Ingenjörsmässigt, vad är det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Bäst
13
32%
Precis som chefen beordrat
4
10%
Tråkigt
3
7%
Annat
21
51%

Antal röster : 41

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-15 01:11

Vilka egenskaper tänker du på när det gäller "ingenjörsmässighet"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 01:28

Jag tänker minsann på något annat, kan inte sätta ord på det nu men det kommer nog när jag vaknat till imorrn :)

Känns som att om något är ingengörsmässigt tillverkat så e det gjort enligt konstens regler.

Ill be back :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-15 08:31

Annat:

Ingenjörsmässighet är att man optimerar en konstruktion inom givna begränsningar (kan i o f s vara något som chefen bestämmer :) men det behöver inte vara det) utan dogmatiska inställningar. Pragmatism.

Begränsningarna kan vara sådana som andra (mindre ingenjörsmässiga) individer ställer upp eller som den fysiska verkligheten sätter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-15 09:32

Efter konstens alla regler.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-15 09:56

Håller i huvudsak med Naqref, men vill framhålla att de begränsningar som andra individer ställer upp kan omöjliggöra ingenjörsmässighet.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2005-02-15 10:21

Instämmer med Naqref o Niklasz....
O har man dessutom någon gång drabbats av en inköpsavdelning så vet man att ingenjörsmässigheten kan bli lidande..

Snabba nödlösningar känns som en allt vanligare konstruktionsväg :x
Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 10:21

"Annat".

Det handlar om att göra en fiffig lösning på ett problem. Att förstå teorierna bakom, men inse deras begränsningar.
En ingenjörsmässig lösning är en som funkar, till skillnad från den rena teoretiska, ändå är den ingenjörsmässiga framtagen med teorins hjälp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-15 10:55

Tobbe_L skrev:Instämmer med Naqref o Niklasz....

Som jag tolkar texten som Niklasz och Naqref skrev ser jag inte att man kan hålla med båda :?

Antingen är man dogmatisk eller så är man pragmatisk. Begränsningar må vara uppfunna av människor eller satta av naturen. Ingenjörsmässighet hanterar alla sorters begränsningar.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-15 11:08

Det kan ju vara så att de begränsningar som andra människor ålägger är oförenliga med de som fysiken orsakar. Det finns inte lösningar på allt. Å andra sidan skulle man ju kunna hävda att ingenjörsmässighet i sådana situationer är att övertyga de andra människorna om det omöjliga i uppgiften.
För övrigt tror jag att jag kan vara såväl dogmatisk som pragmatisk.

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2005-02-15 11:10

Humm tänkte inte på det :)

Om man menar att man gör bästa lösningen utifrån de parametrar som man har så är den ingenjörsmässig.

Tyvärr har jag varit med om allt för många projekt innom framförallt fordonsbranchen som inte känns allt för ingenjörsmässiga..
Då oftast pga pressade tidsplaner vilket kommer ifrån att man inte har alla konstruktionsparameter i tid, man kan inte bestämma sig för hur stylingen ska se ut osv. Man tvingas gå genvägar för att få fram någon form av lösning....
o då känns inte lösningen som den otimala alltså inte ingenjörsmässig.
Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker....

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 11:25

Ingenjörsmässigt, enligt Jonas: att inom givna ramar och begränsningar maximera prestanda.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-15 11:34

Naqref skrev:Annat:

Ingenjörsmässighet är att man optimerar en konstruktion inom givna begränsningar (kan i o f s vara något som chefen bestämmer :) men det behöver inte vara det) utan dogmatiska inställningar. Pragmatism.
Begränsningarna kan vara sådana som andra (mindre ingenjörsmässiga) individer ställer upp eller som den fysiska verkligheten sätter.
Klockrent men jag vill tillägga en parameter/egenskap:

* att kunna motivera alla val man gjort på resan, att kunna argumentera för att "denna kompromiss gjordes därför blablabal och får inte större inverkan än blibläblu"
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-15 12:07

niklasz skrev:Det finns inte lösningar på allt.

Nej, men ingenjörsmässiga kompromisser.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-15 12:14

Jag skulle nog vilja säga att det finns kompromisser som inte är ingenjörsmässiga. Exempel på sådana är säkerhetsaspekter. Går man under en viss nivå (dvs kompromissar alltför mycket) kan man komma till en punkt där konstruktionen hamnar utanför det jag skulle kalla ingenjörsmässig.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-15 12:21

Håller med Naqref.

Att optimera en konstruktion inom givna begränsningar. Dessa kan vara ekonomiska, fysiska, marknadsmässiga etc etc. Att ha känslan för vad som är "tillräckligt bra" och kommersiellt gångbart.

På min R&D-avdelning åker "sanningssökarna" ganska snart ut. Här ligger skillnaden mellan Universitetet och näringslivet.
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-15 15:44

Style skrev:
Att optimera en konstruktion inom givna begränsningar..

då blir det alltså "som chefen sagt"...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-15 16:29

Svante skrev:"Annat".

Det handlar om att göra en fiffig lösning på ett problem. Att förstå teorierna bakom, men inse deras begränsningar.
En ingenjörsmässig lösning är en som funkar, till skillnad från den rena teoretiska, ändå är den ingenjörsmässiga framtagen med teorins hjälp.

Ok, och vad kallas en lösning utvecklad av ingenjörer som funkar praktiskt men inte är tillämpbar praktiskt utanför labbet eftersom ingenjörerna har låst sig vid sin lösning och vägrar erkänna att det finns bättre lösningar bara för att dom inte lyssnar på användaren?
Har själv i omgångar jobbat i sådana grupper där lösningen är snygg, funkar och är totalt oanvändbar/säljbar?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-15 16:33

Håller med Style helt.
Man måste ibland tänka irrationellt för att kunna lösa ett problem rationellt med nya anfallsvinklar. Det kan inte alla eftersom man gärna vill tänka i modeller och teorier.
För övrigt är det inget påhopp utan högst normala mänskliga egenskaper och personligheter som avgör hur bra man blir inom vilket arbetsområde som helst.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-15 18:28

Kraniet skrev:
Style skrev:
Att optimera en konstruktion inom givna begränsningar..

då blir det alltså "som chefen sagt"...

det betyder det väl inte alls. Begränsningarna kan vara av typen
- produkten får inte kosta mer än XX för det är vad kunderna har råd att betala
- vi har ett enormt lager av komponent YY och det måste användas upp
- den ska vara kompatibel med produkt ZZ
- den ska säljas i land VV och där betyder svart otur
- etc etc

detta är normala kravspecar, "vad chefen sagt" upfattar jag snarast som att chefen har betämt en lösning. Det är dock priviligiet med att vara chef att kunna göra det ibland. Det innebär också att man alltid får ta ansvaret för vad de underlydande gör.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-15 18:31

ett tillägg är föresten att ingenjörsmässighet även handlar om ett metodiskt angreppssätt på problemet där man drar nytta av känd teori (men självklart tänker utanför lådan)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-15 19:59

"Ingenjörsmässigt" är i dessa ramar en floskel.

:D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 20:48

Harryup skrev:
Svante skrev:Det handlar om att göra en fiffig lösning på ett problem. Att förstå teorierna bakom, men inse deras begränsningar.

Ok, och vad kallas en lösning utvecklad av ingenjörer som funkar praktiskt men inte är tillämpbar praktiskt utanför labbet eftersom ingenjörerna har låst sig vid sin lösning och vägrar erkänna att det finns bättre lösningar bara för att dom inte lyssnar på användaren?

Inskränkt?
Senast redigerad av Svante 2005-02-15 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 20:49

Vee-Eight skrev:"Ingenjörsmässigt" är i dessa ramar en floskel.

:D

Hmm, vilka ramar då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 20:59

niklasz skrev:Jag skulle nog vilja säga att det finns kompromisser som inte är ingenjörsmässiga. Exempel på sådana är säkerhetsaspekter. Går man under en viss nivå (dvs kompromissar alltför mycket) kan man komma till en punkt där konstruktionen hamnar utanför det jag skulle kalla ingenjörsmässig.

Undrar om inte ingenjörskonst är just konsten att kompromissa. Det du menar med "kompromissa för mycket" är kanske att lägga för stor vikt vid ekonomin, men jag vill påstå att även detta kan vara ingenjörskonst, tex att bygga en högtalare för 500:-, men så bra som möjligt. Och en ingenjör kan göra ett kärnkraftverk så säkert som möjligt med en för liten budget. Det blir inte en bra lösning, men den bästa möjliga. Felet är inte ingenjörens utan dens som lagt bugeten. Givetvis är det dock bra om ingenjören visar civilkurage och berättar om att lösningen inte är säker.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-15 21:13

Bara för säkerhets skull vill jag påpeka att jag på intet sätt tycker illa om ingenjörsmässighet. Tvärtom. Jag har visserligen inte arbetat som ingenjör, men en gång i tiden läste jag teknisk fysik. Emellertid, efter att ha gjort examensarbetet klart (vilket i och för sig var hyfsat ingenjörsmässigt tror jag) har jag av oklara skäl aldrig arbetat med saker som folk i allmänhet skulle betrakta som ingenjörsarbeten. Även fast jag arbetat med andra problemområden tror jag att det ingenjörsmässiga synsättet (vad det nu är) har varit till nytta i mitt arbete.
Just exemplet med kärnkraftverket funderade jag själv på. Som jag ser det är det inte god ingenjörsmässighet att göra den bästa lösningen som är möjlig inom de rådande ramarna, OM det innebär att man bortser från de risker som god ingenjörskunskap påtalar. Jag håller med om att ansvaret nog vilar på den som lagt budgeten, men om denne saknar ingenjörskunskap krävs det nog att han får feedback av ingenjörerna, som talar om att här kan vi inte kompromissa. Civilkurage är aldrig fel, fast det gäller nog de flesta yrken.
Senast redigerad av niklasz 2005-02-15 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-15 21:14

Svante skrev:
niklasz skrev:Jag skulle nog vilja säga att det finns kompromisser som inte är ingenjörsmässiga. Exempel på sådana är säkerhetsaspekter. Går man under en viss nivå (dvs kompromissar alltför mycket) kan man komma till en punkt där konstruktionen hamnar utanför det jag skulle kalla ingenjörsmässig.

Undrar om inte ingenjörskonst är just konsten att kompromissa. Det du menar med "kompromissa för mycket" är kanske att lägga för stor vikt vid ekonomin, men jag vill påstå att även detta kan vara ingenjörskonst, tex att bygga en högtalare för 500:-, men så bra som möjligt. Och en ingenjör kan göra ett kärnkraftverk så säkert som möjligt med en för liten budget. Det blir inte en bra lösning, men den bästa möjliga. Felet är inte ingenjörens utan dens som lagt bugeten. Givetvis är det dock bra om ingenjören visar civilkurage och berättar om att lösningen inte är säker.

precis!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-02-24 08:26

Kan man säga att den här tråden är ingenjörsmässig? Civilkurage är något alla människor bör skaffa sig oberoende av yrke!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-24 21:22

Ingenjörsmässig? När man bygger en pryl som en stridsvagn vare det behövs eller ej och oavsett om marknaden vill ha den eller inte. Samt att den byggs efter allt det som går att mäta, resten finns inte....

Fördomar? Vem, jag 8O ?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-24 22:25

Brukar inte ingenjörer vara just de som ser till att det inte blir stritsvagnsdimensionering utan precis så att det räcker?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 22:28

Martin skrev:Brukar inte ingenjörer vara just de som ser till att det inte blir stritsvagnsdimensionering utan precis så att det räcker?

Ja, det är de som ser till att alla bitar i bilen får samma livslängd. Så att allt rasar på en gång och man måste köpa ny... :cry:

Återgå till Teknikforum