http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=35392
Jag gör en egen tråd av mina kommentarer så att de blir lättare att hitta framöver.
Inledningsvis vill jag nämna att även om Henriks (K12) hem har många trevliga företräden så är det aningens problematiskt för en högtalare som pK. Jag ska därför göra en modd som gör att pK ska kunna användas lite enklare hos honom. Det gör dock att känsligheten hos högtalaren sjunker rätt mycket.
Att ni träffades hos honom var trots det mycket bra då det gjorde det lättare för mig att eliminera att de synpunkter som framkom beror på att högtalarna är behäftade med några fel.
Först (innan jag kommer in på lyssnings- och mätintrycken) vilja nämna hur pK är tänkta att fungera i en mer optimal lyssningsmiljö.
1. Placering mot akustisk hård vägg. Detta tarvar en lite utförligare beskrivning. Vägg innebär en plan yta på minst några kvadratmeter som inte slutar (som en dörröppning) i närheten av högtalaren. Att den är akustiskt hård innebär att det duger inte med en vägg som har en enkel gips eller spånskiva. Ej heller vanlig panel funkar. Det måste minst vara dubbelgips. Det fungerar även med massiva träväggar, tegelväggar eller betong. Utan detta stöd så sjunker nivån betänkligt under några hundra Hz.
2. Dämpning bakom högtalaren. Minst 60x80cm och 45mm tjock glas- eller stenull. Detta tar bort den betoning som annars kan bli påträngande i området runt 1-2 kHz.
3. Invinkling av högtalaren så att de är riktade till en punkt framför lyssnaren. En bra utgångspunkt är om de inviklas så att de blir riktade mot en punkt som motsvarar en liksidig triangel (60 grader). Lyssning bör ske med en vinkel mellan högtalarna sett från lyssnarens synvinkel är ungefär 45 grader. Då blir det en vinkelskillnad mellan lyssningspositionen och skärningspunkten på 7.5 grader.
4. Högtalaren bör lyssnas på tillräckligt avstånd. Vad detta innebär är ungefär att man ska minst sitta på 2meters avstånd och man bör sett från högtalarnas perspektiv sitta väl bortom mitten av rummet. Detta är en av förutsättningarna för att man ska få rätt nivå i nedre basområdet.
5. Rummet bör dessutom vara normalt välmöblerat. Normalt ovälmöblerat duger inte vanligtvis.
Om högtalaren så kan jag nämna att vissa har troligen fått lite för mycket dämpmateriel i sina pK p g a en liten miss i kommunikationen från min sida. Det ska bara vara 4 bitar roxull i den övre delen av högtalaren. Har man fler bitar så tar man lämpligen bort dessa överflödiga bitar genom att montera bort baselementet. Med för mycket dämpning så kommer ljudnivån från basreflexporten bli lite lägre än önskat. Man får m a o en lite mindre fyllig klang. Detta gäller enbart basreflexvarianten.
Som om dessa bortförklaringar inte räcker
Nuså över till kommentarerna.
chrisss skrev:Det gjordes också lite mätningar med Tombstone och SPL lutar uppåt mot högre frekvenser.
Frågan är hur den mätningen gjordes.
RogerGustavsson skrev:Jag befarade en lite ljusare klang än hos piP. Denna tidiga mätning gav en viss antydan åt det hållet.
Dessa mätningar visar att nivån i de lägre regionerna under 1kHz inte avviker nämnvärt mot piP vilket gör att man kan helt bortse från de som klagar på att nivån i det området är för svagt. Vidare så är dessa mätningar gjorda med högtalarna stående fritt i rummet och inte så som högtalarna ska användas. När högtalarna är placerade korrekt så kommer nivån under baffelfrekvensen att stiga betydligt.
KarlXII skrev:Högtalaren har en viss skärpa i vad vi först misstänkte var i det höga diskantområdet, men det visade sig vara runt 2000Hz.
Det är inte helt ovanligt att människor som är ovana att bedöma ljud rent tekniskt gör det misstaget. Jag har gjort det i något tidigare liv oxå.
Dock är jag fundersam till varför det upplevdes som precat. Fanns det tillräckligt med dämpning bakom högtalaren?
KarlXII skrev:I övrigt hade vi en mycket trevlig eftermiddag, tyckte jag. Det var tekniksnack och faktisktdiskussioner "live", och det var nog inte förrän sista halvtimmen som vi kom igång med riktig musiklyssning, då Peter Steindl kopplat upp 2 sl på varje sida med ryggen mot varandra. Det lät mycket fint då vi eq:at en smula och fått till nivån på basarna.
Så kan man göra med gott resultat om man har högtalarna placerade fritt. Dock ska man inte heller här glömma dämpningen mellan högtalarna. Den ska då vara dubbelt så tjock (90-140mm).
perstromgren skrev:Törs man tränga sig in här, trots att mitt inlägg handlar om lyssning hemma hos mig?![]()
Går bra.
RogerGustavsson skrev:Men hur kan man få mera "kropp" på rösterna? Om en eventuell "strävhet" kan dämpas i nedre diskanten lär ju inte "kroppen" påverkas? Ska inte nivån ner redan över 200-300 Hz?
Jo om man vill ha med body så är det en generell dämpning över kanske 500Hz som ska till. Det ger en lägre känslighet men dessutom större tolerans mot mindre optimala placeringar.
Richard skrev:[...]
Mycket bra synpunkter från dig i början av denna tråd.
Nu dök forumet.