Mellanregister?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-02 13:02

Kraniet skrev:

Skämt och sido Jag vill helst inte ha ett element av större dimension av femtum också av principskäl.. Fram med små, kompetenta element!
Ett fyra tums mellanregister borde inte ha några problem att användas ner till 200 Hz.. De vi pratat om hittils klarar ju det. med en fs på 50 hz så ligger en delning på 200 nästan två oktaver högre. SS har iofs lite högre fs än Seas i det fallet. så 300 Hz är väl bättre delning.
Då jag simulerat så rör sig dessa element aldrig utanför det linjära området utan det blir basen som sätter stopp först. Så jag vet inte om jag ser nån anledning till 7tums element..

Hallå !

Det finns många anledningar till att använda ett lite större mellanregister, det beror på vad man vill ha ut av sin färdiga konstruktion.

Emmelertid går det att konstruera 3-Vägare med 4 eller 5" mellanreigster också, se bara på Peter Snells type A, som just är konstruerade på ett 4,5 " mellanregister, som troligen spelar skjortan av 95% av dagens högtalarkonstruktioner trots att grund- konstruktionen är mer än 20 År gammal.

Det handlar egentligen inte bara om vilket högklassigt element som man har tillgång till (men det underlättar ju förstås :wink: )
men det allra viktigaste är att man inskaffar åtminstone de behövliga grundkunskaper om HUR och varför och kunna tolka de svar man får ifrån sina eventuella mätningar, för att få en rimlig helhetsbild av sitt högtalar system.

Jag kan bara nämna om det är någon som är intresserad , att jag har konstruerat ett trevägssytem baserat på ett 4,5" mellanregister från Seas H143 (MCA 11FC) http://www.seas.no/seas_line/midrange/H143.PDF
med en delning på 300hz /2700hz 12db/oktav (elektriskt)
i en låda på 42 cm bredd och 35 cm djup 112 cm Höjd vilket har fungerat utmärkt, tillsammans med Seas diskant H534, om man ser till kostnaden för vad jag gav för mellanregistren 350:-/st för C:a 5 år sedan, så var det i mitt tycke ett hyggligt pris , prestanda förhållande, lite synd att de inte säljs av HiFi Kit längre.

men de har inte en chans mot Seas PX17-LTS , det beror ju
naturligtvis på vilka budgetramar man har för sitt bygge.

Vh Göran Nilsson

Ps. Om det är någon som är intresserad kan jag delge delningsfilter-Ritningar till de givna låd-måtten som angavs ovan,
(Vilket är ett måste annars blir det pannkaka)
för Mellanregistret Seas H143 (MCA 11FC), Diskant Seas H534, Bas NHT1259.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-02 15:35

Goran skrev:Ps. Om det är någon som är intresserad kan jag delge delningsfilter-Ritningar till de givna låd-måtten som angavs ovan,
(Vilket är ett måste annars blir det pannkaka)
för Mellanregistret Seas H143 (MCA 11FC), Diskant Seas H534, Bas NHT1259.

Aha! Du har alltså gjort en 3.3 fast utan 6,5"elementet? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-02 18:47

vad tror ni om detta?

http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

klang & ton verkar tycka om monacors element iaf. nästan så man undrar om dom får sponsorpengar från monacor..
men kruvan som visas pekar ju på en särdeles platt och utsträckt frekvensgång.. synd bara att de inte kan visa ordentliga mätningar med ett streck som inte är en-två db tjockt och med spridning..

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-02 23:52

Aha! Du har alltså gjort en 3.3 fast utan 6,5"elementet?

Nja inte riktigt, men om du tänker på NHT 1259 elementet så har du ju rätt,
det var aldrig tänkt som någon NHT 3.3 kloon eller så, anledningen
till att jag använde detta element var dess egenskaper, inte för att det satt i NHT3.3, är föresten diskant elementet Seas H534 liknande det som sitter i NHT3.3 ?.

Använder dessutom inte NHT 1259 i en sluten låda utan i en Basreflex låda avstämd till 17hz,
vilket kanske verkar knasigt eftersom det är egentligen konstruerat för en sluten låda, långt rör blev det dock 43 cm.

Undrar om inte 3.3:an har två mellanregister också :oops:

/Göran

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-03 00:01

NHT 3.3 har mycket riktigt även den H534, och ett Seas mellanregister, H453 har jag för mig. Tror att 6,5an är tillverkad av Tonegen precis som NHT1259.

Jag gissar att du har 117 liter mekanisk volym till 1259an? :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-03 00:03

men kruvan som visas pekar ju på en särdeles platt och utsträckt frekvensgång.. synd bara att de inte kan visa ordentliga mätningar med ett streck som inte är en-två db tjockt och med spridning..

Verkar se snyggt ut på pappret, fast rak tonkurva för ett ensamt element säger egentligen inget om hur slutresultatet blir för den färdiga konstruktionen dock:wink:

/Göran

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-03 09:30

Goran skrev:men kruvan som visas pekar ju på en särdeles platt och utsträckt frekvensgång.. synd bara att de inte kan visa ordentliga mätningar med ett streck som inte är en-två db tjockt och med spridning..

Verkar se snyggt ut på pappret, fast rak tonkurva för ett ensamt element säger egentligen inget om hur slutresultatet blir för den färdiga konstruktionen dock:wink:

/Göran

nej precis.. men klang & ton verkar nöjda fast jag vet inte hur mycket man bör lägga i deras åsikter..
fast nu har den här tråden kommit ifrån vad den skulle hamna. men utan svar från Ingenjörn så blir det ju ingen tråd i vilket fall så vi kan ju hålla den vid liv iaf om inte annat..

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-03 20:28

Kraniet skrev:
Goran skrev:men kruvan som visas pekar ju på en särdeles platt och utsträckt frekvensgång.. synd bara att de inte kan visa ordentliga mätningar med ett streck som inte är en-två db tjockt och med spridning..

/Göran

nej precis.. men klang & ton verkar nöjda fast jag vet inte hur mycket man bör lägga i deras åsikter..
fast nu har den här tråden kommit ifrån vad den skulle hamna. men utan svar från Ingenjörn så blir det ju ingen tråd i vilket fall så vi kan ju hålla den vid liv iaf om inte annat..

Inte en Öhman så långt ögat når.

Var inte hela denna tråd en fråga till Öhman???

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-03 21:41

NoMoreMrRegistryMan skrev:Var inte hela denna tråd en fråga till Öhman???

Jo men det är som vanligt inget tvång att svara på inlägg i trådar även om det skulle kanske vara lite önskvärt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-03 23:10

ja det ligger väl i frågans natur att vara frågande. jag frågar massor som jag aldrig får svar på så jag ser det nog som hörandes till frågandets natur att få vänta på svar.. 8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-03 23:53

Naqref skrev:

Jo men det är som vanligt inget tvång att svara på inlägg i trådar även om det skulle kanske vara lite önskvärt. :)

Kan ingen ringa karlen och lura av honom en åsikt som man sen förvränger och
fyller i i tråden?

Baföatt?

Nä, men vad skulle IÖ kunna tänkas ha svarat?

"Gärna mellanregister, men först en rejäl bas!" ?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-04 00:16

I senaste produktkatalogen finns väl en del relevant information.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-04 09:52

Naqref skrev:

Undrar om A E menar att det skulle vara önskvärt med tvång att svara?

Vi väntar tills han uppenbarar sig igen för vår syn..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-04 10:17

NoMoreMrRegistryMan skrev:
Naqref skrev:

Undrar om A E menar att det skulle vara önskvärt med tvång att svara?

Vi väntar tills han uppenbarar sig igen för vår syn..

He he! Naturligtvis menade jag inte att det skulle vara önskvärt med tvång utan att det skulle vara önskvärt om IÖ yttrade sig :)

/ae, som inte har försvunnit än...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-04 11:39

roger skrev:I senaste produktkatalogen finns väl en del relevant information.

Var hittar man den??

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-04 11:49

nån information om mellanregistret lär du ha problem att hitta i produktkatalogen..
Den fås genom att maila öhman och fråga om den.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-04 12:28

Kraniet skrev:nån information om mellanregistret lär du ha problem att hitta i produktkatalogen..
Den fås genom att maila öhman och fråga om den.

Det står åtminstone lite om hur han resonerar kring trevägaren. Men ok, inga specifika data om mellanregistret.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-02-04 22:13

När det gäller distorsion så förekom Visaton AL 130M i ett intressant test i Klang & Ton 1/05, det elementet har ruskigt låg distorsion mellan 300 Hz - 7 KHz. I övrigt så har ju Seas sina excel element som också har låg distorsion om än inte i samma klass som AL 130 M.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-05 02:00

luminous skrev:När det gäller distorsion så förekom Visaton AL 130M i ett intressant test i Klang & Ton 1/05, det elementet har ruskigt låg distorsion mellan 300 Hz - 7 KHz. I övrigt så har ju Seas sina excel element som också har låg distorsion om än inte i samma klass som AL 130 M.
Det var roligt att höra. Jag använder ju visaton AL170 i mina högtalare och tycker att de är bra. De lär ju inte vara så mycket sämre än lillebror när det gäller dist. :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-05 13:50

Kanske detta

C500G Midrange Transducer
The midrange is a 2" neodymium magnet structure with a woven 2" Kevlar cone. The powerful motor structure was chosen to support the low crossover point to the woofer. In order to achieve the goal of accurate spatial response the crossover points are located at 250 Hz and 2.2 kHz. These transition points were chosen to match the directivity characteristics of the three transducers.

http://www.jblpro.com/pub/recording/lsr2b.pdf

http://www.jblpro.com/pages/recording/lsr32.htm

http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v3n02.pdf

i denna

Bild
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-05 14:05

ser väl kanske inte så dumt ut.. men de är nog svåra att köpa separat kanske.. man skulle kanske vela haft ett ordentligt datablad på just mellanregisterelementet också. kevlar och andra hårda material har ju en del uppbrytningar för sig som bör beaktas.
jag är kanske lite skeptisk till hårda koner om inte annat pga av den ökade komplexiteten i filtret som brukar behövas.

edit: hårda, odämpade koner alltså.. de brukar gå över från kolvformig till böjvåg rätt så tvärt också vilket ibland kan ge en del obehagligt ljud.

hur mycket vikt bör man lägga vid saker som kortslutningsringar när det gälelr mellanregister? det är väl bara behov av sånt om konen rör sig mycket?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-05 14:40

vad är egentligen mellanregisterområdet? Man brukar ju läsa nåt om 300-3000 Hz är det nån vedertagen allmän sanning eller?
Tar man det som arbetsområde så får man att elementet bör ha en resonansfrekvens runt 75 Hz och kunna sträcka sig till 7-8000 Hz iaf?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-02-05 14:52

Vet inte om det kanske har kommit fram redan i tråden, men Peerless har flera nya varianter i HDS-serien som nog kan vara intressanta.

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsexc.htm

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsppb.htm

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsnom.htm

Någon som vet varför man vill/inte vill använda fasplugg?

Mvh Anders

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-05 15:07

tycker dom har lite väl orolig frekvensgång.. dessutom är det ju midbasar och inte mellanregister.

pluggen i mitten kan ju ha flera orsaker.. En som man läser om verkar vara att kyla talspolen. Iblande används den väl för att styra frekvensgång och spridning allt som oftast tror jag nog det är en hype-grej.
Ta tex de vanliga HDS-elementen som mäter bättre med dammkåpan än med fasplugg.. Men många seas element mäter bättre med fasplugg å andra sidan. så något generellt svar til varför man vill ha den vet jag nog inte. ibland verkar det bli bättre frekvensmässigt men ibland sämre. så man får väl anta att i de fall det blir sämre så är det en hype och i de fall det blir bättre är det genomtänkt på så vis..

edit: för att ge en lite mer nyanserad bild kan man ju tillägga att införandet av fasplugg råder bukt på eventuell kompression som kan uppstå mellan dammkåpan och polstycket. ibland kan det också vara problem med ståendevågor mellan dessa som påverkar återgivningen. ibland(KEF bla) har man tex istället för fasplugg en "luft-transparent" dammkåpa för att slippa dessa problem.
konen blir ju dock inte lufttät iom detta så en viss lådlekage kan man väl förvänta sig. i basreflexlådor är detta kanske försummbart men i en sluten låda antar jag att det är mindre lyckat.
med dammkåpa får man ju istället en slags diskantdome i mitten som ju bidrar med spridning uppåt i frekvens. damkåpan i sig och dess vara/icke-vara och egenskaper är ju lika komplext som konen i övrigt eller resten av elementet för den delen så det är nog svårt att generlisera allt för mycket..

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-02-05 17:28

Kraniet skrev:tycker dom har lite väl orolig frekvensgång.. dessutom är det ju midbasar och inte mellanregister.

Jag tycker att det verkar vara riktigt fin frekvensgång på några av dem, speciellt de i Nomex-serien men även lilla PPB på 106mm.

matson

Inläggav matson » 2005-02-05 17:58

I senast klang&ton(min bibel) så testade dom en bunt med 6,5-tummare. Osannolikt låg dist hade den HDS 6:an som har fasplugg. Helt överlägsen sin bror med dammkåpa.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-05 18:07

klang&ton verkar onekligen vara ett fint uppslagsverk vad gäller elementtester.. synd bara det är på tyska..
det är ju tur att de presterar nånting bättre med faspluggen på plats.. frekvensgången lämnar ju dock en hel del övrigt att önska..

nomexhdsen är väl sådär.. en del rippel och en 2-3 db peak strax efter 2000hz är väl kanske mindre kul.. rätt fin spridning iofs..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-02-05 18:11

Jepp, dist mässigt är HDS med fasplupp mkt bra, kanske beroende på bättre motor än den utan fasplugg.

Matson, vilka 6,5 tummare testades?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

matson

Inläggav matson » 2005-02-05 18:45

Peerless HDS med och utan fasplugg.
Carpower Predator-6/4
Eton 7-375/32HEX
Fostex FW168HP-X
Monacor Number One SPH-170C
Swans M-6N
Tang Band TB W6-1108SA
Visaton WS 17 E

Samt 2 Vifa element, men här har ju tyskarna egna beteckningar.....en heter 17WN 125/8 och den andra PLW 18 342/8

Solklar vinnare är Peerless HDS med fasplugg. Fostex har också låg dist, men inte lika snygg tonkurva.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-06 00:34

hds-elementen med fasplugg har tydligen kopparklätt polstycke till skillnad från de med dammkåpa. så jag antar det är det som gör skillnaden. dom nämner inget om det i tidningen?
men jag skulle fortfarande inte fundera på hds till mellanregister pga av frekvensgången..

edit: femtummaren med dammkåpa låter däremot riktigt bra. har fyra av dom liggandes hemma tillsammans med fyra åtta tummare som också låter väldigt bra. det är helt klart fina grejjor..

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum