Subjektivistens tråd om RS2000 - Morello och Lazyworms steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:50

Hälsa den andra tomten!

....och hoppas att resten av leveransen var till belåtenhet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2010-01-19 10:13

Det såg ju lovande ut med de första mätningarna. Vilken inspänning användes vid mätningarna? Hur mycket head room finns kvar sedan?

Och även om det inte spelar någon roll så såg ju chassiet tjusigt ut på ovansidan iaf.

Hur kommer RS2000 att prestera i förhållande till en av mina favoriter Dynamic Precision A1s?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-19 11:37

Morello skrev:Så ser locket ut. :)

Bild

SNYGGT !!!

nu blev man ju inte lite sugen på att se resten av bjässen också, i all sin prakt ! :P

kanske blir till att börja spara också... 8) :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-19 11:44

ja det där var nog den snyggaste stärkaren jag någonsin sett

om locket oxå var svart och fronten tryckt med guldtext så hade den hamnat på moma, men det kanske kommer :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 11:50

Ett metall-lock med luftskåror och en bunt synliga skruvskallar. Jag förmodar det är någon sort humor i att utropa det som snyggt på gång här.... Pikar blir inte snällare för att man lindar in dem dock...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-19 11:55

Det där utseendet är bra. Det ger en känsla av att krutet har satsats på innanmäte och funktion. Inger förtroende. Bjäfs på utsidan kan säkert ordnas för skälig merkosnad.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-19 12:01

Nattlorden skrev:Ett metall-lock med luftskåror och en bunt synliga skruvskallar. Jag förmodar det är någon sort humor i att utropa det som snyggt på gång här.... Pikar blir inte snällare för att man lindar in dem dock...

vad du gillar bryr jag mig inte om, men snälla påstå inte att jag inte menar det jag skrev
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-19 12:01

Morello skrev:Så ser locket ut. :)

Bild

Lite tråkigt. :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-19 12:02

Flint skrev:Det där utseendet är bra. Det ger en känsla av att krutet har satsats på innanmäte och funktion. Inger förtroende. Bjäfs på utsidan kan säkert ordnas för skälig merkosnad.

jag håller med
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-19 12:10

i skrev:Lite tråkigt. :wink:

Blir kanske intressantare med en prislapp på. Dyra prylar verkar kunna lätta upp tillvaron.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 12:20

Hej Jon

Det jag har lärt mig efter några års läsning av Stereophile är att de data som förstärkartillverkare presenterar i siffror nästan aldrig stämmer överens med verkligheten. Jag hittade tyvärr inte din favorit på Stereophile men jag hittade en test av Electrocompaniet Nemo monoblocken från 2000.

Den är från tillverkaren specad till THD = 0.001% vid 8ohm och halv effekt vid 1kHz.

Om man tittar på Stereophiles uppmätning av dessa slutsteg så presterar dom ungefär 0.03% istället för 0.001% vid halv effekt och det är en sån otroligt stor skillnad mellan dessa två distorsionsnivåer(kanske inte lyssningsmässigt men konstruktionsmässigt). Man kan även se att den vid 2W har 0.2% THD, detta dessutom vid 1kHz.

Jag hoppas att konsumenterna någon gång blir tillräckligt medvetna och ställer motkrav på tillverkarna att presentera sina data i grafer istället för siffror och att man då slutar överdriva sina siffror så mycket :)

En annan sak att ta i beaktande är: Om inte de flesta förstärkartillverkare vill ha så lite distorsion som möjligt ur sina produkter, varför överdriver man då sina mätdata och säger
att de presterar "bättre" än de gör?

Här är länken till mätning av Nemo:
http://www.stereophile.com/solidpoweram ... ndex4.html
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 12:26

Hur stor varians kan det vara frågan om mellan "individer"? Finns det konstruktioner som är så pass känsliga för komponentvärdesvariationer att det blir signifikanta skillnader på kurvorna mellan olika exemplar, eller är de alltid så lika att man kan lita på en mätkurva?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-01-19 12:26

Jag har sett (och hållit i) fronten, och det var inget bjäfs eller bling-bling, det kan jag lova. Inget svart och guld heller, som tur var...

Rejält, gediget, och stilrent. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 12:28

Angående utseende på förstärkaren så är det där bara en liten teaser, jag tycker lådan är riktigt fin, jag är partisk som tusan såklart men det märks att det lagts en del kärlek på förpackningen också, jag hoppas många kommer gilla designen även att den (tyvärr Celef) inte innehåller så många gulddekaler) :)

Lite kuriosa:

Kylflänsarna är 600x250x52mm per st och hela lådan är byggd i 4mm Al förutom fronten som är 20mm tjock (den är inte med på bilden).

Förstärkaren känns otroligt gedigen helt enkelt :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 12:31

Håller tummarna att ni lyckas få till en design-klassiker av bara farten,
typ DAC:en nedan:
Bild

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 12:34

Nattlorden:

Jag kan inte svara på andra konstruktioner men tillverkar man förstärkare så vet man på vilka komponenter det är viktigt med snäva komponenter och köper komponenter med hög tolerans på de positionerna.

En mätkurva på en förstärkare som har 0.001% dist skulle oavsett tolerans (om inte någon monterat helt fel värden) påvisa en kurva om hundra gånger mer dist t.ex, men utan mätkurva skulle det vara väldigt enkelt för säljteamet att skriva 0.0001% dist istället, inget svårt att skriva dit en nolla extra, men det blir svårare att visa uppmätningen (som också skulle kunna ses som ännu mer bedrägeri ifall ingen annan får liknande kurva vid samma förhållanden så det är uppenbart att det gjorts mätning på annan aparatur.)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-19 12:35

Nattlorden skrev:Håller tummarna att ni lyckas få till en design-klassiker av bara farten, typ DAC:en

Bedrövligt. :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-19 12:42

Lazyworm skrev: hela lådan är byggd i 4mm Al förutom fronten som är 20mm tjock (den är inte med på bilden).
Är det så mycket större påkänningar på just fronten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 12:42

Nattlorden, vi har inte samma "ideal" när det gäller snygga lådor så det är inte säkert att du kommer gilla utseendet på RS, men designen är redan klar så det kommer inte bli så stora förändringar.

Sen kan jag tillägga att jag förstår inte hur någon som tycker det är fult med skruvar i ett förstärkarlock kan ha en favoritlåda där det är synliga skruvar på fronten, jag gillar inte skruvar på fronten.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 12:44

Paa, ja, de visuella påfrestningarna är mångdimensionellt mycket större på fronten. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 12:51

Lazyworm skrev:Nattlorden, vi har inte samma "ideal" när det gäller snygga lådor så det är inte säkert att du kommer gilla utseendet på RS, men designen är redan klar så det kommer inte bli så stora förändringar.

Sen kan jag tillägga att jag förstår inte hur någon som tycker det är fult med skruvar i ett förstärkarlock kan ha en favoritlåda där det är synliga skruvar på fronten, jag gillar inte skruvar på fronten.

Många antaganden. Har jag påstått ett jag gillar det jag länkade till? Jag refererade till den som designklassiker. Man måste väl inte gilla något för att kunna klassa något som klassiker?

Jag har NAD 208, Sentec SC-9, Pioneer PD-S06 och gröna baslådor. Verkar det som jag bryr mig om utseende över huvud taget?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-19 13:00

Jon_S skrev:Det såg ju lovande ut med de första mätningarna. Vilken inspänning användes vid mätningarna? Hur mycket head room finns kvar sedan?

Och även om det inte spelar någon roll så såg ju chassiet tjusigt ut på ovansidan iaf.

Hur kommer RS2000 att prestera i förhållande till en av mina favoriter Dynamic Precision A1s?

Mätningen är representativ för signalnivåer upp till 20 V peak. Observera att detta gäller förstegsdelen, vilken är byggd runt diskret elektronik i klass A.

Ang DP kan jag inte säga så mycket då jag inte känner produkten.
Senast redigerad av Morello 2010-01-19 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-19 13:00

Nattlorden skrev:Ett metall-lock med luftskåror och en bunt synliga skruvskallar. Jag förmodar det är någon sort humor i att utropa det som snyggt på gång här.... Pikar blir inte snällare för att man lindar in dem dock...
''

Det är inga pikar, jag älskar industriell design och detta passar mig mycket bra i smaken :)
kantigt, hårt och ordentligt ska det vara, jag gilalr verkligen överdelen på detta steg, helt klart topp betyg på det lilla jag sett av den :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-19 13:03

Morello skrev:
Jon_S skrev:Det såg ju lovande ut med de första mätningarna. Vilken inspänning användes vid mätningarna? Hur mycket head room finns kvar sedan?

Mätningen är representativ för signalnivåer upp till 20 V peak. Observera att detta gäller förstegsdelen.

Ang DP kan jag inte säga så mycket då jag inte känner produkten.

Jaja, tekniskt data kan ju vara kul det också, men När kommer det mer bilder, det va väl designen som va den egentliga målsättningen med steget eller .... ?! :wink:

Edit: grattis till något som ser ut att vara ett riktigt snyggt steg och med utomordentliga resurser och ljudkvalitets möjligheter !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 13:05

DVD-ai skrev:Det är inga pikar, jag älskar industriell design och detta passar mig mycket bra i smaken :)
kantigt, hårt och ordentligt ska det vara, jag gilalr verkligen överdelen på detta steg, helt klart topp betyg på det lilla jag sett av den :D

Okej, då ber jag om ursäkt då. Personligen förstår jag inte var du finner "design" någonstans, för min del ser det mer ut som en tillblivelse än design, men ögon är olika.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 13:10

Almen skrev:Jag har sett (och hållit i) fronten, och det var inget bjäfs eller bling-bling, det kan jag lova. Inget svart och guld heller, som tur var...

Rejält, gediget, och stilrent. :)
Ja, det var rent otroligt vad jag gillade den designen!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-01-19 13:13

Nattis, då måste du ju älska design, SC-9 går inte av för hackor utseendemässigt tycker jag, hade det försteget några år på 90-talet, så jäkla elegant. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 13:15

Lazyworm skrev:Nattis, då måste du ju älska design, SC-9 går inte av för hackor utseendemässigt tycker jag, hade det försteget några år på 90-talet, så jäkla elegant. :)

Jag gillar steampunk. SC-9 är inte värst steampunkigt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-19 13:21

Flint skrev:
i skrev:Lite tråkigt. :wink:

Blir kanske intressantare med en prislapp på. Dyra prylar verkar kunna lätta upp tillvaron.

Ja, men priset måste vara applicerat med guldbokstäver i mammutformat på locket för det ska fungera i det här fallet. :D

(Annars så skiter jag i regel i designen, är det för mycket design kan man ju alltid stoppa det i en ICA-kasse.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-01-19 14:18

En liten försköning kanske är möjlig med att centrera skruvhålen mellan kylspringorna. Vilka ni vill flytta på får väl insatsen avgöra, eller är ni kanske nöjda? Eller ser det fel ut på bilden?
Annars får jag gratulera till ett solitt bygge. Blir säkert bra det där.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi