Hur dämpar man bäst reflexerna bakom huvudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hur dämpar man bäst reflexerna bakom huvudet?

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 13:32

Börjar äntligen komma till det stadie när man är korkad om man inte ser till att försöka få ordning på rumsakustiken, igen. Gjorde ett enkelt experiment, nämligen att jag lyssnade efter reflexerna rakt bakifrån (betongvägg) genom att skärma av direktljudet med händerna. Det fick mig snabbt att inse hur mycket det finns att göra... Nästa steg var att placera prydnadskuddarna (se foto) bakom huvudet och göra samma övning. Voila! Nu jävlar blev det ett helt annat lugn i det reflekterade ljudet. Större förbättring än när jag lyssnade utan att ha händerna framför öronen, märkligt nog... Nåväl, min fråga blir: Hur dämpar jag enklast, billigast och snyggast "nackreflexerna" ovanför soffan?

Bild
Till höger i bild finns en utgång till hall och till vänster ett burspråk...
Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-10 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-10 13:37

Du har ju svaret själv :)
Med en kudde bakom huvudet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 13:38

OK, jag får väl springa och köpa kardborreband då... 8O

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-10 13:38

En riktigt tjock och fin ryamatta, gärna med motiv, upphängd gör susen ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 13:57

Precis, en matta eller en bit skumplast av lämplig typ som kan slängas upp när man känner sig obsessive.

/Peter

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 14:07

en bit skumplast
:?:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-10 14:26

Hotspur skrev:
en bit skumplast
:?:

Piotr syftar nog på profilerad skumplast med så hög densitet som du kan komma åt och så tjock som möjligt. Synnerligen effektivt (i det frekvensområde som den är aktiv i - precis som med ryamattan för övrigt) men ack så vedervärdigt fult (om man inte klär in den i ett snyggt, gärna lätt mönstrat, tygstycke).

Mitt tips är en "Made in Sweden" hantverkstillverkad ryamatta med motiv - det är nästan så man kan kalla det för en tavla ;) WAF bra med andra ord...
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 14:30

Tack för råd och förtydligande. Var köper man sån där plast? Jag har inte lust med en onödigt stor matta på väggen om det går att bara dämpa i öronhöjd... Klä in plasten är förstås nödvändigt...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-10 14:41

Det finns en affär här i Stockholm, Specialplast tror jag de heter, som ligger på Odengatan. Dom kan säkert skicka en "matta" med profilerad skumplast till dig - bara du vet vad du skall "ha" så att säga.

Annars rekommenderas nog t.ex. Gula Sidorna / Eniro.

Edit: mindre felaktighet justerad ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
realist

Re: Hur dämpar man bäst reflexerna bakom huvudet?

Inläggav realist » 2005-02-10 21:19

Hotspur skrev:Börjar äntligen komma till det stadie när man är korkad om man inte ser till att försöka få ordning på rumsakustiken, igen. Gjorde ett enkelt experiment, nämligen att jag lyssnade efter reflexerna rakt bakifrån (betongvägg) genom att skärma av direktljudet med händerna. Det fick mig snabbt att inse hur mycket det finns att göra... Nästa steg var att placera prydnadskuddarna (se foto) bakom huvudet och göra samma övning. Voila! Nu jävlar blev det ett helt annat lugn i det reflekterade ljudet. Större förbättring än när jag lyssnade utan att ha händerna framför öronen, märkligt nog... Nåväl, min fråga blir: Hur dämpar jag enklast, billigast och snyggast "nackreflexerna" ovanför soffan?

Bild
Till höger i bild finns en utgång till hall och till vänster ett burspråk...

Jeg ville foreslå at du bruker saueskinn (fårskinn) som du henger på veggen. Hvis det blir for lite, kan du klippe til en passende bit med isolasjonsmateriale bak saueskinnet. Ett eller flere saueskinn pynter opp, og du kan evt. farve de i den farven som passer best i ditt interiør.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-10 23:07

snygga tavlor! 8)

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-02-11 07:05

-Prova och flytta ut soffan 20-30 cm från bakvägg. Att sitta med "huvudet" nära en bakvägg ger ofta problem med "resonanser" och då främst i "basområdet"

Helst ska nog lyssningspositionen flyttas lite mer än jag föreslog ovan men det finns ju möbleringsaspekter också :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 09:41

Att flytta ut soffan är uteslutet.
snygga tavlor!

Tack! Den tavla ni bara ser nedre hörnet av är Cardigans Gran Turismo men kan ni se vilka grupper (och album = överkurs) som promotas på den andra fyra tavlorna? :wink:
Jeg ville foreslå at du bruker saueskinn (fårskinn) som du henger på veggen. Hvis det blir for lite, kan du klippe til en passende bit med isolasjonsmateriale bak saueskinnet.

Detta var ju, tveklöst, det mest spännande förslaget hittills. Extra fint är det ju att jag "alltid" drömt om ett snyggt renskinn (men aldrig fått tummen ur och köpt ett), det borde väl oxå kunna funka? 8)
Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-11 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 09:42

Finns möjlighet, så är bokhyllor (helst fyllda) precis hur bra som helst och samtidigt snyggt. Behöver inte vara något esoteriskt, utan det funkar bra med ett par billysar.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-11 09:49

Hotspur skrev:
realist skrev:Jeg ville foreslå at du bruker saueskinn (fårskinn) som du henger på veggen. Hvis det blir for lite, kan du klippe til en passende bit med isolasjonsmateriale bak saueskinnet.

Detta var ju, tveklöst, det mest spännande förslaget hittills. Extra fint är det ju att jag "alltid" drömt om ett snyggt renskinn (men aldrig fått tummen ur och köpt ett), det borde väl oxå kunna funka? 8)

Så länge som det är "tjockt" så kan det fungera, men jag tror mera på fårskinnet... Har dock inte testat varken fårskinn eller renskinn (fäll?) - har dock ett liknande matrial hemma så blir det tid över i helgen skall jag prova :)
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 09:52

Finns möjlighet, så är bokhyllor (helst fyllda) precis hur bra som helst och samtidigt snyggt. Behöver inte vara något esoteriskt, utan det funkar bra med ett par billysar.

Vi möblerade om för ca ett år sedan: köpte då hörnsoffan (mitt livs första) och slängde ut alla Billy-hyllor. Nu har vi X antal Billysar ståendes överallt (köket, hallen, sovrummet, barnens rum) utom just i vardagsrummet - och det är så vi vill ha det. T.o.m. Ikeas Benno-hyllor (CD-pelare) åkte nyligen ut och ersattes med den specialtillverkade CD-hyllan Bergholtz:

Bild
Bergholtz rymmer ca 1300 CD's i detta utförande, handtillverkas av hyllfirma i Göteborg.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-11 09:54

kan ni se vilka grupper (och album = överkurs) som promotas på den andra fyra tavlorna?

Strokes - room on fire
Cardigans - Long gone before daylight

De andra två är jag lite osäkrare på, den ena påminner lite om Moby.
Senast redigerad av hifirocker 2005-02-11 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 09:55

Hifirocker: *applåd* :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 09:57

Jaha, där rök mitt förslag. 8)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-11 09:58

De vore skamligt om jag inte hade kunnat, då de skivorna ingår den egna samlingen... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 10:00

De vore skamligt om jag inte hade kunnat, då de skivorna ingår den egna samlingen..

OK, kan du se vilka skivor som står i Bergholtz oxå? :oops:
PS: Kan tillägga att de "blåa" inte är Moby och att den sista är en singelpromo-plansch... :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-11 10:03

OK, kan du se vilka skivor som står i Bergholtz oxå?

då får du nog zooma in ordentligt... :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 10:04

Så länge som det är "tjockt" så kan det fungera, men jag tror mera på fårskinnet... Har dock inte testat varken fårskinn eller renskinn (fäll?) - har dock ett liknande matrial hemma så blir det tid över i helgen skall jag prova

Jag ser fram emot en rapport! 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-11 11:48

Hej Hotspur!

Man bör ej dämpa precis bakom lyssningsplats. Psykoakustiskt får man då "en halvsfär av tystnad" vilket ju aldig någonsin uppträder i verkligheten då man lyssnar på musik.

Som du har soffan väldigt nära väggen bakom dig är lite olyckligt. Du bör helst ha soffan en bit ut från väggen. Då kan det t.om. vara acceptabelt att inte göra något med bakväggen.

Här kommer då förslaget på den bästa lösningen: Att diffusera!
Man kan göra det medelst en bokhylla med böcker eller CD-skivor eller andra objekt som står med oregelbundet djup. Eller så kan man köpa någon av de otal olika varianter av diffusorer som finns att köpa på marknaden. T.ex. har Svanå Miljöteknik olika varianter. Jag rekommenderar en som har ett djup på minst 10 cm. En diffusor fungerar på lite annorlunda sätt än en absorbent, den sprider infallande ljudet åt olika riktningar istället, vilket gör att du kommer att slippa den tydliga väggreflexen, men samtidigt får du inte den obehagliga "lock-i-huvudet-känslan". Man kan prova att lyssna hur en diffusor fungerar genom att prata med den! Sedan jämför man att prata mot en kal vägg med samma avstånd. Man kan även prova att prata med en absorbent. Man märker då att med en diffusor får man inte samma "hårda" reflex, men samtidigt blir det inte den oönskade tystnaden som en absorbent orsakar.

Jag har själv designat några varianter av diffusorer med inbyggda basabsorbenter. De var utrymmeskrävande och sitter nu i ett hembiorum längs hela väggen bakom lyssnarna och ungefär halva sidoväggen snett bakom lyssnarna. Man kan förstås göra mindre som bara är någon meter bred och halvmeter hög och 10 cm tjock. Eftersom du ska sitta så pass nära så behöver den inte vara så stor.

Frågan om att absorbera bakom huvudet brukar dyka upp då och då och det förvånar mig lite att det ofta anses vara en bra metod. Det finns t.ex. inga (bra) studio som man bygger så. På Hififorum har jag skrivit en hel del om detta då jag hette Knoppen där. Även här på Faktiskt kan man nog hitta en del i arkivet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 12:15

Jag vet vad en diffusor och en absorbent är. Jag har dessutom en vän som äger Nacksvingstudion och vet hur man där uppnår frekvensrakt och fasriktigt ljud. Jag vet att soffan borde flyttas ut och att hyllor funkar bra som diffusorer, etc. etc. Nu ser dock vardagsrummet ut som det gör och jag tänker inte ändra på någon möblering alls, undantaget finjustering av högtalarnas placering. Kan oxå tänka mig att lägga in tjockare mattor eller kanske lite tjockare gardiner, men där går gränsen.

Att det skulle vara dåligt att dämpa bakom huvudet köper jag inte, helt enkelt för att jag tydligt hör den klara förbättringen (en radikal minskning av reflexer som gör ljudbilden "nervös") med ett par kuddar... Tack ändå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-11 12:23

Men först skrev du ju att det var korkat att strunta i att bry sig om rumsakustiken. Med anledning av vad du skriver sedan verkar trots allt rummets akustiska egenskaper inte vara så viktigt för dig. Hur ska du ha det egentligen?

Det är ändå ingen bra lösning att absorbera precis bakom huvudet. Visst är det en stor förändring, men inget som är entydigt bättre än innan, bara annorlunda. Jag tror att du kommer att tröttna på kuddabsorbenterna efter ett tag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 12:28

Men först skrev du ju att det var korkat att strunta i att bry sig om rumsakustiken.

Du och Larsho kanske skall bilda en klubb? :wink:
Det är ändå ingen bra lösning att absorbera precis bakom huvudet. Visst är det en stor förändring, men inget som är entydigt bättre än innan, bara annorlunda.

Det är en ganska hög häst du satt dig på när du förklarar för mig att det jag hör är en förändring, inte en förbättring. Men det är väl bara helt i linje med LTS-medlemmarnas obehagliga sektattityder, så jag borde ju inte bli förvånad? 8O

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-11 14:11

Men Hotspur brusa inte upp i onödan. Johan försöker väl knappast inte pracka på dig massa "LTS-råd" utan hans egen utomordentliga kunskap inom området akustik.

Varför inte testa både ditt eget förslag och Johans!

8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-11 14:16

hehe
varför ens ORKA svara på hotspurs inlägg :wink:
3 år gammal och skitsur !

johan ägnade säkert 5 minuter av sin fria tid till att
vara sjysst och svara här i tråden.. :?
NN

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 14:27

NNord, vänligen lite vänligare ton, vänligen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi