pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-27 01:24

Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-27 01:46

KarlXII skrev:Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann? 8O

Det är rätt mycket som skall ur .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-27 01:52

boom skrev:
KarlXII skrev:Fräsa? Är det inte bara att ta en kniv och skrapa ur lite grann? 8O

Man får ha en stor kniv! :D

Näe det går bra med ett stämjärn. Använde det till prototypen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-27 01:58

Naqref skrev:
boom skrev:

Vad är det som ska bort....?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-12-27 02:00

Skönt att det är görbart med små medel, blev lite orolig där :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-27 02:02

KarlXII skrev:
Naqref skrev:
boom skrev:

Vad är det som ska bort....?

mellan tumen och pekfingret ca 5-10 mm

Användarvisningsbild
JGES

Vid köp av pK?

Inläggav JGES » 2009-12-27 03:55

Hej hej..

Jonny heter jag och spisat musik i hela mitt vakna liv(nästan iaf)
Är helt klart intresserad av ett par pK.
Hur gå till väga om man vill införskaffa sig ett par?
Blev mest sugen på den slutna skapelsen, då den "såg" trevlig ut.
Men köper väl det som finns isf.
Helst av allt så skulle ju ett färdigt par vara att föredra, då mina mittmonterade tummar gärna förstör mer än de verkar kunna färdigställa.

MVH /Jonny

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-27 04:19

boom skrev:mellan tumen och pekfingret ca 5-10 mm

Har du redan gjort hålet, är det bara att limma tillbaks biten du sågade ur. Centrera och fräs.
Är lådorna redan hoplimmade, kan man ställa två lådor med ovandelarna mot varandra hoptvingade, så har man stöd för fräsen, hela varvet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vid köp av pK?

Inläggav petersteindl » 2009-12-27 04:49

JGES skrev:Hej hej..

Jonny heter jag och spisat musik i hela mitt vakna liv(nästan iaf)
Är helt klart intresserad av ett par pK.
Hur gå till väga om man vill införskaffa sig ett par?
Blev mest sugen på den slutna skapelsen, då den "såg" trevlig ut.
Men köper väl det som finns isf.
Helst av allt så skulle ju ett färdigt par vara att föredra, då mina mittmonterade tummar gärna förstör mer än de verkar kunna färdigställa.

MVH /Jonny

Hej JGES, det hänger på högtalarelementens tillgänglighet. Jag ber att få återkomma i ärendet efter den 11 januari då alla julledigheter har nått sitt slut och då jag vet vad som finns kvar. Lådor finns troligtvis inte att tillgå.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-27 10:42

Ragnwald skrev:
boom skrev:mellan tumen och pekfingret ca 5-10 mm

Har du redan gjort hålet, är det bara att limma tillbaks biten du sågade ur. Centrera och fräs.
Är lådorna redan hoplimmade, kan man ställa två lådor med ovandelarna mot varandra hoptvingade, så har man stöd för fräsen, hela varvet.

Lat som man är så sågade jag med en dos fräs så limma till baka är inte att tänka på då måtten stämmer med 45mm c-c på diskanten och 144c-c på basen så det får bli lite rasp teknologi av det hela .
Sen skulle det vara intressant och se hur har dom gjort med dom lådor som är färdig byggda har dom följt orginal ritningen eller har dom ändrat på måtten det skulle vara intressant att se en bild på hur det ser ut .

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 02:06

Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
Nu låter jag kritisk, det är jag inte. Jag är bara skadad som ljudtekniker. Har ingen eq på hand så jag kan inte mer än spekulera efter erfarenhet kring detta dock.

Skall bli fint att höra dem när de är mer inspelade. Förhoppningsvis så ger sig diskanten lite med tiden.

Fast hifi låter det ju onekligen, kul!!
/J

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 02:40

glöm vad jag sa om ljudet kring lågmid.... undersökte det närmare då jag tyckte det lät konstigt, och upptäckte att mitt dspfilter hade en dipp vid 500hz på 4dB.

Jag gissade på en dip vid 300-700 så inte så illa pinkat av mina öron ändå.

Men det är ju jättebra nyheter, eftersom det var user error och inte speaker design error!!!

:oops:
/J

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-28 03:57

Jonkan skrev:glöm vad jag sa om ljudet kring lågmid.... undersökte det närmare då jag tyckte det lät konstigt, och upptäckte att mitt dspfilter hade en dipp vid 500hz på 4dB.

Men det är ju jättebra nyheter, eftersom det var user error och inte speaker design error!!!

:oops:
/J

Shit happens. :lol:

Rapportera tillbaka vid runt 30 timmar, då bör diskanten ha hittat helt rätt. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-28 09:18

Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.
Nu låter jag kritisk, det är jag inte. Jag är bara skadad som ljudtekniker. Har ingen eq på hand så jag kan inte mer än spekulera efter erfarenhet kring detta dock.

Skall bli fint att höra dem när de är mer inspelade. Förhoppningsvis så ger sig diskanten lite med tiden.

/J

byt ut 4.3 Uf mot en större

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 09:21

boom skrev:
Jonkan skrev:Första lyssningsintrycket efter mycket kort första lyssning. Det är bra upplösning om än för mycket diskant vid 10-14kHz typ. Lite mid:iga, skulle nästan vilja ha en knuff vid lågmid (typ 300-700hz) för att värma upp dem lite och kanske ner en två dB vid typ 2k-3k för att bli av med lite "pappighet" men det kan vara den uttalade diskanten som spökar också.

/J

Vad skulle det hjälpa mot, som inte motverkades av att han hade sin dsp inställd tokigt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-28 09:28

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

/J

Vad skulle det hjälpa mot, som inte motverkades av att han hade sin dsp inställd tokigt?

nu var det inte 300-700hz det gällde utan 10-14 khz det gällde och det finns ett litet avsnitt i tråden hur man gör sin diskant mjukare med en kondning på 4.7Uf några problem eller ponken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 09:40

Bra, det hade jag missat. Vilket värde rekommenderar du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-28 10:24

MagnusÖstberg skrev:Bra, det hade jag missat. Vilket värde rekommenderar du?

4.7uF rekomenderade nagref för mjukare diskant men vad är det som säger att man inte kan gå högre och testa tills man hittar något som passar en själv.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-12-28 16:41

MHo skrev:
petersteindl skrev:
Hej MHo

Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.

Hej Peter,

Suveränt! Ska vi skicka det trasiga elementet i retur, vart i så fall?

Tack, julen är räddad! :)

Mvh MHo

Hej Peter,

Elementet anlände innan jul och allt är nu till full belåtenhet! :)

Jag har dock inte sett något svar på frågan om vad vi ska göra med det defekta elementet... Ska det skickas tillbaka, eller hur vill du ha det?

Mvh MHo

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-28 17:25

MHo skrev:
MHo skrev:
petersteindl skrev:
Hej MHo

Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.

Hej Peter,

Suveränt! Ska vi skicka det trasiga elementet i retur, vart i så fall?

Tack, julen är räddad! :)

Mvh MHo

Hej Peter,

Elementet anlände innan jul och allt är nu till full belåtenhet! :)

Jag har dock inte sett något svar på frågan om vad vi ska göra med det defekta elementet... Ska det skickas tillbaka, eller hur vill du ha det?

Mvh MHo

Du kan gärna skicka elementet direkt till mig.

Peter Steindl
Talluddsvägen 7a
13248 Saltsjö-Boo

God fortsättning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-28 17:47

/J

Kul med lite lyssningsintryck. Hade du dämpat bakom högtalarna?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-28 18:38

landa skrev:

/J

Dina lyssningsintryck borde stämma med tanke på hur pK mäter. Kanske är du van vid "BBC-dippen" i dina vanliga monitorer (eftersom du är ljudtekniker?)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-12-28 18:50

Notera rättningen Jonkan gjorde efter sitt inlägg :)

glöm vad jag sa om ljudet kring lågmid.... undersökte det närmare då jag tyckte det lät konstigt, och upptäckte att mitt dspfilter hade en dipp vid 500hz på 4dB.

Richard skrev:
landa skrev:

/J

Dina lyssningsintryck borde stämma med tanke på hur pK mäter. Kanske är du van vid "BBC-dippen" i dina vanliga monitorer (eftersom du är ljudtekniker?)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-12-28 18:54

Saknar mina högtalare :cry: ingen avi i lådan, skulle ha skickats för rätt länge sedan nu, någon annan so väntar? Någon med svar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-28 18:57

Ceder skrev:Saknar mina högtalare :cry: ingen avi i lådan, skulle ha skickats för rätt länge sedan nu, någon annan so väntar? Någon med svar?

Ceder, ring John Larsen: 0370-70900. Ring nu d v s 18:00 eller imorgon.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-28 19:05

Tips om nyårslöfte till Richard. Jag lovar att ändra inriktningen på mina inlägg på forumet Faktiskt.se nästa år. :wink:

Tänk dig för när du försöker elda på med kommentarer om pK, för pIP mäter väl ganska så lika?

Hälsar Densen som önskar dig ett bra år 2010, och hoppas att dina problem löser sig.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 19:57

Jepp, dämpat i bakvägg från golv till tak. I båda hörnen bakom högtalarna 15cm tjocka stenullsskivor.

Jag har låtit dem spela på ett par timmar nu när jag varit ute och mellandagsstökat. Får se ifall det gjort någon skillnad eller ej.

skall leka lite med delningsfrekvensen mot mina basar och så måste jag skaffa högtalarstativ också. Just nu så står de på basarna som är i lite kortaste laget för kritisk lyssning (+golvreflexerna som man inte bör glömma)

/J

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-28 22:03

Nu kanske det inte gör det hela bättre men du vet att konstruktören bara rekommenderar 5 cm dämpning? Kanske det som bidrar till bristen på mellanbas? Har själv inte fått till min dämpning ännu.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 22:07

Du kan typ inte ha för mycket dämpning i hörnen typ om du vill ha en vettig basrespons i rummet. Bredbandsabsorption är din vän, ge honom en kram.

Missade du förresten mitt inlägg där jag upptäckte att mitt dsp filter var felinställt kring 500hz?

Lågmid låter bra nu!!!

/J

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-28 22:12

Tro mig har man ett rum som mitt så behöver man massor med bredbandsabsorbation. ;)

Missade inte inlägget, tänkte bara att båda sakerna kan ha bidragit. Kul att det låter bra nu. Trevligt med lite inspiration för att ta tag i min egen dämpning.

En landa som mest gillar att krama sin sambo. :lol:
Senast redigerad av landa 2009-12-28 22:15, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum