helt enkelt prova något nytt och det sker byten, direkt eller indirekt, mellan hobbyisterna. Av alla de apparater jag har sålt så har jag egentligen inte varit missnöjd med någon, utan enbart nyfiken på att prova andra grejer. Är det också så att vissa apparater dyker upp i stor mängd på begagnatmarknaden så kan det ju vara en indikation på missnöjda ägare, men generellt tror jag det för lite för långt att påstå att blotta existensen av en begagnatmarknad med hög rörlighet skulle påvisa folks generella missnöje gentemot marknadens produkter. Det finns många andra tänkbara orsaker, som att frigöra kapital t ex. "Jag har blivit pappa", är ju ett välbekant exempel :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:50

Naqref skrev:rhenrics: Bitte, citera bara de delar du vill citera och inte hela klabbet. Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul p g a dig :wink:

Point taken :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-01 13:41

rhenrics skrev:
Mr_Ekan skrev:rhenrics, kan du styrka det som markih fetnoterat? Nationalekonomin studerar förvisso en mängd samband, men just detta har jag aldrig stött på i litteraturen.

MVH

Om du menar styrka det med en referens till någon lärobok, så nej tyvärr. Men jag måste ifrågasätta att du om du studerat ekonomi aldrig hört talas om en konkurrensutsatt marknad och med vilka medel konkurrens kan ske. Jag talar om en öppen marknad, dvs obegränsad tillgång på produkter från sinsemellan oberoende producenter, om det kan vara en ledtråd.

Du har en jävligt tveksam attityd mot de flesta du diskuterar med här tycker jag. Jag har aldrig bett dig utreda vad en konkurrensutsatt marknad är för något, min fråga var en helt annan.
11010000

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 13:58

Mr_Ekan skrev:
rhenrics skrev:

MVH

Du har en jävligt tveksam attityd mot de flesta du diskuterar med här tycker jag. Jag har aldrig bett dig utreda vad en konkurrensutsatt marknad är för något, min fråga var en helt annan.

Nämligen? Jag uppfattade att du ifrågsatte huruvida produktprestanda kan vara ett konkurrensmedel och önskade referens därom. Jag kanske missförstod dig. Du kanske även kan tydliggöra vad du menar med "tveksam attityd"?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-01 14:03

Jag hoppas att Booster är kvar och att han snart delger lite mer information kring sitt spörsmål. Hoppas också att det inte drunknar bland annat tjafs.

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-01 14:43

Naqref skrev:Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul

Världsrekord i OT, men... Jag trodde jag hade slitit ut mitt scrollhjul, men det var en liten finurlig optisk konstruktion där katthår hade letat sig in i hjulets ekrar. Bort med håren så var scrollhjulet som nytt igen :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 22:54

Måste ställa mig bakom Mr_Ekans synpunkt:

Vilken marknadsekonomi menar rhenrics uppvisar med priset synkroniserad prestanda???

Sen tänkte jag fortsätta lite med retoriken (men det blir mitt sista dylika inlägg, det lovar jag, nästan... :wink: )

Om du rhenrics verkligen menar att
...eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens.

och dessutom hävdar att just en dylik marknad föreligger och att sambanden därför inte är komplcerade - så varför presenterar du inte Booster för den lika enkla som självklara slutsatsen: Köp den dyraste apparaten du har råd med! :?:

Jag vill för övrigt hålla med Engelholm om att det blivt mycket retorik och lite råd i denna tråd, men jag tror det beror främst på att Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Det var väl i och för sig du Engelholm inne på också lite tidigare.

Hursom helst - Booster: Vilka egenskaper vill du att förstärkaren skall erbjuda?

Snygg?

Stark?

Modig?

"Bra" sound?

Frihet från sound (från färgning)?

Förmåga att driva extremt lågohmiga (felkonstruerade) högtalare?

Fjärrkontrollerbar?

Tonkontrollförsedd?

Behöver du mono-knapp?

Behöver du balanskontroll?

Är effektmätare eller i varje fall en klippindikator något du skulle uppskatta?

Skall den vara maffig glassig och imponerande, eller liten och diskret?

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-02-01 23:13

IngOehman skrev:Hursom helst - Booster: Vilka egenskaper vill du att förstärkaren skall erbjuda?

Modig?

Vh, Ing. Öhman

8O
Jag tar gärna emot rekommendationer på en sådan förstärkare. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-02 00:15

PekkaJohansson skrev:Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp.
Med vänlig hälsning

Pekka

Nja, isf kanske bilmarknaden är kaotisk eftersom i stort inga sitter 20 år med sin bil. Alla bilar felkonstruerade?
Vi talar om en hobby, som inte alltid är enbart musiklyssning. Folk kanske samlar på upplevelser och erfarenheter av hur apparater "framför" musiken, och ens musiksmak skiftar över tiden. Så vad är problemet med att det säljs grejor begagnat?

Om man håller sig till tråden:
Försök låna och lyssna hemma.
Kloka beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
Så testa så mycket du kan innan du bestämmer dig om du är osäker. Kanske gärna en blindtest ihop med en kompis?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:20

IngOehman skrev:Måste ställa mig bakom Mr_Ekans synpunkt:

Vilken marknadsekonomi menar rhenrics uppvisar med priset synkroniserad prestanda???

Sen tänkte jag fortsätta lite med retoriken (men det blir mitt sista dylika inlägg, det lovar jag, nästan... :wink: )

Om du rhenrics verkligen menar att
...eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens.

och dessutom hävdar att just en dylik marknad föreligger och att sambanden därför inte är komplcerade - så varför presenterar du inte Booster för den lika enkla som självklara slutsatsen: Köp den dyraste apparaten du har råd med! :?:

Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 00:23

Håller med Pekka.

Om bilar åldrades lika lite som god hifi-utrusting skulle jag byta bil väldigt sällan - lika sällan som jag byter hifi-prylar troligen - det vill säga bara när de går sönder eller när de är prestandaöverkörda av något väsentligt bättre.

Folk jag ser runt om mig, vissa, byter hifi-prylar som om det inte var bruket av skivorna, utan nyhetsvärdet på apparat-soundet, man uppskattar mest. Jag kommer nog aldrig att fatta hur man kan känna så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 00:26

rhenrics skrev:Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Isåfall avråder jag ifrån formuleringar som "brukar gå hand i hand", eftersom de antyder just 1:1-förhållande, av linjärt slag... :wink:

Annars blir det mycket svårt för andra att veta vad du menar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:29

IngOehman skrev: Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Han vill, egentligen, få råd om förstärkare som lirar på motsvarande samma eller högre nivå som en Musical Fidelity A308 i prisklassen runt 20 kkr. Varje läskunnig 8-åring hade förstått detta enbart genom att läsa innantill.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:32

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Isåfall avråder jag ifrån formuleringar som "brukar gå hand i hand", eftersom de antyder just 1:1-förhållande, av linjärt slag... :wink:

Vh, iö

Och jag skulle i gengäld å det vänligaste avråda i från formuleringar som "extremt litet" samband mellan pris och prestanda om inte otvetydig referens därom finns att tillgå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-02 00:45

IngOehman skrev:Håller med Pekka.

Om bilar åldrades lika lite som god hifi-utrusting skulle jag byta bil väldigt sällan - lika sällan som jag byter hifi-prylar troligen - det vill säga bara när de går sönder eller när de är prestandaöverkörda av något väsentligt bättre.

Folk jag ser runt om mig, vissa, byter hifi-prylar som om det inte var bruket av skivorna, utan nyhetsvärdet på apparat-soundet, man uppskattar mest. Jag kommer nog aldrig att fatta hur man kan känna så.

Vh, iö

Fast nog byter ganska många människor bil bara för att man vill ha en ny. Och att lägga några hundratusen som man inte har på en bil som kommer falla som en gråsten i andrahandsvärde är också ok även för banken. Dock kan man ju testa ibland vanliga "normala" människor säga att jag funderar på att köpa en stereo för 300.000 som jag tycker är bra så kommer dom säkert bli oroliga för en.
Det kommer alltid vara så att man har lättare att förstå att saker och därtill hörande upplevd kvalitétshöjning i något avseende kostar pengar inom det man själv uppskattar ( sin hobby). Och att det finns massor med varianter på utförandet av "sin" variant av en hobby som man inte kommer att gilla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 11:14

rhenrics skrev:
IngOehman skrev: ...Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Han vill, egentligen, få råd om förstärkare som lirar på motsvarande samma eller högre nivå som en Musical Fidelity A308 i prisklassen runt 20 kkr. Varje läskunnig 8-åring hade förstått detta enbart genom att läsa innantill.

På motsvarande eller samma nivå?

Pratar du om hur starkt apparaten spelar alltså? Får man inte bestämma det själv medelst volymkontrollvridning? :o

Var finns en 8-åring som kan förklara när man behöver en??? :wink:

Allvarligt talat:
Problemet med ditt inlägg är att du inte tycks begripa att förstärkaregenskaper inte är endimensionella. Nu är det ju många som har denna kunskaps-/förståndshälta, även efter 8-årsåldern, och det är ju inget fel med det, alla kan inte vara kunniga i alla ämnen.

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen.
Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Och dessutom tror jag att Booster är fullt kapabel att skriva själv vilka egenskaper han är ute efter.

Vh, Ing. Öhman

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-02 11:23

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen. Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Jösses! I detta läge hade ju i alla fall jag kapitulerat.. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 11:26

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Och jag skulle i gengäld å det vänligaste avråda i från formuleringar som "extremt litet" samband mellan pris och prestanda om inte otvetydig referens därom finns att tillgå.

Okej, visst - det finns hur många otvetydiga referenser som helst. Läs extremt orena dämpfaktorinkapabla och effektsvaga singelendrörförstärkare för en förmögenhet, bara för att ta ett exempel. Så, detta tolkar jag som att du nu råder mig att fortsätta använda formuleringar som "extremt litet samband mellan pris och prestanda"?

Oroa dig inte, det kommer jag att göra när det är relevant. Med eller utan ditt godkännande. 8)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-02 11:36

Det skulle vara trevligt om Booster vågade komma tillbaka in och tala om ungefär vad han är ute efter så att pajkastningen kanske kan upphöra för en stund. Sedan kanske vi alla här kan lägga personlig prestige lite åt sidan, ta en nypa salt och komma med lite bra tips och råd åt Booster - som det är nu drunknar eventuell info i smågnabb och påhopp. (Man förstår om han gav upp...)
:roll:

Obs, att jag inte anser mig själv tillräckligt kunnig, jag snyltar på tråden för egen vinning, i hopp om att lära mig något.
:wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 11:41

IngOehman skrev:Okej, visst - det finns hur många otvetydiga referenser som helst. Läs extremt orena dämpfaktorinkapabla och effektsvaga singelendrörförstärkare för en förmögenhet, bara för att ta ett exempel. Så, detta tolkar jag som att du nu råder mig att fortsätta använda formuleringar som "extremt litet samband mellan pris och prestanda"?

Oroa dig inte, det kommer jag att göra när det är relevant. Med eller utan ditt godkännande. 8)

Vh, Ing. Öhman

Du gör alltså "marknadsekonomi" på något enstaka exempel du kan hitta? Single-end rörförstärkare för en förmögenhet hör knappast till den typ av förstärkare som det säljs mest av i 20 000 kr klassen. Eller har du glömt ämnet för diskussion? Trovärdigt. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 11:53

rhenrics - kan du ta det lite lugnt? Självklart tar man det tydligaste exempel man kan hitta när man upplever att den man talar med inte förstår.

Vad är ditt eget förslag till Booster då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd