Vad bör kablarna få kosta? Del II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får kablarna kosta i procent av anläggningens totalsumma (oräknat rummet)?

Omröstningen slutade 2003-10-24 18:54

A. Upp till 2%
23
43%
B. 2-5%
14
26%
C. Mer än 5%
16
30%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-27 21:24

Callisto skrev:Bamsefar, jag kallade dig inte dum, jag var artig och frågade dig om du spelade dum med tanke på dina svar.

Så valde jag inte att tolka det hela. Att över huvudet taget välja den framställan som du gjorde är under all kritik.

Callisto skrev:Om du inte har lyssnat på de kablar som jag kort recenserat i likvärdigt system som mitt eget så kan du KNAPPAST veta hur det låter. Du bygger allt på förutfattade meningar eftersom du inte lyssnat. Din trovärdighet när du uttalar dig är för mig lika med noll.

1) Jag klankade inte ned på de kablar som du testade, eller hur ???
2) Jag har inte erfarenhet av vare sig ditt rum, dina saker eller dina kablar - så varför skulle jag uttala mig om dessa ???

Så blanda inte ihop bananer och päron, det blir så dåligt då när du gör dina antaganden.

Callisto skrev:Du klankar ner på mig, Rydberg och säkert många fler för att vi upplyser andra om t.ex fördelar med bättre kablar.

Jag har, återigen, inte uttalat mig MOT en specefik kabel - enbart i pris vs. prestanda på olika kablar (ingen nämnd).

Callisto skrev:Är det något fel att dela sina upplevelser med andra intresserade på forumet. Det måste ju du tycka eftersom du hela tiden "vet bäst". Varför bryr du dig egentligen?

Vet bäst gör INGEN.

Och för att svara på din sista fråga: Att dela med sig vore naturligt, men i en sådan process så måste man också klara av att ta kritik. Detta kan innebära att en person, som t.ex. jag, inte delar din eller någon annans åsikt. Då skall du också klara av att hantera denna kritik.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-27 21:29

Appropådet, om ytterligare någon känner sig förtryckt av vad jag skriver eller tycker, så finns PM funktionen.
Best Regards
Bamsefar

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-27 21:34

Jag har inte deltagit i kabeldebatterna här, men en sak som precis slog mig, när jag läste citate av Callisto; "Är det något fel att dela sina upplevelser med andra intresserade på forumet. Det måste ju du tycka eftersom du hela tiden "vet bäst". Varför bryr du dig egentligen?", är att Bamsefar delar faktiskt med sig av sina erfarenheter ( :!: :idea: ), nämligen att prestanda och pris på kablar inte har något att göra med vartannat

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-27 22:00

Bamsefar, angående min fråga till dig får du tolka det med glimten i ögat :wink: .
Jag tror inte att vi kommer längre. Vi har helt enkelt olika erfarenheter av ämnet.

Markih; Helt feltolkat, jag gjorde en recension efter ett lyssningstest och skrev hur det lät. Det är inte att "veta bäst". Däremot om någon som inte lyssnat på kabeln uttalar sig i fråga anser jag falla under "veta bäst".
Jag har också skrivit att mina erfarenheter OBS mina erfarenheter hittills har visat sig att dyrare kablar låter bättre. MEN det finns säkert billigare kablar som kan ha bra egenskaper.
LÄS NOGA innan du uttalar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-27 22:06

Bamsefar skrev:
Det borde vara klockrent tom för dig Rydberg

Ännu ett onödigt inlägg som skapar osämja. Kan ju även passa på vad du menar med det, närmare bestämt "tom".
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-27 22:17

IngOehman skrev: Om de sedan har den ena eller andra utbildningen (vilket inte på något sätt garanterar vetenskapligt förstånd) spelar inte så stor roll. I själva verket ingen alls. Vore det annorledes skulle man kunna lösa alla problem i världen genom att hitta tillräckligt akademiskt betitlade personer och fråga. Tyvärr är det som så, att det i den akademiska världen finns enorna åsiktsmotsättningar i en mångfald frågor. De enda som aldrig är i luven på varandra är den lilla minoritet som förstår vetenskaplig metodik. Att det är så få även i den akademiska världen är en tragedi, inget mindre.

Vi forskare har inte till uppgift att lösa världens problem, det är politikernas uppgift. Däremot så har vi stått för den tekniska utvecklingen.

Edit: Det gäller Öhmans inlägg

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-27 22:37

Rydberg skrev:Kan ju även passa på vad du menar med det, närmare bestämt "tom".

Jag följde ditt exempel med "imo", dvs jag valde att inte skriva en punkt efter en förkortning. Alltså i detta fall så bör man skriva "tom." - men som sagt, jag följde dig och ditt skrivsätt.

Detta inlägg är exakt lika meningslöst som ditt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-27 22:52

Måste bara fråga om ni inte tycker denna tråd blivit lite pinsam??? Fascinerande dock att ni orkar! :) (också fascinerande att jag orkar skriva detta inlägg... :) )

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-27 23:11

Callisto: Jag har i ärlighetens namn inte läst hela tråden NOGa och jag orkar nog inte göra det heller, så jag säkert missat något (relevant som irrelevant). Jag utgick från att Bamsefars citat var riktigt men har inte läst alla turer i tråden.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-28 12:08

Nu känns det som om vi börjar förlora focus på ämnet. En aning. :) Men oavsett detta vill jag förtydliga mig, föranlett att Callisto har inkommit med en kommentar som jag tror beror på att han missförstått min text:

Callisto skrev:
IngOehman skrev: Om de sedan har den ena eller andra utbildningen (vilket inte på något sätt garanterar vetenskapligt förstånd) spelar inte så stor roll. I själva verket ingen alls. Vore det annorledes skulle man kunna lösa alla problem i världen genom att hitta tillräckligt akademiskt betitlade personer och fråga. Tyvärr är det som så, att det i den akademiska världen finns enorna åsiktsmotsättningar i en mångfald frågor. De enda som aldrig är i luven på varandra är den lilla minoritet som förstår vetenskaplig metodik. Att det är så få även i den akademiska världen är en tragedi, inget mindre.

Vi forskare har inte till uppgift att lösa världens problem, det är politikernas uppgift. Däremot så har vi stått för den tekniska utvecklingen.

Har jag påstått något annat? Jag tror du missat sammanhanget. Det handlade om Rydbergs försök att använda akademiska titlar istället för argument, alltså istället för att bemöta sakfrågan direkt.

Detta föranledde att jag skrev, att om akademisk titulering vore liktydligt med kunskap, omdöme och förstånd så "...skulle man kunna lösa alla problem i världen genom att hitta tillräckligt akademiskt betitlade personer och fråga".

"Man" i den meningen är dom som är ansvariga att lösa världens alla problem, alltså (om du vill) politikerna.

Jag tror dock att de flesta stora vetenskapsmän genom tiderna har haft en större humanistisk känsla och vilja att göra något betydelsefullt för sina medmänniskor (ge möjligheter och friheter), än nästan alla politiker jag träffat på.

Politiker tycks för det mesta som drivkraft ha en absurd bild av "ett välmående samhälle" ur sitt eget perspektiv (vilket betyder att de primärt är intresserade av att tillfredsställa sin bild av vad som är vackert) som mål, men de glömmer bort både hur folk mår och alla myndigas rätt att göra sina egna val, både bra och dåliga.

Politiker missförstår ofta sitt uppdrag och tror att de hjälper till när de fråntar folk friheten och möjligheten att välja "fel" (efter politikerns mall).

I själva verket har alla vetenskapsmän jag känner som största drivkraft en vilja att göra något bra för sina medmänniskor.

Vill dock förtydliga att jag med vetenskapsmän menar folk som förstår och arbetar efter de vetenskapliga principerna, inte vem som helst med en akademisk titel. Man blir inte upplyft av att läsa diverse avhandlingar direkt... :cry: Det verkar ibland nästan som om de vetenskapliga principerna fallit helt i glömska.

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu hoppas jag att ingen missförstår mig - jag är absolut ingen motståndare till den akademiska världen, universitetsväsendet och utbildning, tvärtom!

Jag menar att bildning är något av det viktigaste man kan skaffa sig under livet. Vad jag säger är bara att det, trots många år i bänken och titlar, alltför ofta finns allvarliga brister i bildningen. Jag tänker mest då på de fantastiskt försummade vetenskapliga principerna.

PPS. När du Callisto skriver "vi forskare har inte till uppgift att lösa..." vill jag dessutom påminna om att alla människor är ansvariga för sitt eget livs gärningar. Vi kan göra det till vår uppgift att försöka göra gott. Man kanske inte kan styra hur man vill över hur forskningsanslag från andra skall brukas, men man kan själv agera efter vad man anser vara rätt och viktigt. Civilkurage.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-28 13:11

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här debatten, tycker den varit underhållande :D

Min summering är:
Det finns 3 grupper, de som testar förutsättninglöst men ändå har en viss förståelse för ämnet ex jag själv, Callisto.
En grupp som via diverse beräkningar och antagande kommer fram till att kablar inte är viktigare än typ 2% av budgeten
En tredje grupp som köper för att de är dyrt, dyrt måste ju va bättre.

Att dessa personer sen inte kan förenas är inte så konstigt eftersom de alla står med varsin sanning.

Grupp 1: "Dessa låter bättre i mitt system. Jaha kostar de XXXXkr, sedär! då får jag se om jag kan få nått bättre väljud för de pengarna på nått annat ställe i anläggning eller så köper jag kabel för XXXXkr. Mest välljud för pengarna.

Grupp2: Olinjärigheterna i kablar kan försummas om man jämför med t.ex. högtalarna. Hur många meter skit kabel finns det inte i högtalarna och hur bra är ledningsbanorna på kretskorten och hur bra är komponentbenen. Kan det inte var bättre att byta ut kondensatorerna i nätdelen till sådana med lägre ESR, och skulle man inte likaväl optimera.........osv
Räkna man på det och tänker logiskt så är kablar för 35% suboptimering.

Grupp3: Ser häftigt ut, måste ju vara bra om de kostar så mycket. Vaa?? Impedans? Vad är det, ett nytt skivmärke?

Köper det som är dyrt och ser häftigt ut och som låter.

I den andra gruppen finns majoriteten, iallafall på detta forum. Grupp 1 som jag själv anser mig tillhöra är en klar minoritet, men här finns även de med öppnast sinne utan att tappa det logikska sammanhanget (denna mening kommer att blir quotat :o ).

Grupp3-personer finns det få av på detta forumet men dessto fler på HF, inte mycket att säga om dem.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-28 13:19

Rydberg: kan du inte skapa en grupp "1.5" också så att jag får plats...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-28 13:21

Vill nog ha en grupp till, "grupp 4" som kör med objektiva lyssningstester och kommer fram till resultatet att det finns billiga riktigt bra kablar...Vågar man gissa att t.ex. herr Öhman kanske tillhör denna grupp då han troligen gjort rätt många lyssningstest?

(sen finns det nog dom i grupp 4 som med hjälp av sina lyssningstester kommer fram till vilka tekniska parametrar som är relevanta (men dom gör alltså inte tvärtom, bygger ljudupplevelsen på vad dom vet tekniskt sett som grupp 2...))

en j-kla massa grupper blir det... :)
Senast redigerad av norman 2003-10-28 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-10-28 13:23

Kan man inte rösta längre?

Nåja...
Kablar är mysko, det känns som att det inte spelar så stor roll. Ja vadådå lite kabel kan väl inte göra så stor skillnad?
FEEEEEEL upptäckte jag när jag för några år sedan uppgraderade mina högtalarkablar. Jag upplevde en mycket stor förbättring och detta var jag inte alls beredd på. Vad blir då lärdomen av detta?
Lyssna förutsättningslöst och betala sedan vad kabeln kostar, eller spara till du har råd att betala.
Då man hela tiden utvecklas och hör finare och finare nyanser i musiken så betyder inte detta att man automatiskt hamnar på de dyraste kablarna på marknaden. Någonstans slutar man höra skillnader och då tar man de billigaste kablarna av de man inte hör skillnad på...
Priserna då...
för min del blir det nog runt 10% av totalkostnaden på min nuvarande anläggning.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-28 13:29

Bamsefar> Att göra tre grupper klart åtskiljda var meningen för att peka ut skillnaderna. Naturligtvis är skalan inte så diskret i verkligen utan mer kontinuerlig.

edit: stavfel

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-28 13:35

Rydberg, din slutplädering sammanfattar tråden på ett belysande och korrekt sätt. Tyvärr så kommer det inte sluta här har jag på känn.

Jag måste bara tillägga att det finns uppenbarligen personer som INTE vet hur halvledarmaterialforskning bedrivs.
Ing.Öhman skrev "Vill dock förtydliga att jag med vetenskapsmän menar folk som förstår och arbetar efter de vetenskapliga principerna, inte vem som helst med en akademisk titel."

Några andra principer finns inte om man ska vara världsledande inom sitt område (vilket våran avd. är på SiC).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-28 13:52

Ta inte illa upp Ing.Öhman

Att använda titlar som "tyngd" i sin framställan......ja då faller väl
Ing. Öhman på eget grepp förutsatt att han inte har tagit "Ingenjör" som förnamn :lol: .

Det brukar oftast vara så att de som har mycket hög utbildning är ödmjuka och inte bryr sig. Det vanliga är att de som "lyckats" att bli ingenjörer, högskoleingenjörer är de som är titelkåta och tror att de är förmer. Tyvärr är det så.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-28 14:02

Grupp 4, yippiee, den vill jag tillhöra :D . :lol: I varje fall låter den i mina öron som den grupp med mest framkomlig väg för att förbättra återgivningen.

Bra tillägg Norman :idea: 8)

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-10-28 14:07

Rydberg skrev:Jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här debatten, tycker den varit underhållande :D

Min summering är:
Det finns 3 grupper, de som testar förutsättninglöst men ändå har en viss förståelse för ämnet ex jag själv, Callisto.
En grupp som via diverse beräkningar och antagande kommer fram till att kablar inte är viktigare än typ 2% av budgeten
En tredje grupp som köper för att de är dyrt, dyrt måste ju va bättre.

Att dessa personer sen inte kan förenas är inte så konstigt eftersom de alla står med varsin sanning.

Grupp 1: "Dessa låter bättre i mitt system. Jaha kostar de XXXXkr, sedär! då får jag se om jag kan få nått bättre väljud för de pengarna på nått annat ställe i anläggning eller så köper jag kabel för XXXXkr. Mest välljud för pengarna.

Grupp2: Olinjärigheterna i kablar kan försummas om man jämför med t.ex. högtalarna. Hur många meter skit kabel finns det inte i högtalarna och hur bra är ledningsbanorna på kretskorten och hur bra är komponentbenen. Kan det inte var bättre att byta ut kondensatorerna i nätdelen till sådana med lägre ESR, och skulle man inte likaväl optimera.........osv
Räkna man på det och tänker logiskt så är kablar för 35% suboptimering.

Grupp3: Ser häftigt ut, måste ju vara bra om de kostar så mycket. Vaa?? Impedans? Vad är det, ett nytt skivmärke?

Köper det som är dyrt och ser häftigt ut och som låter.

I den andra gruppen finns majoriteten, iallafall på detta forum. Grupp 1 som jag själv anser mig tillhöra är en klar minoritet, men här finns även de med öppnast sinne utan att tappa det logikska sammanhanget (denna mening kommer att blir quotat :o ).

Grupp3-personer finns det få av på detta forumet men dessto fler på HF, inte mycket att säga om dem.

Min summering är :
Rydberg och Callisto tillhör definitivt grupp 3 men vill utåt sett tillhöra grupp 1 :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-28 14:30

Jag tror min summering måste bli att de tre grupperna som skissades av Rydberg är helt irrelevanta! Det måste de ju vara om ingen som läser texten känner igen sig. :o Ja, undantaget Rydberg själv, Callisto och några till.

"Grupp fyra" verkar dock vara påhittad av någon som förstått något. Jag räknar mig tveklöst till grupp fyra. Jag har sett att det finns många andra som också ser på verkligheten på ett samma sätt, typ 4/5 av alla tycktes det.

Slutsats: skall det delas in i grupper så blir det två (bokstavs-)grupper:

A. Grupp 4 = kollgruppen.

B. De som inte räknar sig till grupp 4 = nollkollgruppen! :wink:

Ni har väl humor va? :roll:

Vh, Ing. Öhman

PS. Callisto: Ing. Öhman är mitt artistnamn. Det har ingenting med titlar att göra. Fråga A*. Han har koll på det där. :wink:
Jag heter däremot Ingvar, vilket kan förkortas Ing. Å andra sidan heter jag Igor Nikolaus Gilbert (och föralldel även Peder och John) vilket också kan förkortas ing. Bara så du vet. Smeknamnet "Ing. Öhman" fick jag i fyraårsåldern dock, alltså för rätt länge sedan.

Jag har förresten inte sagt någonting om specifikt halvledarforkning, appropå:
Jag måste bara tillägga att det finns uppenbarligen personer som INTE vet hur halvledarmaterialforskning bedrivs.

Håller dock med Callisto om att det säkerligen finns massor av människor som inte vet hur halvledarforskning bedrivs. Frågan är varför han häver ur sig sådana självklarheter? Frågan är också varför ämnet tas upp överhuvudtaget? Har det något relevans för sakfrågan, nämligen att det författas en massa avhandlingar som innehåller både slutsatser och påstående som bryter mot de vetenskapliga principerna?

Kort sagt:
Varför går Callisto i försvarsställning när han inte ens blivit kritiserad för ovetenskaplighet? Har även Callisto ömma tår? :wink:

PPS: Gillade mycket Callistos tjusiga demonstration av ödmjukhet:
Det brukar oftast vara så att de som har mycket hög utbildning är ödmjuka och inte bryr sig. Det vanliga är att de som "lyckats" att bli ingenjörer, högskoleingenjörer är de som är titelkåta och tror att de är förmer. Tyvärr är det så.

Ironi: Verkligen ödmjukt skrivet! Humor på högsta nivå. :o :) :D :lol: :roll:

PPPS: Bäst var dock membraneriks insiktsfulla modifikation av Rydbergs tre kategorier. Mycket träffsäkert... :lol:
Senast redigerad av IngOehman 2004-01-02 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-28 15:01

Grupp 4 och Grupp 1 tycker jag verkar var ganska så lika med det undantaget att Grupp 1 inte ser till priset utan till kabelns prestanda, om det nu kostar 1 kr eller 10000 kr. Däremot så vägs naturligtvis priset in vid bedömning av förbättring/krona kvoten, dvs är uppgraderingen ekonomikst försvarsbart eller kan jag få bättre slutresultat, givet samma utlägg, nån annanstans i anläggningen.

Tycker själv det är ett ganska sunt sätt att gå tillväga.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-28 15:02

Jag undrar fortfarande varför man ska använda EKK och inte en annan kabel typ RDOE.

Mvh Dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-28 15:08

Nu så måste jag faktiskt ge mig in i debatten lite....

Jag tillhör lätt den gruppen som köper kablar bara för att det är häftigt och för att dom är snygga. Jag la kanske runt 8k på kablar och dom var verkligen snygga (tjocka). Jag skulle helt klart kunna lägga mycket stålar på kablar om jag haft råd. Kimbers fetaste kablar tycker jag är extremt snygga helt klart.

Jag testade dom i ett inte så seriöst test mot ett par andra kablar modell dyrare och jag tyckte mig klart höra en skillnad då och då dock så hade jag väldigt svårt att höra vilka som var bäst. Om det berodde på kablarna, apparaterna eller inbillning har jag inte den blekaste aning om. Det som skall till storyn är ju att dom ena kablarna kördes ballat och dom andra oballat. Det kan ju varit så att det var olika volym ut när vi skiftade vilket kan ha medfört att jag upplevde en skillnad.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-28 15:08

Dole: Om du menar testet vi ska göra känns det passande att ta kablar från de olika 'sidorna'. Däremot kan vi ta med en vanlig lampsladd oxo. Bara för sakens skull. Men då blir testet ännu jobbigare att uföra. Mer kablar, mer lyssning, mer tröttande. Den EKK variant vi väljer är den som LTS rekommenderar.

Kom gärna med förslag och påpekande för ett dyligt test så ska vi se vad som går att genomföra. Vi söker fortfarande någon mer dyrkabel (låt säga 10000+ för 2*2.5m ht-kabel).

Så får vi se lite vad som låter vad och om det är möjligt att höra skillnader, m.m. An.g vad som är rätt o fel (om vi hör skillnader) är svårare att bedömma.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-28 15:18

Den EKK variant vi väljer är den som LTS rekommenderar.

Men LTS måste ha belägg för just EKK som inte är världens mest hanterbara kabel.

Jag vill ha bevis att den är bättre en tex RDOE

Mvh dole

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-28 15:22

De behöver inte ha belägg för att vi ska kunna utföra ett test av den kabel 'de' rekommenderar mot en kabel som 'någon annan' rekommenderar. Det är lyssning som gäller. Inget annat :) Den tekniska debatten diskuterar vi ju ändå här känns det som :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-28 15:23

Lite off-topic: Kul att Mr HD himself - Herr Dole, deltar. :) Tänkte passa på att säga det, sådär bara i bifarten...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-28 15:24

Det känns oxo som att vi ska dela upp testet i två delar. Så att vi kan göra testerna på kvällar (låt säga efter kl 21:00) när det tystat ner sig lite. Att göra ett test mitt på dagen känns lite svårt, pga bakgrundsstörningar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-28 15:28

Några små motfrågor till Rydberg och Callisto: Ni har ju en avvikande uppfattning en en del andra. Dessa olika synvinklar har nu debatterats i denna långa tråd :) . Men hur tror ni att de som inte håller med er tänker och baserar sina uppfattningar? Har ni någon teori om varför resultaten skiljer sig så från de som ni har kommit fram till? Är det fel på tester eller är det något annat?

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-28 15:30

Ranefjord

Jag vill veta varför EKK är så hypat. 8O
Jag känner inte till någon kabel som är så hypad som EKK nu vill jag veta varför.

Mvh dole :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi