Behringer A500 - moddningsoffret

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-08 15:07

I mitt rack är datorn samt LYNX-steget jordade och det fungerar utmärkt. Kör du ditt slutsteg ojordat? Jag kan naturligtvis prova det, jag har ju jordfelsbrytare på hela huset. 8)

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-08 15:19

bomellberg skrev:Kör du ditt slutsteg ojordat?

Ja. Bara datorn är jordad.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-08 15:26

Hmm, enligt några trådar på andra forum kan det handla om antennsladden som diffar i potential. Jag har ju ett TV-kort i HTPC:n som antennen är ansluten till. Får testa det också.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-08 15:35

bomellberg skrev:Hmm, enligt några trådar på andra forum kan det handla om antennsladden som diffar i potential. Jag har ju ett TV-kort i HTPC:n som antennen är ansluten till. Får testa det också.

Mvh,

/Bosse

Antennuttaget "i väggen" är som det verkar alltid jordat och då blir det en jordslinga om någon annan del av anläggningen också är jordad.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-01-08 15:46

WOOOOOORD !

Brände den sista ingången av 3 i tv:n senast i går kväll.

Lätt fixat, släpade hem en ny 32" tub tv på blocket för 200 spänn i grann området med 4 nya ingångar att bränna :lol:
quintrix panasonic 56 kg tung jäkel. Men ändå..

Passa er för antennsladdar.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-08 16:02

Mike: då rekommenderas en sådan här:

Bild

119 spänn på Kjelle.

Mvh,

/Bosse

mike34

Inläggav mike34 » 2010-01-08 16:13

Hmm. 119 spänn till då i investering. Kan fasen va värt det, desutom så kittlar det mindre när man mojsar med kablarna bak i datorn.
I går så stod jag barfota på S-VHS kabeln och tog tag i datorlådanjävlarskreksåkärringentrodejagskulledö HAHAHAHAtar det där. Får så mycket adrenalin och det har jag normalt mycket av, och speciallt när jag ska mecka med kabelhärvor och datorer.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-08 17:49

bomellberg skrev:Mike: då rekommenderas en sådan här:

Bild

119 spänn på Kjelle.

Mvh,

/Bosse

det påstås att jordströmfilter är inbyggda i alla antennuttag med ComHem-logga på , men jag har minsann fått stötar ändå. inte dödande, men ack vad man förlorar besinningen ett tag.

* * * * * * * * * *

MP

Inläggav MP » 2010-01-08 18:34

Kärringar!
Jag brukar slicka på antennkontakterna när jag inte har tillräckligt med salt hemma.
Känns nästan som en hygglig Wasabi :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-09 00:58

Antennkabeln var det inte, tyvärr.

Slog av det andra steget och drog ut nätkabeln, hjälpte inte.

Det enda som är jordat nu är HTPC:n. Drog ut 3,5mm sladdarna från ljudkortet (som går till receivern), mycket brum försvann.

Endast en ganska tyst 50Hz-ton kvar i baspallen, men dock hörbar. Det skumma: efter ca 20 sek försvinner den också! Testar att koppla in fronts out från HTPC:n igen, första brummet tillbaka. Drar ut => 50 Hz ton som försvinner efter ett tag igen.

Skumt sa Bill!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-09 01:08

Verkar mer och mer troligt att du har en brumslinga nånstans. Skippa jordade nätanslutningar till allt utom Behringersteget. Varför envisas du med att inte åtminstone testa det?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-09 01:15

Tvärtom måste vara simplare?

Dvs tejpa jodningen på steget.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-09 01:17

Förlåt, glömde skriva överst att jag redan testat att köra Behringern ojordat, och resultatet är noll brum.

Men jag har ändå gett mig fan på att den där grön/gula kabeln inte sitter där för skojs skull. I manualen står det uttryckligen att man inte ska koppla steget till ett ojordat uttag.

Dessutom har jag ju fått det att funka i min LYNX. Problemet som jag ser det, är att det inte sitter något i A500:an som bryter jordslingan mot RCA-skärmen, tex det 33 ohms motstånd jag pratade om tidigare.

Lösningen borde alltså vara att koppla bort allt som kan sammankoppla skyddsjorden med skärmen, och koppla dessa på ett enda ställe, med ett dylikt motstånd. Mitt bekymmer är att jag inte riktigt fattat hur steget fungerar, så jag kan inte bara testa hej vilt.

Jag ska funta lite mer på det, tills vidare kör jag utan jord.

Tack för all hjälp!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-09 01:20

MagnusÖstberg skrev:Tvärtom måste vara simplare?

Dvs tejpa jodningen på steget.

Det enda viktiga är att bara en enda av anläggningens alla apparater är jordad via nätsladden. Alla andra skall vara ojordade. Vilken man i det här läget av felsökningen väljer som den jordade är ointressant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-09 01:29

bomellberg
Men dåså. Då är det ju fixat. Sen återsår det bara att välja som du tycker rätt jordpunkt men varför krångla med lyfta skärmar och ditplockade motsånd som ändå inte fungerar eftersom de ger galvanisk kontakt och det är den som ska bort. Det enda som behövs är att säg slutsteget ansluts till nätuttagets jord och resten nätansluts utan nätjord.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-09 01:33

Ja, ni har såklart rätt, det blir lättare.

Jag har ju sedan tidigare fått min jordade HTPC och mitt jordade LYNX att lira tillsammans utan brum, så jag behåller dessa som de är och kör Behringern ojordad. Den blir ju jordad genom RCA-skärmen ändå sas.

Enda kruxet nu är att om jag väljer HTPC:n som källa så fylls hela rummet av en maffig 50Hz, det är alltså inte löst helt, men jag är ändå nöjd för tillfället!

Ergo: en moddad A500, driven som ett rent slutsteg som funkar mycket bra!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-09 04:49

bomellberg skrev:Var hemma på lunchen och fick för mig att öppna steget. Det sitter redan ett NTC-motstånd på nätbrunnen!

Notera den gröna runda komponenten bredvid högtalarutgångarna:
Bild

Beteckningen är "SCK201R0" och genom googling har jag funnit att det har R25=1ohm och Rimax=0.034ohm. Att steget drog säkringen kan bero på att jag höll på med att labba med inkoppling etc, och inte lät NTC-motståndet svalna mellan gångerna. En sak som Behringer sparat pengarna på är alltså en ordentlig soft-start. Gastone, har du kvar några kort? :-)

Mvh,

/Bosse

Japp! 8) Både tomma kort och populerade... PM:a.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-11 14:08

Du har PM.

Mvh,

/Bosse

EDIT: Eller rättare sagt, det ligger i min utkorg. Är din inkorg full?
Senast redigerad av bomellberg 2010-01-11 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-11 14:12

Det verkar inte bättre än att kanal 2 nu gett sig. Med basen inkopplad på den kanalen får jag det fina 50Hz brummet överlagrat på insignalen, och en stund senare lägger kanalen av.

Kanal 1 fungerar fint fortfarande, efter modden att gå direkt på X6 med insignalen.

Jag ger mig inte, den SKA bli fungerande.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-12 00:17

Sitter med steget och klurar lite nu.

Kanal 1 fungerar alltså klanderfritt.

När jag kör kanal 2 ensam så funkar det fint i ca 20 s. Man ser på LD2 (som lyser när det fungerar) att den sakta dimmar ner mot inget lys alls. När den nått noll så börjar det spraka och till slut dör det.

LD2 är ju en indikator som sitter på kanal 2:s +/-15V. Kanske är det någon regulator eller något som har pajjat.

Om jag då touchar kanal 1:s ingång med dess RCA-snok, så får jag 20 nya sekunder i kanal 2! Väldigt underligt!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-12 01:17

Utan veta något väsentligt så undrar jag om du kan driva kanal 2 med kanal 1:s försörjning på ett enkelt (och icke förstörande sätt för kanal 1).

Då kan man ju se om felet är framför/bakom denna punkt.

Det andra verkade helknas...

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-12 01:32

Falsklarm. Jag kikade noga på inkopplingen av mina RCA-tåtar mot kretskortet och det visade sig att jag satt jorden fel på kanal 2, pin1 istället för pin3. Detta gjorde troligen att GND började drifta för kanal 2. När jag sedan touchade skärmen mot kanal 1:s gnd så återställdes gnd-potentialen en stund.

Ska nog följa ditt råd och dra RCA:erna under steget, så att de inte bygger en loop i vilken nätsladden går. Jag har märkt att det lilla brum som finns kvar är starkt beroende av hur man håller RCA-tåtarna.

Steget fungerar nu perfekt både i stereo-läget och bryggat. När jag kör bryggat så "nollar" jag ingång 2 med en enkel byglad RCA-hane. Signal går in på input 1:s OPAMP:s minusingång och på kanal 2:s OPAMP:s plusingång, precis som på ett omoddat steg men utan de första ingångsstegen.

Allt gott alltså! Nu måste jag verkligen snickra färdigt den andra pallen!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-01-12 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-12 01:40

Vi får hoppas att det ger effekt! Gör det det så är det extra intressant att veta:

1. Mina kunskaper i elektronik är sämre än medel. Säkerligen IG om man jämför med övrig kompetens på faktiskt.

2. När jag skrev min blänkare så hade jag inte sett hur den såg ut inne i, jag bara chansade.

:-P

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-12 01:44

Vi kommer inte att få veta förrän andra pallen är klar. Det är först då som jag kommer att köra steget i stereo, och ha en RCA inkopplad även på kanal 2.

Tills dess kör jag bryggat. Blir massor med basmums!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 01:11

Nu har det hittat in ett litet softstart-kort från Gastone också:

Bild

Det är något visst med klickande (och då menar jag fungerande) relän. Tack Gastone för den snabba frakten. Det fungerar ypperligt!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-09 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-01-14 02:17

bomellberg:

Hur och var kopplade du in softisen? Funderar smått att göra detsamma på min A500.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 09:30

Jag kopplade så här:

Nätbrunn (+) till softstart 220VIN (+) (vit sladd)
Nätbrunn (-) till knapp på framsidan (svart sladd)
Knapp på framsidan till softstart 220VIN (-) (svart sladd)

220VOUT(+) till trafon (röd sladd)
220VOUT(-) till trafon (svart sladd)

Kortet monterades på 16mm distanser som jag hade hemma. Placerat precis bredvid trafon på kanal 1 sidan.

Glöm inte att sätta krympslang på nätbrunnens anslutningar.

Vill du ha närbilder?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-14 14:36

bomellberg skrev:Nu har det hittat in ett litet softstart-kort från Gastone också:
Det är något visst med klickande (och då menar jag fungerande) relän. Tack Gastone för den snabba frakten. Det fungerar ypperligt!

Mvh,

/Bosse

Utmärkt, du har ju några VA i den kärnan... :)
Tänk bara på att vid upprepade av & påslag (vid test och dyl.), så blir serie/parallellmotstånden ganska varma och de ligger farligt nära trafons isolering, iaf ser det ut så på bilden...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 15:01

Gastone skrev:
bomellberg skrev:Nu har det hittat in ett litet softstart-kort från Gastone också:

Mvh,

/Bosse

Utmärkt, du har ju några VA i den kärnan... :)
Tänk bara på att vid upprepade av & påslag (vid test och dyl.), så blir serie/parallellmotstånden ganska varma och de ligger farligt nära trafons isolering, iaf ser det ut så på bilden...

Ja, det är en bra synpunkt! Jag kanske sätter en isolerande skiva mellan trafo och softstart. Men för ögonblicket för det vara som det är.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-21 12:23

Flint: Finns det någon möjlighet att i simuleringen få fram strömkapacitet? Jag hade tänkt seriekoppla mina basar och köra steget bryggat.

Det går bra att bara svara "Ja", och överlåta till mig att få igång simuleringen. :-)

Mvh,

/Bosse

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum