Moderator: Redaktörer
boom skrev:KarlXII skrev:Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann?
Det är rätt mycket som skall ur .
Naqref skrev:boom skrev:KarlXII skrev:Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann?
Man får ha en stor kniv!![]()
Näe det går bra med ett stämjärn. Använde det till prototypen.
KarlXII skrev:Naqref skrev:boom skrev:KarlXII skrev:Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann?
Man får ha en stor kniv!![]()
Näe det går bra med ett stämjärn. Använde det till prototypen.
Vad är det som ska bort....?
boom skrev:mellan tumen och pekfingret ca 5-10 mm
JGES skrev:Hej hej..
Jonny heter jag och spisat musik i hela mitt vakna liv(nästan iaf)
Är helt klart intresserad av ett par pK.
Hur gå till väga om man vill införskaffa sig ett par?
Blev mest sugen på den slutna skapelsen, då den "såg" trevlig ut.
Men köper väl det som finns isf.
Helst av allt så skulle ju ett färdigt par vara att föredra, då mina mittmonterade tummar gärna förstör mer än de verkar kunna färdigställa.
MVH /Jonny
Ragnwald skrev:boom skrev:mellan tumen och pekfingret ca 5-10 mm
Har du redan gjort hålet, är det bara att limma tillbaks biten du sågade ur. Centrera och fräs.
Är lådorna redan hoplimmade, kan man ställa två lådor med ovandelarna mot varandra hoptvingade, så har man stöd för fräsen, hela varvet.
Jonkan skrev:glöm vad jag sa om ljudet kring lågmid.... undersökte det närmare då jag tyckte det lät konstigt, och upptäckte att mitt dspfilter hade en dipp vid 500hz på 4dB.
Jag gissade på en dip vid 300-700 så inte så illa pinkat av mina öron ändå.
Men det är ju jättebra nyheter, eftersom det var user error och inte speaker design error!!!
![]()
/J
Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
Nu låter jag kritisk, det är jag inte. Jag är bara skadad som ljudtekniker. Har ingen eq på hand så jag kan inte mer än spekulera efter erfarenhet kring detta dock.
Skall bli fint att höra dem när de är mer inspelade. Förhoppningsvis så ger sig diskanten lite med tiden.
Fast hifi låter det ju onekligen, kul!!
/J
Vad skulle det hjälpa mot, som inte motverkades av att han hade sin dsp inställd tokigt?boom skrev:Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
Nu låter jag kritisk, det är jag inte. Jag är bara skadad som ljudtekniker. Har ingen eq på hand så jag kan inte mer än spekulera efter erfarenhet kring detta dock.
Skall bli fint att höra dem när de är mer inspelade. Förhoppningsvis så ger sig diskanten lite med tiden.
/J
byt ut 4.3 Uf mot en större
MagnusÖstberg skrev:Vad skulle det hjälpa mot, som inte motverkades av att han hade sin dsp inställd tokigt?boom skrev:Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
/J
byt ut 4.3 Uf mot en större
MHo skrev:petersteindl skrev:
Hej MHo
Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.
Hej Peter,
Suveränt! Ska vi skicka det trasiga elementet i retur, vart i så fall?
Tack, julen är räddad!
Mvh MHo
MHo skrev:MHo skrev:petersteindl skrev:
Hej MHo
Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.
Hej Peter,
Suveränt! Ska vi skicka det trasiga elementet i retur, vart i så fall?
Tack, julen är räddad!
Mvh MHo
Hej Peter,
Elementet anlände innan jul och allt är nu till full belåtenhet!
Jag har dock inte sett något svar på frågan om vad vi ska göra med det defekta elementet... Ska det skickas tillbaka, eller hur vill du ha det?
Mvh MHo
Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
/J
landa skrev:Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
/J
Kul med lite lyssningsintryck. Hade du dämpat bakom högtalarna?
glöm vad jag sa om ljudet kring lågmid.... undersökte det närmare då jag tyckte det lät konstigt, och upptäckte att mitt dspfilter hade en dipp vid 500hz på 4dB.
Jag gissade på en dip vid 300-700 så inte så illa pinkat av mina öron ändå.
Men det är ju jättebra nyheter, eftersom det var user error och inte speaker design error!!!
Richard skrev:landa skrev:Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
/J
Kul med lite lyssningsintryck. Hade du dämpat bakom högtalarna?
Dina lyssningsintryck borde stämma med tanke på hur pK mäter. Kanske är du van vid "BBC-dippen" i dina vanliga monitorer (eftersom du är ljudtekniker?)
Ceder skrev:Saknar mina högtalareingen avi i lådan, skulle ha skickats för rätt länge sedan nu, någon annan so väntar? Någon med svar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster