Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Mätte lite på mina burkar idag. Arta, M-Audio Mobilpre, ECM8000 med allmän korrigeringsfil laddad, i rummet, 1m onaxis.
KarlXII skrev:8O
Ja, det var märkvärdigt vad konstig bilden blev .
Såhär borde den se ut.
Inspänning var lagom spännande. Skulle tro 3-4 volt, dvs lite starkare än 2,83.
Jag startade på 60Hz.
KarlXII skrev:petersteindl skrev:Det jag undrar över är om blå och röd kurva är 2a respektive 3e ton d v s distorsion.
Nere till höger i bild finns en text som berättar att blå=D2 och röd=D3.
KarlXII skrev:8O
Såhär borde den se ut.
Jag startade på 60Hz.
LasseA skrev:KarlXII skrev:8O
Såhär borde den se ut.
Jag startade på 60Hz.
Är det inte lite mer effekt som gått in i elementet där? Det ser ut att vara ljudtryck om nästan 110dB vid 1kHz, det får du väl knappast med 3-4 volt?
celef skrev:kul med mätningar, hur gjorde du inställningarna i steps?
KarlXII skrev:
Nivån är vad den är. Se den bara som relativ - sådär starkt tror jag inte man ens kan spela med pk.
Jag har inte kalibrerat med decibelmätare.
Richard skrev:Med tanke på mätningarna så är det inte konstigt att pK uppenbarligen låter helt annorlunda än piP. De mäter och låter helt olika.
RogerGustavsson skrev:På vilket avstånd har du gjort mätningen? Rätt nära antar jag då det finns en tendens till höjning vid högre frekvenser. Möjligen är det även mikrofonens frekvensgång som spelar in där uppe? ECM8000 verkar vara behäftad med en höjning av varierande grad mot högre frekvenser i alla mätningar jag har sett. http://tinyurl.com/ydta25m
Ragnwald skrev:Skulle vara intressant att veta hur pK respektive piP, klarar maximal ljudstyrkenivå, i ett delat system 80Hz.
Blir det mellanregisterelementet eller diskantelementet, som börjar dista hörbart först?
Någon som hunnit jämföra?
Min erfarenhet med delad piP, är att diskanten börjar dista hörbart först.
Får tillägga, så jag inte väcker onda tankar, att då är ljudstyrkan j*kligt stark.
zapanasta skrev:Ska blanda mig in i leken fast jag egentligen inte vet mkt om dom 2 modellerna pip och pk .Tror pk tål bra mkt mer effekt än pip pga av elementen är kraftigare .Har haft audax diskanterna som ser ut exakt som pip diskanterna ,dom låter bra i orginalutförande med men tål inte speciellt mkt effekt,om nu öhman fipplat med dom så dom tål mer ochså vet jag inte. Men vilka som låter bäst av dom 2 modellerna har jag ingen aning om
Enligt inlägg v Öhman själv på HiFiforum, är skillnaden i Audax diskanten formen på domen (toppen) och ett anat sätt att injektera ferrofluidolja i talspolegapet. I övrigt ett standard-element, enligt det han skrev då. Åtgärderna tog bort 'en förskräckligt hög distorsion i standardelementet', men bibehöll den oöverträffade spridningen, vilken är nödvändig i piP', - ungefärligt citat.
R1T skrev:Nu kom jag på hur man får med bilden i inlägget![]()
Så här är min mätning igen.
Edit: Sorry blev visst lite stor![]()
[/list]
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster