Någon som byggt egna kablar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Någon som byggt egna kablar?

Inläggav markusA » 2009-12-30 23:56

Vad har ni byggt för kablar och vad är era erfarenheter?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-12-31 00:27

jag har aldrig byggt en kabel....dock monterat ihop några samt klämt några varje dag i hela mitt liv

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-12-31 00:31

Med byggt, antar jag att du menar, lött på egna anslutningar?

Och i så fall så har jag gjort det med fullgott resultat!

Dock har jag ännu inte byggt några snyggekablar, men det kommer............ :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 00:38

Massor och goda. Funkar kalas och ser bättre ut än köpekablar. Typ. Nedan mina kablar med vad den "kommersiella" motsvarigheten hade varit.

"Audioquest Tenhult" respektive "Audioquest Kalix" eller "CT 100 med Biltema RCA eller WBT 0144":
Bild

"Nordwest Krellgrinder" eller "EKK med rörbananer":
Bild
Senast redigerad av UrSv 2009-12-31 00:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-31 00:49

ELFA nr:55-466-01, Habia Cable, min favorit.

Såg att den användes av Larsen, vid pK-träffen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-31 01:36

kabel snabel. Fram med lödkolven bara och kör på. Spelar inte så stor roll sålänge du har ok kontakter.

/J

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-31 03:06

UrSv skrev:"Audioquest Tenhult" respektive "Audioquest Kalix" eller "CT 100 med Biltema RCA eller WBT 0144":
Bild

Fan vad profsiga de ser ut...var har du fått tag på "kabelstrumpan" ?
Skulle gott kunna tänka mig att ha mina kablar så...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 03:44

Det vet jag, för ett par av de där är hemma hos mig nu - det är skosnören :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-31 04:42

MagnusÖstberg skrev:Det vet jag, för ett par av de där är hemma hos mig nu - det är skosnören :)

Uuh, finns det så långa skosnören? Eller du menar snören till kängor eller liknande...jävligt fräcka är dom iaf, måste vara ett fasligt jobb att få till det så...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-31 05:48

Ragnwald skrev:ELFA nr:55-466-01, Habia Cable, min favorit.

Såg att den användes av Larsen, vid pK-träffen. :)

Helt okay kabel, alltid lika trevligt att löda på försilvrade ytor. För svaga signaler och/eller i miljöer med mycket störningar och/eller vid långa längder kan det dock vara värt att kika på något med bättre skärm. Habias skärm är lite tunn och därmed inte lika effektiv som tex. en bra mikrofonkabel.

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-31 10:27

Gastone skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det vet jag, för ett par av de där är hemma hos mig nu - det är skosnören :)

Uuh, finns det så långa skosnören? Eller du menar snören till kängor eller liknande...jävligt fräcka är dom iaf, måste vara ett fasligt jobb att få till det så...

Jag hörde att det var klättersnören/rep. Tar ut kärnan och trär höljet över kabeln.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 10:41

Precis, du har ett par "Audioquest Botkyrka". Och det är klätterrep ju. Bara att ta ur kärnan och trä på.

Gastone skrev:Uuh, finns det så långa skosnören? Eller du menar snören till kängor eller liknande...jävligt fräcka är dom iaf, måste vara ett fasligt jobb att få till det så...

Det finns det säkert men det är klätterrep vilka finns i mer än tillräckligt långa längder naturligtvis. Dessutom inte alls mycket jobb. Det tar några minuter att ta ur kärnan och trä på.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-31 11:22

Gastone skrev:

Jag erbjöd mig fixa billiga skosnören medan Tyglöadan utanför Vbg hade billiga (4kr/m), men ingen var på ... Om du är snäll Gastone-mannen kan jag kolla efter nyår om det finsn kvar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2009-12-31 11:36

Intressant.
Det verkar inte vara så vanligt med kablar från grunden då?
Dvs att köpa tråd, isolering, kärna, skärm, m.m. och bygga upp kabeln efter egna recept?

Brukar ni ha seriösa provlyssningar (Dubbla blindtest?) där ni jämför kablarna mot komersiella varianter?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-31 11:37

UrSv skrev:Det finns det säkert men det är klätterrep vilka finns i mer än tillräckligt långa längder naturligtvis. Dessutom inte alls mycket jobb. Det tar några minuter att ta ur kärnan och trä på.

"Klätterrep" det låter billigt...inte! Väldans fina iaf.
soundbrigade skrev:Jag erbjöd mig fixa billiga skosnören medan Tyglöadan utanför Vbg hade billiga (4kr/m), men ingen var på ... Om du är snäll Gastone-mannen kan jag kolla efter nyår om det finsn kvar.

Ja tack, bussigt Bävern, men design & utseende är viktigare än priset, i det här fallet.
Kan du fixa bilder innan så...och går de att få upp i den tjockleken så må det vara hänt.
Jag ska dock Googla lite på klätterrep.
/Anders

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 11:42

Gastone skrev:"Klätterrep" det låter billigt...inte! Väldans fina iaf.

Det finns ofta en stump kvar och klättrarna har inte mycket nytta av 4 meter så jag tror jag betalade typ 25 spänn för den lilasvarta...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 11:45

markusG skrev:Intressant.
Det verkar inte vara så vanligt med kablar från grunden då?
Dvs att köpa tråd, isolering, kärna, skärm, m.m. och bygga upp kabeln efter egna recept?

Brukar ni ha seriösa provlyssningar (Dubbla blindtest?) där ni jämför kablarna mot komersiella varianter?

Det är på tok för mycket jobb för att åstadkomma något som förmodligen är långt sämre än en bra köpegrund. Köp hellre hel kabel (CT100, Habia, EKK med flera) och "konfektionera". Då nåt du världsklass för fikapengar. En CT100 med Biltemakontakter är förmodligen långt bättre än en "Nordost Kaballa" för SEK 25000.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2009-12-31 11:59

Mmm, ok.
Så kan man ju förståss se på det.

När man sedan börjat titta på finliret blir jag inte lika säker?
Vilka resistanser, Impedanser och induktanser är bra för vilka tillämpningar.
Hur jämför sig en skärmstrumpa med skärm kabel (eller vad man nu ska kalla det?)?
Hur mycket påverkar "skin effect"?
Vilken grovlek på kabeln är bäst?
Hur jämför sig olika material?
Hur stor kabelarea behöver man på högtalarkablarna för vilka effektuttag?

Det finns så många frågeställningar att jag inte alls är säker på om de vanliga DIY köpekablarna är bäst.

Jag har själv en rulle med tvåledars EKK liggande som jag ska teminera, så visst tror jag också att man kan nå bra resultat med enkla medel.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-31 12:48

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-31 13:01

Bild

Mikrofonkabel och platt skosnöre blev en gurakabel.

Letar efter brun alt tweed-snöre att bygga gurakabel av, ev ha som strumpa på ct100.

Ursv:
Du sa i Skillingaryd att det fanns bruna och tweedfärgade klätterrep, var får man tag på såna?

Soundbrigade;
Känner igen de där, har vi månne varit på samma fest? ;)
Senast redigerad av Vee-Eight 2009-12-31 13:02, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 13:02

markusG skrev:Det finns så många frågeställningar att jag inte alls är säker på om de vanliga DIY köpekablarna är bäst.

Det finns nästan inga konstigheter alls faktiskt utan det är vanlig hederlig fysik. En bra signalkabel vald efter låg kapacitans, t.ex. ovan nämnda CT100 eller Habia, är långt bättre än de sci-fi-kablar kabeltillverkarna vill få oss att tro är bättre på något. Det är ingen som helst tvekan i mitt tycke att en kabel baserad på CT100 eller annan god kabel är minst lika bra och oftast bättre än de flesta dyra köpekablar. Det är inte säkert att de är bättre än lite billigare kablar dock. Utan tvekan kan man dock bygga en signalkabel för 150 spänn som är bättre eller likvärdig med den dyraste finkablen på marknaden.

Alla dina frågor utom möjligtvis den i applikationen irrelevanta frågan om skineffect löses på en sekund genom val av ovan nämnda förslag. Eller annan bra koaxialkabel t.ex. god RG62.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 13:11

Vee-Eight skrev:Ursv:
Du sa i Skillingaryd att det fanns bruna och tweedfärgade klätterrep, var får man tag på såna?

Jag har sett snygga rep i Chamonix och flera andra klättringsintensiva byar i franska alperna vilket kanske är lite långt att åka. Pröva dina lokala klättershoppar eller pröva någon webbshop:

http://www.highsport.se/produkter/produ ... .html~main
http://www.pathfinder-equipment.de/Spor ... l-50m.html
http://www.barrabes.com/barrabes/produc ... pt_id=1240
http://www.websitefolder.net/highsport/MILLET_Rando.asp

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-31 13:33

Vee-Eight skrev:Snip..

Fender har tweed-instrumentkablar som jag tänkt bygga signalkablar av tidigare. Har för mig att dom är oförsvarligt billiga.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-31 14:12

peetwa skrev:
Vee-Eight skrev:Snip..

Fender har tweed-instrumentkablar som jag tänkt bygga signalkablar av tidigare. Har för mig att dom är oförsvarligt billiga.

Då kanske man skall skaffa en färdigbyggd fendersnok då, slipper man dutta i onödan. :D

Skall nog bli svart strumpa på den ct100 jag har kvar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2009-12-31 14:29

Jag erkänner gladeligen att mina elektronik kunskaper legat i träda vilket har lett till en hel del glömska.

Klart att det är fysik...

Tyvärr har jag dock en ovana att försöka förstå varför något är bättre eller sämre. Att bara acceptera att en industriell coaxkabel framtagen för en sorts applikationer är bättre för audio än kablar tillverkade för audio ligger inte i min natur.
Det kan mycket väl vara så att den industriella coaxkabeln är bättre men jag vill veta varför den är bättre.

För att då förstå varför den är bättre så kommer jag då tillbaka till mina icke relevanta frågeställningar.

Det är lite som att en del människor använder guldplätterade mässingskontakter till silverkablar. För mig rimmar det lite illa...

Och varför ha superhäftiga högtalarkablar fram till högtalaren när den interna kabeln är enkel kopplingstråd.

Så... varför är en coaxkabel en överlägsen form av interconect?

I slutändan är det jätteskoj med blindtester. Att en grupp människor får lyssna på olika kablar vilka de inte vet vilka det är och sedan betygsätta och motivera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-31 14:38

På den gala goda tiden för nästan 20 år sedan när jag inbillade mig att man kunde höra skillnad på kablar gjorde jag en egen signalkabel av en datakabel jag köpte av några grabbar i Fjärås. Kontakter från något lyxigare ställe. Kabeln består av två parvis tvinnande ledare samt skärm. Undras om inte skärmen är dubbel??
Bild

Att kabeln heter Clear Cable måste ju bara innebära att det är transparent (fast blå).
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 14:48

markusG skrev:Så... varför är en coaxkabel en överlägsen form av interconect?

Därför att de har exakt rätt impedans och väldigt låg kapacitans.

CT100 är te x uppbyggt av en ren kopparkärna omsluten av en isolering med luftfickor som hindrar att ledaren knäcks när kabeln böjs och är dubbelisolerad med både folie och kopparfläta.

Det gäller sedan att montera det hela på ett korrekt sätt och välja kontakter som har en bra funktion. Kontaktringen är viktig.

Signalkablar är inget hockus-pockus utan det är mycket välkänt vad som krävs för en bra funktion.

Att bygga från grunden kan möjligen vara kul, men inget som leder till ett bättre resultat per default, snarare ökar fallgroparna för att något skall bli fel.

markusG skrev:I slutändan är det jätteskoj med blindtester. Att en grupp människor får lyssna på olika kablar vilka de inte vet vilka det är och sedan betygsätta och motivera.

Ja, det kan vara trevliga sammankomster, men inte helt lätta att genomföra. Själv tycker jag jag blintestning är skitjobbigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-31 15:43

Vee-Eight skrev:Då kanske man skall skaffa en färdigbyggd fendersnok då, slipper man dutta i onödan. :D

Skall nog bli svart strumpa på den ct100 jag har kvar.

Kan ju vara rätt om den ser ut som du vill:

Fender:
Bild
Bild

Kabel på eBay för helt rätt pengar:
http://cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :MESELX:IT

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2009-12-31 16:21

Ok, dags för nästa steg.
Nu får ni ursäkta om jag snubblar lite på orden, det var som sagt länge sedan jag höll på med det här. *s*

Vad har man typiskt för ut-/ingångsimpedanser på cd's, försteg, slutsteg osv?
Alla är säkert olika men nån form av röd tråd borde man kunna hitta, eller?
1kohm, 10kohm, 100kohm,..?

Högtalare kan vi väl anta ligger mellan 1-8ohm? 16ohm's högtalare borde väl bara göra det lättare?

Jag tänker lite på varför 75ohm per ct100 skulle vara optimalt?

Bara för att jag ställer frågorna betyder inte att jag är emot användandet av billiga komponenter.
Jag gillade tex utseendet Habia kabeln man hänvisade till högre upp i tråden. Även om jag hittade lite frågetecken där också. ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 16:39

Vilken impedans högtalaren har är ju ingen faktor för en signalkabel.

Det finns massor av läsa på forumet om du söker lite.
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till DIY-forum