Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 23:03

Vad blir byggkostnaden?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-25 23:57

MagnusÖstberg skrev:Vad blir byggkostnaden?

För mig kostade element, och allt vad delningsfilter/dämpning/terminaler/kabel ungefär 4000kr. Sen tillkommer ju lådan och lack/faner. Jag kommer åt MDF relativt billigt och färdigsågat, så där kan det ju bli skillnad. Beställde både från Hifikit och BMM :) Lär landa på runt 5000 kr lappen nu när jag gjort lite fel och sedan ska köpa färg.

Funderar du på att bygga? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-26 00:00

Jag har mycket stor respekt för Skruttens kunnande.

Men jag kommer nog inte bygga den, men att rekommendera den vore kul att göra. Skulle gärna lyssna på den om någon i Stockholmsträsket bygger/har byggt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-12-19 12:24

Nuså, nu är det dags igen! :D
Sitter och ritar om ritningen så jag får de mått jag behöver eftersom jag inte limmar ihop hela lådan först. Såg nu att terminalen kommer hamna lite långt ner vilket leder till att jag måste fräsa i både bakstycket och i botten för att kunna försänka ner terminalen. Visst går det att lägga terminalen lite högre upp?
Ursäkta att jag frågar en kanske dum fråga, men nu vill jag verkligen inte att något blir fel! :oops:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-12-19 20:14

PierreL skrev:Nuså, nu är det dags igen! :D
Sitter och ritar om ritningen så jag får de mått jag behöver eftersom jag inte limmar ihop hela lådan först. Såg nu att terminalen kommer hamna lite långt ner vilket leder till att jag måste fräsa i både bakstycket och i botten för att kunna försänka ner terminalen. Visst går det att lägga terminalen lite högre upp?
Ursäkta att jag frågar en kanske dum fråga, men nu vill jag verkligen inte att något blir fel! :oops:

Det kan väl möjligen inkräkta på utrymmet för filtret. Om du redan har monterat filtret kan du ju kolla mot dina olika mdf delar hur det blir.

/G

Edit: kolla att allting ser rimligt ut innan håltagning påbörjas.
...Jag har monterat terminalen utanpåliggande.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-12-20 11:05

skrutten skrev:
Det kan väl möjligen inkräkta på utrymmet för filtret. Om du redan har monterat filtret kan du ju kolla mot dina olika mdf delar hur det blir.

/G

Edit: kolla att allting ser rimligt ut innan håltagning påbörjas.
...Jag har monterat terminalen utanpåliggande.

Jag måste nog ha filtret på botten för det får inte plats på den bakre väggen.
Nu ska flera ögon få kolla så att allt ser ut som det ska

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-12-30 11:47

Kul att du kommit igång trots din lilla miss på första lådan! Har nu äntligen kommit igång lite smått med att börja titta på ett liknande bygge. Dock har jag det roliga problemet att jag måste "gira" alla hörn då det kommer bli ett bygge i massiv ek ( ligger lite för mycket oanvänt hemma) då man helst vill slippa se ändträet, så håller på nu med en testlåda byggd utaqv spånskivor med girningar i varje hörn! blir lite pill! Men kul att flera valt att bygga dessa högtalarna ;) .

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-09 00:03

Håller på att uppgradera filtret på denna för lite slankare återgivning, samt ngt högre verkningsgrad. Bara så ni vet vad som är på g.

/G

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-09 00:15

Lagom dags nu, beställde mina grejer igår så de är tyvär skickade. Men har ju tid att få med ändringen ändå om den inte blir alltför stor/dyr då lådorna inte är klara! Men kul att bygget uppdateras :). Får väl ta och slänga upp slutresultatet senare.

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-09 00:23

KillerX skrev:Lagom dags nu, beställde mina grejer igår så de är tyvär skickade. Men har ju tid att få med ändringen ändå om den inte blir alltför stor/dyr då lådorna inte är klara! Men kul att bygget uppdateras :). Får väl ta och slänga upp slutresultatet senare.

Roberth

Kostnad 218:- på Hifikit som det ser ut just nu...
+ avlindning av 2mH spolen till ca 1.5mH?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-09 00:26

Ok ingen större fara då, så vi får helt enkelt testa med det gamla filtret och se om man blir nöjd :). Dock är det en bra bit kvar då lådorna inte är lådor ännu!

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-10 14:21

Jag har provlyssnat på en överföringsfunktion som motsvarar det tänkta nya filtret. Vet inte hur jag vill ha det ännu. Lite av det trevliga hos högtalaren ligger i basen men med vissa inspelningar och endel rum kan det helt enkelt bli lite väl mycket av den goda varan. Funderar vidare på detta.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-16 12:43

Jag hade tänkt ha basreflexporten framtill, men jag undrar då om det går att göra en höger resp vänsterlåda där basreflexporten ligger i olika nedre hörn? det borde ju inte påverka men bäst att fråga er experter!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-17 11:00

KillerX skrev:Jag hade tänkt ha basreflexporten framtill, men jag undrar då om det går att göra en höger resp vänsterlåda där basreflexporten ligger i olika nedre hörn? det borde ju inte påverka men bäst att fråga er experter!

Inga problem, kör på.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-03 13:09

Jaha då kommer en liten fortsättning på alla dessa frågor nämligen om det är godkänt att ha filtret såhär?

Bild

hade nämligen tänkt dela på filtret och ha diskantdelen över staget och den andra delen under, då det hade blivit lite trångt annars.

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-03 19:21

Man kan sätta filtret som du tänkt.

Det verkar som att 2mH spolarna har blivit vidare...

Annars om man fimpar delen av staget som ligger mot bakstycket så går det att skjuta in filtret bakom diskanten en bit. Det är ju bra om man relativt enkelt kan plocka ur filtret vid ev felkopplingar.

Jag har gjort filtret mycket tajtare och mindre hajänd
Bild

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-03 21:23

Jo går ju att krympa det men tror det funkar såhär då jag mätt så att du kan få in och ut diskantfiltrer genom hålet för diskanten ;). Jag återkommer med slutresultat om någon vecka förhoppningsvis.

Edit:

Jag har lite funderingar kring basreflexröret, är det längden på röret utan baffel osv, el är det totala längden med baffel + avrundningsbiten invändigt?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-04 20:05

BUMP!

Hur ligger det till med rörlängden?

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-04 23:18

KillerX skrev:BUMP!

Hur ligger det till med rörlängden?

Roberth

Totala längden blev 18 cm inklusive avrundningar och bafflar. Detta om man rundar av med en fräs som har 9mm radie.

/G

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-06 13:32

Hej!

Tänkte lägga upp en liten varning angående basreflexportens placering på baffeln, då visaton element är större än basen i nya lilla så kommer man att få flytta ner basreflexporten 2-3mm! Då rundningen annars kommer att gå in under baselementet.

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-06 15:11

KillerX skrev:Hej!

Tänkte lägga upp en liten varning angående basreflexportens placering på baffeln, då visaton element är större än basen i nya lilla så kommer man att få flytta ner basreflexporten 2-3mm! Då rundningen annars kommer att gå in under baselementet.

Mvh Roberth

Det är ju alldeles korrekt som du säger. Alternativt man kan flytta upp basen men då blir takreflexen annorlunda. Den första "nya lilla" hade slits port det kan man ju även använda till AL130 basen. Kräver dock en annan ritning isåfall.

Du kanske är den första som bygger 9LAEH med basröret framåt?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-06 15:30

Mycket möjligt att det är så, och andra sidan verkar det finnas några stycken som har byggt denna utan att skriva i tråden vilket är synd.

Det börjar iaf närma sig montering!

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2010-02-07 14:50

:o
Satt precis och kollade på film när jag hör ett plastigt klirr och ser att det trillat av en sån där svart "bricka" ifrån centrum på bas/mellanregister. Är det någon typ av skydd som sitter på från fabrik som "ska lossna"? Blev måttligt snopen, det ska väll inte kunna hända? När jag kollar på baksidan av den så är den glansigt plastig utan någon perforering eller liknande.
Kanske ska tillägga att det verkar sitta flera stycken på rad, för jag fick inget hål i mitten

Som det ser ut nu:
Ser helt normalt ut :o
Bild
Förutom detta:
Bild
Senast redigerad av PierreL 2010-02-07 20:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-07 15:28

Den som limmat fast dammskyddet verkar ha satt två på varandra. Det ska inte vara två på varandra så det var väl bra att det yttre ramlade loss. Kanske nåt att kolla för de som köpt visaton elementet i fråga.

/G

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2010-02-07 20:13

skrutten skrev:Den som limmat fast dammskyddet verkar ha satt två på varandra. Det ska inte vara två på varandra så det var väl bra att det yttre ramlade loss. Kanske nåt att kolla för de som köpt visaton elementet i fråga.

/G

Okey, skönt :) Visste inte om det skulle sitta flera av någon anledning, men det lät precis likadant med och utan det extra dammskyddet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-02-07 20:37

:lol: Haha! Vilken rolig grej!
MEK - MetallElementKlubben

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-08 12:01

Martin skrev::lol: Haha! Vilken rolig grej!

Perfekt partytrick! Är bara att ignorera alla när den lossnat när de försöker förklara/visa dig vad som hänt :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-02-08 12:05

Lite tradigt om man mätt upp elementets parametrar, designat ett delningsfilter samt lött ihop och limmat ihop sin låda. Helt plötsligt har elementet andra egenskaper. :(

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-16 16:52

skrutten skrev:Jag lindade av PierreL:s spolar och räknade då antalet varv som jag tog bort. Detta innebär att om man beställer från Europe audio (BMM) och får identiska spolar som dessa i framtiden så skall de lindas av enligt följande:
LU25/005/071__________50->33uH linda av 10 varv
LU32/033/071__________330->290uH linda av 9 varv
Efter avlindningen skall tråden låsas på samma sätt som den var innan (0,5 varv i "fel" riktining). Håll tråden spännd under omlindningen så att inte spolen får lösa varv.

Hmm, har lindat av mina spolar idag och aldrig att det var tio varv jag lindade av på 50 spolen, mätte med den billiga varianten av lcr mätare ifrån conrad. Däremot den andra kan jag tänka mig stämma ;) dock verkade värdet på den lilla spolen inte stämma från början de mätte både 41-42uH.

Tyvär missade jag att räkna antalet varv hade kanske varit bra för andra att ha bådas värden ;)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-03-10 22:35

Har kommit fram till ett filter som jag skall prova snart - jag har gjort en del tester med hjälp av en eq som är positiva.
Filtret kommer enligt simuleringen att ge högtalaren nedanstående mätdata:
0-30-60 grader offaxis därunder fashomogenitet och funktionen för filter + högtalare (onaxis)
Bild

Eftersom filtern är ombygga och testade nu 2 månader senare så klistrar jag in kopplingschemat här (också)
Bild
Senast redigerad av skrutten 2010-05-08 15:20, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum