Vad säger man om detta??
Killen är ju euforisk. Trodde att det var ett skämt men det är det tydligen inte. Någon som har testat??
Spelarn säljs för 499 på Siba...

Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Mina lysningsintryck har iaf alltid varit att skillnaden mellan olika CD-spelare är små oavsett prisklass. Jag hörde tex inga enorma skillnader när jag jämförde min 20år gamla HK CD, med 668:an.
Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare
Birger skrev:Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare och personligen håller jag även Pioneer 575 som bättre på ljud men för dom fickpengarna var den ändå rätt ok. Jag kommer att ge bort den till morsan i present. Ska bara lyssna lite till på den mera och jämföra.
Jo, som sagt, jämförelseobjekten och hans hemmaljudmiljö är nog det
som man egentligen lärde sig nåt om i killens glada förtjusning över sin
billiga Denver.
hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärrkan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.
Verkligen synd att Infinity blivit vad dom blivit
IngOehman skrev:hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärrkan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.
Verkligen synd att Infinity blivit vad dom blivit
Hmm... Intressant.![]()
Om jag skulle ge mig på att utnämna den sämsta och mest inkompetent konstruerade dyr-högtalarens jag stött på i hela mitt liv skulle just Kappa 9 ligga bra till. Sämst alla kategorier alltså, inte bara i kategorin kommersiella högtalare.![]()
Maken till nollkoll avseende samarbete mellan element har jag nog aldrig stött på. Man kan tro att filterdimensioneringen är gjord med tärning, och helt utan feedback på hur det blev...![]()
Att samma högtalare dessutom tar rekord i illa utformat baskabinett och till på köpet kammar hem ett antal sköna absurditetspoäng för försöket till kompensation av den obefintliga basen (faller hastigt under 130 Hz utan kompensation om jag minns rätt) med hjälp av en passiv resonanskrets (HP med högt Q), renderande en minimumimpedans under 1 ohm (!) gör att man måsta kapitulera - det går inte att göra en sämre konstruktion, i varje fall inte i nyktert tillstånd om man minns någr fragment av grundskolefysiken. Kappa 9 måste för övrigt ha absolut världsrekord i hög distorsion i basregisret för en högtalare med två 12" basar. Jag har i varje fall inte stött på någonting som kommer ens i närheten.
En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.
Men vissa tycks gilla den. Kanske för att det av alla vansinniga konsruktioner är den som är bäst på att vara sämst?![]()
Vh, Ing. Öhman
PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår? Är det någon som isåfall har en teori om vad det kan bero på?
PPS. Fast egentligen visar väl detta bara hur faschinerande audio-ämnet är! Vad jag menar är att Hali, som ju bevisligen är en erkänt omdömesgill lyssnare, uppenbart gillade ljudet från högtalaren ifråga, i varje fall då.
Jag å andra sidan, måste erkänna, att även om jag är på gränsen till skakad av högtalarens injenjörskonstbefriade tillkortakommanden, och dessutom hör och lider själsligt av alla fasfel från dem, irriterande mycket till och med, är jag tvingad att erkänna att de inte låter obehagligt på något sätt.
Till på köpet är den övergripande klangliga balansen förvånansvärt god, i synnerhet i stora klangliga rum (där energikurvan betyder mer än direktljudet för hur en högtalare uppfattas). Förmågan att hyggligt obesvärat leverera ljudtyck i det viktiga 100 - 500 Hz registret är även det utan allvarlig anmärkning, vilket man inte kan säga om alla högtalare.
En anmärkning emellertid, som f.ö. Hali var inne på, måste högtalaren otvetydigt få på sitt minuskonto [vare sig man betraktar dem rent subjektivt (gillqr jag ljudet?) eller mera objektivt (såsom om de besitter ett återgivningsansvar)] är den fullkomligt absurda förstärkarbelastning de utgör.
En högtalare som kan drivas av mindre än 0,1 % av marknadens förstärkare än osund. Det är min bestämda uppfattning. I synnerhet när en av bieffekterna är en svårartat lågkvalitativ djupbasåtergivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster