Vad har du använt för encoder/decoder?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ingen som roat sig med att lyssna på wav-filerna jag fixade igår?Orginal kontra 128 kbit/s.
Svante skrev:Morello: Kan du inte lägga upp en vinylinspelning av samma låt också?![]()
Svante skrev:Morello: Kan du inte lägga upp en vinylinspelning av samma låt också?![]()
Svante skrev:
Vad har du använt för encoder/decoder?
Isidor skrev:Men om vi kunde göra samma jämförelse för en vinylversion så garanterar jag att de flesta skulle chockeras av hur detta medium förvränger ursprunget genom att tillföra massor av konstigheter.
Mmm, ibland framförs förslaget att den däringa vinylvärmen inte sitter i vinylen utan i mastringsfolket. Det är förmodligen inte samma master som pressas på vinyl och CD. Kan CD-folket lära nåt där?
Margaux skrev:Mmm, ibland framförs förslaget att den däringa vinylvärmen inte sitter i vinylen utan i mastringsfolket. Det är förmodligen inte samma master som pressas på vinyl och CD. Kan CD-folket lära nåt där?
Vinyl är väl så lowtech att det inte ens är lönt att manipulera (eller i vissa fall förstöra) innehållet. Inte ens mixningsfolk kan ju föra fram kravet på att alla spår på vinylskivorna skall låta lika högt i en bilstereo.
bostrowskij skrev:..... Lyssnar jag på CD eller MP3 så tappar jag intresset och tankarna vandrar iväg från musikupplevelsen efter ett tag. Mycket irriterande, för digitalt låter ju "bättre"men ändå är det nåt som saknas.
Vinylen engagerar mig mera, därför röstar jag på den.
Belker skrev:
Jag tror att ett nytt digital "spelare" kan vara lösningen, eller snarare ett nytt gränssitt till musiken. Typ en trådlös pekskärm med musikarkivet kopplat till info, bilder, video, associations-länkar á la
Och sen när man haft dom ett längre tag
Då börja de hitta sitt rätta jag
Skrap här, rasp där
Knaster och hack både här och där
En dålig feljusterad felmatchad skivspelare kan aldrig låta bra, skillnaden mot en avancerad rätt matchad och injusterad är mycket stor
Kanske är det så att en del gillar kompression, bara den får etiketten "vinyl"?
Jag kan hålla med om att vinyler tillför dist (om än många gånger en trevlig sådan) men dessutom släpper analogtekniken (grovt sett oavsett medium) igenom något genuint musikaliskt som den digitala världen oftast bara har "wet dreams" om - pinka inte på er nu grabbar
Han menade att digital teknik var som att hacka den finaste oxfilé i bitar och göra hamburgare av den
Har vinylen sämre dynamikomfång än mp3?
Margaux skrev:Har vinylen sämre dynamikomfång än mp3?
Isidor skrev:Han menade att digital teknik var som att hacka den finaste oxfilé i bitar och göra hamburgare av den
Visst, men när man rekonstruerar "hamburgaren" så blir den oxfilé igen. Helt fantastiskt, egentligen. Det går för övrigt utmärkt att köra en LP-signal genom en god ADC och sedan DAC utan att något av analogälskarnas "musikalitet" eller "värme" försvinner, så inte är det digitaliseringen som är problemet.
Visst, men när man rekonstruerar "hamburgaren" så blir den oxfilé igen. Helt fantastiskt, egentligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster