Till höger i bild finns en utgång till hall och till vänster ett burspråk...
Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:en bit skumplast
Hotspur skrev:Börjar äntligen komma till det stadie när man är korkad om man inte ser till att försöka få ordning på rumsakustiken, igen. Gjorde ett enkelt experiment, nämligen att jag lyssnade efter reflexerna rakt bakifrån (betongvägg) genom att skärma av direktljudet med händerna. Det fick mig snabbt att inse hur mycket det finns att göra... Nästa steg var att placera prydnadskuddarna (se foto) bakom huvudet och göra samma övning. Voila! Nu jävlar blev det ett helt annat lugn i det reflekterade ljudet. Större förbättring än när jag lyssnade utan att ha händerna framför öronen, märkligt nog... Nåväl, min fråga blir: Hur dämpar jag enklast, billigast och snyggast "nackreflexerna" ovanför soffan?
Till höger i bild finns en utgång till hall och till vänster ett burspråk...
snygga tavlor!
Jeg ville foreslå at du bruker saueskinn (fårskinn) som du henger på veggen. Hvis det blir for lite, kan du klippe til en passende bit med isolasjonsmateriale bak saueskinnet.
Hotspur skrev:realist skrev:Jeg ville foreslå at du bruker saueskinn (fårskinn) som du henger på veggen. Hvis det blir for lite, kan du klippe til en passende bit med isolasjonsmateriale bak saueskinnet.
Detta var ju, tveklöst, det mest spännande förslaget hittills. Extra fint är det ju att jag "alltid" drömt om ett snyggt renskinn (men aldrig fått tummen ur och köpt ett), det borde väl oxå kunna funka?
Finns möjlighet, så är bokhyllor (helst fyllda) precis hur bra som helst och samtidigt snyggt. Behöver inte vara något esoteriskt, utan det funkar bra med ett par billysar.
kan ni se vilka grupper (och album = överkurs) som promotas på den andra fyra tavlorna?
De vore skamligt om jag inte hade kunnat, då de skivorna ingår den egna samlingen..
Så länge som det är "tjockt" så kan det fungera, men jag tror mera på fårskinnet... Har dock inte testat varken fårskinn eller renskinn (fäll?) - har dock ett liknande matrial hemma så blir det tid över i helgen skall jag prova
Men först skrev du ju att det var korkat att strunta i att bry sig om rumsakustiken.
Det är ändå ingen bra lösning att absorbera precis bakom huvudet. Visst är det en stor förändring, men inget som är entydigt bättre än innan, bara annorlunda.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster