Kabeldiskussion som tar priset

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bosco

Kabeldiskussion som tar priset

Inläggav bosco » 2005-02-09 12:22

...å jag tänker inte på HF

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=86891

Missa inte svaret från butiken.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-09 12:45

En annan kul, liknande grej, ar Musical Fidelitys "buffersteg".

It turns any good CD player into something virtually indistinguishable from the Tri-Vista SACD.

http://www.musicalfidelity.com/mf/en/Pr ... llX/SX10V3

Ok, ta en vanlig Sony CD for tusenlappen, slang pa ett buffertsteg och du har en CD/SACD spelare som spelare lika bra som en Tri-Vista for 70papp. 8)

Riiiight!

Edit: Hmm, vid narmare eftertanke sager det kanske mer om MF's Tri-Vista CD an nagot annat? :o :wink:
Senast redigerad av hali 2005-02-09 12:53, redigerad totalt 1 gång.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 12:45

Nej HF är bra med, fast där har kommit dit en massa jobbiga kabelskeptiker i trådar som de inte har att göra. Tex när någon vill ha något råd om vilken kabel han skall välja mellan den eller den och dess prestanda. Då kan det dyka upp typer som hela tiden tjatar om att en tioöres/m räcker långt. Hade nån (innan jag köpte den gudomliga kabeln) sagt i en tråd jag startat, att jag inte skall bry mig om Sword utan köp tioöreskabeln istället, i en tråd jag frågar om Sword. Då hade jag blivit heligt förbannad.

Förlåt Ot.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 12:47

hali skrev:En annan kul, liknande grej, ar Musical Fidelitys "buffersteg".

It turns any good CD player into something virtually indistinguishable from the Tri-Vista SACD.

http://www.musicalfidelity.com/mf/en/Pr ... llX/SX10V3

Ok, ta en vanlig Sony CD for tusenlappen, slang pa ett buffertsteg och du har en CD/SACD spelare som spelare lika bra som en Tri-Vista for 70papp. 8)

Riiiight!

Hehe, det lustiga är att det går att bygga en burk som faktiskt förbättrar en SACD-spelare till en CD-spelares nivå. Om ni förstår vad jag menar... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 12:50

Nja hehe har kollat din länk o jag tror knappast att dom kan låta lika bara för att han skulle bytt kablar. Här finns som sagt andra saker som gör skillnad 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 12:50

tur att det fanns en upplysande individ som bidrog med ifrågasättande och kom med logiska argument... 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-09 13:34

"Hehe, det lustiga är att det går att bygga en burk som faktiskt förbättrar en SACD-spelare till en CD-spelares nivå. Om ni förstår vad jag menar... "

Nix, fattar noll! :o

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kabeldiskussion som tar priset

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-09 13:48

Om man förljer Prisjaktstråden så verkar både "Nox" och "Perfectlink" okunniga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-09 14:16

Jo man kan få sig goda skratt av att läsa prisjakt.nu (eller fjortisjakt.nu som det verkar vara).

Jag har slutat skriva där, alldeles för många inkompetenta pseudoexperter som man får käfta med samt rena katastrofer till moderatorer. :D

Undrar om "nox" funderat på hur stor skillnaden i induktans blir om man byter internkablaget, går det ens att mäta skillnaden? 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Kabeldiskussion som tar priset

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 14:41

Johan_Lindroos skrev:Om man förljer Prisjaktstråden så verkar både "Nox" och "Perfectlink" okunniga.
På vilket sett verkar Nox okunnig? :) (han kanske sänkte sig i nivå så att den andre skulle fatta)
Senast redigerad av Rydberg 2005-02-09 15:01, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-09 14:42

Jag kunde inte hålla mig från att göra ett inlägg.
Okunskapen är stor märker jag !

Folk borde inte gå runt och prioritera kablar helatiden.
NN

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-09 14:45

kan ingen kila in på Hifihuset o spela lite dum o fråga om nån uppgradering?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-09 15:36

BengtO skrev:kan ingen kila in på Hifihuset o spela lite dum o fråga om nån uppgradering?
Tror jag inte. Vi trivs bättre här. Där vi kan skriva inlägg. Och inte behöver möta några live.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-02-09 16:10

tyvär måste jag säga om prisjakts forum. man kan börja fundera om det sitter försäljare eller importörer som vill pusha för sina produkter det är bara att läsa alla inlägen så handlar det om samma produker hela tiden .som blir rekomenderat

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-09 16:52

boom skrev:tyvär måste jag säga om prisjakts forum. man kan börja fundera om det sitter försäljare eller importörer som vill pusha för sina produkter det är bara att läsa alla inlägen så handlar det om samma produker hela tiden .som blir rekomenderat

Klart det gör, vi har ju set ett antal solklara bevis att ohederliga handlare försöker pusha sina prylar.

Strax före jul var det väll någon hästhandlare från Linköping som lurades och hotade en sjuttonåring med förföljelse om han inte tog tillbaka sina, solklart ärliga och korrekta, påståenden. Det blev ganska obehagligt för alla parter.

Edit: lite lustigt att vi på faktiskt, som har väldigt mycket branschfolk, har så lite oseriöst folk. Många har ekonomiska intressen inom kommersiell hifi men ingen (såvitt jag vet(?)) gör ens på snudd till oärliga inlägg.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-09 18:03

Edit: lite lustigt att vi på faktiskt, som har väldigt mycket branschfolk, har så lite oseriöst folk. Många har ekonomiska intressen inom kommersiell hifi men ingen (såvitt jag vet(?)) gör ens på snudd till oärliga inlägg

En sak som jag har svårt för är handlare som hela tiden pushar sina produkter i trådar, rekommenderar just det de säljer och ibland även kommenterar(i olika omfattning och syfte) konkurrenter och andra källor.

Handlare kan gärna finnas på forum, men helst hålla sig till svara på sakfrågor om just deras produkter som framkommer.

Om det förekommer på Faktiskt råder det väl delad mening enligt mig...men kanske bättre här än på andra ställen.
--------------------------------------------------

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 18:25

En sak som jag har svårt för är handlare som hela tiden pushar sina produkter i trådar, rekommenderar just det de säljer och ibland även kommenterar(i olika omfattning och syfte) konkurrenter och andra källor.

håller med, är ofta duktigt irriterande, särskilt när dessa individer för det mesta bara snackar strunt... 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-09 19:00

hali skrev:Edit: lite lustigt att vi på faktiskt, som har väldigt mycket branschfolk, har så lite oseriöst folk. Många har ekonomiska intressen inom kommersiell hifi men ingen (såvitt jag vet(?)) gör ens på snudd till oärliga inlägg.

Oseriöst folk vet/inser snabbt att det inte går att sälja vilket mög som helst till faktiskt medlemar. Ormoljeprodukter blir här snabbt och effektivt sågade, oavsett vilka typer av hot som man kommer med. Somliga kan till och med hota tillbaka, om det skulle vara så!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 19:27

Jag är en sådan typ som inte säger att vissa saker är ormsaker innan jag har testat. Men är de så dumma att de kommer med hot (försäljarna) så får de banne mig skylla sig själva. Det är ju ett bra sätt att bevisa att det är just ormbluffgrej.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 19:33

Eftersom jag tycker att man skall ge folk rätt att svara så har jag angivit att vi pratar om den aktuella tråden här. :D

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2005-02-09 20:47

Tycker nog inte man i detta forumet ska kalla andra forum för enkelspåriga för det är ju faktiskt ganska enkelspårigt också här, vilket kanske inte är så konstigt då likar ju tenderar att söka sej till varandra! Ett exempel är ju att man kan ju inte fråga om högtalare i prisklass 20-30 000, för då får man ju allt som oftast svar på en stativhögtalare i 6000 kronors klassen! Inget ont menat men även här är det enkelspårigt, inte mycket att göra!

Dock har ni slagit klorna i mej och jag har planerat att besöka Ino audio nästa gång jag ska åka hem från mitt jobb och helst få en demo på Pip. Ser fram emot det faktiskt!

En stilla undran som inte hör hemma på denna tråden men går det att ta en byggsats med sej på flyget eller är paketet för stort?

MVH Dan

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-09 21:27

Jag är avstängd från prisjakt!

Lite komiskt faktiskt då jag brukade surfa där ibland pga två saker
1, de har en bra länk för att jämföra priser på DVDs
2, jag skulle ha en ny set-top-box och ville läsa lite om vad folk tyckte om de olika modellerna (gav ingenting då åsikterna var mycket märkliga i många fall)

Hur som helst gav jag mig in i diskussion om CD kontra vinyl och förklarade för en person vid namn Krasse att hans kvasitekniska utläggningar om hack i dynamiken inte hade nån som helst relevans och att han hade fullständigt missupfattat samplingsteoremet (samma missuppfattning som på HowStuffWorks). Då blev jag avstängd med motiveringen att alla hade minsann rätt att ha sin åsikt om hur det fungerar och att det var kränkande att säga att nån hade fel.

Numera använder jag fortfarande den utmärkta länken för DVDpris men läser aldrig på forumet.
Dogmatisk Mac-Taliban

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2005-02-09 21:38

Hehe style, lite lustigt att du blev avstängd efter en diskussion med krasse, han brukar vara väldigt duktig på att idiotförklara alla som inte håller med honom...

Har du någon länk till vinyl kontra cd-tråden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-09 22:56

Style skrev:Då blev jag avstängd med motiveringen att alla hade minsann rätt att ha sin åsikt om hur det fungerar och att det var kränkande att säga att nån hade fel.
.

Den motiveringen måste författats av en riktigt bildad man :mrgreen: Är inte grundskolan obligatorisk?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 23:08

Om vi/ni kan kalla Prisjakt för fjortisforum. Ja då kan väl de kalla detta forumet för "Inoforumet", "Vi som dissar hififorum forumet"( hur många gånger har inte en viss person dissat hififorum, "alla som gillar dyrkablar skall vi dissa forumet" osv osv.

Öhmans högtalare är säkert bra (Pipen vet jag är bra), men ibland känns det som det är den enda högtalaren som det pratas om här. Fast det har blivit bättre på den punkten, det var värre förr :D

Det är en sak att vara skeptiskt, men det är en annan sak att nästan att "ha ha ha fy fan vad vi är bra o de är korkade attityden när det gäller exempelvis kablar" Detta gäller i bägge lägren

Jag vet att det finns många duktiga snubbar här. Men glöm inte ödmjukheten snubbar, den är viktig. Ibland har jag märkt en riktigt elak attityd i bägge sk lägren.

Ha det bra alla

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 23:30

Piotr skrev:"Hehe, det lustiga är att det går att bygga en burk som faktiskt förbättrar en SACD-spelare till en CD-spelares nivå. Om ni förstår vad jag menar... "

Nix, fattar noll! :o

/Peter

OK, det är ju mycket prat om att SACD skickar ut en massa skräp ovanför 20 khz. Varje vettig ingenjör ser till att filtrera bort det, men se det stämmer inte med tankegångarna en del har om SACD. Ovettiga ingenjörer släpper därför ut att HF-smog på utgången. Den vettiga ingenjören inser att förstärkare kan få trubbel om de matas med en massa HF-skräp. Samma vettiga ingenjör skulle kunna bygga en burk som filtrerar bort signalen över ~20 kHz så får vi ett system som mer liknar det vanliga CD-systemet, dvs det kommer ingenting ut över 22 kHz, varken musik eller smog. Notera dock :wink: i slutet av mitt första inlägg, den kom till eftersom ovanstående resonemang helt ignorerar eventuella fördelar som SACD kan tänkas ha över CD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-09 23:35

Tråden LP vs CD finns här:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=66189&hl=sampling+vinyl

Kul att bli felaktigt citerad i ett annat forum. Min smiley kom inte med i citatet vilket förvandlar min sarkasm med allvarlig underton till något helt annat. 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-09 23:37

grundskolan är obligatorisk att närvara i men att förstå kan man inte tvinga människor till.

Min fru är gymnasielärare och hon brukar berätta de mest fantastiska historier om elevers villfarelser. Som t ex eleven som trodde på fullt allvar att världen före ca 1950 var svartvit för det hade han sett på film!

Eller ännu bättre, eleven som trodde att Romeo&Julia med Leonard diCaprio var inspelad på Shakespeares tid.

Obs att detta inte utspelar sig på en särskola eller liknande utan på ett helt vanligt gymnasium med teoretiskt inriktade program.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-10 00:01

Ja Style,
prata med några amerikaner och hälften saknar allmänbildning.
Så det är ett internationellt fenomen, kanske sprids via hamburgare?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-10 00:47

Jax skrev:Tråden LP vs CD finns här:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=66189&hl=sampling+vinyl

Kul att bli felaktigt citerad i ett annat forum. Min smiley kom inte med i citatet vilket förvandlar min sarkasm med allvarlig underton till något helt annat. 8O

hehe, det var rolig läsning. Jag kommer ihåg att jag var riktigt upprörd när jag satt och postade dessa inlägg.

Jax, vad var det för citat från dig? Jag kommer ihåg att jag återanvände (ett snyggare ord för att sno) Morellos exempel med att spela in CD från LP för att få med "felen".

Man inser att samplingsteoremet är att ett av de mest missförstådda nånsin, transformen mellan tids och frekvensdomän har de flesta helt missat. Samt hur en musiksignal egentligen ser ut, de flesta verkar tro att det är många separata vågformer på nåt mystiskt sätt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Nästa

Återgå till Generellt om hifi