Subjektivistens tråd om RS2000 - Morello och Lazyworms steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-15 17:10

Morello skrev:Jag tittade och förstod nog inte vad som är häftigt med PGP. :wink: Lite kul iofs att man implementerat Bob Cordells lösning.

Hehe, hur ska man tolka det? Är det för lite effekt för dig, eller är det prestandan som inte är "häftig"? :)

Edit: Han håller också på med ett större steg nu verkar det som. Yap, yet another poweramp.
Det ger lite mer effekt, men inga 2kW...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-15 17:22

Morello skrev:
Piotr skrev:Får jag också svara på relevanta frågor? :D

/Peter

Justerade mitt inlägg. :)

Kunde inte låta bli. ;) :)

Ser med spänning fram mot mer info och tester på steget.

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-15 17:29

Det var nog schemat Gustaf tänkte på.

datat verkar ju kalas, har dom riktiga mätningar på stegen som påvisar 0.0001% vid 10kHz?

Efter att ha sett extremt många förstärkarspecningar i Stereophile som inte alls varit i paritet med det som John fått via mätning så är man ju lite skeptisk till distorsionsiffror som bara specas i siffror.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-15 17:42

Medhåll Lazy. Det bästa jag sett är ExtremA (Bruno Putzeys).

Jag har fortfarande inte fått ihop chassi och den stoppar på 100W/8ohm men med snusklåg dist.

Ber om ursäkt om det drar för mycket åt OT. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-01-15 17:59

Morello skrev:Vi kommer att presentera en mätrapport inom 1-2 veckor. Förhoppningsvis kommer alla att få svar på alla relevanta frågor. :)

Du vet när man skriver sådär att en mätrapport kommer inom 1-2 veckor så brukar folk skrika och undra var rapporten är så fort det gått 1 timme över 1 vecka :) det där att det stod att det kunde dröja ända till inom 2 veckor brukar folk inte vilja se.

13 dagar kvar till mätrapport :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-15 18:33

Den här lådan tycker jag ser fin ut. :roll:

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-15 18:50

Det där rummet känner jag igen, man ser H på flänsen också som skulle kunna betyda både Höger (som i detta fallet) men även något annat :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-15 18:52

Eller "Hot" 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-15 18:52

Tumme skrev:
Morello skrev:Vi kommer att presentera en mätrapport inom 1-2 veckor. Förhoppningsvis kommer alla att få svar på alla relevanta frågor. :)

Du vet när man skriver sådär att en mätrapport kommer inom 1-2 veckor så brukar folk skrika och undra var rapporten är så fort det gått 1 timme över 1 vecka :) det där att det stod att det kunde dröja ända till inom 2 veckor brukar folk inte vilja se.

13 dagar kvar till mätrapport :wink:

Thomas

hehe, japp, vi får växla ner å ligga i lite nu :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-15 18:55

Piotr skrev:Medhåll Lazy. Det bästa jag sett är ExtremA (Bruno Putzeys).

Jag har fortfarande inte fått ihop chassi och den stoppar på 100W/8ohm men med snusklåg dist.
Ber om ursäkt om det drar för mycket åt OT. :)
/Peter

Kul, du måste sätta ihop ett chassi då ju :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-15 19:20

Kan H står för H-brygga? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-15 21:09

Lazyworm skrev:
celef skrev:känns lite som kejsarens nya kläder, finns det bilder och mätningar på apparaten

:)
Som Gustaf Skrev igår så kommer det mätrapporter och bilder på förstärkarna om 1-2 veckor.

ok, pillutta dig
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 01:21

Flint skrev:
petersteindl skrev:Det innebär som jag ser det vissa fördelar vid bryggkoppling.

Vilka fördelar?

Vid bryggkoppling driver man lasten balanserat, d v s i så kallad H-brygga. Förstärkaren är kopplad push-pull och komplementär.

Det betyder att den totala tomgångsströmmen dras kontinuerligt från den gemensamma kondensatorbanken i nätdelen. Styr man ut förstärkaren upp till den punkt som täcks av tomgångsströmmen så dras det konstant DC-ström från nätdelen. T.ex. drar man 300 mA i tomgångsström per komplementär så blir den totala tomgångsströmmen 600 mA. Upp till 600 mA toppström igenom lasten innebär konstant strömuttag från kondensatorerna i nätdelen.

I en ickebalanserad komplementär effektförstärkare med +/- matning på sluttrissorna så alterneras strömuttaget från varje kondensator i nätdelen beroende på halvperioden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-16 01:31

Det förutsätter väl att det används en och samma strömförsörjning till båda kanalerna, som ska bryggas ?

Kan inget om bryggning, därför jag frågar.
Kaffe kan jag förstås.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-16 01:31

petersteindl

Jag tror jag förstår vad du menar men är du säker på att det ger någon direkt fördel? I så fall vilken?
Senast redigerad av Flint 2010-01-16 02:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-01-16 02:20

Utan att ha clearat med Morello så är jag rätt säker på att RS2000's design bör ge ännu lägre dist i bryggat läge? 8)

För er som inte har stenkoll på vad en "nollserie" är så handlar det om att i första hand testa av produktionen, att alla underlag är korrekta och att det generellt sätt är "ordning på torpet" mellan alla underleverantörer.

Visserligen är designen av steget något modifierad från sista prototypen men enheterna som är på ingång skall testas av i första hand med avseende på produktionskvalitet, dvs att alla komponenter sitter där dom ska och att alla toleranser är OK osv. Med tanke på komplexiteten i steget så är det ett rätt digert arbete med många långa nätter som dom har framför sig innan det blir tal om att sabrera bollingern...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 03:08

Ragnwald skrev:Det förutsätter väl att det används en och samma strömförsörjning till båda kanalerna, som ska bryggas ?

Kan inget om bryggning, därför jag frågar.
Kaffe kan jag förstås.

Peter Steindl skrev:...den totala tomgångsströmmen dras kontinuerligt från den gemensamma kondensatorbanken i nätdelen...

Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 05:01

Flint skrev:petersteindl

Jag tror jag förstår vad du menar men är du säker på att det ger någon direkt fördel? I så fall vilken?

Jag hade tänkt svara på ditt inlägg såsom det ursrungligen var skrivet. Du ville ha skisser. Detta är en klass A förstärkare som är bryggkopplad. De båda komplementära transistorparen jobbar i motfas mot varandra. Lägger man på en sinus signal så då den ena sidan blir positiv så blir den andra negativ. Tomgångsströmmen är 2 ampere i varje komplementärt par. Under tomgång så flyter det således en DC-ström på 4 ampere från lytarna och genom effekttransistorerna.
Vad händer då man styr ut en sådan förstärkare? Hur mycket ström dras från lytarna Låt oss gå direkt på full utstyrning av klass A arbetsområdet. På ena halvperioden blir strömen det dubbla mot tomgångsströmmen d v s 4 ampere genom den ena transistorn mot +matning som är öppen och dess komplementär är stängd så all ström flyter genom lasten och den andra sluttrissan mot +matning är stängd, men dess komplementär mot -matning är öppen och all ström som gick genom lasten går nu vidare genom denna trissa till -matning. Från kondensatorn på +matning flyter det fortfarande konstant DCström på 4 ampere och går igenom lasten och kommer till lyten på -matning. Det är en sluten strömkrets där det endast flyter DCström på 4 ampere då man styr ut förstärkaren så att man inte överträder klass A. Jag hoppas att du har överseende med mina usla skisser.

Bild

På den andra halvperioden går strömmen åt andra hållet och är fortfarande konstant 4 ampere.
Bild

Hur man än styr ut en sådan förstärkare inom klass A arbetsområdet så flyter det konstant 4 ampere DC.

Om varje komplementärt par skulle ha sin egen nätdel och kondensatorbank, så dräneras lytarna med växelström i takt med strömmen genom lasten.

Om en DCström flyter från nätdelen och ingen acström så ser jag på förstärkaren som att nätdelen inte på något sätt finns med i signalvägen då musik spelas d v s ac-mässigt. Huruvida det har någon betydelse i praktiken, ja det får var och en själv bedöma. Jag har byggt slutsteg på detta sätt fast med 2*2,5=5 ampere tomgångsström och de blir varma 8) 100 watt klass A i 8 ohm.

RS2000 har vad jag förstår enligt detta resonemang en nätdel som upp till klass A arbetspunkten inte har en nätdel i signalkedjan som kan degradera musik eller sinustoner. Strömmen är konstant DC. Vill man få bort nätdelen ac-mässigt ur kretsen så fungerar detta alternativ. Det finns många sätt att minska störningar. En del är effektiva och andra är brut force. Jag tror Morellos och Lazyworms steg är ganska effektivt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-16 05:35

Den här tråden handlar om RS2000 och inte något annat, starta gärna en egen tråd om förstärkartekniker - det vore skitkul!

Hevi - visst tusan är det kul med svenska företag som kommer så långt att de ar en nollserie på ingång :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-16 08:22

petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.

Nej. Jag har kört bryggat med två monoblock med alltså också två helt separata nätdelar och det har gått fint. Det dom behöver är en gemensam jord.

Och åter till frågan: Vad exakt skulle den praktiska fördelen vara med din teori enligt din teori? Sammanfatta helst i en en mening så att budskapet blir tydligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 10:19

Flint skrev:
petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.

Nej. Jag har kört bryggat med två monoblock med alltså också två helt separata nätdelar och det har gått fint. Det dom behöver är en gemensam jord.

Och åter till frågan: Vad exakt skulle den praktiska fördelen vara med din teori enligt din teori? Sammanfatta helst i en en mening så att budskapet blir tydligt.

Det fungerar med separata nätdelar och gemensam jord för de båda slutstegshalvorna, men det blir inte konstant DC-strömuttag från kondensatorerna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-16 10:23

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Det fungerar med separata nätdelar och gemensam jord för de båda slutstegshalvorna, men det blir inte konstant DC-strömuttag från kondensatorerna.

Vilken fördel skulle "konstant DC-strömuttag från kondensatorerna" innebära? Det är min huvudfråga.

Jag letar inte fel i ditt påstående. Vill bara veta. Intressant ämne.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-18 23:43

Förserien har anlänt och lite initiala mätningar har gjorts.

Vi började med den diskreta förstegsdelen:

1kHz
Bild

10kHz
Bild

Distorsionen "domineras" av andratonen - vi känner oss tillfredställda så långt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-18 23:56

phon skrev:Den här lådan tycker jag ser fin ut. :roll:

Bild

Kan väl tillägga att det där inte är RS2000.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:03

Morello skrev:Distorsionen "domineras" av andratonen - vi känner oss tillfredställda så långt. :)

Tja, de va la okej siffror ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-19 00:23

Morello skrev:
Jag skall ta ett snack med den där paparazzin när jag ser honom nästa gång .... 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:25

phon skrev:
Morello skrev:
Jag skall ta ett snack med den där paparazzin när jag ser honom nästa gång .... 8O 8)
Äh, det ser ju vem som helst att måtten på den lådan som bilden visar överrensstämmer väldigt dåligt med RS2000, men underligt nog rätt väl med ett HA-steg 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-19 00:35

Så ser locket ut. :)

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:39

Fram med vågen nu!

Mät med fronten, nätdelen och bakplåten och ge oss en vikt.. :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-19 00:44

MagnusÖstberg skrev:Fram med vågen nu!

Mät med fronten, nätdelen och bakplåten och ge oss en vikt.. :)

Nä, nu är O&G rätt så trötta och skall fira framgångarna med popcorn.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi