Smal basmodul - SB Acoustics SW26DAC76-8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-14 23:08

Mich skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jo, men nu går det helt enkelt inte.
varför :oops:


Du vill nog allt ha dubbla diametern på det här hålet till bakväggen, helst 50-100mm

Bild

... fast det är väl bara att bygga en enkel provlåda :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-11-15 23:30

Hålet har en diameter på 40 mm. Så för att inte minska arean så räknar vi fram hur litet avståndet måste minst vara runt hålet. 20 * 20 * 3,14 = 1256 mm2. 1256 / (40 * 3,14) = 10 mm.

Jag kanske bör öka på djupet. Lägger nog till 2 mm, så den blir 99 mm. Då är den fortfarande mindre än en decimeter :)

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-15 23:42

Tror du verkligen du får adekvat kylning då? Och samma luft inte bara går in och ut...

Peter Steindl rekommenderar alltså 80mm (motsvarande, alltså dx2) bakomliggande sträcka till bakvägg för sina element. Minst.

Din totala bredd är 65mm. Avståndet från korgens bakkant till baksidan magneten på dina är 71,5mm (?) vilket gör att du borde ha mycket tajt baktill...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-11-15 23:50

Kanske en helidiotisk idé, men hur skulle det bli om man placerade bakstycket direkt mot och tätat mot elementet med ett 4cm hål rätt ut i rummet för denna ventilering?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-11-16 01:18

Tack för din envishet om grund låda Mich! Fick just en idé , då jag också vill ha grundast möjliga låda til mina Bremenbasar :D . Jag låter vattenjetskära några rondeller i 3 mm syrafast stål och försänker rondellen i bakstycket som vore den en högtalarkorg, direkt bakom ventileringen, sparar på så sätt 16 mm i djup. Ø 130 mot "baffelhål" Ø 100 mm med 6 eller 8 hål Ø 4,5 på hcd 115 mm borde funka med lite silikonklegg emellan. Köper du själv idén, kan du höra av dig om önskad diameter och hur många hål du vill ha för skruvarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15419
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-16 10:12

Ragnwald skrev:Kanske en helidiotisk idé, men hur skulle det bli om man placerade bakstycket direkt mot och tätat mot elementet med ett 4cm hål rätt ut i rummet för denna ventilering?


väldigt intressant, helt klart något som jag cokså skulle vilja veta :D

om det går att få reda på, är antagligen väldigt olika från fall till fall så att någon generell regel inte går att upprätta...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 12:04

Efter att ha pratat med IÖ för jag revidera min uppfattning och konstatera att Mich beräkningar är adekvata.

Med 40mm hål ansåg IÖ att 20mm distans var mer än tillräckligt.

Edit: Goda nyheter för mig med som planerar en liknande lösning :)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-11-16 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 12:05

DVD-ai skrev:
Ragnwald skrev:Kanske en helidiotisk idé, men hur skulle det bli om man placerade bakstycket direkt mot och tätat mot elementet med ett 4cm hål rätt ut i rummet för denna ventilering?


väldigt intressant, helt klart något som jag cokså skulle vilja veta :D

om det går att få reda på, är antagligen väldigt olika från fall till fall så att någon generell regel inte går att upprätta...


Nej, det går inte. Hålet har direktkontakt med mittdomens baksida och det skulle som sig förståss bli rätt kraftiga tryckskillnader mellan fram och baksida på konen som då alltså skulle agera "lådvägg" :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15419
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-16 12:57

ok, ne det blir ju lite "knas"... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-11-16 20:10

MagnusÖstberg skrev:Tror du verkligen du får adekvat kylning då? Och samma luft inte bara går in och ut...

Har inte tänkt på det. Men hur det än ser ut bakom (och avstånd) så blir det väl ändå samma luft som rör sig. För det är inte direkt någon cirkulation av luften inne i lådan. Är det dämp material i närheten så bidrar den också till att minska luft cirkulationen.

Det finns (populära och mycket bra) element som inte har ventilations hål i bakstycket, har mindre diameter på talspolen, har papp/plast membran och har plåtchassie. Undra hur de skall klara sig!

I detta element så tror jag att membranet kyler mest. Det sitter (tror jag) så värmen från talspolen kan vandra till membranet. Membranet är i aluminium och har ena sidan utanför lådan. När det stog på en dag med främst musik, så blev både korg och membran lite uppvärmda.

Adhoc: Jag är inte riktigt säker på om jag förstog hur du tänker göra. Gör du hål i baksidan av lådan och sätter en plåt i/för hålet? Så istället för t.ex. 19 mm MDF som väggmaterial, så blir det 3 mm plåt.

Jag skall nog lite snabbt göra en skiss hur jag tänkt det (för att rita det i cadden tar nog lite tid, för jag har inte ritat något sådant förut).

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-11-16 21:14

Lådan, utan bakstycke
Bild


Ungefär så här har jag tänkt att det skall bli vid bak ventilationen
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-11-16 23:09

Mich skrev: snip
Adhoc: Jag är inte riktigt säker på om jag förstog hur du tänker göra. Gör du hål i baksidan av lådan och sätter en plåt i/för hålet? Så istället för t.ex. 19 mm MDF som väggmaterial, så blir det 3 mm plåt.

//Michael


Jepp. På bakstyckets utsida gör jag först en cirkulär försänkning, Ø 130 med djupet 3 mm (= plåttjockleken), därefter fräser jag med samma centrum ett genomgående hål Ø 100, centrerad mot ventilationshålet i elementet. Täta av försänkningen, i med plåtrondellen och voila, klart. Den grunda lådvolymen förblir intakt men med tillräckligt med plats bakom ventilationshålet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-18 21:21

oj, va tiden springer iväg...

Idag svängde jag in på Beijer och köpte en skiva MDF. För några kronor extra så sågade en kille lite åt mig. Bra, dels för en hel skiva inte går in i bilden och dels för att det är så knöligt att såga en stor skiva själv.

Bild

Tänkte försöka ta ledigt från 'allt' i jul nyår och ägna mig åt något roligt. Så då händer det lite mera, hoppas vi :) fräsa fräsa

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-25 22:40

En ritning på fronten är bra att ha, så jag vet hur jag skall fräsa...
Bild

och så har jag börjat städa i verkstan, så jag kan få plats att bearbeta MDF bitarna :)

//Michael

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-25 22:50

Städa, fräsa eller fräsa, städa det är frågan? :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-26 21:08

Tänkte köra med handöverfräsen ute, men det har snöat idag. Fräsde i garaget, med dammsugare så dammade det inte allt för mycket.

Fräst/falsat kan runt alla skivorna (förutom inner staget)...
Bild

Verkar passa ihop (nu i alla fall, fick ta bort ca 1,5 mm på kort väggarna)...
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-31 13:35

Här kommer lite bilder från igår.

Vi fräser...
Bild

Det fläcker (eller va man nu kallar det) upp en hel del. Speciellt andra varvet när det inte är MDF ytan överst.
Bild

Nu är nersänkning av elementet klart. Har fräst ner några mm i inre hålet. Tänkte såga med sticksåg och sedan, med överhandsfräs, fräsa hålet snyggt.
Bild

Några hål för skruvar skall vi också ha...
Bild
Bild
I skruvhålen är det ca 1 mm material kvar, tar bort det sista med borr.

Skall bli spännande att upptäcka om elementet passar eller inte, svar fås nog under dagen. Det var nämligen så att när jag bytte pinnfräs (till en mindre för hålen). Så upptäckte jag att jag skrivit fel, Hade angivit diametern för pinnfräsen, men det står radie i programmet. ...men måtten verkar stämma. Så det verkar vara felskrivet i programmet.

Har använt en CNC fräs. Kört den för hand, cirkel för cirkel.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-31 16:03

Nu har sticksågen och handfräsen varit framme...
Bild

Alla åtta skruvhålen kom på rätt ställe :)
Bild

men elementet går inte i :o
Efter mätning med tre olika tumstockar så konstaterar jag att nersänkningen är 291 mm. Elementet är specat till 290±0,5. Så det borde gå i :?

Sedan upptäckte jag dessa...
Bild

Enligt ritning så verkar det vara 244 mm stort, den del som skall vara i hålet. Detta verkar inte riktigt stämma. Mäter jag på elementet från ytterkant (290) till den inre runda delen, så är det 22 mm. Detta ger 290 - 22x2 = 246 (så stort som jag gjorde hålet). Mäter jag från ytterkant till yttersta kanten på en av de där 2x4 stagen som syns ovan på bild. Så är det 20 mm, 290 - 2x20 = 250.

Skall försöka få dit baffeln i fräsen igen och fräsa bort lite på hålet.

//Michael

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-31 16:30

Vad är det för en fräs det där? Och hur vet den vad den skall fäsa?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 16:35

Kan du inte bara använda sticksågen och ta bort material vid stagen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-12-31 16:41

Rasp hade jag använt. Går att få rätt bra resultat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-31 20:25

Skulle nog räcka med en fil. Men det som går runt hela elementet är så stort som hålet är/var. Så det är också på gränsen, i och för sig är det kon format. Så det skulle räcka att ta lite på hörnet runt om. Nåväl jag fick dit biten igen i fräsen och fick till kordinaterna. Så nu har jag fräst bort 2,5 mm runt om. Så nu går elementet i :)

peetwa skrev:Vad är det för en fräs det där? Och hur vet den vad den skall fäsa?

VR900 heter den.
Den fräser där jag säger åt den att fräsa :) så snäll så. Även om jag säger fel, så gör den fel. Nu körde jag för 'hand', i princip så här:
Först får man speca/sätta kordinaterna. Jag satte origo till centrum av stora hålet. Z (upp/ner) sätter man med hjälp av en liten platta med sensor. Den kör ner fräsen och känner av när den nuddar plattan. Sedan finns det några enkla kommandon i dialog rutor (i programmet som följde med fräsen), t.ex. fräs en cirkel. Jag anger centrum (X, Y) yttre radie (eller inre) och djup. Trycker Enter och den fräser.

Det som man annars gör (när man kan) är att ladda in ett styrprogram (undra om det kallas så). I princip en text fil med G-koder (en standard, ungefär som Gerber eller HPGL). Först kan man simulera fräsningen i programmet, den kör/ritar på skärmen (fräsen står still). Sedan när allt ser bra ut så kör man hela programmet och fräsen jobbar på.

Det där styrprogrammet (G-koderna) gör man i ett CAM program. I vilket i sin tur man har importerat en 3D-modell från ett CAD program.

Så här ser det ut med element i 'lådan'...
Bild
Inga skruvar, så elementet kommer ytterliggare lite längre ner (när tätningslisten kläms åt).

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-01-01 14:15

Har försökt få till en bra profil på gropen som skall fräsas ur, bakom elementet.
Bild
Det röda strecket indikerar diameter 40, så stort är hålet i elementet. Det lilla vita strecket till höger är dia 170 och är elementets storlek bak till, förutom på fyra ställen där stagen sticker ut längre.

I 3D ser det ut så här...
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-03-19 17:15

Nu äntligen har det hänt något vettigt. Fräsen har kört nästan tre kilometer och jag föjde efter med dammsugaren.

Började med detta:
Bild

Så här såg det ut efter grov körningen:
Bild

o så en fin körning:
Bild
men det blev ju inte så snyggt :(
Gjorde en ny fin delkörning, med mindre Z steg.
Det blev lite fin puts med fräsen, då ser det ut så här:
Bild

Bild

Kanske inte helt fint, men jag får vara nöjd då det är SBS :oops:
Det får räcka. Efter lite sandpapper så blir det nog fint.

Det fanns en fin spets en kort stund, tills den flög bort :o
Bild

Funderar på att kleta på lite vitlim i fräsningen, så det blir lite hårdare och inte smular sönder av trycket/vibrationerna.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-03-28 12:13

Jag kladdade på trälim...
Bild

Så här blir det bakom elementet...
Bild

Valde att limma bit för bit. Tillslut var det två delar av det hela...
Bild
Penslade på lite grundfärg innan ihop limning.

Limmade lite annorlunda än vad jag brukar. Smetade ut limmet på hela anliggningsytan, på båda bitarna. Med fingret eller en pensel. Annars så brukar jag bara lägga en sträng lim på ena biten.

Nu är lådan ihop limmad.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-03-28 19:36

Idag kant fräste jag lådan. Så utstickande del av MDF försvann, eller nästan i alla fall.

Sedan fräste jag lite special, måste prova.
Fräste ett litet spår i alla MDF skarvar, ca 2mm brett och 0,8mm djupt.
Bild

Fyller sedan i spåren med trälim...
Bild

och, gissa vad, när det torkat ordentligt får jag kantfräsa igen.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5920
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2010-04-04 19:52

Oj, va det sjönk in i mitten på limsträngarna. Tyvärr ingen bild på detta. Men här är det efter kantfräsning.

(kantfräsen jag nyligen köpte på Clas Ohlson var inte så bra, den lämnade kvar lite för mycket. Blev en kant. Skären har mindre 'diameter' än kullagret. Tur jag hade en annan kantfräs, som var bättre.)

Bild
Syns även att jag har rundat av kanterna lite grann, med en fräs.

Tidigare i veckan så grundmålade jag invändigt. Torkade inte över natten, men med en värmefläkt så torkade det under dagen.

Innan utvändig grundning så fick den stå på tork med en värmefläkt ett par dar. Idag blev det grundning...
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Rednaxela
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Dalarna

Inläggav Rednaxela » 2010-04-04 21:08

Mich skrev:Idag kant fräste jag lådan. Så utstickande del av MDF försvann, eller nästan i alla fall.

Sedan fräste jag lite special, måste prova.
Fräste ett litet spår i alla MDF skarvar, ca 2mm brett och 0,8mm djupt.


Fyller sedan i spåren med trälim...


och, gissa vad, när det torkat ordentligt får jag kantfräsa igen.

//Michael


Mycket smart det där, måste provas. Synd bara att limmet sliter skären på fräsen väldigt hårt.

Användarvisningsbild
NADifierad
 
Inlägg: 15439
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2010-04-04 21:15

Ser ut att bli bra! :)

Varför målar du invändigt? Är det för att det inte ska bågna, när du målar utsidan?

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2010-04-04 22:08

Skit coolt bygge, med mycket spännande element!
Var de dyra?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster