Moderator: Redaktörer
oljo skrev:Har jag då förstått det rätt om jag påstår att det är känsligheten hos högtalarna som talar om vad dom tål?
Eller talar det bara om hur högt ljudet kommer att vara vid en viss effekt?
/om möjligt lite mer villsen oljo
Ratata skrev:Jamen människor? Läste ni inte ett dugg av vad jag skrev? Skit i impedans, watt o känslighet!! Låter det bra så är vädret fint! Vill ni spela högre så är det andra regler som gäller.
Ratata skrev:Impedans eller watt kan aldrig ersätta era öron. Låter det illa, bra att man märkte det, vrid ner volymen, låter det bra, fint...det var ju det vi ville!!
oljo skrev:Tack Dahlqvist, jag kunde inte sagt det mycket bättre själv![]()
Orsaken till att jag över huvud taget har startat den här tråden är för att det känns som att jag har läst överallt utan att komma bort från watt-träsket som alla ändå säger är fel.
Så om vi ställer om frågan såsom Dahlqvist ställde den. Vad ska man titta på för att veta att talarna spelar bra även vid högre volymer (kl. 11-12 på volymvredet)
Eller är det enda sättet at tgå till säljaren och lyssna själv?
Tack Martin för att du redde ut det där med känslighet.
så lägger man alltså på 3 dB för varje dubbling av effekten effter det då. Så med en 64 watts förstärkare så får man ut ca 109 dB om känsligheten är på 88 dB?
he he...stämmer det så finns det nog risk för hörselskador redan där. Förutsatt att man lyckas pricka det på volymvredet.
Sedan är det alltså upp till en själv om man tycker att ljudet låter bra, och om talarna klarar av det är egentligen ingen fråga då de flessta talare klarar det fysiskt idag?![]()
Sedan har det dykt upp lite andra frågetecken när jag tittat i manualen som vi kan ta när vi ändå är igång![]()
vad menas med dämpfaktor, signal/brus förhållande, ingångskänslighet samt överstyrningsreserv?
/oljo, som nu tror sig fått reda på någonting i alla fall
Morello skrev:Fyller på lite:
Dra bort 10 dB, om du sitter cirka 3 meter från högtalarna.
då kanske en SUB kan vara en bra lösning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster