Bele skrev: Visst kan jag förstå att det kan bli fel när man tar fram nya diskanter, dock blev jag chockad när du sa att det inte gick att tillverka helt perfekta högtalarlådor för en billig peng!
Nejdå, klart jag förstår det med, helt knäpp är jag inte
Jag skall försöka förklara lite mer ingående. Det är egentligen inga nya diskanter som är framtagna. Det är den gamla DX25 som Scan-Speak har startat tillverkning av. Membranmaterialet tog slut hos underleverantören och en ny batch levererades till Scan-Speak från underleverantören. Denna batch höll inte måttet såsom de gamla och det gjordes en ny batch membran.
Vad gäller fronten: Jag tror att verktyget till frontpanelen till DX-25 tillföll Tymphany i Kina. I det läget gjorde Scan-Speak ett nytt verktyg och det blev någon tiondel större eller med en större släppvinkel så att plasten lättare kommer ut ur verktyget med påföljd att undre sidan på fronten blev med någon tiondel större diameter än tidigare och att ovansidan är lika som tidigare. Frontens sidor kan inte vara 90 grader eftersom det då inte går att gjuta. Det måste finnas en släppvinkel. Ju större släppvinkel desto längre håller verktyget. Jag kan nämna att i äggen ville jag ha en toleransnivå vid infästning av diskanterna på 0,25 mm, men det var bara att glömma. 1 mm var det sagt och jag fick kämpa för att få 0,5 mm. Det innebär att med de nya fronterna från Scan-Speak blir mina toleranser snävare och hade jag fått igenom mina ursprungskrav så skulle det vara problematiskt.
Vad jag säger är att det inte går att tillverka noggrant och med snäva toleranser för en billig peng då man skall tillverka i industriell serieproduktion. Det handlar inte om perfekthet, det handlar om att varje exemplar skall vara lika oavsett om de är perfekta eller totalt usla. Man skulle kunna tro att en perfekt detalj också har snäva toleranser inbyggt, men så är inte fallet då man har med gjutna detaljer att göra i serieproduktion. En fullkomligt usel konstruktionsdetalj som är allt annat än perfekt men där 10 miljoner högtalare som alla har en garanterad tolerans på max 1 ppm d v s 1 part per million blir troligtvis mer än 1000 ggr dyrare att tillverka än några konstruktionsmässigt perfekta högtalare fast med ringa tolerans. Man kan säga att inom industriell serietillverkning så är det toleranserna och mängden som sätter priset, men ju större mängd desto mer måste man släppa på toleranserna för att det skall bli ekonomiskt försvarbart. Exempel: Tar du en blyertspenna och bryter den mitt itu så blir det två delar av pennan. Varje enskild del ser ut som en totalusel del i brytpunkten, men sätter du ihop dessa två totalusla delar så blir resultatet på grund av exemplarisk passform väldigt bra eftersom de troligtvis närmar sig en tolerans på 1 ppm gentemot varandra.
Bele skrev: Jag visste inte att det skulle bli två olika diskanter, så det kom lite helt plötsligt för mig. Jag får väl helt enkelt leva med att jag får slipa lite.
Eftersom Scan-Speak menar att deras diskant är som DX25 och att de med de nya materialen varit tvungna att göra andra förändringar för att simulera fram samma egenskaper som DX25 där tonkurva, känslighet, Fs, Qt och spridning är parametrarna som skall bibehållas. Då blir förändringen mot tidigare en annorlunda impedanskurva i diskanten d v s induktansen är lägre. Därav behövs filterändring för samma akustiska delning. Jag hade ingen aning om att det jobbades från Scan-Speak på detta förrän på slutet. Så det var en nyhet för mig också och naturligtvis för Naq och John Larsen. John var inte glad över att behöva tillverka två olika filter och Naq var måttligt road över att mäta ytterligare en gång och börja simulera på nytt. Allt gick ju till slut men tiden blev knapp.
Bele skrev: MEN!
Hade John Larsen kunnat låta bli att skruva dit elementen? Ja. Hur bra de hade legat då vet jag inte, men helt klart ett alternativ.
John fick diskantelementen kvällen före mötet i Skillingaryd och först då han skulle paketera första paret såg han att den inte passade på baffeln. Då provade han de gamla diskanterna och såg att de passade. John provade först med att inte skruva dit elementen och ha elementen lösa men insåg snabbt att risken var överhängande att de under frakt skulle trilla ut ur hålen och då skulle både element och låda ta skada så han beslutade att skruva i elementen med två skruvar per element.
Bele skrev: Hade John Larsen kunnat vrida elementen ett antal grader så att hans hål hade hamnat så pass långt bredvid att det hade gått lätt att borra de nya? Ja.
Troligtvis, men jag tror att eftersom diskanten skruvas i då den har vinkel och inte ligger plant mot underlaget så kan det hända att en skruv kan hamna och dra snett och då diskanten hamnar plant så hamnar hålen vid sidan om.
Bele skrev: Så med relativt enkla medel hade man kunnat gjort det lättare för oss (mig) köpare.
Kanske det, men vi diskuterade varje steg dessförinnan för att försöka göra det så bra som möjligt under rådande omständigheter där tiden för leverans var ett nyckeltal.
Bele skrev: Detta är något jag måste ta upp med Larsen, och är alltså inga klagomål mot dig. Ville bara förklara vad jag känner... eller något sådant.
Ta upp det med John Larsen så reder ni säker ut saken till allas belåtenhet.
Detta blir troligtvis mitt sista inlägg före den 27e december. Eftersom John inte ens läser på faktiskt så är er enda chans att kommunicera med John direkt med honom via e-post eller telefon. Jag tror inte Naq kommer ägna tid åt detta under Jul och Nyår på grund av trevligt besök från Holland. Under Julen händer inte så mycket. Vad jag förstår kommer Naq bara vara sporadiskt anträffbar till den 18 januari.
Jag vill passa på att önska er en riktigt GOD JUL.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.