Vilket är bäst, vinyl eller mp3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket är bäst, vinyl eller mp3?

Vinyl
71
62%
MP3
43
38%

Antal röster : 114

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-13 16:08

Jaha, så nu är det Bill50's pickup, tonarm,RIAA som jämförs mot olika bitrates? Försöker förtvivlat hänga med i svängarna här... Det går fort i hockey
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-13 16:12

jockewe skrev:Jaha, så nu är det Bill50's pickup, tonarm,RIAA som jämförs mot olika bitrates? Försöker förtvivlat hänga med i svängarna här... Det går fort i hockey
Jo, det blir ju lite svårt att jämföra utan skivspelare, man får ta saker för vad de är helt enkelt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-13 17:33

en fråga till Bill: Det verkar som om du har fått tag på en vinyl som har samma master som CDn. Eller vet man det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-13 18:38

Svante skrev:en fråga till Bill: Det verkar som om du har fått tag på en vinyl som har samma master som CDn. Eller vet man det?

Enligt någon uppgift som jag inte minns var jag sett den så lär vinylen vara pressad från en analog master och cd´n från en digital.
Funderar man lite så verkar det väldigt besvärligt att åstadkomma detta (om man nu med analog master menar att hela kedjan från mik/instrument varit analog), så mitt svar måste bli - har ingen aning :-)
Det där matchningen på några tiondels dB jag fick cred för... den bara blev så. Jag siktade efter en linje i Adobe Audition-programmet och ökade med några procent i taget tills det såg relativt lika ut.
Däremot så ser man tydligt att dynamiken från CD´n och LP´n är olika när man jämför en hel låt. På vissa partier ökar nivån mer på LP´n, på andra mer på CD´n.
Kolla denna graf jag gjorde tidigare med en annan låt
http://www.armeka.se/norah-graf.jpg

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-13 18:39

Bill50x skrev:http://www.armeka.se/Norah graph.jpg

404 här...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-13 18:40

dawen skrev:
Bill50x skrev:http://www.armeka.se/Norah graph.jpg

404 här...

försök igen, problemet fixat!
http://www.armeka.se/norah-graf.jpg

/ B

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-13 21:09

Ett tag trodde jag att det handlade om vinyl... nu förstår jag att det handlar om olika komprimeringar, tack för förklarande, var orolig ett tag att man kunde jämföra mediet vinyl med nå't.... ciao från mig
- - -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-13 22:03

jockewe skrev:Ett tag trodde jag att det handlade om vinyl... nu förstår jag att det handlar om olika komprimeringar, tack för förklarande, var orolig ett tag att man kunde jämföra mediet vinyl med nå't.... ciao från mig

Det är klart att man kan jämföra analog vinyl med mp3 i olika bitrate. Man kan jämföra oxfilé med överblivna köttslamsor från en grisslakt också.....

Min flickvän hittade en kassett med Stoneslåtar hon sammanställde inför en Stoneskonsert i Gbg ca 83. Urvalet gjordes förstås från LP och spelades in på en kassett. Nu, i nådens år 2005, rippade jag denna kassett till cd, men passade också på att tanka hem låtarna i form av 320k mp3 från nätet.

Vid jämförelse av rippen från kassett och de nertankade mp3´orna, vad tror ni låter bäst?

Ur strikt "hifi"-synvinkel är det med nöd och näppe som.... kassetten vinner. Musikaliskt? Kassetten såklart! Även om ljudet ibland är sämre från kassetten, så är MUSIKEN så mycket bättre. Man hör fler instrument, de är tydligare, det är enklare att följa tex basgången. Det är helt enkelt fan så mycket bättre från en kassett än från en mp3-rip från en cd!

Å så finns det dom som menar att mp3-rip är bättre än vinyl? Säger bara - ha!

För att göra en travestering från en ölbryggare i England - "Light beer is for those who don´t like the taste of beer, but like to pee often".

/ B

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-02-13 22:18

Thomas_A skrev:Nån fler som testat AAC 128 kbit/s varianten mot original?

T

Jag testade precis, den var klart bättre än Morellos MP3, men jag kunde höra skillnad på båda (ABX 15/15 rätt på båda), tog längre tid med AAC filen bara.
Det är dock inga markanta skillnader att tala om, det är inte så att något gravt sticker ut, såsom på vinyl-wav filen, utan det gäller att koncentrera sig och lyssna på specifika områden. Som Morello påpekade, början av låten är det man hör felen tydligast, trumslaget/n blir inte riktigt lika rent i lossy filerna, det hänger med lite skräp som inte ska vara där, fortfarande, inga markanta saker som man stör sig på vid normal lyssning.

Såg också att AAC-wav filen inte var lika lång som orginal-wav filen. Om man encodar och sedan decodar en fil _ska_ resultatet vara en exakt lika lång musikfil. Det verkar inte itunes fixa, om man däremot skapar aac filen med nero så blir det korrekt. Likaså om man skapar lame/musepack filer med t.ex foobar2000.

Öppna filen i en ljudeditor, gärna någon som kan visa i samples (soundforge t.ex) så ser du att det inte stämmer riktigt, detsamma gäller för Morellos MP3-wav fil.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-13 23:04

Japp,

såg att filen var 20.000 medans m4a var 19.920 eller nåt. Då faller ju jämförelsen egentligen.

Själv har jag inte lyssnat ordentligt mest pga att jag tycker skillnaden är för liten för att den ska vara hörbar vid normal lyssning. Om man klipper ut en kortare sekvens och lyssnar snabbt fram och tillbaka brukar det gå att höra. Mkt svårt annars, IMO.

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-14 04:33

Var lite extra elak mot mp3 tidigare. Speciellt när man jämför lite äldre inspelningar så låter såväl cd-utgåvan som ev mp3 rippar mycket sämre än en original vinyl. Även när denna är inspelad på en halvdan kassett.

Jag tror detta beror på masterbandens långsamma förstörelse. Originalinspelningarna låter helt enkelt inte lika bra efter 30 år...

En annan sak är att vid nyutgåvor försöker ljudteknikern fixa så det ska bli "bättre", visa att cd är bättre än vinyl. Och så skruvar han (oftast en han) till ljudet så det ska bli häftigare. Och det blir det nästan aldrig...

Men det är märkligt hur bra gamla kassettinspelningar trots allt låter, har en del från P3 Live tidigt 80-tal. Och många av dem låter mycket bra, även med dagens standard i åtanke!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 05:54

För att möjliggöra nedladdning av Bill's filer fixade jag lite.
Windows sparar filerna i en suspekt katalog om man klistrar in adressen i ett explorer-fönster.

http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.wav
http://www.armeka.se/norah%20jones_vinyl.wav
http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.mp3
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 06:15

8O Har lyssnat lite snabbt och det låter verkligen sunk om både CD- och LP-version. Ungefär som en trattgrammofon. 8O

Det räcker med mindre än en sekund för att notera att brusgolvet är kopiöst på vinylen jämfört med CD'n. Vidare låter vinylen ungefär som vinyl ofta gör, dvs en smula orent och grötigt. Nu spelar det kanske inte så stor roll på just detta spår, då ljudkvaliten begränsas i första hand av inspelningskedjan. 8) Jag är inte helt säker, men det låter som vinylen lider av lite svaj också. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 10:23

lite svaj också.
Den värsta tänkbara musik-förstöraren. 8)

Bill50x: Hur kan du tycka att kassett låter bra? Det är ju en ständig kamp mellan dist och dynamik(även med duktigt komprimerad musik). När jag har spelat in på kasetter, med ett bra kassettdäck och riktigt bra kasetter av olika slag har jag alltid fått mer eller mindre dist och brus. Särskillt när det kommer det minsta djupbas så moduleras hela ljudet på ett otrevligt sätt även om man spelar in med god marginal under 0dB. Ändå brukar de flesta spela in på +3 eller +10dB ibland. 8O Det låter ju fett distat. Och att det skulle vara mer information än på CD. :lol: Så är det bara inte. Diskantfall, detaljer som drunknar i brusgolvet. Och då har jag ändå haft bra utrustning att spela in/upp på. Eller det kanske är tack vare detta som man så lätt hör alla brister i kassettsystemet. :)

Det låter som att du råkat ut för riktigt kassa remasters på CD helt enkelt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 12:10

Kanske ska koppla in kassettdecket (Sonys flaggskepp) och köra ett fint fonogram genom detta lagringsmedia? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-02-14 12:26

Kassett är inte så tokigt, jag har några hundra stycken och speciellt de som är inspelade i "dubbla hastigheten" 3 3/4 (jag har ett BIC kassettdäck med 2 hastigheter) låter helt OK, vissa brusar men musiken finns med. Hyfsad dynamik. Jag spelade in mkt från P2, olika sunkiga LP-spelare och ibland från en sunkig CD.Det brusar mer än en bra mp3 men ofta helt underbara dokument (livekonserter från radion) och inte tänker man på mediet utan musiken, detta har inte hänt mig med mp3 ännu. Eftersom jag rippar mina egna skivor för att lyssna på resor etc. så är jag alltid smärtsamt medveten om vilken blek kopia av originalet jag lyssnar på.

mp3 är för mig vad;

McDonalds är för mat
TV5 är för TV
Såpasångare är för musik

Jag äter på Mcdonalds ibland för att det är praktiskt
Det hände förr att jag såg på TV5 (nu har jag tagit bort den ur min TV)
Jag har tvingats spela med diverse totalt obegåvade "sångare"

Inte har det med kvalitet att göra iallafall.
- - -

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:00

Konstiga paralleller tycker jag. Stämmer ju inte för fem öre. Har du verkligen lyssnat på ett rättvist sätt när du kommer fram till att mp3 är som McDonalds. Det låter inte rimligt. Kan det vara så att du väger in dina hörselsnäckors ljud i intrycken?

Det bästa sättet att jämföra rättvist är väl egentligen att bränna en skiva med mp3 och CD-kvalitet och sedan finlyssna i strereon. Tycker du fortfarande att det låter McDonalds så kanske det är något allvarligt fel på rippningen eller någonting. Normalt är det ju svårt att ens höra skillnad när man börjar komma upp i bitrate.

Nog känner man skillnad i smak mellan McDonalds och vilken annan mat som helst. Vad man tycker är gott kanske varierar men man kan ju börja med att prova ifall det är någon större skillnad att prata om.

När det gäller kassett och vinyl jämfört med CD eller mp3 kan jag förstå att man tycker det ena är bättre eller sämre eftersom skillnaden är ganska tydlig men mp3 och original? Skillnaden är inte självklar direkt och då funkar inte jämförelsen med McDonalds/annan mat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:09

Håller med Martin om att jämförelserna haltar. 8O

Har lyssnat lite mer på MP3-versionen av Barber och det låter inte speciellt kul faktiskt. Hihatens klang är minst sagt sabboterad. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:12

Morello skrev:Håller med Martin om att jämförelserna haltar. 8O

Har lyssnat lite mer på MP3-versionen av Barber och det låter inte speciellt kul faktiskt. Hihatens klang är minst sagt sabboterad. :?
Vill du förklara lite hur det låter, jag märkte inget med hihaten. Däremot på strängljudet på basen. Det var detta som gjorde att jag lätt prickade in 7/7.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 13:22

mp3 tenderar att få saker som hihat och dylikt att låta "spraeck" istället för "spriiing".. (hehe svårt att förmedla ljud i text..) blir liksom en mer "mekanisk/digital" känsla :)
Lägre bit-rate mp3or är också "segare" på nåt vis och har inte samma liv i sig. Grötigare också på samma gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:24

Martin skrev:
Morello skrev:Håller med Martin om att jämförelserna haltar. 8O

Vill du förklara lite hur det låter, jag märkte inget med hihaten. Däremot på strängljudet på basen. Det var detta som gjorde att jag lätt prickade in 7/7.

Är det 534:orna som spökar? :lol:

Lyssna noga när trummisen chokar hihaten (han spelar inte med stockarna på den). Istället för att vackert skimrande, metallsikt ljud, låter det lite som en brusmatta. Dessutom låter inte choke-ljudet riktigt lika penetrerande (för att använda cymbal-terminologi) på MP3-spåret :lol:. Undrar vad det är för hihat? Det står i konvolutet att det är en Sabian, men vilken serie och vilken modell? Den som kan höra det bjuder jag på en semla. 8) Det låter inte som en tunn jazz-hihat, utan mer som en tjockare/modernare rock.hihat 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:28

Jag lyssnar i hörlurar mest. Enklast att höra utan rummets bidrag.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 13:29

Klangen är lite lik aa regular hats 14" tycker jag
8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:31

lazyworm skrev:Klangen är lite lik aa regular hats 14" tycker jag
8)

Kan jag hålla med om. :P

Den som vill kan provlyssna på

http://www.sabian.com
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:33

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:35

Ok, nu hör jag. Det ska låta "tich" men det låter mera "tiychs". Mer brusigt runtomkring, ungefär som med strängljudet (fast där är det mer tydligt tycker jag).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:38

Jösses vad vackra dessa lock är:

Bild

"Solid pairing delivers distinct responses for clean 'chick'. Great for funk and rock. "
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:49

En sån här hade jag för länge sedan:

Bild

"They're the perfect cymbals for drummers who dominantly express themselves in loud and powerful music. They unfold at high energy levels with enormous power, projection and bright, sharp sounds. "

Det räcker med att titta på denna hihat för att taket ska lyfta 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-14 14:22

Morello skrev: Undrar vad det är för hihat? Det står i konvolutet att det är en Sabian, men vilken serie och vilken modell? Den som kan höra det bjuder jag på en semla. 8) Det låter inte som en tunn jazz-hihat, utan mer som en tjockare/modernare rock.hihat 8O

Bergis en mic-synkad, samplad hihat från en gammal Yamaha RX11:
Bild
Jag tycker det låter så 8)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 14:26

8O No way Max. Mark Walker spelar på Sabian-cymbaler och Drummer World-set (DW). Detta är riktiga musiker som spelar på riktiga instrument och inte några pop-pajsare med synthar 8) !
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi