Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-07 00:23

Flint,
kan du förklara lite tydligare vad du har verifierat beträffande diskanten?

Beträffande basen, om mina slutsteg verkligen har en sådan topp vid 10 Hz som du simulerar så har jag ändå aldrig märkt några problem med den, trots basreflexhögtalare och flitig vinylspelning, men tonarmsresonansen är väl under kontroll då. :D
Sedan ett år filtrerar jag signalen till de slutstegen med 18 dB/oktav under 80 Hz, så nu är väl mitt icke-problem än mindre. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:41

//
Senast redigerad av Flint 2010-01-07 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Originalskick eller ej

Inläggav lennartj » 2010-01-07 00:41

Om jag till slut får köpt de där sunkiga Mk.III'orna till tillräckligt lågt pris tänker jag först försöka återställa dem till någorlunda nära originalskick med nya rör och lytar och lyssna på dem ett tag.
Om jag sedan får byggt en OA52-liknande centerhögtalare är nästa steg att bygga om (åtminstone) den ena Mk.III'an till klass-A som mina andra. Med tanke på de fulmodifieringar det utbjudna paret har med telejack i fronten mm. har jag inga skrupler beträffande ytterligare ombyggnader.
Hade de varit i nära nog perfekt originalskick skulle jag inte kunna med att modifiera dem och då hade de i stort sett varit ointressanta för mig och kanske varit värda det utannonserade priset för den som söker sådana.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Originalskick eller ej

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:46

Sant. Bara bra att dom är lite slitna för då törs man röra dom. Bjud 2000:-/st

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 00:47

Flint, har du räknat med induktansskvalpet från 16ohmsuttaget?
Hur blir resultatet, om du drar motkopplingen direkt från 8ohmsuttaget, som nu lasten ligger över?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 00:52

Ragnwald skrev:Flint, har du räknat med induktansskvalpet från 16ohmsuttaget?
Hur blir resultatet, om du drar motkopplingen direkt från 8ohmsuttaget, som nu lasten ligger över?

Testade efter justering till samma nfb. Blir ingen märkbar skillnad. Du kan få bild på det om du vill, eller tror du mig ändå? Tillskottet är nog så litet att det försvinner i helheten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 01:43

Vilken induktans och impedans, blir det egentligen över denna lindning, kan man undra?
Värdena på komponenterna ska (hur va det nu) halveras eller dubleras, i alla fall. Så skillnad torde det bli.

På mitt eget steg, med mk3-trafos (den kapslade lösköpvarianten), flyttar jag variabelt motkopplingen till det uttag högtalarna ansluts och varje anslutning har anpassad motkoppling.

Fick upp ögonen för det här, när jag läste David Manleys bok Pure Tube, där han hävdar fördärvligheten med att inte anpassa motkopplingen.
Han påstår sig kunna få ner utgångsimpedansen till 0,1ohm, genom att med hjälp av flera listiga lindningar, koppla ihop dem på olika sätt, så att alla medverkar i alla impedanssättningar.
Det handlar alltså om flera faktorer.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 01:54

Ragnwald skrev:Vilken induktans och impedans, blir det egentligen över denna lindning, kan man undra?
Värdena på komponenterna ska (hur va det nu) halveras eller dubleras, i alla fall. Så skillnad torde det bli.

På mitt eget steg, med mk3-trafos (den kapslade lösköpvarianten), flyttar jag variabelt motkopplingen till det uttag högtalarna ansluts och varje anslutning har anpassad motkoppling.

Fick upp ögonen för det här, när jag läste David Manleys bok Pure Tube, där han hävdar fördärvligheten med att inte anpassa motkopplingen.
Det handlar alltså om flera faktorer.

Ja. Det blir ju en liten induktans i lindningen mellan åtta och sexton ohm. Helst plockar jag motkopplingen från den använda utgången men vanligast är nog som Dynaco har gjort här. Annars skulle det bli tre olika "motståndsvägar" att välja på med en omkopplare på väg till ingångsrörets katod beroende på vilken tappning man använder.
Induktansen på utgångarna bör ju bli Lprim genom omsättnigstalet^2. Därifrån kan man alltså räkna ut skillnaden mellan 8 och 16-ohms lindningen. Borde bli så.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-07 13:40

Det är en intressant simulering som du gjort Flint. Peaken i frekvenskurvan vid ca 10 Hz ser ut som den som blir i modernare förstärkare som använder en integrator som motkoppling (en op-amp som egentligen skall eliminera eventuell dc-offset på utgången). Det är väl inget som hindrar att du tar återkopplingssignalen före transformatorn! Av utgångsimpedansen att dömma så har systemet en resonans vid 10 Hz och den ligger sannolikt i transformatorn( i modellen). Själv har jag aldrig hört eller har något minne av att ex vis en Dynaco Mk III skulle ha en så grav defekt som den här uppvisade resonansen. Kanske kan den här siten ge en ledtråd

http://www.normankoren.com/Audio/index.html

Norman Koren har gjort en del simuleringar av rörförstärkare som han redovisar på sin hemsida.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 14:07

PeterAkemark
Tack! Ja det stämmer att det påminner om ett DC-servo med för hög fu. Jag har lagt fu betydligt lägre i några steg jag har byggt. Nere runt 0.1Hz. Finns som jag ser det ingen direkt anledning att gå för högt där.

10Hz-resonansen.
Ja utg.trafons fu i kombination med ett antal RC-konstanter i steget ger mer eller mindre nivå på den. Har pusslat någon timma med olika fu på RC och fått ner den ganska bra men trafon kan jag av naturliga skäl inte ändra på så helt fritt blir det inte.

Ja man kan ta motkopplingen före trafon och komma undan på det sättet. Ett bra tänk men i det här fallet tror jag att det betyder ett för stort ingrepp i Lennarts redan moddade steg och också av respekt för Erik Andersson som är pappa till själva modden. Simuleringsmöjligheterna ger så stor möjlighet till överblick att en ev. finjustering blir möjlig vilket inte var fallet när modden kom till. Så har jag tänkt här.

Jäpp, Norman Koren är en driven luring. :) Bra läsning. Finns några ryssar också som är för överdj¤¤¤¤¤ på det här.

Synd att vi inte kör samma program. Vi skulle kunna göra en rysare av Dynaco MkIII. :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-07 22:10

Flint & PeterAkemark, era idéer och simuleringar är mycket intressanta och jag vill gärna bygga och testa i praktiken, men förvänta er inte att jag har tid att testa och verifiera inom någon vecka eller två.

Jag är inte främmande för att köpa ett par risiga Mk.III och bygga om likt mina befintliga eller bättre om ni har förslag på vad jag borde göra.
Förresten när jag mätte spänningen i går såg jag att den höga värmeutvecklingen från effektmotstånden i mina Mk.III chassier märkbart har grillat komponenter i närheten, så de kan också behöva en revision framöver.
Intressantast vore att behålla mina nuvarande som de är, tills vidare. Möjligen skulle jag kunna prova förslag på en mindre ändring av motkopplingen på dem.
Förslag på en större förändring av konstruktionen skulle jag bygga upp och testa på ett annat par Mk.III i så fall.
Numera har jag en lite mer realistisk syn på hur lång tid det tar i konkurrens med allt annat som ska hinnas med, så jag tror inte att det senare paret (om jag får köpt) kommer att vara spelbart före sommaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 22:56

Ja det vore kul att göra ett grupparbete på Dynaco MkIII.
Senast redigerad av Flint 2010-01-08 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:10

lennartj skrev:Förslag på en större förändring av konstruktionen skulle jag bygga upp och testa på ett annat par Mk.III i så fall.

Förnuftigt. Bra med en referens (öhhh.... insignal).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-08 00:27

Förutom verkligheten är min referens beträffande återgivning de komponenter som ingår i min nuvarande anläggning.
För tillfället är mitt fokus på högtalarna, därför har jag två par Carlsson OA52, dels det par jag levt med i drygt 25 år och uppgraderade för snart 16 år sedan i egen dialog med Stig själv ett par år innan den officiellla uppgraderingen till .2 fanns att köpa, och ett annat par som jag laborerar med.
Ska jag göra större förändring än att byta någon enstaka komponent i mina slutsteg gäller samma, då måste jag skaffa ett par till!

Jag är så nöjd med det jag har att jag bara gör mina experiment av nyfikenhet och upptäckarglädje, samt för att utmana mitt handlag (det gäller att vinna över den lede Parkinson så länge det går).

Det är också en trygghet, den dagen jag förlorar har jag ju ändå min gamla referens kvar och står inte utan något som fungerar, som jag varit nöjd med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 09:43

Jag tog bort bilderna på simuleringen av EA-modden på Dynaco MkIII av respekt för Erik Andersson eftersom de skulle kunna missuppfattas som kritik vilket inte var meningen.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-11 10:53

Koplingschema

http://ampslab.com/SCHEMATICS/Marantz9.jpg

Ifall någon vill bygga !
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 19:18

Poppen skrev:Koplingschema

Ifall någon vill bygga !

Synd att texten, komponentvärdena, är svåra att "tolka".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 20:08

Flint skrev:

Ifall någon vill bygga !

Det är väl bara att lägga simuleringssystemet i en loop, slumpa fram komponentvärden och hålla reda på vad som är hittils bäst.... och iterera fram bästa komponentvärden till just den kopplingen. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 20:31

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Ifall någon vill bygga !

Det är väl bara att lägga simuleringssystemet i en loop, slumpa fram komponentvärden och hålla reda på vad som är hittils bäst.... och iterera fram bästa komponentvärden till just den kopplingen. 8)

Eller random och uppfinner nåt nytt elände. Vid närmare eftertanke är det är nog så dom sopar ihop kiselstärkarna med tanke på de omusikaliska läten de presterar. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 20:39

Alltså... du tror kanske att jag drev med dig, men det gjorde jag inte. Blinken var mer för att indikera att jag inser att det inte är så lätt att göra ett automatiskt loopande av systemet. Men om man har en given målsättning så är det teoretiskt klart möjligt att sätta uppgiften till ett neuralt nätverk och låta det jobba...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 22:19

Klart att det går inom rimliga gränser men i det här fallet när man kanske vill kopiera eller snarare "återge" en stärkare så känns metoden lite fel. Blir liksom inte exakt som referensen.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-13 10:37

Kineserna hävdar att de har klonat den men kan man verkligen triodkoppla Cyanen ?

Den är dessutom mycket dyr och jag vet inte om den finns för 240 volt.
Fast i Kina har de väll 240 volt.

Den är onödigt dyr för tvecklingskostnaden finns redan. Bara skaffa fram plåtlådor och lite material.
med lite tur hittar man et gammalt lager med EL34 också.
( typ platina pläterade Telefunken )
Black Gate condensatorer etc.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-02-20 21:55

Jag hade fel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=19433

den går att triodkoppla.

Nu vet jag vad nästa hifi blir

bara jag får för mina regeringar. Fru o Dotter

Föregående

Återgå till Vintage-hifi