Stegvis skrev:Det blir nog inget större fel om du slår samman A och B.
Du har rätt. Det går bra.
Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Shit, jag är impad!!
Det nämndes faktiskt på diyAudio att A500 nyttjade "floating ground", och nu har du kommit fram till det på egen hand. Hatten av!
Mvh,
/Bosse
Ragnwald skrev:Att det står ideal på opampen, innebär alltså att den inte behöver specas, en automatisk anpassning till schemat, för simulering?
Flint skrev:Kolla att jag har fått till rätt komponentvärden.
rikkitikkitavi skrev:jag fattar inte hur denna kopplingen kan fungera ?
emittrarna är kopplade kapacitiv till utgången (och högtalaren)
det funkar ju fint med AC.
för att detta skall fungera, måste då inte nätdelen ha en ändlig utimpedans , och ganska hög sådan ?
dvs dina 160V kopplas i serie med ett motstånd? eller glättningskondingarnas impedans.
eller har jag helt missuppfittat detta?
Stegvis skrev:... och om båda paren utgångstrasistorer leder för fullt samtidigt så
kortsluter man matningsspänningen och diskoröken sprider sig.
Flint skrev:rikkitikkitavi
Jag har heller ingen bra bild av hur den fungerar - än. Det är första gången jag ser principen över huvud taget. Därför är det här ett bra tillfälle att ändra på den saken med hjälp av simulering och den förnäma situationen socialt grupparbete.
Men som jag ser det. Matningsspänningen "pendlar" med signalen i förhållande till stärkarens jord och variationen hamnar på belastningen via C8 och C9 (på orginalschemat).
rikkitikkitavi skrev: Flint, har du en simuleringsfil man kan slänga in i LTspice? eller du vill kanske inte lämna ut den? man kan alltid använda ideala komponenter för att förstå funktionen. när man förstått funktionen kan man börja optimera. grupparbeten är skoj.
rikkitikkitavi skrev:aha, nu föll poletten ner, ljuset tändes, eureka ...
en stilla fundering till alla och bosse:
med en konding om 3300uF på utgången har den en utimpedans som är rätt illa vid låga frekvenser, men eftersom motkopplingen är plockad i den
"blåa" punkten borde det negera detta?
bomellberg skrev:8O![]()
![]()
Otroligt vilken arbetsvilja du visar, Flint!
Så fort jag får en lugn stund ska jag gå ner i källaren och mäta på den fungerande kanalen, därefter lägger jag upp lite DC-nivåer motsvarande de du har angett. Det kan ju vara kul att se hur nära det teoretiska som Behringers ingenjörer kom!
Kan du simulera fram mitt felaktiga beteende så att jag vet vilka komponenter som behöver bytas?![]()
Stort tack för ditt idoga arbete!
Mvh,
/Bosse
rikkitikkitavi skrev:detta känns lite som förstärkarkopplingarnas saab... inte som andra , fungerar säkert jättebra men lite oortodox? lite ingenjörsglädje över det hela.
Flint skrev:Ja kolla om dc stämmer men ta inte värdena i simuleringen som exakta. Men dom hör ju hamna ungefär lika i alla fall. Jag har "ställt bias" på lite drygt 100mA på varje enskild sluttrissa.
KarlXII skrev:Flint skrev:Ja kolla om dc stämmer men ta inte värdena i simuleringen som exakta. Men dom hör ju hamna ungefär lika i alla fall. Jag har "ställt bias" på lite drygt 100mA på varje enskild sluttrissa.
Är det den så kallade tomgångsspänningen?
Isåfall ska den säkert vara väldigt låg - jag har läst på flera ställen att Behringer sätter den lågt. Temperatur före ljudkvalitet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster