Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja ha lite typiska tumregler för placering av pK dels i närfält och även vid lyssning på större avstånd. Tror att höjd och vinkel har definierats men det skadar nog inte att upprepa dom. Vidare har jag en fråga ang. Dämpning, i tråden nämner naq minimum 60x60 cm. Om man nu skulle ta 50x50, vad/hur påverkar det slutresultatet?
Nuru Le Fjonk ska jag svara på dina frågor.
Generell tumregel vid lyssning på lite längre avstånd (>1.5m). Placering på ca 45-60cm höjd (man bör precis se ovansidan på dom) med baksidan så nära framväggen som tilllåts. Ca 45graders vinkel mellan dom och minst invinklade så att man från sweetspotten ser yttersidorna på högtalarna. Dämpa gärna framväggen bakom högtalarna med någon som är 600x800x70mm. Man kan tycka att det fungerar med mindre och då är det ok. Vad som händer är att man får en något minskad tydlighet i ljudet och att det kan upplevas som aningens hårdare. Kan varieras lite efter tycke och smak m a o.
Detta är den mest optimala placeringen.
Som närfältsmonitor är den eg inte helt perfekt då baffelfunktionen inte är så stor och att man inte tar hjälp av stödet från rummet i så stor utsträckning. Men om man ser till att ha lite extra (gärna rimligt dämpade) begränsningsytor i närheten så kan det bli bra ändå.
Placering i bokhylla kan funka men se till att inte ha några böcker närmast sidorna på högtalaren kanske 20cm. Dämpning bak i bokhyllan är bra att ha.
Placerar man högtalarna på helt andra höjder än de föreslagna så rekommenderar jag att man kör dom i slutet läge med basmoduler och vinklade så att man precis ser ovankanten.