Jättebra (men ändå billiga och lättillgängliga) förstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Jättebra (men ändå billiga och lättillgängliga) förstärkare

Inläggav AlNiCo » 2009-12-17 02:59

Jag har länge haft en Marantz 2015, som av många anses låta väldigt fint, men jag har aldrig varit helt nöjd med den. Därför söker jag tips till jättebra förstärkare, något som låter mycket finare än den där Marantzen, men som brukar säljas billigt, och är vanliga (alltså relativt lätta att stöta på). Marantz' 22xx- och 40xx-serier är ju vanliga, men är de bättre än 20xx-serien?

Jag söker inte Marantz specifikt utan vintage hifi över huvud taget (vilket däremot naturligtvis inkluderar Marantz).

Eller är det så att jättebra och billigt inte går hand i hand över huvud taget? Måste man öppna plånboken ordentligt även när det gäller äldre saker?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-17 06:49

Problemet med 2015 är att den är kanske lite klen med sina 15-16 watt.

Därför rekomenderar jag en Marantz 2600 :lol: .

Oj du sa billig.

Ja enligt min uppfattning är inte marantz recivers speciellt prisvärda ser till prestandan.

De betalas helt enkelt väldigt mycket för dom då de är väldigt vackra.

Följande samband finns enligt mig:

Bra prestanda, berömd tillverkare, vacker = DYR

Bra prestanda, underskattad tillverkare, alldagligt utseende = Billigt.

Nästa steg får nog bli att du redogör för vilka pengar vi pratar om?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-12-17 10:33

NAD 3020 är en trevlig och billig förstärkare som är rätt lätt att få tag på.
Har en själv(3020b) som är kopplad till mina OA-12:or.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-17 10:38

Gamla 3020 kan ha surr och brum ifrån trafon, som hörs både från förstärkarlådan och i högtalaren. Kolla noga innan ni köper.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Jättebra (men ändå billiga och lättillgängliga) förstärk

Inläggav Flint » 2009-12-17 10:45

AlNiCo skrev:Jag har länge haft en Marantz 2015, som av många anses låta väldigt fint, men jag har aldrig varit helt nöjd med den.

Jag är av samma uppfattning. Gjorde en del öppna A/B-test med den mot Sonab R3000 och den senare vann ganska överlägset både vid korttidslyssning och långtids. Men det är möjligt/troligt att Sonabens inbyggda men milda (kan man säga så) "loudness" som inte gick att stänga av spelade in. Jag gillade Sonab R3000 om man bortser från den mekaniskt glappande volymkontrollen. Marantz generellt kvalade dock icke in på favoritlistan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 12:12

Hmmm, det där är svårt. Själv är jag svag för pioneers sx-serier. Men om det skall vara något som har lågt andrahandsvärde så skulle jag nog titta på en större Dux. Byggdes av philips och såldes som dux i sverige, förmodligen i ett hyfsat antal. Mkt bang for the buck. Hade en philips som jag sålde till en kompis. Kändes väldigt rejäl.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-17 12:23

Om man vill ha något riktigt billigt och välljudande kan man titta på Luxors Dirigentserie och de stora modellerna: 6100, 7100 eller 8100.
De finns både som rena receivers och som kompaktenheter med inbyggd vinylspelare.
Man får dem praktiskt taget gratis på loppisar.
De är välkonstruerade, rejält byggda och servicevänliga.

"8100"
Bild

"7100"
Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-17 13:22

Vinylcalle skrev:Problemet med 2015 är att den är kanske lite klen med sina 15-16 watt.

Att den är "klen" är faktiskt inget jag märkt av, kanske främst då för att jag aldrig lyssnar på speciellt höga volymer, och inte heller med särskilt krävande högtalare. Sen mätte väl Marantz watt på ett ganska annorlunda sätt än många andra tillverkare? Det är vad jag har läst, i alla fall. Att 15 watt på en gammal Marantz är mycket mer än vad man kan tro.

När jag säger billigt så menar jag kanske runt 0-1000 kronor. Mer får det kosta, men då ska det vara bra också. :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-17 13:47

AlNiCo skrev:När jag säger billigt så menar jag kanske runt 0-1000 kronor. Mer får det kosta, men då ska det vara bra också. :D

Då ska du köpa en Radmor 5100.
Det finns en på Rehifi, en svart (fast dom har skrivit att den heter Radmon). Ovanlig färg. De flesta som tillverkades var silverfärgade.
Min mening är att den ger kanon-vintage-ljud.

Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-17 13:50

AlNiCo skrev:
Vinylcalle skrev:Problemet med 2015 är att den är kanske lite klen med sina 15-16 watt.

Att den är "klen" är faktiskt inget jag märkt av, kanske främst då för att jag aldrig lyssnar på speciellt höga volymer, och inte heller med särskilt krävande högtalare. Sen mätte väl Marantz watt på ett ganska annorlunda sätt än många andra tillverkare? Det är vad jag har läst, i alla fall. Att 15 watt på en gammal Marantz är mycket mer än vad man kan tro.

När jag säger billigt så menar jag kanske runt 0-1000 kronor. Mer får det kosta, men då ska det vara bra också. :D

Det där är jag tveksam till (angående watt-mätningar).

Tyvärr uppkommer ibland lite väl mycket myter kring vissa ämnen och vintage-hifi kan ibland vara ett av dom.

Jag har åtminstonde upplevt en positiv skillnad med kraftfullare-förstärkare även vid lägra lyssningsvolymer.

Mitt tips blir äldre Denon förstärkare.

T.ex. PMA- 757 eller 777. Min erfarenhet av Denon fram tills mitten av 80 talet är att de presterar oerhört bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 14:36

Vinylcalle skrev:Det där är jag tveksam till (angående watt-mätningar).

+1
Det har genom tiderna mätts på alla möjliga och omöjliga sätt. En del pratar om "riktiga watt" vad nu det är?

Nåja, jag vill i alla fall slå ett slag för Kenwood. Ett lika underskattat märke som Marantz är överprissatt enligt mig.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-17 16:08

2-ch skrev:
Vinylcalle skrev:Det där är jag tveksam till (angående watt-mätningar).

Det har genom tiderna mätts på alla möjliga och omöjliga sätt. En del pratar om "riktiga watt" vad nu det är?

"Riktiga Watt" innebär för mig att man mäter upp kontinuerlig uteffekt med bredbandig signal (20 - 20 kHz) vid 8 ohm och låg THD (< 0,1%) . Sedan ska givetvis alla kanaler vara drivna.

Det var oftast så man mätte förr och så var det mer regel än undantag att tillverkarna underspec:ade effekten, medan det idag snarare är tvärtom.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-17 17:12

Anledningen att jag sa det där med watt kommer främst från den här texten, från sidan Legendary Audio Classics.

Why does a 35 watt Marantz sound better and louder than many 100 watt receivers?

Because 35 watts/channel as specified by Marantz in the 1970's meant...

" The unit can deliver 35 watts into 8 ohms for one hour, from all channels at the same time, with no significant change in distortion, or other specifications, at any time during, or after, the test hour."

...while 100 watts/channel today (for instance, in my JVC surround system) means...

" The unit can deliver 100 watts for a fraction of a second, in one channel only, if the other channels aren't running and nothing else high energy has happened to drain the power supply of stored energy in the last few seconds."

In fact, my JVC 5-channel Dolby surround receiver claims 500 watts RMS, but the power consumption label on the back panel tells the story:

320 Watts

If my JVC receiver was 100% efficient, meaning that every bit of power it took from the wall was delivered to the speakers as audio power (which it isn't), that'd give you only 64 watts a channel, about 2/3rds of the claimed power rating (which is 100 watts per channel, remember, 500 delivered as 100 per each of the five channels.)

But since the receiver can only (at best) convert about 50% of the available energy to the speakers, and the available energy is what is left over after the heat is generated (did I mention that this model JVC runs almost too hot to touch on top, even when making no sound at all?) and the watts that go to lighting the panel and powering all of the other circuitry are accounted for, the system can perhaps, when brand new, on a good day, generate 32 watts a channel continuously with all the channels going, which is pretty sorry compared to the claimed 100 watt per channel rating. That is less power per channel than an old 2235 receiver. Shocking, eh?

Turning it around, because of the way that the units were rated in the 1970's, that classic 2235 Marantz receiver, rated at 35 watts a channel, can dependably produce much more than 35 watts in both channels at the same time for a minute or two (far longer than the peaks in a modern receiver.) An honest rating for use with music for the power amplifiers of an older Marantz is generally in the range of 120% of rated power or even higher.

These ratings were instituted because of many false claims for power output that were being made using many different types of power measurement and general baloney at that time. IHF, RMS, Peak, Peak Music Power, Average, etc. RMS is what was settled on, and it's still widely used today, but the one hour rating was dropped some time back.

Interestingly, the situation that caused the RMS for one hour ratings to be made standard is now recurring - as I mentioned above, my JVC's ratings are pretty obviously designed to deceive the consumer to an extreme degree. Certainly there is no way that they can claim that those ratings paint an accurate picture of the amount of power the receiver can actually deliver in real world conditions - loud music and cinema surround takes a lot of power, in a lot of channels. Try listening to Jurassic Park... wait till the Tyrannosaur walks up behind you, or there is something exciting going on. Those 32 watts are pretty puny...

JVC isn't alone in this, however, many manufacturers you might think would be more honest in their claims are just as deceitful. For instance, my Sony car stereo suffers from the same kind of exaggeration: Right on the front it claims a very high wattage, but reading the manual, it turns out that the actual RMS power is far, far less than the front panel claims. I guess it's time for someone to step in again and slap these people around.

To the relatively straightforward power issue, you can add the fact that the design of the audio and RF circuitry in a Marantz is absolutely top-notch, and you can hear that in the character of what little distortion there is, in the way the bass, midrange and treble controls (and loudness contour and filters) affect the signals, in the way the FM signals come out sweet and clean, and so on. As an engineer, I really don't like to drop into using descriptive terms meant for food or lovemaking and so on for sound, but you know, when you A:B a Marantz against other units that are supposedly equivalent, the bottom line is it sounds better, and obviously so.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 18:19

Upp till 1000 kr kan man ju hitta flertalet fina grejor. Det såldes en Accuphase E-serie för 1200 kr på hifimag för några veckor sedan. Där får man nog mkt för pengarna. Om det inte finns så mycket krav på utseende och ålder så pratar många gott om Pioneers A-serie, dvs A-656 och A-757 t.ex. Vill du ha tipsen rakt ner i tråden sen eller? Var i landet bör dom finnas?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-17 20:00

AlNiCo skrev:Anledningen att jag sa det där med watt kommer främst från den här texten, från sidan Legendary Audio Classics.

[/quote]

Jo men det beror som sagt på att mycket utav det som säljs på "stormarknaderna" mäts "fel".

Hifi mäts ju enligt samma princip som Marantzen de beskriver.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-17 20:17

Fjonkalicious skrev:Upp till 1000 kr kan man ju hitta flertalet fina grejor. Det såldes en Accuphase E-serie för 1200 kr på hifimag för några veckor sedan. Där får man nog mkt för pengarna. Om det inte finns så mycket krav på utseende och ålder så pratar många gott om Pioneers A-serie, dvs A-656 och A-757 t.ex. Vill du ha tipsen rakt ner i tråden sen eller? Var i landet bör dom finnas?

Mvh

Filip

Anledningen att jag startade tråden är att jag är rätt ovetande om vad som är bra eller inte. Jag söker en riktigt bra förstärkare som ändå inte är hemskt dyr, men tyvärr vet jag inte alls vad jag ska leta efter. Var i landet de bör finnas? Det beror helt vilket land vi talar om. :wink:

Faktiskt så är jag inte så intresserad av att köpa just nu, utan mest är jag bara ute efter informationen, så att jag vet vad jag ska hålla ögonen öppna för. Jag gillar att leta runt på internet och på loppisar efter roliga saker, men först måste jag nog veta vad som är roligt. :)

I dagsläget brukar jag mest söka runt på "Marantz", "vintage" och "Philips".

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-17 20:34

Jag hade en gammal Kenwood-förstärkare förr, men jag minns inte modellnumret. Den var hur som helst riktigt dålig, så jag har inget större förtroende för dem, även om det kanske inte är helt berättigat.

Radmor verkar ju riktigt intressant. Faktumet att det är en polsk tillverkare intresserar mest. Jag tenderar gilla lite mer "udda" grejer.

Jag hittade en Luxor dirigent 7000. Är det något att hänga i julgranen?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-17 20:46

Vinylcalle skrev:
AlNiCo skrev:

Mitt tips blir äldre Denon förstärkare.

T.ex. PMA- 757 eller 777. Min erfarenhet av Denon fram tills mitten av 80 talet är att de presterar oerhört bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-12-18 11:08

De mindre vintageförstärkare jag är mest nöjd med är Sansui AU555 och Optonica SM1616. Lite nyare så gillar jag bäst NAD-grejor t.ex. 3020 eller C320. Alla går att få tag på under en tusing och ger hur mycket ljud som helst för pengarna.
Utseendemässigt är det inte mycket som slår de förstnämnda heller (speciellt Sansuin som är så liten och fin)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-18 11:43

Borde det inte finnas många fina förstärkare av lite äldre modell från de stora märkena för en billig peng..? Mitt tips blir äldre Technics, kanske vissa senare modeller också - de borde vara lätta att hitta och hyfsat kraftfulla om inte annat.

T.ex en vintage SU-8080 har jag för mig att jag sett för 800:-, inte fel..!
http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s78_33.jpg

Eller varför inte nån mindre V-modell, typ denna? (De större är högvilt) http://www.vintagetechnics.stereomanual ... atalog.jpg

Detta sagt utan vidare bra koll och under inverkan av Placebo, men ändå :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-18 11:45

[quote="AlNiCo"]Radmor verkar ju riktigt intressant. Faktumet att det är en polsk tillverkare intresserar mest. Jag tenderar gilla lite mer "udda" grejer.

quote]

Jag har skrivit en del om den här på "Vintage".
Utifrån min enkla mening är det en kanonreceiver.
En sak dock: Om den inte är ombyggd i tunerdelen, kan du inte lyssna på radio med den. På den tiden hade polackerna andra frekvenser på fm än vad vi har. Man använde lägre frekvenser runt 60-70 MHz.
Min Radmor 5100 har tunerdel från en äldre Luxor Dirigent-receiver.
:)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-18 15:25

phloam skrev:Borde det inte finnas många fina förstärkare av lite äldre modell från de stora märkena för en billig peng..? Mitt tips blir äldre Technics, kanske vissa senare modeller också - de borde vara lätta att hitta och hyfsat kraftfulla om inte annat.

T.ex en vintage SU-8080 har jag för mig att jag sett för 800:-, inte fel..!
http://wegavision.pytalhost.com/technic ... s78_33.jpg

Eller varför inte nån mindre V-modell, typ denna? (De större är högvilt) http://www.vintagetechnics.stereomanual ... atalog.jpg

Detta sagt utan vidare bra koll och under inverkan av Placebo, men ändå :)

SU-8080 ska vara bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-18 17:39

Vinylcalle skrev:
SU-8080 ska vara bra.

Den är bra och prisvärd. Har haft en själv.
Men bara för att vi påtalar detta nu, så går nog priset upp. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-18 17:46

Ragnwald skrev:
Vinylcalle skrev:
SU-8080 ska vara bra.

Den är bra och prisvärd. Har haft en själv.
Men bara för att vi påtalar detta nu, så går nog priset upp. :)

Haha ok.

Nu tänker jag bli tjatig. Men eftersom jag inte får någon reaktion så säger jag det igen.

DENON

Fram tills cirka mitten av 80-talet gjorde de fantastiska maskiner.

Helt i klass med Accuphase/Luxman vill jag påstå.

Mycket underskattade i Sverige bara för att man först inte såldes alls och därefter blev plastigare och att man i Sverige såldes av Hifiklubben/svenska NAD.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-12-18 19:55

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-07-30 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-12-18 21:51

Kjell_Kranzberg skrev:Jag har skrivit en del om den här på "Vintage".
Utifrån min enkla mening är det en kanonreceiver.
En sak dock: Om den inte är ombyggd i tunerdelen, kan du inte lyssna på radio med den. På den tiden hade polackerna andra frekvenser på fm än vad vi har. Man använde lägre frekvenser runt 60-70 MHz.
Min Radmor 5100 har tunerdel från en äldre Luxor Dirigent-receiver.

Nåja, det är inga problem för mig, jag lyssnar inte på radio i alla fall. Jag skulle t o m gärna ha en förstärkare utan radiodel bara för enkelhetens skull. :P

Va, är det någon som har nämnt Denon? 8) Ha ha, jag har aldrig hört deras saker men är lite rädd eftersom jag får en modern hifi-vibb av dem. ;) Men man ska inte vara så ytlig. Jag får hålla ögonen öppna för dem med.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-18 22:06

Vinylcalle skrev:
DENON

Fram tills cirka mitten av 80-talet gjorde de fantastiska maskiner.

Helt i klass med Accuphase/Luxman vill jag påstå.

Intressant, jag har inte lyssnat på en enda tvåkanalare från Denon.
Det har ju påtalats från initierat håll, att deras nyare stereoförstärkare har sämre ljud än bioreceivrarna. Att det är olika ingenjörsteam som jobbar oberoende.

Har du några modellbeteckningar på de gamla goda, som jag kan titta efter ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-18 22:27

AlNiCo!
Du är välkommen hit för att lyssna på min Radmor 5100.

Bild

Användarvisningsbild
Frederik

Inläggav Frederik » 2009-12-18 23:41

Den skapelsen var inte helt ful!!! :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-12-19 00:01

Frederik skrev:Den skapelsen var inte helt ful!!! :)

Ja,visst är den snygg. Dock tycker jag att den svarta (bild tidigare i tråden) är ännu snyggare. Tyvärr äger jag ingen svart, men den silverfärgade här ovan, alltså.
2 x 30 W och riktigt fin vintageåtergivning.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi