"high end" 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 19:17

Ja, har ingen lite intryck att förmedla? Kanske nån som satt bra och lyssnade en stund fann nåt som lät anständigt?!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-06 19:21

JockScott skrev:Jag har en Jacka för 6000:- :roll:

Int fryser jag då det är -30 heller som man gör med värdelösa jackor för under 1000.-, kvalite kostar...

Så du bor i NOrrland, för här i det allsmäktiga söder så blri det sällan så kallt.

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 19:33

JockScott skrev:Om vi ska diskutera vidare på Jackor och dess funktion

En kompis till mig bor numera i Huvudstaden.

Han har inte bara en utan 2st skinnjackor för 12 000:- /st.

Jösses, han kunde ju fått en hyfsad nätkabel för samma pengar, snacka om att prioritera fel. :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-06 19:35

Int fryser jag då det är -30 heller som man gör med värdelösa jackor för under 1000.-, kvalite kostar...

Så du bor i NOrrland, för här i det allsmäktiga söder så blri det sällan så kallt.

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva.

Det var ju tråkigt att rummen av jag förstår inte var så bra. Rummen är nog det viktigaste, kanske. En bekant till mig sa att Ino lät för jävligt hos Veteran Hifi, jag sa genast att det måste vara rummet. Ok nu har jag bara hört de små hos nattlorden, men jag tror inte dom han hörde skulle vara så kassa. DEt beror nog på själva rummet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-06 20:50

Jag måste köpa ny jacka snart.........min fina italienska skinjacka för 1500 börjar bli sliten efter 5 års flitigt användande :(

Nån som har några tipps vara man hittar snygga skinnjackor :?:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Missade tyvärr seminariumen......vi var lite trötta somnade vid 7-8 i morse och gick upp strax efter 9...... :? :(

Träffade i vart fall Alexi (Tack :D :wink: ) , NN...som nu skall byta till dom mycket bättre Usher :lol: , Gustav (morello)...också sliten, Johan.....som försökte kränga på en nån stax lur samt hälsade på sören.

Ingvar hade tydligen försovit sig 8O, vilket var synd :(
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 20:57

mats skrev:

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva.

Det var ju tråkigt att rummen av jag förstår inte var så bra. Rummen är nog det viktigaste, kanske. En bekant till mig sa att Ino lät för jävligt hos Veteran Hifi, jag sa genast att det måste vara rummet. Ok nu har jag bara hört de små hos nattlorden, men jag tror inte dom han hörde skulle vara så kassa. DEt beror nog på själva rummet.

Vad jag hörde av Peter (Amplifon) som tydligen hade rummet mitt
emot de som spelade en jäkla massa Ramstein så var det tydligen
lite så att de var tvugna att "spela kapp" för att kunna höra vad
de själva spelade.... Lite jobbigt i längden kanske. 8O

Men det är klart att det inte är lätt när man står med öppna dörrar
mitt emot varandra med bara en korridor imellan.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 21:08

Sämsta mässan jag varit på någonsin tror jag. En massa små rum som stank svett (duschar inte folk innan de går på mässa??) med pytte pytte högtalare. Om jag går på mässa vill jag lyssna på system som jag i vanliga fall aldrig annars skulle ha möjlighet att lyssna till. Dvs STORA system i miljonklassen. Jag hade velat lyssna på t ex Mårten Designs coltrane, B&W Nautilus eller åtminstone någon av de större modellerna och tunga Krell block osv. Mest påkostade rummet var väl HIFi Consult, men där fick man ju ångest: cd-spelare för över hundratusen, högtalare likaså men ändå lät det skit! Och musiken sen då??? Fick lyssna på gitarrklink och ett förbannat j-vla tjötande om "Keith dont go" i 10 minuter tills man höll på att storkna över skiten. Måste man spela HELA låtar?? Hört talas om "smultronställen"? Och är det så svårt att leta fram bra inspelningar? Verkar som att de flesta demar musik som de tycker ÄR bra istället för att den ska LÅTA bra. En viss skillnad. Låter det bra så spelar det inte så stor roll om man som åhörare gillar själva det musikaliska innehållet eller ej. Det är prestandan i anläggningen de flesta är intresserad av och inte att få veta vad ni som demar personligen gillar för musik.

Lär ju inte gå på fler mässor i fortsättningen om det ska hålla denna nivå. Man undrar ju vad syftet är, att bara visa upp att grejjerna finns eller? Någon köplust infann sig då rakt inte. Snarare började man ju undra över om inte hela denna hobby bara är rena bluffen.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 21:15

Det mesta är bluff, förutom några få "smultronställen" kanske.
Den evighetslånga gitarrklinkarlåten var kanske en låt från "acoustic live" med Nils Lofgren som har spelats sönder för lääängesen...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-06 21:17

ex Mårten Designs coltrane, B&W Nautilus eller åtminstone någon av de större modellerna

Mårten desing spelade väl på några burkar i 70k-80k klassen och Hifi klubben körde stora Nautilus på botten våningen........

Fast jag har inte riktigt fattat vitsen med att lyssna på en mässa.....det blir inte bra
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 21:19

Njee mässor fungerar väl egentligen bäst till att visa upp sina produkter.

Egentligen borde det vara spelförbud på mässor, förutom vid
förutbestämda tidpunkter.
Tänk va mycket lugnare det skulle bli (och mindre öronskav) :D 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 21:44

3dagars arbete på mässan har varit kul. Har varit där från öppning till efter stängning dock har jag inte "lysnat" på något. Men det är alltid lika kul på mässor och mingla runt och gå på seminarer.

Kul med piP på en mässa. Carlsson OA-52 klarade nog bäst av dom små rummen.

Märkligaste upplevelsen var dock när jag på var på B&W 800 Diamond demon (Hifiklubben). Demon börjas av att personen berättar att han minsan bara kommer spela på vanliga cd-skivor, inga specialpressar, mässkivor eller annat trams, som han utryckte det. Döm om min förvåning när han börjar demon med en Mofi specialpress av Bob Marley Exodus och sen efter låtens slut påstår han att den o-mastrade dynamiska inspelningen var högtalarnas förtjänst.
Sånt beteénde had jag inte väntat mig från representanter för B&W!

Roligast var dock att NHT blivit inspirerade av faktiskt.se och delade ut Qaktis på mässan!

Tråkigast var/är att jag inte hittar min USB-kabel så jag inte kan lägga upp alla bilder jag tagit under fre/lördag.

Kändes som det var allt för få på dom mycket bra föreläsningarna. Kanske det berodde på att många höll sig på plan 7-8 och inte riskerade onödigt hissköande ner till plan -1.

Mässan tyckte jag var bra ordnad av Gignos! Lokalerna kändes aningen bätre en Sheraton, även om det låg en bit från centrala Stockholm och ändast en av hissarna på hottellet verkade fungera felfritt.

Var det någon som helt missade den del av mässan som var på bottenvåningen?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 21:45

Här var McGurk-exemplet:

http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

Jag hann inte lyssna hemskt mycket på mässan, men en liten stund gick jag runt och tog stickprov, mest på plan 7. Jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... QLN (hette de så) var lite intressant, åtminstone de som är på bilderna först i tråden. Sen var det mycket bumpabumpa i korridorerna, men jag hörde faktiskt ingen som spelade så högt att det distade.
Iaf var det inte utan att man kände sig som en katt bland hermelinerna med vår byggsatslåda i rå furu i KTH-rummet. Den var inte blankpolerad och våra apparater hade gröna lysdioder. Tur att vi bara spelade sinussvep... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 21:53

Kul att träffa en massa folk på mässan. Några faktisktmedlemmar gav sig tillkänna :wink: Hur lät det då? Först och främst undrar jag varför det spelas sunkfonogram på mässor. B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta som i kombination med ljudstyrkan fick mig att lämna lokalen efter mindre än 30 sekunder. 8O Trevligast var det såklart inne hos Ranefjord, som demade Quad. Spelade genom hela min testplatta hos Ranefjord:lol:

Köpte ett fonogram med Allan Taylor :P Soft musik och mycket fin ljudkvalitet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 21:53

Alexi skrev:
Mässan tyckte jag var bra ordnad av Gignos! Lokalerna kändes aningen bätre en Sheraton, även om det låg en bit från centrala Stockholm och ändast en av hissarna på hottellet verkade fungera felfritt.

Hmmm, var vi på samma mässa? Trånga små betongkryptor är inte nån rolig miljö om det skulle råka vara mer än en representant och 3 lyssnare i ett rum. Trångt, varmt och dåligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 21:55

rhenrics skrev:Sämsta mässan jag varit på någonsin tror jag. En massa små rum som stank svett (duschar inte folk innan de går på mässa??) . .

Ja, man undrar ju. Åkte hiss med en för mig okänd snubbe, vars svettstank fick den korta resan att kännas som en timme minst. :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 21:58

Morello skrev:B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta
Va, det var ju en Mofi utgåva av mycket fin kvalite!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:00

Alexi skrev:
Morello skrev:B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta
Va, det var ju en Mofi utgåva av mycket fin kvalite!

Jo, det är en fin utgåva, men det blir ju inte bättre än vad förutsättningarna tillåter. 8) Ful diskant och oartikulerad bas. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:00

Morello lyssnar bara på Barber !!

Bild
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:01

Hörru, det där är inte Barber 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:03

Inte?
Är detta Barber?

Bild
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 22:04

Harryup skrev:
Alexi skrev:

Hmmm, var vi på samma mässa? Trånga små betongkryptor är inte nån rolig miljö om det skulle råka vara mer än en representant och 3 lyssnare i ett rum. Trångt, varmt och dåligt.

Mja, samtidigt får man undra hur man skulle göra i stället. Hur ordnar man så att 50 (eller hur många var det) utställare ska få spela ljud utan att störa varandra? Det är inte helt enkelt. Jag tyckte det var klart roligt att få träffa folk som man bara forat med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:05

Patricia Barber

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:05

Svante, din föreläsning va skoj !
Det är både intressant, lärorikt och underhållande att lyssna på
dina föredrag, du e en riktig fena på det dära !!

:D
NN

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 22:10

Alexi skrev:Var det någon som helt missade den del av mässan som var på bottenvåningen?

Ja f*nimej om jag inte gjorde det! H*lvete rent utsagt. Hade verkligen velat höra B&W 800. Jag såg att Hifiklubben hade nåt rum där på bottenvåningen men det var en 20 meters kö till ett bord där man skulle "gissa längden på kabeln" och det tyckte jag verkade måttligt intressant så jag gick direkt upp till 7:e våningen. Bokstavligt talat alltså via trapphuset.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 22:14

NNord skrev:Morello lyssnar bara på Barber !!

Ja där ser man vad en okritisk sökning på google kan reslutera i... :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:16

hehe,
Morello har mobbat NN hela helgen. NN gav tillbaka för Jäsikens Blaskigt Ljud !

:cry:
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 22:20

Svante:
Rummen på Sheraton kändes som Centralen i jämförelse med dessa kryptor.
Och skulle man ha olika speltider för olika rum skulle mässan vara full om det kom 30 besökare.
Kan nån påminna sig ha blivit köpsugen någonstans utom i baren?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 22:20

NNord skrev:Svante, din föreläsning va skoj !
Det är både intressant, lärorikt och underhållande att lyssna på
dina föredrag, du e en riktig fena på det dära !!

:D

:oops: :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:31

Det va nått run nära hissen på plan sju som bara spelade en massa bummelbas också...

Kan inte va roligt med små rum när man demar högtalare
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 22:33

Harryup skrev:
Alexi skrev:

Jag hävdar bara att den är bätre en Sheraton. Att det kommer mycket människor på mässan det kan man inte beskylla Gignos för. Som alltid är det betydligt lugnare på söndagen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi