Behringer A500 - moddningsoffret

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 18:36

Stegvis skrev:Det blir nog inget större fel om du slår samman A och B.

Du har rätt. Det går bra.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-19 19:09

Shit, jag är impad!!

Det nämndes faktiskt på diyAudio att A500 nyttjade "floating ground", och nu har du kommit fram till det på egen hand. Hatten av!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:28

bomellberg skrev:Shit, jag är impad!!

Det nämndes faktiskt på diyAudio att A500 nyttjade "floating ground", och nu har du kommit fram till det på egen hand. Hatten av!

Mvh,

/Bosse

Tackar. Har dessutom inte fuskat. Nu börjar simuleringen att fungera men jag behöver lusa av den ett tag till innan jag visar den så jag slipper skämmiga överaskningar. Det är vissa saker som hänger sig men det är nog bara mjukvaruproblem. Funktionen verkar funka bra i stort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:39

bomellberg

Har du något trassel med ditt steg?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:48

Stegvis skrev:Flint: Kan du simulera rökslingor i Spice oxo?

Svar nej. Men jag har åstadkommit många i verkligheten. Och avskjutna elektrolyter.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-12-19 22:55

Jag ber om ursäkt att jag pajjade tråden med bild i olämpligt format. Det var slarvigt och jag tänker gå långt för att inte upprepa det. Tråden är väldigt trevlig och deltagarnas olika kunskaper imponerar stort. Såhär borde det vara på faktiskt jämt tycker jag.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-20 02:24

Flint: Japp, ena kanalen brusar när man vrider upp volymen. Om jag fortsätter vrida så når den en gräns då den själv fortsätter höja för att så småningom klippa, och därefter börja om. Sen står den och självsvänger på det sättet ca en gång per sekund. Det låter ungefär som hjärtslag i mina små AudioPro.

Jag vet inte om det kan vara en hint, men nätdelen har ingen "center tap". Det är endast två trådar till varje kanal. Jag gissar att varje kanal bygger sin egen "virtuella" jord.

AndersP: Det är ingen som har klagat på din bild! Modden är ju tvärtom fullt relevant, eftersom A500 har visat sig producera en stor mängd distorsion om den inte står på maxvolym.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 02:53

Lite dc-nivåer. Hojta till om bilden är för stor.
Kolla att jag har fått till rätt komponentvärden.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-16 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-20 03:26

Bild
Lägger den under så blir det lättare att jämföra.

Att det står ideal på opampen, innebär alltså att den inte behöver specas, en automatisk anpassning till schemat, för simulering?

Pekade om bildlänken till faktiskt.se

/Bosse
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 09:20

Ragnwald skrev:Att det står ideal på opampen, innebär alltså att den inte behöver specas, en automatisk anpassning till schemat, för simulering?

Inte anpassad men i det närmaste felfri som IC. Jag har inte den exakt rätta IC:n så ideal fick bli en ersättare att utgå ifrån. Vi ska testa några olika IC och se hur de påverkar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-20 11:04

jag fattar inte hur denna kopplingen kan fungera ?

emittrarna är kopplade kapacitiv till utgången (och högtalaren)
det funkar ju fint med AC.

för att detta skall fungera, måste då inte nätdelen ha en ändlig utimpedans , och ganska hög sådan ?

dvs dina 160V kopplas i serie med ett motstånd? eller glättningskondingarnas impedans.

eller har jag helt missuppfittat detta?

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2009-12-20 11:30

Flint skrev:Kolla att jag har fått till rätt komponentvärden.

Ser OK ut - saknar kanske C18 om du är petig.

R65 + dioder skulle jag nog själv lagt till om man hittar en mer detaljerad
modell av OP-n längre fram. (distorsion, olinjär belastning).
Kanske det sitter en LED för mellan dioderna eller om det är anslutningen till indikatorn på fronten.

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2009-12-20 11:31

Utgång 2 är kopplad på noll volt.
Utgång 1 är via "Ground" B kopplad till trissorna.
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 11:38

rikkitikkitavi
Jag har heller ingen bra bild av hur den fungerar - än. Det är första gången jag ser principen över huvud taget. Därför är det här ett bra tillfälle att ändra på den saken med hjälp av simulering och den förnäma situationen socialt grupparbete.

Men som jag ser det. Matningsspänningen "pendlar" med signalen i förhållande till stärkarens jord och variationen hamnar på belastningen via C8 och C9 (på orginalschemat).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 11:52

Förstärkningen får jag till ca 30ggr. Dist - mycket låg. Motkoppling - mycket hög. Frekvensgång - kommer på bild. Jag kopplar upp kretsen i ett annat spiceprogram nu (LT-spice) som har lite andra egenskaper/möjligheter och som är ruskigt stabilt och lättjobbat för att se om jag får samma resultat där innan jag lägger ut några bilder.

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2009-12-20 12:00

rikkitikkitavi skrev:jag fattar inte hur denna kopplingen kan fungera ?

emittrarna är kopplade kapacitiv till utgången (och högtalaren)
det funkar ju fint med AC.

för att detta skall fungera, måste då inte nätdelen ha en ändlig utimpedans , och ganska hög sådan ?

dvs dina 160V kopplas i serie med ett motstånd? eller glättningskondingarnas impedans.

eller har jag helt missuppfittat detta?

Lite förenklat kan du ersätta C8 och C9 med två seriekopplade batterier med
samma spänning. Från mittpunkten är ena ändan på högtalaren ansluten och ingen
anslutning till jord finns någonstans. När den andra högtalaranslutningen
kopplas till det övre batteriet får du batterispänningen över högtalaren.
Kopplas samma lediga högtalaranslutning till det undre batteriet för du omvänd
polaritet på spänningen över högtalaren.

Hela nätdelen med sekundärlindning, likriktare och kondingar åker alltså upp och
ner i spänning i takt med utsignalen relativt chassiejord.

Det är väl ganska obra om jorden på ingångskontakterna dansar med i takt med
högtalarsignalen men det är väl den lösningen som ställer till det för hjärncellen
när den försöker analysera schemat som om det vore en konventionell kretslösning.

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2009-12-20 12:05

... och om båda paren utgångstrasistorer leder för fullt samtidigt så
kortsluter man matningsspänningen och diskoröken sprider sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 12:18

Stegvis skrev:... och om båda paren utgångstrasistorer leder för fullt samtidigt så
kortsluter man matningsspänningen och diskoröken sprider sig.

Vilket är detsamma som obegränsad klass-A och då brinner alla förstärkare upp oavsett konstruktionsprincip. Det problemet gäller altså inte bara det här steget.

En nackdel som jag tror att vissa ser det som är att steget har kondensatorutgång. C8 och C9 (signalmässig parallellkopplade) ligger i serie med belastningen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-20 12:53

Flint skrev:rikkitikkitavi
Jag har heller ingen bra bild av hur den fungerar - än. Det är första gången jag ser principen över huvud taget. Därför är det här ett bra tillfälle att ändra på den saken med hjälp av simulering och den förnäma situationen socialt grupparbete.

Men som jag ser det. Matningsspänningen "pendlar" med signalen i förhållande till stärkarens jord och variationen hamnar på belastningen via C8 och C9 (på orginalschemat).

simulering är a och o. det gör jag mycket på jobbet :)

nej, men allvarligt det var bra förklaringar.

kanske funderar lite till under helgen som kommer. Flint, har du en simuleringsfil man kan slänga in i LTspice?
eller du vill kanske inte lämna ut den? man kan alltid använda ideala komponenter för att förstå funktionen. när man förstått funktionen kan man börja optimera.

grupparbeten är skoj.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 13:00

Så här ser signalerna ut på matningsspänning och på utgång.

Grön = Det vi normalt ser som plussidan
Blå = På belastningen där DC har blockerats av utg.kondensatorerna.
Gul = Det vi normalt ser som minussidan.

Som man ser ligger grön och gul i fas och därför också blå.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-16 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 13:06

rikkitikkitavi skrev: Flint, har du en simuleringsfil man kan slänga in i LTspice? eller du vill kanske inte lämna ut den? man kan alltid använda ideala komponenter för att förstå funktionen. när man förstått funktionen kan man börja optimera. grupparbeten är skoj.

Det kommer under dagen om inget hänger sig men det tror jag inte att det ska göra. Är på gång. Klart jag lämnar ut den.

Jäpp, grupparbete är bra.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-20 13:09

aha, nu föll poletten ner, ljuset tändes, eureka ... lite mera .
tack flint :

en stilla fundering till alla och bosse:

med en konding om 3300uF på utgången har den en utimpedans som är rätt illa vid låga frekvenser, men eftersom motkopplingen är plockad i den
"blåa" punkten borde det negera detta?

detta känns lite som förstärkarkopplingarnas saab... inte som andra , fungerar säkert jättebra men lite oortodox? lite ingenjörsglädje över det hela.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 13:14

rikkitikkitavi skrev:aha, nu föll poletten ner, ljuset tändes, eureka ...

en stilla fundering till alla och bosse:

med en konding om 3300uF på utgången har den en utimpedans som är rätt illa vid låga frekvenser, men eftersom motkopplingen är plockad i den
"blåa" punkten borde det negera detta?

Motkopplingen är hämtad på alla tre punkterna. Dels utgången som du säger men också på plussidan och minussidan via R6 och R7 (A och B i mitt schema). Listigt. Fyller som jag ser det flera funktioner.

C8 och C9 är signalmässigt parallellkopplade. Värdet blir alltså 6600uF vilket ger fu runt 5Hz i 8ohm. Men fasvridning - jodå.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-20 15:08

Faktiskt när det är som bäst! :D

(Har tyvärr inget annat att bidra med Bild )
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-20 15:13

8O 8O 8O

Otroligt vilken arbetsvilja du visar, Flint!

Så fort jag får en lugn stund ska jag gå ner i källaren och mäta på den fungerande kanalen, därefter lägger jag upp lite DC-nivåer motsvarande de du har angett. Det kan ju vara kul att se hur nära det teoretiska som Behringers ingenjörer kom! :-)

Kan du simulera fram mitt felaktiga beteende så att jag vet vilka komponenter som behöver bytas? 8)

Stort tack för ditt idoga arbete!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 15:56

KarlXII skrev:Faktiskt när det är som bäst! :D

(Har tyvärr inget annat att bidra med Bild )

Det räcker väldigt lång det. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 16:08

bomellberg skrev:8O 8O 8O

Otroligt vilken arbetsvilja du visar, Flint!

Så fort jag får en lugn stund ska jag gå ner i källaren och mäta på den fungerande kanalen, därefter lägger jag upp lite DC-nivåer motsvarande de du har angett. Det kan ju vara kul att se hur nära det teoretiska som Behringers ingenjörer kom! :-)

Kan du simulera fram mitt felaktiga beteende så att jag vet vilka komponenter som behöver bytas? 8)

Stort tack för ditt idoga arbete!

Mvh,

/Bosse

Det här är bland det roligaste jag vet. Får en kick av grupparbetet och att baxa, bryta och bända framåt mot insikt och "sanning". Handfasta bevis är det som gäller. Men visst det är kul att snacka också men helst om man slipper att vara allvarlig.

Ja kolla om dc stämmer men ta inte värdena i simuleringen som exakta. Men dom hör ju hamna ungefär lika i alla fall. Jag har "ställt bias" på lite drygt 100mA på varje enskild sluttrissa.

Jag skulle vilja veta nätdelens drivspänning. Mitt utgångsläge är/var 160V vilket ger nånstans 300-400W i åtta ohm.

Uppkopplingen i LT-spice gick bra och båda programmen visar samma resultat så stora fel kan nog uteslutas nu.

Vad ska jag visa? Frekvensgång förstås - men mer?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 16:25

rikkitikkitavi skrev:detta känns lite som förstärkarkopplingarnas saab... inte som andra , fungerar säkert jättebra men lite oortodox? lite ingenjörsglädje över det hela.

Jag tycker att det luktar lite Tysk labyrintteknik (Behringer är väl tyskt, va?). "Kom inte här och kopiera, dumkopf". Samtidigt kul med lite nytt tänkande även om principen inte är så ny, kanske.

Sen är det inte så tokigt med utgångskondensator trots allt. Minskar risken för brända basar pga. dc vid ett ev. förstärkarhaveri.

Skicka mig ett mail på adressen dyrkabel@gmail.com så skickar jag över LT-spicefilen. Om det är någon mer som vill ha en så går det bra. Trökjobbet är ju gjort och det roliga återstår. :)
Senast redigerad av Flint 2009-12-20 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-20 16:30

Flint skrev:Ja kolla om dc stämmer men ta inte värdena i simuleringen som exakta. Men dom hör ju hamna ungefär lika i alla fall. Jag har "ställt bias" på lite drygt 100mA på varje enskild sluttrissa.

Är det den så kallade tomgångsspänningen?

Isåfall ska den säkert vara väldigt låg - jag har läst på flera ställen att Behringer sätter den lågt. Temperatur före ljudkvalitet?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-20 16:35

KarlXII skrev:
Flint skrev:Ja kolla om dc stämmer men ta inte värdena i simuleringen som exakta. Men dom hör ju hamna ungefär lika i alla fall. Jag har "ställt bias" på lite drygt 100mA på varje enskild sluttrissa.

Är det den så kallade tomgångsspänningen?

Isåfall ska den säkert vara väldigt låg - jag har läst på flera ställen att Behringer sätter den lågt. Temperatur före ljudkvalitet?

Stämmer nog bra. Tippar att den är nästan noll. Den höga motkopplingen får kompesera bort skrapet det ev. orsakar. Sen är det ju ett PA-steg som kanske inte i första hand är tänkt att fislyssna med.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum