Upprustning av Carlssonhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Upprustning av Carlssonhögtalare

Inläggav berma » 2005-02-05 14:52

På det här forumet verkar det ju finnas många duktiga högtalabyggare, ni kanske kan ge lite råd.

Pä Carlssonplanet pågår en diskussion om att uppgradera Carlsson OA5 högtalare. Det finns troligtvis massor av dessa ute i stugorna, men ljudkvalitén är väl lite ”ur tiden”.
Tanken är att ersätta det gamla 8” bredbandselementet Philips 9710 mot ett bättre, lite mer välljudande, att skrota den dämpkorg som sitter runt elementet och att sätta in ett riktigt basreflexrör. Det kan också vara aktuellt att försöka vinkla upp elementet mot lyssnaren i stil med modernare Carlssonkonstruktioner. Bra ersättning för diskanter finns ju, Peerless CT62.

Nu är frågan hur man bör göra, jag personligen tänker mig en lite pragmatisk uppgradering utan anspråk på att konstruera världens bästa högtalare. En högtalare som kan användas på ställen där den yppersta ljudkvalitén inte är ett krav, i sovrummet, bastun, sommarstugan eller garaget. Men andra personer kan ha högre ambitioner.

Har ni några råd att ge, vad bör man tänka på?

Finns det något högtalaelement ni kan rekommendera? lådan är på ca. 47 liter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-06 00:08

Diskanter av typ CT62 är väl givna. En 8" bredbanselement som kan betecknas "modernt" är väl själva tricket att hitta. Men, det kanske går att göra något användbart om man har en 8" som i alla fall går snyggt upp till mellanregistret, och har större baskapacitet än orginalet. Bara en ide, som kom upp direkt vore kanske SEAS P21 LTS? Avsett för första LTS-högtalarna, typ F1. Finns på Hifikit. Jag vet inte om det skulle vara optimalt, men kanske inte helt fel heller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-06 09:35

Man behöver inte ett bredbandselement, vad jag vet. På philips-elementet så användes bara de nedre registren.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-06 10:21

Eftersom det finns en viss efterfrågan på OA5-högtalare i originalskick, skulle jag sålt dem istället för att "våldföra" mig på dem. Med en stor avvikelse från original är de inte värda mycket, fungerande i originalskick ger ett annat pris. Säljer man dem kan man t.ex. bygga ett par EPS-1 för pengarna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-02-06 12:39

På många OA5:or "out there" är Phillips 9710M-elementen "slut" p g a nedhängd spindel etc...

Det är nog närmast dessa som åsyftas...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-06 15:49

avr7000 skrev:På många OA5:or "out there" är Phillips 9710M-elementen "slut" p g a nedhängd spindel etc...

Det är nog närmast dessa som åsyftas...

Mvh

/Stefan

Ja precis, det finns tydligen massor av dessa högtalare, hundratusentals enligt vissa uppgifter. Har man ett par i mycket bra skick är dom nog värda att bevaras. Men det är också vanligt att tröttkörda exemplar hamnar i händerna på ungdomar och andra som vill uppleva "Carlssonljudet".
Dom kanske missar chansen och väljer någon tråkig konventionell högtalare som EPS-1 ! :lol: (OK, jag bara skojar)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-06 19:42

Tänkte lite på de som sas, att "ljudkvalitén är väl lite ”ur tiden”". Att modernisera konstruktionen genom ett mera avancerat ombygge är väl lite att slösa bort originalet. Ett ombygge med nya element och delningsfilter blir inte helt billigt. Bättre att då satsa på något mera "tidsenligt" direkt. OA-5 i nära originalskick är väl lite av samlarobjekt? Och då betalas den ändå en hel del för halvt fungerande exemplar.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-06 23:53

Den ursprungliga frågan i den här tråden var inte ifall man bör uppgradera högtalaren eller inte. Utan hur man ska gå tillväga om man nu vill göra det. Det finns ganska många som faktiskt vill få liv i sina gamla burkar, dessutom är det lite frustrerande med en högtalare man bara kan titta på, även om den är vackert formgiven.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-07 02:37

Såg att någon föreslagit BBK 200 på Carlssonplanets forum. Vill säga att jag provat den för mycket länge sedan. Den väldigt tunna plåten i plåtkorgen ställde till problem med dom elementen, i alla fall ur den serien. När man spelade riktigt högt så började det skallra kraftigt om elementen. Lät som om korgen vibrerade mot pereferin på magneten. P21 LTS är bara så mycket bättre.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-07 12:07

paa skrev:Såg att någon föreslagit BBK 200 på Carlssonplanets forum. Vill säga att jag provat den för mycket länge sedan. Den väldigt tunna plåten i plåtkorgen ställde till problem med dom elementen, i alla fall ur den serien. När man spelade riktigt högt så började det skallra kraftigt om elementen. Lät som om korgen vibrerade mot pereferin på magneten. P21 LTS är bara så mycket bättre.

Ja, Seas P21LTS är ju ett alternativ som ser ut att fungera.
Det är ju en annan prisklass 1400:- jämfört med BBK200 285:- och prestanda bör ju då också vara bättre.

Det verkar också som om de data för BBK200 som anges på HiFiKit är felaktiga. "Vas=27,Fs=30,Qts=0.51 skulle betyda en kon på 65 gram om man antar Sd på 210 cm^2, samtidigt är då Cms 0,4 mm" vilket skulle vara orimligt !?
- Jag kan inte avgöra om det resonemanget är riktigt men har ingen anledning att tvivla heller. (får nog läsa in mig på lite högtalarteori)

Andra alternativ som diskuterats är:
Peerless B65 (förr SC165) ett 6.5" element, det sitter i många Carlssonhögtalare inklusive den nya OA58. I en 47 liters låda skulle det innebära "basreflexavstämning?" Fb på 28Hz och med elemetets resonans på 46.2 Hz, vilket kanske inte är optimalt?

Andra alternativ är: Monacor SP200X, Seas CA21REX samt Peesrless CSX217H och CSX176H.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-02-08 09:03

Kolla in den här sidan på Carlssonplanet, där står hur du skall gå till väga:

http://www.carlssonplanet.com/ShowPage.asp?p=oa5i

//magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-08 09:24

berma!

Antar att du redan läst renoveringstipsen på Carlssonplanet. Du kan alltså inte renovera dina basar på det sättet? Att använda Seas P21LTS verkar tveksamt, det är ju avsett för användning framåtstrålande. Antar att bredbandselementet har en helt annan spridning och frekvensgång mot högre frekvenser.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-08 10:12

OK, jag ger upp, det verkar inte som om någon har något vettigt att komma med i detta ämne. Dom renoveringstips som finns på Carlssonplanet syftar mer till att återställa högtalaren så nära originalskick som möjligt, jag tänkte att man kanske kunde förbättra den lite. Dom högtalarna som kom på 70-talet, OA12, OA14, OA116 och allt vad dom hette, är ju riktigt bra högtalare och där det finns vettiga uppgraderingar att göra. 60-tals modellerna främst OA5 är det ingen som har vågat sig på, kanske beroende på 9710 elementets speciella karaktär, byter man ut det förändras hela högtalaren och sällan till det bättre.

Jag tycker det är lite synd för OA5 har många trevliga egenskaper också, det fattas så lite för att den ska bli åtminstone hyggligt bra. Den är lite speciell, men kunde man få den att ”rocka” lite bättre skulle det bli en väldigt kul högtalare.

Jag får väl sälja av med mina, sen får någon annan stackare sitta och ”blänga” på dom och undra om det inte går att lite roligare ljud ur dom fina lådorna.

Ha, det …

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-02-08 12:47

berma: nu tycker jag du är lite negativ

De högtalare du har är så kallade "entusiasthögtalare". De som kan något om dem, vill gärna återställa dem så nära orginalet som möjligt och eventuella förbättringar diskuteras teoretiskt näst intill in absurdum. Det är bara att acceptera.

Och att försöka "förbättra" dem (alltså förändra dem) är inte riktigt vad dessa entusiaster är ute efter, utan de försöker mer eller mindre återställa dem och de förbättringar som kommer till är mer "konstruktionsrättningar" i sann Carlsson-anda.

Så är det och kan du inte förlika dig med det, tycker jag verkligen att du skall sälja dem. Skit i det och sura.

Om du inte hittar den info du vill ha på Carlssonplanet, tror jag inte det är värt att ge sig in på, om du inte redan är mycket duktig högtalarkonstruktör.

Man kommer dessutom längre med honung än vinäger.

//magnus

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-08 22:48

swede!

Nej! Jag är inte sur, möjligen lite uppgiven och frustrerad. Ja! jag vet också att man ska använda glada gubbar :) i texten för att uttrycka känslor lite bättre.

Ja! Jag inser det kulturhistoriska värdet i Carlssonhögtalarna, det är en legendarisk högtalare. Jag anser att det är en helt genialisk ansats att bygga en högtalare som är anpassad till rummet, d.v.s är tänkt att fungera i vanliga bostadsrum för vanliga människor. Den kom i en tid då alla skulle skaffa sig Stereo, och det här var en högtalare som tilltalade alla. Naturligtvis alla tekniskt intresserade män. Att den lätt gick att integrera i möbleringen tilltalade fruar och flickvänner. Den vackra tidlösa formgivningen tilltalade intellektuella och konstnärer. Den, för den tiden, fantastiska ljudåtergivningen tilltalade alla musikälskare. De små kuberna V-1, tilltalade ungdomarna. Kort sagt en högtalare för alla! Det blev också den mest sålda högtalaren någonsin, det såldes hundratusentals!

Att det finns så många betyder rimligen att alla entusiaster som vill bevara originalutförandet ganska lätt kan hitta sitt exemplar. Det finns troligen ändå högtalare för sådana som tilltalas av alla fördelarna som beskrivs ovan, men som kanske vill försöka förbättra ljudåtergivningen. Visst! ett problem är ju att så fort du förändrar högtalaren, förvandlas den från en ”äkta” Carlsson, till en ”sabbad” Carlsson och har då inget egentligt värde. Man kan köpa ett par OA5 för 400-500 kr, för typ 2 ytterligare någon hundralapp, så kapitalförstöringen är ändå ganska måttlig. Om jag inte hade förbarmat mig över mina så hade dom hamnat på tippen, jag tror att många riskerar att hamna där, i synnerhet om dom är defekta.

Min frustration bottnar i att jag själv, och tydligen ingen annan heller, kan komma på en vettig uppgradering som inte våldför sig på högtalarens karaktär, men som höjer ljudkvalitén till en acceptabel nivå.

Ursäkta om jag verkat grinig, det var inte meningen. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-08 23:51

berma:
vill du prova på "Carlsson-ljudet" med lite finess, köp ett par billiga sopiga OA14, byt ut alla element och bygg nytt delningsfilter. Det finns ingen anledning att lägga krut på OA5:or även om några av mina finare lyssningsupplevelser från 70-talet kom just från dessa högtalare (drivna av Dynaco-förstärkare och Thoréns skivspelare).

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-09 00:11

Bill50x skrev:berma:
vill du prova på "Carlsson-ljudet" med lite finess, köp ett par billiga sopiga OA14, byt ut alla element och bygg nytt delningsfilter. Det finns ingen anledning att lägga krut på OA5:or även om några av mina finare lyssningsupplevelser från 70-talet kom just från dessa högtalare (drivna av Dynaco-förstärkare och Thoréns skivspelare).

/ B

Menar du att det är lika bra att skrota OA5:orna så är väl ingen skada skedd om man experimenterar/forskar lite på dom? :wink:
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-09 00:24

Bill50x skrev:berma:

/ B

Jo, .... OA14 har jag redan 2 par, ett par att lyssna på och ett par för renovering.

Sen är det ju dom här OA5orna, jag gillar deras tidlösa funkis design men jag har lite svårt för ljudet. Jag vill inte riktigt göra mig av med dom, men jag vet inte vad jag ska ha dom till, eftersom jag inte riktigt tycker att dom duger för att lyssnas på. :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-09 00:57

berma skrev:
Det verkar också som om de data för BBK200 som anges på HiFiKit är felaktiga. "Vas=27,Fs=30,Qts=0.51 skulle betyda en kon på 65 gram om man antar Sd på 210 cm^2, samtidigt är då Cms 0,4 mm" vilket skulle vara orimligt !?

Mja, inte orimligt, bara felaktigt.

Bygg om dina OA5 till OA114. (om du nu ändå tänkte kasta dom ...?)

Billigaste lösningen, använd 9710 uppåt i liten kavitet, en ny bas nedåt att flytta luft med och de befintliga diskanterna i Y-konfig.

Ta nån billig bilbas på 8" som passar i de 30-40 l som blir kvar när du har fixat kaviteten uppåt. Eller ta nån bättre bas av dom som räknades upp.

Åsså lite finlir med filter och avstämning av lådan.

Å Carlsson roterar och roterar ........... :oops:

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-09 01:30

phon skrev:...
Bygg om dina OA5 till OA114. (om du nu ändå tänkte kasta dom ...?)

Billigaste lösningen, använd 9710 uppåt i liten kavitet, en ny bas nedåt att flytta luft med och de befintliga diskanterna i Y-konfig.

Ja, det kanske kan va nåt.

Nu är det ju egentligen ljudet från 9710 just i mellanregistret jag har lite svårt för, men man kanske kan sätta dit en SC165 som mellanregister, då använder man ju fortfarande "Carlssonelement".

Finns det andra förslag på mellanregisterelement som kan fungera?

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-09 10:36

Javisst, det här är ju flera lösningar!

Man kan bygga om högtalaren till OA114.
En 8" bas riktad nedåt, SC165 som mellanregister, original diskanter Y-monterade.

Eller en OA111
En 8" bas, EPS-1 elementet för mellanregister och en diskant!

Eller OA6-typ 3
En aktivt driven bas och något av alternativen ovan för mellanregister och diskant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-09 12:37

Du vill i princip endast behålla lådan? Att bygga något helt nytt tycker jag verkar vara en enklare lösning men det är ju upp till dig. Ska det byggas något nytt finns det förstås andra totallösningar som verkar var mera up tp date.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-09 12:51

RogerGustavsson skrev:Du vill i princip endast behålla lådan? Att bygga något helt nytt tycker jag verkar vara en enklare lösning men det är ju upp till dig. Ska det byggas något nytt finns det förstås andra totallösningar som verkar var mera up tp date.

Ja, så kan man ju se det, byter man ut alla element så återstår ju bara lådan. Men jag vill också behålla "Carssonljudet", men ett ljud lite närmare dom senare konstruktionerna.

Carlssonljud hör väl hemma i en Carlssonlåda, eller? 8O

.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-09 18:50

Eftersom du verkar vilja lägga ner en hel del kapital... Det du skissar på är inte gratis och hur reslutatet blir vet man inte heller. Stig Carlsson tog god tid på sig med sina produkter och var duktig på detta handverk. Det ska pillas mycket för att få till det väsentligt bättre misstänker jag. Du kan ju alltid köp ett par begagnade Carlsson av nyare slag. Torde vara en liknande kostnad.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-09 20:19

RogerGustavsson skrev:Eftersom du verkar vilja lägga ner en hel del kapital... Det du skissar på är inte gratis och hur reslutatet blir vet man inte heller.

Nja, egentligen var kravet att det skulle kosta mindre är 1000 kr just därför att, om det blir dyrare är det vettigare att satsa på någon nyare Carlssonkonstruktion.

Stig Carlsson tog god tid på sig med sina produkter och var duktig på detta handverk. Det ska pillas mycket för att få till det väsentligt bättre misstänker jag.

OA5 är ju faktiskt ursprungligen ett DIY projektsom publicerades i tidskriften Radio & Television 1964 och är känt under namnat popboxen. Jon Idestam-Almquist var, vad jag förstår initiativtagare och kanske också den som stod för de urspungliga idéerna, Stig Carlsson kopplades in efterhand i det projektet. Det fanns också i en intressant version med 800 ohms element och en anpassad rörförstärkare utan utgångstrafo (OTL?) Popboxen anses också vara en bättre högtalare än den lite förenklade OA5 som senare producerades av Sonab. Det snickrades en hel del också på den tiden, Sonab sålde också OA5 som byggsats.

Det är i alla fall en sann DIY högtalare!

Du kan ju alltid köp ett par begagnade Carlsson av nyare slag. Torde vara en liknande kostnad.

Jo, ... det har jag har redan, men jag tyckte bara att det kunde vara kul att kunna göra något av OA5 också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-10 00:02

Var det 1000:- totalt för båda?

Då får inte eventuella baselement kosta så mycket. Hur radikalt får det lov att vara?

9710 + diskanter uppåt, den lösningen finns ju redan inom Carlssonfamiljen. Bara att planka. Sen en billig bas och lite filter.

Du kan ju knappa in data för Biltemas åttatummare, den billigare för 259:- Biltema 200W. Passar rätt bra i den här lådan, 30-40 l och avstämt till förslagsvis 30-35 Hz.

Fs 40 Hz
VAS 40 l
Qts 0,40
sd 200 cm^2
SPL 90 dB
max 100 watt

(har inte kollat elementet i verkligheten )

En spole i serie med den och en konding i serie med resten, då är du uppe i runt 800:- Räcker nästan till _en_ 62CT till varje låda också, kanske blir nååågot lite bättre?

Voila, En tusing exakt.

Visst ja, glömde, du måste skarva på basrören, alt sätta dit några. Dia 7,7 och dubbelt så långt som i Popboxen blir nog lagom orthoakustiskt. Glöm inte avslutningar, runda kanter.

Gillar du inte ljudet från 9710 i mellanregistret? Pja, undrar hur en 9710 låter utan den extra konen :twisted: Ganska enkel att ta bort ..... (Nu roterar hela CP tillsammans med SC)

Om bygget inte blir bra så kan du alltid montera basarna i bilen. :D

Ahhh, får nästan ta och skruva ihop det här själv, blev riktigt nyfiken ..... 8O OA114 special.

ps/
9710 fanns i original utan extra kon, då hette den inte M på slutet. Inget nytt under solen.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-02-10 01:04

:D :D :D äntligen någon som tänder på idén,

... men man kanske ska hålla det hemligt för CP,SSC och SC själv .... 8)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Hur skulle det vara med....

Inläggav PeterAkemark » 2005-02-10 01:54

berma skrev::D :D :D äntligen någon som tänder på idén,

... men man kanske ska hålla det hemligt för CP,SSC och SC själv .... 8)

Det finns en beskrivning som ger nästan samma response med en orginal OA-5 II som en OA-14 eller kanske en OA-116. Den behöver endast ett enda 2:a ordningens hög-pass filter före effektförstärkaren. Hur du går tillväga står att läsa på Carlssonplanetens forum/DIY Mer krut ur en 9710... Du behåller alla egenskaper och får några bra till. Beprövad teknik från 70-talet men helt bortglömd idag. kostar kanske 150:- för båda kanalerna. :)

Användarvisningsbild
berma

Re: Hur skulle det vara med....

Inläggav berma » 2005-02-10 02:31

PeterAkemark skrev:
Det finns en beskrivning som ger nästan samma response med en orginal OA-5 II som en OA-14 eller kanske en OA-116. Den behöver endast ett enda 2:a ordningens hög-pass filter före effektförstärkaren. Hur du går tillväga står att läsa på Carlssonplanetens forum/DIY Mer krut ur en 9710... Du behåller alla egenskaper och får några bra till. Beprövad teknik från 70-talet men helt bortglömd idag. kostar kanske 150:- för båda kanalerna. :)

Tjena "ossint" (det är väl du?), det där känns som fusk lite för enkelt :D har du testa på dina OA5-II ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-10 10:25

Undrar om man verkligen får mer krut ur nittisjutian, den kan inte pumpa särskilt mycket luft med ett xmax på 0,7 mm. Det kan vändas till en fördel också, om xmax skulle vara större så ökar modulationen av mellanregistret drastiskt, och det vill man helst slippa.

Inte för att Biltemas åtta kanske är helt perfekt, men nog lär den slå nittisjutian i basområdet. För några hundringar till får man CA21REX, som jag föreslog, den har ett xmax på 6 mm.

Med en underavstämning av nittisjutian får man säkert lite mer ljud i lägsta registret men på en låg lyssningsnivå. Det gäller att välja rätt musk om det skall låta bra.

Bygger man ihop en trevägare så kan elementet i botten ägna sig åt sitt egentliga arbete, pumpa luft. Dom som sitter på ovansidan klarar då av välljudet bättre, t.o.m bättre än vad dom gjorde innan ombyggnaden.

Nästa

Återgå till DIY-forum