Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:På många OA5:or "out there" är Phillips 9710M-elementen "slut" p g a nedhängd spindel etc...
Det är nog närmast dessa som åsyftas...
Mvh
/Stefan
paa skrev:Såg att någon föreslagit BBK 200 på Carlssonplanets forum. Vill säga att jag provat den för mycket länge sedan. Den väldigt tunna plåten i plåtkorgen ställde till problem med dom elementen, i alla fall ur den serien. När man spelade riktigt högt så började det skallra kraftigt om elementen. Lät som om korgen vibrerade mot pereferin på magneten. P21 LTS är bara så mycket bättre.
Bill50x skrev:berma:
vill du prova på "Carlsson-ljudet" med lite finess, köp ett par billiga sopiga OA14, byt ut alla element och bygg nytt delningsfilter. Det finns ingen anledning att lägga krut på OA5:or även om några av mina finare lyssningsupplevelser från 70-talet kom just från dessa högtalare (drivna av Dynaco-förstärkare och Thoréns skivspelare).
/ B
Bill50x skrev:berma:
vill du prova på "Carlsson-ljudet" med lite finess, köp ett par billiga sopiga OA14, byt ut alla element och bygg nytt delningsfilter. Det finns ingen anledning att lägga krut på OA5:or även om några av mina finare lyssningsupplevelser från 70-talet kom just från dessa högtalare (drivna av Dynaco-förstärkare och Thoréns skivspelare).
/ B
berma skrev:
Det verkar också som om de data för BBK200 som anges på HiFiKit är felaktiga. "Vas=27,Fs=30,Qts=0.51 skulle betyda en kon på 65 gram om man antar Sd på 210 cm^2, samtidigt är då Cms 0,4 mm" vilket skulle vara orimligt !?
phon skrev:...
Bygg om dina OA5 till OA114. (om du nu ändå tänkte kasta dom ...?)
Billigaste lösningen, använd 9710 uppåt i liten kavitet, en ny bas nedåt att flytta luft med och de befintliga diskanterna i Y-konfig.
RogerGustavsson skrev:Du vill i princip endast behålla lådan? Att bygga något helt nytt tycker jag verkar vara en enklare lösning men det är ju upp till dig. Ska det byggas något nytt finns det förstås andra totallösningar som verkar var mera up tp date.
RogerGustavsson skrev:Eftersom du verkar vilja lägga ner en hel del kapital... Det du skissar på är inte gratis och hur reslutatet blir vet man inte heller.
Stig Carlsson tog god tid på sig med sina produkter och var duktig på detta handverk. Det ska pillas mycket för att få till det väsentligt bättre misstänker jag.
Du kan ju alltid köp ett par begagnade Carlsson av nyare slag. Torde vara en liknande kostnad.
berma skrev::D![]()
äntligen någon som tänder på idén,
... men man kanske ska hålla det hemligt för CP,SSC och SC själv ....
PeterAkemark skrev:
Det finns en beskrivning som ger nästan samma response med en orginal OA-5 II som en OA-14 eller kanske en OA-116. Den behöver endast ett enda 2:a ordningens hög-pass filter före effektförstärkaren. Hur du går tillväga står att läsa på Carlssonplanetens forum/DIY Mer krut ur en 9710... Du behåller alla egenskaper och får några bra till. Beprövad teknik från 70-talet men helt bortglömd idag. kostar kanske 150:- för båda kanalerna.
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 22 gäster