Bygge av Audio/Video -phile HTPC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Bygge av Audio/Video -phile HTPC

Inläggav NNord » 2005-02-13 17:46

Har spånat lite på ett bygge av en HTPC med vulgära kapaciteter.
Bra bild och bra ljud.

Att använda tillsammans med CRT-projektor då !

Jag e inte så hemma på att ha en tyst låda, de blir nog inte
tillräckligt tysta för mig i alla fall så..
Det skulle no bli att placera en eventuell HTPC i samma låda
som CRT siter i, den såkallade hush-boxen ! Jag skulle antaligen
bygga ett litet rum ovanpå mitt hifirum där där man har ett hål
i golvet där projektorn sitter, och hyllor där HTPC osv osv servers
osv osv sitter, med bra kylning i skrubben.

Problemet är då at man måste leda ner en kabel för DVD-spelaren
och ljudet. Dock ljudet är enkelt, XLR eller digitalt, helst digitalt,
och då borde 10 meter inte vara några problem igentligen.

Vad för intressanta produkter finns på marknaden i form av ljudkort
för surroundljud etc..

samt grafikkort för en vulgär kvallitet till HDTV och DVD

Sedan digital-TV-mottagare måste ju finnas !
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-13 18:01

AMD 64 har en energisparfunktion som gör att processorn går på halvfart när det inte behövs mer, det resulterar i att värmeutvecklingen i stort halveras och att fläkten kommer gå på halvfart också.

Ett val man har, är om man skall använda ljudkort i datorn, kopplat till datorn men externt via USBII alt Firevire, eller om man tar ut ljudet digitalt och kopplar till AV-receiver med optisk eller koaxialkabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 18:32

Externt ljudkort ja, ja det har jag itne tänkt på !

AMD kommer inte på tal !
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-13 19:07

NNord skrev:Externt ljudkort ja, ja det har jag itne tänkt på !

AMD kommer inte på tal !

eh amd är väl det enda som gäller när man ska ha några grafiska prylar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 19:31

nejnej,
jag avskyr AMD
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-13 19:32

Alltså detta ämne är ungefär hur stort och komplexed som helst...

Några kommentarer först:
* AMD64 har förvisso sin "Cool&Quiet" - det är bara det att när man vräker på med lite filter i t.ex. ffdshow så kokar den ungefär lika mycket som Intels Northwood CPUer (Prescott skall vi för böveln inte tala om).
* Ljudkort ? Till vadå ? OM man bara avser att spela DVD-filmer så är billigaste från Clas Ohlson att föredra - bara den har digital ut ;)

Förslag:
* Grafikkortet är lite avgörande, billigast är nåpgot av nVida 6600GT baserat kort som har en hel del coola funktioner som till på köpet fungerar 8O och som gör att t.ex CPU förbrukningen är okej. Bäst just nu torde vara något av de riktiga proffskorten (Quadro typ).
* Intel P4 Northwood CPU, en 3:a borde räcka för de flesta (jag åker med en 2.8C)
* 1 Gig ram
* 2.5" hårddisk (för att de är markant svalare och tystare än någon 3.5" disk) - dvs hårddiskar för bärbara med en adapter för kablarna
* Tyst låda = Zalmann ZNN-500AF, med inbyggd fläktlös nätdel - nackdelen är svinaktigt höga priset på 8500 sek.... Men den blir tyst....

Mjukvara:
* DVD avspelning skulle jag personligen använda TheaterTek 2.1 (kommer vilken dag som helst till en butik near you ;)).
* Det finns en alternativ lösning på DVD avspelningen och det är ett Sigma X-Card (tror jag det heter) och ett PIO kort som kan ta den digitala signalen (med chromafel dessvärre, pha MPEG kretsen på X-card kortet) från headern på X-Card direkt till ett separat instickskort så att man sedan kör med t.ex. Dscaler.
* ffdshow alt. / och (!) nVida 6600GT aktiverad acceleration (true video ?)
* Ljudkort ??? Skaffa ett moderkort med digitalutgången på moderkortet...

Och så vidare.....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-13 21:01

AMD kommer inte på tal ![/quote]
Om AMD är så värdelöst hur kommer det sig då att det sitter AMD i tex Sun's värstingarbetsstation "Java Workstation W2100z"? http://www.sun.com/desktop/workstation/w2100z/index.jsp
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-13 21:06

Bamsefar skrev:Bäst just nu torde vara något av de riktiga proffskorten (Quadro typ).

Quadro är väl bara till för att klämma pengar ur företag som kör 3D-cad? Jag tror inte de har något att tillföra till rörlig film.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 22:21

jaja, fast strunta nu i Intel vs AMD, det är en petitess !

Viktigast är väl ändå ljud och bild samt mjuvaran !!
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-13 22:34

paa skrev:
Bamsefar skrev:Bäst just nu torde vara något av de riktiga proffskorten (Quadro typ).

Quadro är väl bara till för att klämma pengar ur företag som kör 3D-cad? Jag tror inte de har något att tillföra till rörlig film.

Har du ens testat det ??? Skulle inte tro det nej.... Så försök hålla spekulationerna utanför ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-13 22:35

paa skrev:AMD kommer inte på tal !

Om AMD är så värdelöst hur kommer det sig då att det sitter AMD i tex Sun's värstingarbetsstation "Java Workstation W2100z"? http://www.sun.com/desktop/workstation/w2100z/index.jsp[/quote]

Det där är en Opteron, ingen A64 ;) Du jämför lite galet tycker jag.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-13 22:36

NNord skrev:nejnej,
jag avskyr AMD

RASIST!

Ärligt talat är det ganska trångsynt inlägg nu för tiden. Jag förstår dock varifrån ditt förakt kommer, K6 var ingen höjdarprocessor. :?

Nu för tiden är det helt andra prylar som i 9 av 10 fall är klart bättre än Intel. 8)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 23:29

jaha :?
ok jag får väl omförhandla lite då..

:cry: 8O

ska försöka gilla AMD, K6 va ju hemsk som du säger.

Jag gillar till och med Rotel nuförtiden :lol:
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-14 00:12

Bamsefar skrev:
paa skrev:

Har du ens testat det ??? Skulle inte tro det nej.... Så försök hålla spekulationerna utanför ;)

Vad har dina egna tester visat då?
Quadro jämfört med tex Nvidias 6000-serie?
Eller spekulerar du bara?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-14 00:25

bråka inte nu för sjutton !

Är det VGA ut som gäller, eller är det komponent?
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-14 00:35

Här skriver Nvidia om sina främsta kort för HTPC:
http://www.nvidia.com/page/purevideo.html
Läs igenom dom olika länkarna från den sidan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 06:54

paa skrev:Vad har dina egna tester visat då?
Quadro jämfört med tex Nvidias 6000-serie?
Eller spekulerar du bara?

1. nVidas 6xxx serie har ärvt delar av Quadro seriens funktioner som t.ex 24fps.
2. Quadro FX4400
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 06:57

paa skrev:Här skriver Nvidia om sina främsta kort för HTPC:
http://www.nvidia.com/page/purevideo.html
Läs igenom dom olika länkarna från den sidan.

Eftersom de flesta amatörer / privatpersoner inte har råd med Quadro så finns dom inte med - så vad är din poäng med att hänvisa till något som är en delkonstruktion av prokorten ???

Men det spelar ingen roll - gör som ni vill, jag lägger ned den här tråden. Uppenbart att du bara vill hacka som en besserwisser utan erfarenhet om det du uttalar dig om.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-14 08:59

Bamsefar skrev:Men det spelar ingen roll - gör som ni vill, jag lägger ned den här tråden. Uppenbart att du bara vill hacka som en besserwisser utan erfarenhet om det du uttalar dig om.

Det var en väldigt tråkig inställning du har!
Vet du hur mycket tid jag använt för att utvärdera kort till 3D-cad på jobbet?
Men även jag lägger nu ner!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-14 10:31

nej var samt och bidra nu ! 8O
Om ni lugnar er lite och kommer med FAKTA så kanske
det blir mer beskådligt !
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 12:10

ATI är grafikkortet för den som vill ha bildkvalité. Se till att fixa ett riktigt ATI-kort också så du får deras videoprogram. Ja eller så köper du ett riktigt videokort istället för ett grafikkort.
Ljudkort skiter man i.. så länge det får ur sig en digitalsignal så man kan köra in det i recievern. Så sparar man en massa pengar och slipper oroa sig för vilket ljudkort man köper..

Vad är det för fel på AMD? Tycker det är smått undehållande att denna relation till AMD finns fortfarande. Speciellt med tanke på att AMD presterat bättre än pentium ända sen dom kom. Med några få undantag med tex k6-processorerna som hade problem att samsas med nvidia ett tag (vilket förmodlien berodde mer på intel och nvidia än amd) och deras korta nedgång i marknadsandelar innan de lanserade AMD64. Alla jag känner (inlusive mig) har i princip bara kört amd och ingen har nåt negativt att säga. Billigare och mer prestanda vad er kan man begära?
Sen att de alstrar mindre värme är ju ingen nackdel heller direkt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 12:27

ATI var helt klart kungen på tronen tills ganska nyligen, i alla fall för vanliga konsumenter. Till på köpet så fanns det en hel del ATi baserade 9200 / 9600 som var passivt kylda vilket alltid är trevligt (under förutsättningen att man fortfarande transporterar luft i chassit).

Men detta förändrades iom nVidas lansering av framförallt 6600GT som helt klart lyft fram nVida där de varit svag, på konsumentmarknaden märk väl. Kom ihåg att vissa delar av nVida 6800 inte fungerar till 100% vad gäller videofunktioner.... Buggarna löstes först med 6600GT.

Att sedan paa och jag inte är överrens ett enda dugg om prokorten låter jag vara - det finns dock poänger att gå upp till dessa om man kör CRT och har råd. Skall man köra t.ex. LCD projje eller plasma, via DVI (HDMI med konverter) så spelar det mindre roll såklart). NN skall dock köra CRT projje om jag minns rätt...

AMD: Som jag skrev, de är svala när de inte körs i maxläge med t.ex. en massa filter i ffdshow, då går A64 lika varma som P4C - det spelar ingen roll med Cool&Quiet just då, eftersom all processorkraft som finns måste till om man vill "leka" med roliga filter. Och om man t.ex. jämför olika tester hos Toms Hardware eller Anadtech, så framgår tydligt att P4 alltid är snabbare på multimediaavsnitten.

Granted: Det finns en utvecklare av ffdshow som älskar A64, och kanske skall (har ?) släppa en version helt optimerad för A64 - men fram tills dess så får man nog jämt skägg. Till A64, och nu syftar jag på S939 med nVida kontrollerkretsar, nackdel ligger också att dual channel fortfarande verkar strula om man har mer än 2 minnesstickor - vilket är besynnerligt med tanke på att samma fel har funnits förut, borde vara löst by now tycker jag.
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 12:36

Personligen föredrar jag nog K8T800Pro (vilket måste vara en av de jobbigare chipsetnamnen som lanserats. vill man säga det snabbt så föredrar jag "kåt800pro" lite smidigare..) dock är ju skillnaderna inte så stora i prestanda mellan chipset.
Att dual channel är problematiskt är ju lite tråkigt visst men vilken reell mening det har är kanske något som går att disskutera.. varför ha mer än två minnesstickor? det är ju pontentiellt 2 Gb ram och mer än det behövs kanppast.. Inte till HTPC i vilket fall 8)
Vill man komma undan billigt så bygger man av en P3a eller Thunderbird. 512 ram och ett bra videokort så är saken biff. En bekant har en tv-terminal byggd på en TB 1000 och happauge tv-kort. Den dekodar kabeltv och kör Battlefield 1942 server samtidigt utan problem. Så inte behövs det nån våldsam processor.
ATI och Nvidia är ju också disskutabelt. Själv föredrar jag ATI men ska jag vara ärlig så har jag inte hängt med så mycket på de senaste ändringarna i läget. I vilket fall är ett ordentligt 3D-kort rätt onödigt till film. bättre då med ett ordentligt videokort.
ATIs egna multimedia program ska tydligen vara väldigt väldigt bra. Dock har jag bara läst om det och inte provat själv. Har planer på att nästa grafikkort ska bli av ATI själva så jag får programmet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 13:47

Kraniet skrev:Att dual channel är problematiskt är ju lite tråkigt visst men vilken reell mening det har är kanske något som går att disskutera.. varför ha mer än två minnesstickor? det är ju pontentiellt 2 Gb ram och mer än det behövs kanppast.. Inte till HTPC i vilket fall 8)

Helt korrekt, jag råkade glida lite OT där... En HTPC klarar sig med markant mindre, säg 2*256 = 512 MB.
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 15:23

skulle jag bygga en htpc så skulle det nog bli ett socket a moderkort med processor, alternativt socket 754. Till det ett bra tv-kort som klarar av att avkoda kabel och som skickar ut bra bild. Happauge har rykte om att göra fina grejjor tex. pengarna bör gå på ett bra tv-kort istället för moderkort cpu.
ljudkort är ju inbyggt på moderkorten och desutom tar man ju ut signalen digitalt så det behöver man ju inte fundera så mycket på.
Då det inte är några prestandagrejjor (och tv-kortet gör det mesta jobbet) så bör det inte vara speciellt svårt att få låg ljudnivå (passiv kylning kanske tom!). en hårddisk som inte låter så mycket. kanske seagate eller maxtor (western gör bra diskar dock alstrar de värme och oljud..). maxtor har ju nån serie som heter nåt i stil med "fluid" som jag har för mig ska vara tystare (flytande upphängning).

ja sen är saken biff! inte speciellt svårt mao.. sen gäller det att fixa rätt(bra) programvara och fjärrstyrning.
inte speciellt dyrt heller. bör kunna komma ner på 5-8000 eller nåt dylikt lite beroende på.. kanske lite mindre vad vet jag (grov överslagsräkning)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-14 15:40

Bamsefar,

Skulle du kunna beskriva de subjektiva skillnaderna i bildkvalitet mellan Quadro-kortet du provade och dess NVIDIA-kusiner? Lägre brusnivå, kanske, eller bättre skalning som ger en renare bild? Som CRT-användare är detta ganska intressant, tycker jag. För närvarande använder jag ett ATI 9700 Pro som jag är mycket nöjd med på alla sätt, men det är ju 1,5 år gammalt och därmed rena dinosaurien... :wink:

En helt annan sak är att ingen tycks ha rekommenderat bra interna ljudkort. Varför inte? Det finns en hel del kort som håller audiofil toppklass från bl.a. Lynx och RME. För högst humana summor kan man också skaffa sig massor av välljud med produkter från Terratec, M-Audio, m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 15:41

Såhär skulle basen kunna se ut. Taget från komplett.. Kompletteras med tv-kort och nåt videokort (verkar vara svårt att få tv-kort med ordentlig bildutgång.. mest s-video "bara"). Ett dylikt vore ju intressant att prova..
http://www.ati.com/products/theater550/index.html
dock kan man undra över priset..

Antal Webbpris Totalt

Silverstone SST-LC04 HTPC, Svart Aluminium m/ 240W Strømforsyning
Varunummer: 304129
Lagerstatus: 11 st. på lager 1895 1895

Abit NF7-S2G Moderkort Socket A, SATA nForce2 Ultra400/MCP-S,ATX,GbLAN
Varunummer: 301881
Lagerstatus: 43 st. på lager 649 649

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK)
Varunummer: 113518
Lagerstatus: 500+ st. på lager 699 699

AMD Sempron 2200+ 1.5 GHz Socket A 333MHz, 256KB cache, OEM
Varunummer: 302367
Lagerstatus: 100+ st. på lager 550 550

Avgifter: 0
Total: 3793

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-14 15:42

Hur får man ut surroundljud från datorn, helst digitalt.
När man spelar upp DVD -skivor samt film från hårddisken..
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 15:47

en dvd kanske bör tilläggas men det är ju bara 500 spänn till..
värt att notera är att lådan är den dyraste komponenten nästan.. köper man en desktoplåda istället sparar man ju 1300 spänn..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 15:50

NNord skrev:Hur får man ut surroundljud från datorn, helst digitalt.
När man spelar upp DVD -skivor samt film från hårddisken..

beror på programvaran man kör. man kan välja digitalt ut helt enkelt. creative brukar också ha en inställning på deras kort där allt skeppas ut via digitalutgången. men nu ska vi ju inte ha det så.. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum