Skämt och sido Jag vill helst inte ha ett element av större dimension av femtum också av principskäl.. Fram med små, kompetenta element!
Ett fyra tums mellanregister borde inte ha några problem att användas ner till 200 Hz.. De vi pratat om hittils klarar ju det. med en fs på 50 hz så ligger en delning på 200 nästan två oktaver högre. SS har iofs lite högre fs än Seas i det fallet. så 300 Hz är väl bättre delning.
Då jag simulerat så rör sig dessa element aldrig utanför det linjära området utan det blir basen som sätter stopp först. Så jag vet inte om jag ser nån anledning till 7tums element..
Hallå !
Det finns många anledningar till att använda ett lite större mellanregister, det beror på vad man vill ha ut av sin färdiga konstruktion.
Emmelertid går det att konstruera 3-Vägare med 4 eller 5" mellanreigster också, se bara på Peter Snells type A, som just är konstruerade på ett 4,5 " mellanregister, som troligen spelar skjortan av 95% av dagens högtalarkonstruktioner trots att grund- konstruktionen är mer än 20 År gammal.
Det handlar egentligen inte bara om vilket högklassigt element som man har tillgång till (men det underlättar ju förstås
men det allra viktigaste är att man inskaffar åtminstone de behövliga grundkunskaper om HUR och varför och kunna tolka de svar man får ifrån sina eventuella mätningar, för att få en rimlig helhetsbild av sitt högtalar system.
Jag kan bara nämna om det är någon som är intresserad , att jag har konstruerat ett trevägssytem baserat på ett 4,5" mellanregister från Seas H143 (MCA 11FC) http://www.seas.no/seas_line/midrange/H143.PDF
med en delning på 300hz /2700hz 12db/oktav (elektriskt)
i en låda på 42 cm bredd och 35 cm djup 112 cm Höjd vilket har fungerat utmärkt, tillsammans med Seas diskant H534, om man ser till kostnaden för vad jag gav för mellanregistren 350:-/st för C:a 5 år sedan, så var det i mitt tycke ett hyggligt pris , prestanda förhållande, lite synd att de inte säljs av HiFi Kit längre.
men de har inte en chans mot Seas PX17-LTS , det beror ju
naturligtvis på vilka budgetramar man har för sitt bygge.
Vh Göran Nilsson
Ps. Om det är någon som är intresserad kan jag delge delningsfilter-Ritningar till de givna låd-måtten som angavs ovan,
(Vilket är ett måste annars blir det pannkaka)
för Mellanregistret Seas H143 (MCA 11FC), Diskant Seas H534, Bas NHT1259.