Moderator: Redaktörer
Borde även belasta infästningen av talspolen.Rydberg skrev:Var nere på Lefflers i Linköping igår och tänkte spela på Grendel, jag tog med mina piP för att ha nån slags referens. Det lät väldigt bra men det var ganska lätt att bottna dem, plopp sa det då det var lite för starkt. Rummet vi spelade i var iof ordentligt stort men jag var ändå lite förvånad att de bottnade så pass tidigt. Frågan är ju om det är skadligt för elmentet? Det är väl så att upphängningen tar det skulle jag tro
Johan_Lindroos skrev:Klart att de bottnar vid pådrag! Det är ju så små högtalare. Vill man ha mer ljudtryck är det större man ska ha.
Jo, du har såklart rätt, man kan inte spela superstarkt med en 5 1/4 tums element. Det som lurade mig let var nog att rummet var så stor mot hemma, det var nog därför jag tyckte att de bottnade tidigt. Sen spelade vi ju väldigt dynamisk musik med låg medeleffekt vilket ytterligare kan ha förstärkt det intrycket!Johan_Lindroos skrev:Klart att de bottnar vid pådrag! Det är ju så små högtalare. Vill man ha mer ljudtryck är det större man ska ha.
Hehe, den spontana kommentaren var: "Hur fan är det möjligt?" och "Hur kan det komma så mycket bas ur de där små lådorna"Nattlorden skrev:Hur många gropar blev det i butiksgolvet av fallande hakor?
Alexi skrev:konen är 4" i piP
Det mest givande är ju faktiskt att ange membranets diameter då det (förhoppningsvis) är det enda som alstrar ljud. Hur mycket värt är en 10 tummare med 1 tums membran?paa skrev:Alexi skrev:konen är 4" i piP
Konen brukar vara ca 4" i ett 5 1/4" chassi. Men det är bara vid diskanter som man anger konens (domens) storlek som nominell storlek, andra element betecknas ju med chassiets ytterdiameter.
Margaux skrev:Profundus Y-2 som jag nu har haft glädjen att äga i 4 dagar kan jag bara säga - tio års letande efter den slutgiltiga baslösningen har hittats. Jag har aldrig hört något liknande.
....
Hatten av för Ino och IÖ.
mats skrev:Detta säger ni väl bara för att det är Öhmans högtalare, väl och att det är svenskt? Inte har de någon chans mot B&W, Sweikert, Canton och de andra stora grabbarna.
Rydberg skrev:Var nere på Lefflers i Linköping igår och tänkte spela på Grendel, jag tog med mina piP för att ha nån slags referens. Det lät väldigt bra men det var ganska lätt att bottna dem, plopp sa det då det var lite för starkt. Rummet vi spelade i var iof ordentligt stort men jag var ändå lite förvånad att de bottnade så pass tidigt. Frågan är ju om det är skadligt för elmentet? Det är väl så att upphängningen tar det skulle jag tro
Ett system beståenda av t ex i34z + profY-4 kan generera
sisådär 100 ggr (ja, just det) högre ljudeffekt än pi60s...
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 33 gäster