Moderator: Redaktörer
Tobbe_L skrev:Instämmer med Naqref o Niklasz....
Klockrent men jag vill tillägga en parameter/egenskap:Naqref skrev:Annat:
Ingenjörsmässighet är att man optimerar en konstruktion inom givna begränsningar (kan i o f s vara något som chefen bestämmermen det behöver inte vara det) utan dogmatiska inställningar. Pragmatism.
Begränsningarna kan vara sådana som andra (mindre ingenjörsmässiga) individer ställer upp eller som den fysiska verkligheten sätter.
Svante skrev:"Annat".
Det handlar om att göra en fiffig lösning på ett problem. Att förstå teorierna bakom, men inse deras begränsningar.
En ingenjörsmässig lösning är en som funkar, till skillnad från den rena teoretiska, ändå är den ingenjörsmässiga framtagen med teorins hjälp.
Kraniet skrev:Style skrev:
Att optimera en konstruktion inom givna begränsningar..
då blir det alltså "som chefen sagt"...
Harryup skrev:Svante skrev:Det handlar om att göra en fiffig lösning på ett problem. Att förstå teorierna bakom, men inse deras begränsningar.
Ok, och vad kallas en lösning utvecklad av ingenjörer som funkar praktiskt men inte är tillämpbar praktiskt utanför labbet eftersom ingenjörerna har låst sig vid sin lösning och vägrar erkänna att det finns bättre lösningar bara för att dom inte lyssnar på användaren?
niklasz skrev:Jag skulle nog vilja säga att det finns kompromisser som inte är ingenjörsmässiga. Exempel på sådana är säkerhetsaspekter. Går man under en viss nivå (dvs kompromissar alltför mycket) kan man komma till en punkt där konstruktionen hamnar utanför det jag skulle kalla ingenjörsmässig.
Svante skrev:niklasz skrev:Jag skulle nog vilja säga att det finns kompromisser som inte är ingenjörsmässiga. Exempel på sådana är säkerhetsaspekter. Går man under en viss nivå (dvs kompromissar alltför mycket) kan man komma till en punkt där konstruktionen hamnar utanför det jag skulle kalla ingenjörsmässig.
Undrar om inte ingenjörskonst är just konsten att kompromissa. Det du menar med "kompromissa för mycket" är kanske att lägga för stor vikt vid ekonomin, men jag vill påstå att även detta kan vara ingenjörskonst, tex att bygga en högtalare för 500:-, men så bra som möjligt. Och en ingenjör kan göra ett kärnkraftverk så säkert som möjligt med en för liten budget. Det blir inte en bra lösning, men den bästa möjliga. Felet är inte ingenjörens utan dens som lagt bugeten. Givetvis är det dock bra om ingenjören visar civilkurage och berättar om att lösningen inte är säker.
Martin skrev:Brukar inte ingenjörer vara just de som ser till att det inte blir stritsvagnsdimensionering utan precis så att det räcker?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster