Flint skrev:petersteindl
Jag tror jag förstår vad du menar men är du säker på att det ger någon direkt fördel? I så fall vilken?
Jag hade tänkt svara på ditt inlägg såsom det ursrungligen var skrivet. Du ville ha skisser. Detta är en klass A förstärkare som är bryggkopplad. De båda komplementära transistorparen jobbar i motfas mot varandra. Lägger man på en sinus signal så då den ena sidan blir positiv så blir den andra negativ. Tomgångsströmmen är 2 ampere i varje komplementärt par. Under tomgång så flyter det således en DC-ström på 4 ampere från lytarna och genom effekttransistorerna.
Vad händer då man styr ut en sådan förstärkare? Hur mycket ström dras från lytarna Låt oss gå direkt på full utstyrning av klass A arbetsområdet. På ena halvperioden blir strömen det dubbla mot tomgångsströmmen d v s 4 ampere genom den ena transistorn mot +matning som är öppen och dess komplementär är stängd så all ström flyter genom lasten och den andra sluttrissan mot +matning är stängd, men dess komplementär mot -matning är öppen och all ström som gick genom lasten går nu vidare genom denna trissa till -matning. Från kondensatorn på +matning flyter det fortfarande konstant DCström på 4 ampere och går igenom lasten och kommer till lyten på -matning. Det är en sluten strömkrets där det endast flyter DCström på 4 ampere då man styr ut förstärkaren så att man inte överträder klass A. Jag hoppas att du har överseende med mina usla skisser.
På den andra halvperioden går strömmen åt andra hållet och är fortfarande konstant 4 ampere.
Hur man än styr ut en sådan förstärkare inom klass A arbetsområdet så flyter det konstant 4 ampere DC.
Om varje komplementärt par skulle ha sin egen nätdel och kondensatorbank, så dräneras lytarna med växelström i takt med strömmen genom lasten.
Om en DCström flyter från nätdelen och ingen acström så ser jag på förstärkaren som att nätdelen inte på något sätt finns med i signalvägen då musik spelas d v s ac-mässigt. Huruvida det har någon betydelse i praktiken, ja det får var och en själv bedöma. Jag har byggt slutsteg på detta sätt fast med 2*2,5=5 ampere tomgångsström och de blir varma

100 watt klass A i 8 ohm.
RS2000 har vad jag förstår enligt detta resonemang en nätdel som upp till klass A arbetspunkten inte har en nätdel i signalkedjan som kan degradera musik eller sinustoner. Strömmen är konstant DC. Vill man få bort nätdelen ac-mässigt ur kretsen så fungerar detta alternativ. Det finns många sätt att minska störningar. En del är effektiva och andra är brut force. Jag tror Morellos och Lazyworms steg är ganska effektivt.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.