pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-22 17:16

Bele skrev:Då har 3 st. pK hämtats ut nyss... :(

Elementen satt ju inte iskruvade riktigt, utan lite snett. Tänkte att det inte fanns tid att sätta i dem rakt kanske, men sen upptäckte jag att diskantutfräsningarna var alldeles för små.

Har man sett detta när man skulle montera högtalarna men sedan skitit i det bara? För det finns inte en chans att jag kan pressa i diskanterna där!

Sen var det nog inte så smart att skruva i högtalarna utan att förborra... en liten spricka har letat sig ut från basen såg jag nu (från skruvhålet som var där från början)

Vad gör jag nu...??

/En smått besviken Benjamin

Eftersom de nya diskanterna som Scan-Speak levererat hade en frontplatta som är något större än tidigare och lådorna gjordes innan diskanterna hämtades så gick inte diskanterna att montera. Så är det i produktion. Man skulle ha kunnat införa stora toleranser från början på ung 1 mm men Naq ville ha sugpassning. Alla nya diskantfronter måste slipas ner något för att passa i hålet. Slipa med 120 papp. Industriell produktion är inte lätt.

Jag rekommenderar dig att ringa John Larsen vad gäller sprickan. 0370-70900.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 18:03

boom skrev:
petersteindl skrev:
MHo skrev:Hej,

Jag monterade i fredags, tillsamman med en kompis, ihop våra 6 st pK och testade dom lite. Allt verkade funka bra...

Efter nån timmes spelning har dock basen i en av lådorna börjat låta illa. Den låter väldigt illa, ett distande/skorrande ljud. Vi har plockat ur elementet för att kolla att det inte var nån kabel eller annat som lät, men det var det inte. När man trycker in konen lite försiktigt känns det som om den tar i något. Vi börjar tro att det är något fabrikationsfel på elementet...

Ett par frågor till Peter alltså:
- Hur går man tillväga för att få elementet utbytt?
- Hur ser garantisituationen ut?

Ps. De andra 5 högtalarna funkar fint och låter till full belåtenhet! :)

Mvh MHo

Hej MHo

Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.

Även Boom får 2 nya diskanter skickade från John Larsen i morgon.

MvH
Peter

jo tack då hade vattnet gått på dom blir det vifa eller scan-speak

2 Diskanter har anlänt med posten i dag

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-22 19:20

Här är mina nyanlända bebisar, färska ur kartongen:

Bild

Inte en skråma, vilket jag nog inte väntat mig heller, men stålsatt mig inför, med tanke era rapporter.

Bilden gör inte pK rättvisa, det är oerhört svårt att fotografera svart blank lack utan en massa extralyse. Lacken är mycket snygg!

Återstår att läsa monteringstråden och våga mig på att montera, då. Lyssningsrapport kommer, under jullovet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-12-22 21:10

Har precis kommit hem med 3st lådor återstår att se om dom är OK när ungarna har lagt sig...
:? :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-12-22 21:41

petersteindl skrev:
Bele skrev:Då har 3 st. pK hämtats ut nyss... :(

Elementen satt ju inte iskruvade riktigt, utan lite snett. Tänkte att det inte fanns tid att sätta i dem rakt kanske, men sen upptäckte jag att diskantutfräsningarna var alldeles för små.

Har man sett detta när man skulle montera högtalarna men sedan skitit i det bara? För det finns inte en chans att jag kan pressa i diskanterna där!

Sen var det nog inte så smart att skruva i högtalarna utan att förborra... en liten spricka har letat sig ut från basen såg jag nu (från skruvhålet som var där från början)

Vad gör jag nu...??

/En smått besviken Benjamin

Eftersom de nya diskanterna som Scan-Speak levererat hade en frontplatta som är något större än tidigare och lådorna gjordes innan diskanterna hämtades så gick inte diskanterna att montera. Så är det i produktion. Man skulle ha kunnat införa stora toleranser från början på ung 1 mm men Naq ville ha sugpassning. Alla nya diskantfronter måste slipas ner något för att passa i hålet. Slipa med 120 papp. Industriell produktion är inte lätt.

Jag rekommenderar dig att ringa John Larsen vad gäller sprickan. 0370-70900.

MvH
Peter

Nu har jag slipat ner dem så de passar... lite klumpigt kan jag tycka att ingen tänkte på det, men det blev bra nu iaf.! Det stora problemet är att delarna skruvdes fast utan att de var riktigt ditsatta. Detta resulterade i att jag nu har skruvhål precis bredvid ställena där jag vill sätta skruvarna för att få diskanten rak.

Kan jag ens få någonting gjort åt detta eller får jag bara skylla mig själv som inte köpte högtalare från ett företag?

Varför fick inte de som hade beställt färdiglackerat vifa-diskanterna? DIY-arna kan ju fräsa nedsänkning bäst de vill.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-12-22 22:46

Håller på att löda filter för fullt.
Har gett mig den på att Julaftonmorgonens julsånger ska strömma ur dessa skönheter :)
Mycket spännande!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-22 22:55

Bele skrev:Nu har jag slipat ner dem så de passar... lite klumpigt kan jag tycka att ingen tänkte på det, men det blev bra nu iaf.! Det stora problemet är att delarna skruvdes fast utan att de var riktigt ditsatta. Detta resulterade i att jag nu har skruvhål precis bredvid ställena där jag vill sätta skruvarna för att få diskanten rak.

Kan jag ens få någonting gjort åt detta eller får jag bara skylla mig själv som inte köpte högtalare från ett företag?

Varför fick inte de som hade beställt färdiglackerat vifa-diskanterna? DIY-arna kan ju fräsa nedsänkning bäst de vill.

Hej Bele

Jag undrar, vad är det du menar då du skriver: ... att ingen skulle ha tänkt på det? Vem skulle ha tänkt? Och tänkt på vad?

Om man måste tänka på att nästa batch av diskanter med färdiggjutna fronter varierar så pass mycket från samtliga tidigare serier till helt plötsligt den nya, så går det inte att ha industriell produktion överhuvudtaget med snäva toleranser om man inte ökar priset dramatiskt förståss.

Alla färdigmonterade lådor som dessutom skulle ha färdiglödda filter vilket ju var majoriteten fick de nya diskanterna eftersom i sista sekund fick vi igenom filterförändring på till de nya diskanterna. Det är alltså matchade par mellan diskanter och färdiglödda filter. De som beställde lådor med filterkomponenter fick de ursprungliga diskanterna med filterkomponenter enligt ursprunglig BOM-lista. På så sätt kunde man lätt åtskilja de olika högtalarna. Att beställa färdiglödda filter från ett företag med olika värden på komponenter skulle bli dyrare och inte så överskådligt. Där kan det lätt uppstå andra oförutsedda problem. Att fronterna är större än de tidigare vet nog inte ens Scan-Speak om.

Du har faktiskt köpt lådor från ett företag och du måste vända dig till företaget John Larsen och redogöra för problemen. Men om du menar att du skulle ha köpt högtalarlådorna från något annat företag som garanterar att inga problem någonsin kan uppstå och aldrig ens i frakten heller, så kan jag gissa att du skulle få betala ett pris som du aldrig skulle kunna drömma om. Vad gäller skruvhålen så ring John Larsen: 0370-70900.

John hade iof kunnat göra annorlunda. Han hade kunna ge ungefärliga priser från början för att kunna korrigera priset inför leverans. Han hade i så fall väntat in samtliga delar och han hade därefter kunnat börja montera några högtalare från scratch för att se att allt passar ihop men det skulle fortfarande var stickprover. För att kunna garantera felfritt på varje enskilt exemplar så hade John behövt vänta in samtliga delar som skall monteras och då besiktigat varje enskild del och först därefter skulle han om möjligt korrigerat ritningar och beställt lådor och först därefter skulle han vid leverans av lådor kunna montera samtliga högtalare och därefter mäta upp samtliga högtalare och därefter demontera samtliga högtalare för att det skall vara DIY. Leverans hade troligtvis kunnat bli i februari/mars. Då hade John haft tillräckligt med tid på sig för att kunna uppnå 100 % kontroll på varje enskilt högtalarexemplar. Därefter så måste han dessutom ha organiserat hämtning eller personlig leverans från dörr till dörr för varje enskild leverans.

Min gissning är att det inte skulle varit många som skulle ha väntat så pass länge och dessutom betalt minst dubbla pengen för högtalarna, om ens det hade räckt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-12-23 00:13

petersteindl skrev:
Bele skrev:Nu har jag slipat ner dem så de passar... lite klumpigt kan jag tycka att ingen tänkte på det, men det blev bra nu iaf.! Det stora problemet är att delarna skruvdes fast utan att de var riktigt ditsatta. Detta resulterade i att jag nu har skruvhål precis bredvid ställena där jag vill sätta skruvarna för att få diskanten rak.

Hej Bele

Jag undrar, vad är det du menar då du skriver: ... att ingen skulle ha tänkt på det? Vem skulle ha tänkt? Och tänkt på vad?

Om man måste tänka på att nästa batch av diskanter med färdiggjutna fronter varierar så pass mycket från samtliga tidigare serier till helt plötsligt den nya, så går det inte att ha industriell produktion överhuvudtaget med snäva toleranser om man inte ökar priset dramatiskt förståss.

Alla färdigmonterade lådor som dessutom skulle ha färdiglödda filter vilket ju var majoriteten fick de nya diskanterna eftersom i sista sekund fick vi igenom filterförändring på till de nya diskanterna. Det är alltså matchade par mellan diskanter och färdiglödda filter. De som beställde lådor med filterkomponenter fick de ursprungliga diskanterna med filterkomponenter enligt ursprunglig BOM-lista. På så sätt kunde man lätt åtskilja de olika högtalarna. Att beställa färdiglödda filter från ett företag med olika värden på komponenter skulle bli dyrare och inte så överskådligt. Där kan det lätt uppstå andra oförutsedda problem. Att fronterna är större än de tidigare vet nog inte ens Scan-Speak om.

Du har faktiskt köpt lådor från ett företag och du måste vända dig till företaget John Larsen och redogöra för problemen. Men om du menar att du skulle ha köpt högtalarlådorna från något annat företag som garanterar att inga problem någonsin kan uppstå och aldrig ens i frakten heller, så kan jag gissa att du skulle få betala ett pris som du aldrig skulle kunna drömma om. Vad gäller skruvhålen så ring John Larsen: 0370-70900.

John hade iof kunnat göra annorlunda. Han hade kunna ge ungefärliga priser från början för att kunna korrigera priset inför leverans. Han hade i så fall väntat in samtliga delar och han hade därefter kunnat börja montera några högtalare från scratch för att se att allt passar ihop men det skulle fortfarande var stickprover. För att kunna garantera felfritt på varje enskilt exemplar så hade John behövt vänta in samtliga delar som skall monteras och då besiktigat varje enskild del och först därefter skulle han om möjligt korrigerat ritningar och beställt lådor och först därefter skulle han vid leverans av lådor kunna montera samtliga högtalare och därefter mäta upp samtliga högtalare och därefter demontera samtliga högtalare för att det skall vara DIY. Leverans hade troligtvis kunnat bli i februari/mars. Då hade John haft tillräckligt med tid på sig för att kunna uppnå 100 % kontroll på varje enskilt högtalarexemplar. Därefter så måste han dessutom ha organiserat hämtning eller personlig leverans från dörr till dörr för varje enskild leverans.

Min gissning är att det inte skulle varit många som skulle ha väntat så pass länge och dessutom betalt minst dubbla pengen för högtalarna, om ens det hade räckt.

MvH
Peter

Visst kan jag förstå att det kan bli fel när man tar fram nya diskanter, dock blev jag chockad när du sa att det inte gick att tillverka helt perfekta högtalarlådor för en billig peng!
Nejdå, klart jag förstår det med, helt knäpp är jag inte :D

Jag visste inte att det skulle bli två olika diskanter diskanter, så det kom lite helt plötsligt för mig. Jag får väl helt enkelt leva med att jag får slipa lite.

MEN!

Hade John Larsen kunnat låta bli att skruva dit elementen? Ja. Hur bra de hade legat då vet jag inte, men helt klart ett alternativ.

Hade John Larsen kunnat vrida elementen ett antal grader så att hans hål hade hamnat så pass långt bredvid att det hade gått lätt att borra de nya? Ja.

Så med relativt enkla medel hade man kunnat gjort det lättare för oss (mig) köpare.

Detta är något jag måste ta upp med Larsen, och är alltså inga klagomål mot dig. Ville bara förklara vad jag känner...eller något sådant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-23 02:09

Jag förstår dig!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-12-23 02:18

Dom ser hela och fina ut... phuuu...
:D :lol:

Men f-n vad liten sl lådan är i jämförelse med br lådan...

Bra, blir nog 2 till av den storleken när ALLT är klart...
8O :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-23 02:32

Bele skrev: Visst kan jag förstå att det kan bli fel när man tar fram nya diskanter, dock blev jag chockad när du sa att det inte gick att tillverka helt perfekta högtalarlådor för en billig peng!

Jag skall försöka förklara lite mer ingående. Det är egentligen inga nya diskanter som är framtagna. Det är den gamla DX25 som Scan-Speak har startat tillverkning av. Membranmaterialet tog slut hos underleverantören och en ny batch levererades till Scan-Speak från underleverantören. Denna batch höll inte måttet såsom de gamla och det gjordes en ny batch membran.

Vad gäller fronten: Jag tror att verktyget till frontpanelen till DX-25 tillföll Tymphany i Kina. I det läget gjorde Scan-Speak ett nytt verktyg och det blev någon tiondel större eller med en större släppvinkel så att plasten lättare kommer ut ur verktyget med påföljd att undre sidan på fronten blev med någon tiondel större diameter än tidigare och att ovansidan är lika som tidigare. Frontens sidor kan inte vara 90 grader eftersom det då inte går att gjuta. Det måste finnas en släppvinkel. Ju större släppvinkel desto längre håller verktyget. Jag kan nämna att i äggen ville jag ha en toleransnivå vid infästning av diskanterna på 0,25 mm, men det var bara att glömma. 1 mm var det sagt och jag fick kämpa för att få 0,5 mm. Det innebär att med de nya fronterna från Scan-Speak blir mina toleranser snävare och hade jag fått igenom mina ursprungskrav så skulle det vara problematiskt.

Vad jag säger är att det inte går att tillverka noggrant och med snäva toleranser för en billig peng då man skall tillverka i industriell serieproduktion. Det handlar inte om perfekthet, det handlar om att varje exemplar skall vara lika oavsett om de är perfekta eller totalt usla. Man skulle kunna tro att en perfekt detalj också har snäva toleranser inbyggt, men så är inte fallet då man har med gjutna detaljer att göra i serieproduktion. En fullkomligt usel konstruktionsdetalj som är allt annat än perfekt men där 10 miljoner högtalare som alla har en garanterad tolerans på max 1 ppm d v s 1 part per million blir troligtvis mer än 1000 ggr dyrare att tillverka än några konstruktionsmässigt perfekta högtalare fast med ringa tolerans. Man kan säga att inom industriell serietillverkning så är det toleranserna och mängden som sätter priset, men ju större mängd desto mer måste man släppa på toleranserna för att det skall bli ekonomiskt försvarbart. Exempel: Tar du en blyertspenna och bryter den mitt itu så blir det två delar av pennan. Varje enskild del ser ut som en totalusel del i brytpunkten, men sätter du ihop dessa två totalusla delar så blir resultatet på grund av exemplarisk passform väldigt bra eftersom de troligtvis närmar sig en tolerans på 1 ppm gentemot varandra.

Bele skrev: Jag visste inte att det skulle bli två olika diskanter, så det kom lite helt plötsligt för mig. Jag får väl helt enkelt leva med att jag får slipa lite.

Eftersom Scan-Speak menar att deras diskant är som DX25 och att de med de nya materialen varit tvungna att göra andra förändringar för att simulera fram samma egenskaper som DX25 där tonkurva, känslighet, Fs, Qt och spridning är parametrarna som skall bibehållas. Då blir förändringen mot tidigare en annorlunda impedanskurva i diskanten d v s induktansen är lägre. Därav behövs filterändring för samma akustiska delning. Jag hade ingen aning om att det jobbades från Scan-Speak på detta förrän på slutet. Så det var en nyhet för mig också och naturligtvis för Naq och John Larsen. John var inte glad över att behöva tillverka två olika filter och Naq var måttligt road över att mäta ytterligare en gång och börja simulera på nytt. Allt gick ju till slut men tiden blev knapp.

Bele skrev: MEN!

Hade John Larsen kunnat låta bli att skruva dit elementen? Ja. Hur bra de hade legat då vet jag inte, men helt klart ett alternativ.

John fick diskantelementen kvällen före mötet i Skillingaryd och först då han skulle paketera första paret såg han att den inte passade på baffeln. Då provade han de gamla diskanterna och såg att de passade. John provade först med att inte skruva dit elementen och ha elementen lösa men insåg snabbt att risken var överhängande att de under frakt skulle trilla ut ur hålen och då skulle både element och låda ta skada så han beslutade att skruva i elementen med två skruvar per element.

Bele skrev: Hade John Larsen kunnat vrida elementen ett antal grader så att hans hål hade hamnat så pass långt bredvid att det hade gått lätt att borra de nya? Ja.

Troligtvis, men jag tror att eftersom diskanten skruvas i då den har vinkel och inte ligger plant mot underlaget så kan det hända att en skruv kan hamna och dra snett och då diskanten hamnar plant så hamnar hålen vid sidan om.

Bele skrev: Så med relativt enkla medel hade man kunnat gjort det lättare för oss (mig) köpare.

Kanske det, men vi diskuterade varje steg dessförinnan för att försöka göra det så bra som möjligt under rådande omständigheter där tiden för leverans var ett nyckeltal.

Bele skrev: Detta är något jag måste ta upp med Larsen, och är alltså inga klagomål mot dig. Ville bara förklara vad jag känner... eller något sådant.

Ta upp det med John Larsen så reder ni säker ut saken till allas belåtenhet.

Detta blir troligtvis mitt sista inlägg före den 27e december. Eftersom John inte ens läser på faktiskt så är er enda chans att kommunicera med John direkt med honom via e-post eller telefon. Jag tror inte Naq kommer ägna tid åt detta under Jul och Nyår på grund av trevligt besök från Holland. Under Julen händer inte så mycket. Vad jag förstår kommer Naq bara vara sporadiskt anträffbar till den 18 januari.

Jag vill passa på att önska er en riktigt GOD JUL.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-23 06:25

Bele skrev:
petersteindl skrev:

Hej Bele

MvH
Peter

Visst kan jag förstå att det kan bli fel när man tar fram nya diskanter, dock blev jag chockad när du sa att det inte gick att tillverka helt perfekta högtalarlådor för en billig peng!

Jag visste inte att det skulle bli två olika diskanter diskanter, så det kom lite helt plötsligt för mig. Jag får väl helt enkelt leva med att jag får slipa lite.

MEN!

Hade John Larsen kunnat vrida elementen ett antal grader så att hans hål hade hamnat så pass långt bredvid att det hade gått lätt att borra de nya? Ja.

Så med relativt enkla medel hade man kunnat gjort det lättare för oss (mig) köpare.

Detta är något jag måste ta upp med Larsen, och är alltså inga klagomål mot dig. Ville bara förklara vad jag känner...eller något sådant.

Är du missnöjd så vet jag en som köper dom rakt av.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-23 09:42

Bele lägg igen skruvhålen med fiberspackel. Korrigera diskanten som du vill passa in den och börja med att skruva i de 2st skruvar som ej var idragna från början. Fortsätt så med de 2st kvarvarande. Lätt som en plätt?

Detta är ju DIY projekt med fullt tillräcklig arbetsinsatts enligt mitt förmenande, som blev en liten aning svettig i pannan av arbetet att färdigställa dem.

Vid val av passningen av diskantplattan, tycker jag när jag ser resultatet med den tajta passningen mot lådan som är riktigt snyggt, att det är att föredra med det tajta utförandet, jämfört med hur det skulle ha sett ut med en springa där. Ser dyrt ut m.a.o. med den passningen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-23 13:53

perstromgren skrev:Här är mina nyanlända bebisar, färska ur kartongen:

Bild

Inte en skråma, vilket jag nog inte väntat mig heller, men stålsatt mig inför, med tanke era rapporter.

Bilden gör inte pK rättvisa, det är oerhört svårt att fotografera svart blank lack utan en massa extralyse. Lacken är mycket snygg!

Återstår att läsa monteringstråden och våga mig på att montera, då. Lyssningsrapport kommer, under jullovet.

vilken jätteschysst bild, så där 70-talsmustiga färger och skärpa/oskärpa, hur lyckades du med detta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-23 13:57

celef skrev:vilken jätteschysst bild, så där 70-talsmustiga färger och skärpa/oskärpa, hur lyckades du med detta?

Glödlamsljus och en 50:a med hyggligt öppen bländare. Lite brutal oskarp mask i Gimp har nog del av resultatet, också.
... tycker jag!

Per

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-12-23 16:50

God jul Peter, Anders och John!
Tack för ett toppenbra jobb med pK! (Säger jag utan att ha hört dem. Uppskattar erbjudandet och ansträngningarna som har gjort projektet möjligt)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-23 17:14

Såg rullakes ex i går,diskanterna passar inte som en del skrivit här .Men det är ju enkelt åtgärdat,i övrigt va det fina lådor ,fina element,filter.Ska bli kul att lyssna på dom sen. .Ps,,det var inget dåligt magnetsystem till dom små basarna :)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-12-24 15:21

Då var dom klara för lite julig musik :)

Bild

Låter mycket bra det lilla jag hunnit lyssna 8)
Stort tack till alla som varit involverade och hjälpt till! :D

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-26 19:00

Önskar lite råd om följande "problem". Jag har en utsläckning i området ca 150 - 220hz om ungefär 10db, vad kan detta bero på månntro? Detta fenomen visar sig på fler högtalare kan väl nämnas.

Hobbes! Jag hoppas att du har satt dit dämpskivor enligt Nagrefs rekommendation bakom högtalarna sedan bilden togs. I mitt fall när jag gjorde så, upplever jag en fenomenal förbättring i ljudbilden. Utan att närmre gå in på detta med beskrivning i detalj.
8)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-26 19:22

Densen skrev:Önskar lite råd om följande "problem". Jag har en utsläckning i området ca 150 - 220hz om ungefär 10db, vad kan detta bero på månntro? Detta fenomen visar sig på fler högtalare kan väl nämnas.

Hobbes! Jag hoppas att du har satt dit dämpskivor enligt Nagrefs rekommendation bakom högtalarna sedan bilden togs. I mitt fall när jag gjorde så, upplever jag en fenomenal förbättring i ljudbilden. Utan att närmre gå in på detta med beskrivning i detalj.
8)

Vad har du för matrial i väggar och hur ser det ut i allmänhet

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-26 19:30

Är du igång ännu, boom?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-26 19:56

perstromgren skrev:
celef skrev:vilken jätteschysst bild, så där 70-talsmustiga färger och skärpa/oskärpa, hur lyckades du med detta?

Glödlamsljus och en 50:a med hyggligt öppen bländare. Lite brutal oskarp mask i Gimp har nog del av resultatet, också.

glödlampa vet jag vad det är, men resten var grekiska för mig
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-26 20:02

KarlXII skrev:Är du igång ännu, boom?

behöver du en tjänst ??

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-26 20:10

boom skrev:

behöver du en tjänst ??

:D

Jag undrar mest om du hade fått fart på pk. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-12-26 20:11

Densen skrev:Hobbes! Jag hoppas att du har satt dit dämpskivor enligt Nagrefs rekommendation bakom högtalarna sedan bilden togs. I mitt fall när jag gjorde så, upplever jag en fenomenal förbättring i ljudbilden. Utan att närmre gå in på detta med beskrivning i detalj.
8)

Ska testa det så fort jag får tag på dämpskiva!
Kul om det kan bli ännu bättre :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-26 21:02

KarlXII skrev:
boom skrev:

behöver du en tjänst ??

lådorna är nästan färdiga men känner jag mig rätt så är det lika bra att lägga ner lite jobb på dom så dom inte står i sin fina mdf färg så det kommer att ta ett tag med sprutspackling och lackning .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-26 21:20

boom skrev:
KarlXII skrev:
boom skrev:

behöver du en tjänst ??

lådorna är nästan färdiga men känner jag mig rätt så är det lika bra att lägga ner lite jobb på dom så dom inte står i sin fina mdf färg så det kommer att ta ett tag med sprutspackling och lackning .

:D :D Dina kommer bli finare än mina!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-12-27 00:51

:) Vilken julklapp det blev

Bild

och hur fint de låter. Jag är mycket nöjd och ska nåt förbättras så är det rummet :wink:

Bild

Ett mycket stort tack från ett kallt Luleå till alla inblandade.
Bägge fötterna fast förankrade i luften

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-27 00:59

Naqref skrev:
boom skrev:
KarlXII skrev:
boom skrev:

behöver du en tjänst ??

fortfarande missnöjd med ritningen du kunde ha talat om att man är tvungen att fräsa i lådan också för att få dit diskanten om nu måttet 45centrum gäller

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-12-27 01:23

boom skrev:
Naqref skrev:
boom skrev:
KarlXII skrev:
boom skrev:

behöver du en tjänst ??

fortfarande missnöjd med ritningen du kunde ha talat om att man är tvungen att fräsa i lådan också för att få dit diskanten om nu måttet 45centrum gäller

Har frågat om det tidigare i tråden utan att få svar och idag har jag limmat ihop lådorna så att jag inte kan komma åt att fräsa :(

Någon som har tips på hur man gör det i efterhand?

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum