Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Kommentarer till lyssningarna av pK

Inläggav Naqref » 2010-01-25 12:33

Kommentarer till lyssning hos Kalle Dussin hämtat från denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=35392

Jag gör en egen tråd av mina kommentarer så att de blir lättare att hitta framöver.

Inledningsvis vill jag nämna att även om Henriks (K12) hem har många trevliga företräden så är det aningens problematiskt för en högtalare som pK. Jag ska därför göra en modd som gör att pK ska kunna användas lite enklare hos honom. Det gör dock att känsligheten hos högtalaren sjunker rätt mycket.

Att ni träffades hos honom var trots det mycket bra då det gjorde det lättare för mig att eliminera att de synpunkter som framkom beror på att högtalarna är behäftade med några fel.

Först (innan jag kommer in på lyssnings- och mätintrycken) vilja nämna hur pK är tänkta att fungera i en mer optimal lyssningsmiljö.

1. Placering mot akustisk hård vägg. Detta tarvar en lite utförligare beskrivning. Vägg innebär en plan yta på minst några kvadratmeter som inte slutar (som en dörröppning) i närheten av högtalaren. Att den är akustiskt hård innebär att det duger inte med en vägg som har en enkel gips eller spånskiva. Ej heller vanlig panel funkar. Det måste minst vara dubbelgips. Det fungerar även med massiva träväggar, tegelväggar eller betong. Utan detta stöd så sjunker nivån betänkligt under några hundra Hz.

2. Dämpning bakom högtalaren. Minst 60x80cm och 45mm tjock glas- eller stenull. Detta tar bort den betoning som annars kan bli påträngande i området runt 1-2 kHz.

3. Invinkling av högtalaren så att de är riktade till en punkt framför lyssnaren. En bra utgångspunkt är om de inviklas så att de blir riktade mot en punkt som motsvarar en liksidig triangel (60 grader). Lyssning bör ske med en vinkel mellan högtalarna sett från lyssnarens synvinkel är ungefär 45 grader. Då blir det en vinkelskillnad mellan lyssningspositionen och skärningspunkten på 7.5 grader.

4. Högtalaren bör lyssnas på tillräckligt avstånd. Vad detta innebär är ungefär att man ska minst sitta på 2meters avstånd och man bör sett från högtalarnas perspektiv sitta väl bortom mitten av rummet. Detta är en av förutsättningarna för att man ska få rätt nivå i nedre basområdet.

5. Rummet bör dessutom vara normalt välmöblerat. Normalt ovälmöblerat duger inte vanligtvis. :)

Om högtalaren så kan jag nämna att vissa har troligen fått lite för mycket dämpmateriel i sina pK p g a en liten miss i kommunikationen från min sida. Det ska bara vara 4 bitar roxull i den övre delen av högtalaren. Har man fler bitar så tar man lämpligen bort dessa överflödiga bitar genom att montera bort baselementet. Med för mycket dämpning så kommer ljudnivån från basreflexporten bli lite lägre än önskat. Man får m a o en lite mindre fyllig klang. Detta gäller enbart basreflexvarianten.

Som om dessa bortförklaringar inte räcker ;) så bör jag få påpeka problemet med att avlyssna högtalare med mer eller mindre okända fonogram. Om högtalarna vid produktionen av fonogrammet har avvikelser så kan inspelningen få inversa kompenseringar. Dessa kommer då bli hörbara om man spelar upp fonogrammet på en mer neutral högtalare. Bara så att man har det i bakhuvudet.

Nuså över till kommentarerna. :)

chrisss skrev:Det gjordes också lite mätningar med Tombstone och SPL lutar uppåt mot högre frekvenser.

Frågan är hur den mätningen gjordes.

RogerGustavsson skrev:Jag befarade en lite ljusare klang än hos piP. Denna tidiga mätning gav en viss antydan åt det hållet.
Bild

Dessa mätningar visar att nivån i de lägre regionerna under 1kHz inte avviker nämnvärt mot piP vilket gör att man kan helt bortse från de som klagar på att nivån i det området är för svagt. Vidare så är dessa mätningar gjorda med högtalarna stående fritt i rummet och inte så som högtalarna ska användas. När högtalarna är placerade korrekt så kommer nivån under baffelfrekvensen att stiga betydligt.

KarlXII skrev:Högtalaren har en viss skärpa i vad vi först misstänkte var i det höga diskantområdet, men det visade sig vara runt 2000Hz.

Det är inte helt ovanligt att människor som är ovana att bedöma ljud rent tekniskt gör det misstaget. Jag har gjort det i något tidigare liv oxå. ;)
Dock är jag fundersam till varför det upplevdes som precat. Fanns det tillräckligt med dämpning bakom högtalaren?

KarlXII skrev:I övrigt hade vi en mycket trevlig eftermiddag, tyckte jag. Det var tekniksnack och faktisktdiskussioner "live", och det var nog inte förrän sista halvtimmen som vi kom igång med riktig musiklyssning, då Peter Steindl kopplat upp 2 sl på varje sida med ryggen mot varandra. Det lät mycket fint då vi eq:at en smula och fått till nivån på basarna. :)

Så kan man göra med gott resultat om man har högtalarna placerade fritt. Dock ska man inte heller här glömma dämpningen mellan högtalarna. Den ska då vara dubbelt så tjock (90-140mm).

perstromgren skrev:Törs man tränga sig in här, trots att mitt inlägg handlar om lyssning hemma hos mig? :oops:

Går bra. :) Bokhyllevägg kan fungera bra om den är tillräckligt full av böcker. Dock så bör man ha dämpningen. Hade du sådan vid lyssningen?

RogerGustavsson skrev:Men hur kan man få mera "kropp" på rösterna? Om en eventuell "strävhet" kan dämpas i nedre diskanten lär ju inte "kroppen" påverkas? Ska inte nivån ner redan över 200-300 Hz?

Jo om man vill ha med body så är det en generell dämpning över kanske 500Hz som ska till. Det ger en lägre känslighet men dessutom större tolerans mot mindre optimala placeringar.

Richard skrev:[...]

Mycket bra synpunkter från dig i början av denna tråd. :) Tänker inte peka på något enskillt då det är lite vid sidan av det jag vill kommentera.

Nu dök forumet. :( Så vidare kommentarer kommer i ett följande inlägg.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-01-25 12:54

1. Placering mot akustisk hård vägg. Detta tarvar en lite utförligare beskrivning. Vägg innebär en plan yta på minst några kvadratmeter som inte slutar (som en dörröppning) i närheten av högtalaren. Att den är akustiskt hård innebär att det duger inte med en vägg som har en enkel gips eller spånskiva. Ej heller vanlig panel funkar. Det måste minst vara dubbelgips. Det fungerar även med massiva träväggar, tegelväggar eller betong. Utan detta stöd så sjunker nivån betänkligt under några hundra Hz.

Hoppas det är ok att ställa frågor om personliga förhållanden...

Jag har ett gammalt hus med massiva träväggar (timrade stockväggar)
klätt med tretex. Är detta också att anse som en akustiskt hård
vägg?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-01-25 12:55

Följer med spänning. Kan väl inflika att jag själv dämpar något ca 1.5 db kring 2.5 khz och ökar basen ifrån 200 till 800 hz med 4,5 db. Har dämpning bakom (kan var på gränsen till för liten i storlek) samt de står mot en vägg som jag misstänker bara har enkelgips. Dessutom står de något för högt.

Fråga har visserligen 4 bitar dämpning i mina högtalare men jag får känslan att de täcker ett större område än det på skissen (nästan hela området bakom diskanten när jag tittar genom bashålet). Kan det finnas flera olika sorters dämpmaterial levererat?

Ska väl förtydliga att jag inte är missnöjd. Men nyfiken på hur man kan förbättra en redan bra högtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-25 12:57

Stranne skrev:

Hoppas det är ok att ställa frågor om personliga förhållanden...

Jag har ett gammalt hus med massiva träväggar (timrade stockväggar)
klätt med tretex. Är detta också att anse som en akustiskt hård
vägg?

Jepps. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-25 12:59

Är lättbetongväggar akustiskt hårda väggar?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-25 13:06

johaneriksson skrev:Är lättbetongväggar akustiskt hårda väggar?

Mvh Johan

Jepps. :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-01-25 13:07

En annan fråga, rörande dämpmaterialet:

I mina högtalare har jag tryckt dämpningen mot bakstycket och fyllt på
fram till framkant av den uppstyvande plattan inne i högtalaren, utan
att ha knökat ihop materialet. Alltså jag har fyllt så mycket som jag kan
tyda att skissen visar att det ska vara. Detta bör alltså vara korrekt?

Anledningen till att jag känner mig lite osäker är att det pratas mycket
om huruvida det ska vara 4 bitar osv, men jag upplevde att
dämpningen var nästan lite sammansatt i en homogen klump. Alltså så
att när jag drog isär det blev det lite olika stora bitar. Hur mycket ska
de dämpmaterialet i en korrekt pK bygga (sett på högtalarens djup från
bakstycke och framåt alltså)?

För övrigt kan jag passa på att nämna att jag är mycket nöjd med hur
de låter, redan utan dämpning bakom och snabbt uppställda.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Kommentarer till lyssningarna av pK

Inläggav KarlXII » 2010-01-25 13:09

Naqref skrev:Det är inte helt ovanligt att människor som är ovana att bedöma ljud rent tekniskt gör det misstaget. Jag har gjort det i något tidigare liv oxå. ;)
Dock är jag fundersam till varför det upplevdes som precat. Fanns det tillräckligt med dämpning bakom högtalaren?

Spännande!

Nej, knappast. :mrgreen:
Högtalarna stod på en köksstol med en ihopvikt filt över ryggstödet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-25 13:24

Är fönstervägg med stora treglasfönster en akustiskt hård vägg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-25 13:42

En undran angående XII's modd. Efter vilka förutsättningar skall du ta fram denna modd. "Snacka om särbehandling, förresten". Antar att du redovisar detta och modden i detalj, som du så föredömligt har gjort ovan för originalkonstruktionen. Kanske andra också kan använda denna variant, beroende på förutsättningarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-25 13:49

KarlXII är ju en gammal Kung och sådana excellenser måste man ju särbehandla 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
slangen

Inläggav slangen » 2010-01-25 14:34

Mängd dämpmaterial.

Jag upplevde också att det medföljande/imonterade materialet var mer som en homogen klump. Vid limning av bakstycket fick jag lägga på uppskattningsvis 3-4 kg för att bakstycket skulle tryckas ner och hamna rätt. (+ ytterligare vikt för att få lite press) Med bakgrund till vad som nämnts tidgare i olika trådar verkar det vara på tok för mycket material, eller...?

Ska senare i veckan få ändan ur vagnen och labba lite med mängden.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-25 14:43

Och jag vill passa på att fråga hur dämpningen skall sitta i placering och mängd i den slutna varianten. Mycket diskussioner om dämpning i BR har det varit men ingen bra bild för SL har jag funnit. Hur skalld et se ut/sitta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-25 14:49

petersteindl skrev:KarlXII är ju en gammal Kung och sådana excellenser måste man ju särbehandla 8) :)

Fast nu lär han heta Henrik och det är väl kungar från fiendeland som brukar heta så?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-25 15:17

RogerGustavsson skrev:Fast nu lär han heta Henrik och det är väl kungar från fiendeland som brukar heta så?

Japp - det är Erik, Kristian och Fredrik det skall vara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-25 15:23

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:KarlXII är ju en gammal Kung och sådana excellenser måste man ju särbehandla 8) :)

Fast nu lär han heta Henrik och det är väl kungar från fiendeland som brukar heta så?

Va 8O en ulv i fårakläder, en quisling, en överlöpare, en snapphane :x

Bild

Let's get medieval. Stegling, hängning, halshuggning och styckning!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-25 15:26

slangen skrev:
Jag upplevde också att det medföljande/imonterade materialet var mer som en homogen klump. Vid limning av bakstycket fick jag lägga på uppskattningsvis 3-4 kg för att bakstycket skulle tryckas ner och hamna rätt. (+ ytterligare vikt för att få lite press) .

Jisses, dina basar ligger inpackade som pressyltor.
Får du något ljud i över huvud taget? 8O

Dämpmaterialet ska sitta relativt löst, okomprimerat och ha ca 1dm till godo mot insidan av frontplattan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-25 15:54

Densen skrev: Kanske andra också kan använda denna variant, beroende på förutsättningarna.

Skulle tro att det är andemeningen. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-25 15:57

slangen skrev:Mängd dämpmaterial.

Jag upplevde också att det medföljande/imonterade materialet var mer som en homogen klump. Vid limning av bakstycket fick jag lägga på uppskattningsvis 3-4 kg för att bakstycket skulle tryckas ner och hamna rätt. (+ ytterligare vikt för att få lite press) Med bakgrund till vad som nämnts tidgare i olika trådar verkar det vara på tok för mycket material, eller...?

Ska senare i veckan få ändan ur vagnen och labba lite med mängden.

Det låter ju onekligen som att det är för mycket dämpmaterial i lådorna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2010-01-25 16:04

Jag fick också lägga en försvarlig tyngd på bakstycket när jag limmade mina (all-in-sats dvs dämpningen låg färdigplacerad i högtalaren).

Det är ju inga större svårigheter att plocka loss basen och kolla hur långt avståndet är till dämpningen - är alltså ca 1 dm lagom avstånd baffel-dämpmaterial?
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-25 18:10

Eftersom jag och/eller Ino blev inblandade igen så kommer här några
korta (allt är relativt...;)) kommentarer:

Naqref skrev:Kommentarer till lyssning hos Kalle Dussin hämtat från denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=35392

Jag gör en egen tråd av mina kommentarer så att de blir lättare att hitta framöver.

Inledningsvis vill jag nämna att även om Henriks (K12) hem har många trevliga företräden så är det aningens problematiskt för en högtalare som pK. Jag ska därför göra en modd som gör att pK ska kunna användas lite enklare hos honom. Det gör dock att känsligheten hos högtalaren sjunker rätt mycket.

Att ni träffades hos honom var trots det mycket bra då det gjorde det lättare för mig att eliminera att de synpunkter som framkom beror på att högtalarna är behäftade med några fel.

Först (innan jag kommer in på lyssnings- och mätintrycken) vilja nämna hur pK är tänkta att fungera i en mer optimal lyssningsmiljö.

2. Dämpning bakom högtalaren. Minst 60x80cm och 45mm tjock glas- eller stenull. Detta tar bort den betoning som annars kan bli påträngande i området runt 1-2 kHz.

3. Invinkling av högtalaren så att de är riktade till en punkt framför lyssnaren. En bra utgångspunkt är om de inviklas så att de blir riktade mot en punkt som motsvarar en liksidig triangel (60 grader). Lyssning bör ske med en vinkel mellan högtalarna sett från lyssnarens synvinkel är ungefär 45 grader. Då blir det en vinkelskillnad mellan lyssningspositionen och skärningspunkten på 7.5 grader.

4. Högtalaren bör lyssnas på tillräckligt avstånd. Vad detta innebär är ungefär att man ska minst sitta på 2meters avstånd och man bör sett från högtalarnas perspektiv sitta väl bortom mitten av rummet. Detta är en av förutsättningarna för att man ska få rätt nivå i nedre basområdet.

5. Rummet bör dessutom vara normalt välmöblerat. Normalt ovälmöblerat duger inte vanligtvis. :)

Som taget direkt från min mun.

Kul att vara lyssnad på, och ha bildat skola för hur det skall gå till! :)

Fast punkt 2 skulle jag vilja skärpa till, om det gällde mina högtalare. 8)

Naqref skrev:
chrisss skrev:Det gjordes också lite mätningar med Tombstone och SPL lutar uppåt mot högre frekvenser.

Frågan är hur den mätningen gjordes.

RogerGustavsson skrev:Jag befarade en lite ljusare klang än hos piP. Denna tidiga mätning gav en viss antydan åt det hållet.
Bild

Dessa mätningar visar att nivån i de lägre regionerna under 1kHz inte avviker nämnvärt mot piP vilket gör att man kan helt bortse från de som klagar på att nivån i det området är för svagt.

Jag har inte sett mätningen tidigare, men det stämmer väldigt bra med
vad jag tycker hörs. (Även om det högre registret förstås bidrar till att
det uppfattas så.)

Jag delar INTE din uppfattning att nivåerna under 1000 Hz inte avviker
nämnvärt mellan systemen.

Snarare än min uppfattning att alla bredbandiga företeelser behöver
vara inom en bråkdel av en dB från den målkurva man har, för att det
skall blir rimligt "rätt". (Därmed inte sagt att piP representerar ditt mål,
men när du här talar om just avvikelsen från piP så vill jag klargöra att
de skillnader som finns är KLART härbara.)

I registret från 100 - 500 Hz ligger piP klart över, och i synnherhet en
bit över 200 Hz (där motfasreflexionen från väggen bakom högtalarna
hamnar, och riskerar att urholka högtalarna klangligt) ligger piP sisådär
1,5 dB över i nivå.

Det är i varje fall 7-8 gånger större skillnad än hörgränsen, även för ett
rätt så otränat öra, givet det stora registret.

Jag har under fintrimningen av mina egna konstruktioner ofta arbetat i
flera månader och ibland halvår, med justeringar som är en bråkdel av
detta.

Vill även påminna om att balasen mellan olika register sker korsvis i alla
ledder. Registret 100 - 500 Hz balanserar inte bara mot registret 2000 -
8000 Hz, utan även mot 40 - 80 Hz. Alla balanser behöver stämma för
att det skall stämma.

Men vad som stämmer är självklart en fråga om mål. Det som uppfyller
ambitionerna hos den som gör konstruktionen, är ju kanske den mest
intressanta frågan här.

När det gäller piP, så stämmer dess egenskaper med vad jag avsett ge
högtalaren för egenskaper - för att den enligt min bedömning skall
återge ett inspelat material så ackurat som möjligt.

Jag utgår ifrån att detsamma gäller pK, med skillnaden att det ju då är
Anders syn på saken som är uppfylld. Påstår alltså inte att pK borde ha
samma tonkurva som piP. Det skulle ju bara göra dem till ett sämre
alternativ.

Men eftersom piP togs upp här igen som jämförelseobjekt, och infalls-
vinkeln för kommentaren av det i huvudsak var av generell audiologisk
sort (alltså Andres bedömning att nivån inte avviker så mycket att det
är värt att nämnas) vill jag alltså invända och klargöra att bredbandiga
avvikelser om 1 dB eller mera, är rätt stora, om man jämför med hör-
gränsen. Dock inte jättelika, såsom skillnaderna som vi ser i registret
över 2 kHz.

Men igen; det betyder inte att pK är fel, bara att de är klart annorlunda
mot piP, men vad som är rätt och fel för just dem, får var och en ju själv
ta ställning till.

Naqref skrev:Vidare så är dessa mätningar gjorda med högtalarna stående fritt i rummet och inte så som högtalarna ska användas. När högtalarna är placerade korrekt så kommer nivån under baffelfrekvensen att stiga betydligt.

Håller med. Absolutformen på tonkurvorna kan man bortse ifrån. Inte
bara vid låga frekvenser (under 800 Hz) där rummet kommer in på helt
fel sätt, utan även vid högre där små fel från mätmikrofoner och annat
kommer in. Men skillnaderna är nog förhållandevis pålitliga skulle jag
gissa.

Naqref skrev:
KarlXII skrev:Högtalaren har en viss skärpa i vad vi först misstänkte var i det höga diskantområdet, men det visade sig vara runt 2000Hz.

Det är inte helt ovanligt att människor som är ovana att bedöma ljud rent tekniskt gör det misstaget. Jag har gjort det i något tidigare liv oxå. ;)

Jag är inte särskilt förvånad över det som rapporterats, med ett undan-
tag - på vilka grunder bestämde ni er till sist för att "skärpeproblemet"
ligger vid 2 kHz?

Man kan din (KarlXII) text få känslan att det finns något specifikt och
kanske mera objektivt än att bara ha lyssnat, som ligger till grund för
att ni efter en tid övergav den ursprungliga tanken att den överdrivna
"skärpan" låg i det höga diskantområdet, men vad fick er att istället dra
slutsatsen att det låg vid just 2000 Hz?

(Jag frågar bara för att jag håller med om någon sorts medelvärde av
alla de beskrivningar jag hört, men INTE om slutsatsen, att det handlar
om något som pågår runt 2000 Hz. Så jag är nyfiken på hur ni kom fram
till det)

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:Men hur kan man få mera "kropp" på rösterna? Om en eventuell "strävhet" kan dämpas i nedre diskanten lär ju inte "kroppen" påverkas? Ska inte nivån ner redan över 200-300 Hz?

Jo om man vill ha med body så är det en generell dämpning över kanske 500Hz som ska till. Det ger en lägre känslighet men dessutom större tolerans mot mindre optimala placeringar.

Håller med naqref om att det är över 500 Hz det behöver sänkas isåfall,
det vill säga för att uppnå en relativ nivåhöjning under 500 Hz och ned
till kanske 100 Hz.

Det sista, Kropp/värmeregistrets nedre gräns, kan ställa upp med en
svårighet dock, eftersom ju alla frekvenser under 500 Hz kommer att
påverkas med en sådan åtgärd. Det vill säga - man kan bara med
lätthet lyfta 100 - 500 Hz i förhållande till högre frekvenser, men inte i
förhållande till de lägre. Då krävs ändringar av lådan.

Tycker även att naqrefs "om" (min fetning) är värt att reflektera över.

Varför vill man att en högtalare skall vara på ett annat sätt än den är
dimensionerad? Om jag skall tala för mig själv så ogillar jag det något
alldeles oerhört, om någon skulle komma på tanken att ändra i mina
konstruktioner!

Jag tänker så här: Om mina högtalare inte passar (vilket är helt okej)
så skaffa något annat! :)

Men, det kanske är annorlunda när det är ett DIY-projekt, som någon
skrev tidigare? .

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-01-25 18:22, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-25 18:19

dwarb skrev:Det är ju inga större svårigheter att plocka loss basen och kolla hur långt avståndet är till dämpningen - är alltså ca 1 dm lagom avstånd baffel-dämpmaterial?

Skulle också vilja ha ett förtydligande här. 1 dm innebär ju att baselementet kommer att ligga an mot dämpmaterialet, är detta korrekt?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-01-25 18:53

Ursäkta om jag låter tråkig, men vi kanske skulle vänta lite med frågor, och kommentarer på vad Naqref har sagt, innan han har hunnit kommentera klart. :D

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-25 19:08

Jo, fast fyra skivor á 4,5cm = 18cm, vilket i praktiken blir runt 20cm.
Man får fundera på hur mycket filtret bygger i bakkant.

Sitter filtret monterat i bakkant och trycker fram dämpmaterialet för mycket, så är det klokt att skära ut försiktigt lite, lite dämpmaterialet närmast magneten, så att det inte komprimeras för mycket där.

Mät.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-25 19:38

Ragnwald skrev:Jo, fast fyra skivor á 4,5cm = 18cm, vilket i praktiken blir runt 20cm.
Man får fundera på hur mycket filtret bygger i bakkant.

Sitter filtret monterat i bakkant och trycker fram dämpmaterialet för mycket, så är det klokt att skära ut försiktigt lite, lite dämpmaterialet närmast magneten, så att det inte komprimeras för mycket där.

Mät.

mellan elemement och bakstycke så är det 25cm och basspolen är 30mm och den är den högsta delen på filtret.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-25 21:26

Naqref skrev:Att ni träffades hos honom var trots det mycket bra då det gjorde det lättare för mig att eliminera att de synpunkter som framkom beror på att högtalarna är behäftade med några fel.

Ingen falsk blygsamhet här inte :D

Stå på dig/Lasse

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-01-26 20:48

Hej!

Lite nyfiken på dessa önskemål för en optimal lyssningsmiljö ?

Kan tänka mig att det finns lite gipsväggade rum i landet, däribland mitt. :) Glas/stenullsskiva går ju att lösa (även om jag helst sluppit), lättare än en vägg iallafall.. :)

Är det komplicerat att ordna dessa grejer i filtret ?
Eller dödar man dynamiken kanske ?

Ingen kritik, bara lite nyfiken då det verkar lite begränsande för att få ut optimalt av den lille..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-26 22:51

Vill bara säga att det var ett väldigt bra inlägg av Ingvar. Trevligt och informativt.

IngOehman skrev:Jag har inte sett mätningen tidigare, men det stämmer väldigt bra med vad jag tycker hörs. (Även om det högre registret förstås bidrar till att det uppfattas så.)

Mätningen finns i konstruktionstråden som du kommenterat i.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-27 22:26

bump.

Vart tog Naq vägen? Vars ä'an?

:) /Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-27 22:38

petersteindl skrev:bump.

Vart tog Naq vägen? Vars ä'an?

:) /Peter
Han ser på TV och äter köttbullar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till DIY-forum