Bottnade piP med Grendel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Bottnade piP med Grendel

Inläggav Rydberg » 2005-02-16 14:35

Var nere på Lefflers i Linköping igår och tänkte spela på Grendel, jag tog med mina piP för att ha nån slags referens. Det lät väldigt bra men det var ganska lätt att bottna dem, plopp sa det då det var lite för starkt. Rummet vi spelade i var iof ordentligt stort men jag var ändå lite förvånad att de bottnade så pass tidigt. Frågan är ju om det är skadligt för elmentet? Det är väl så att upphängningen tar det skulle jag tro :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 14:40

IÖ brukar ibland demonstrera hur just piP klarar av detta, att bottna som du skriver - men om det är skadligt, skulle inte tro det således...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-16 14:41

eftersom iö bottnar sina piP på varenda demo, så borde dom tåla det :) Var det väldigt dynamisk eller lågbas rik musik som spelades?
Kanske var det slutsteget som klipte?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-16 14:45

Alexi skrev:Kanske var det slutsteget som klipte?

Hmm grendel är väl hyffsat effektstarkt? Och piP tål ju inte värst mycket i basen (det är ju inte så konstigt med tanke på storleken).

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Bottnade piP med Grendel

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-16 14:52

Rydberg skrev:Var nere på Lefflers i Linköping igår och tänkte spela på Grendel, jag tog med mina piP för att ha nån slags referens. Det lät väldigt bra men det var ganska lätt att bottna dem, plopp sa det då det var lite för starkt. Rummet vi spelade i var iof ordentligt stort men jag var ändå lite förvånad att de bottnade så pass tidigt. Frågan är ju om det är skadligt för elmentet? Det är väl så att upphängningen tar det skulle jag tro :)
Borde även belasta infästningen av talspolen.

Kommer det signal under avstämningsfrekvensen är det väl ingen portad låda som tål speciellt mycket effekt...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-02-16 15:07

Men hallå?! Det viktigaste då? Hur lät det? (Förrutom när de bottnades alltså!)

Några intryck av Grendel, tack... :wink:

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 15:13

Klart att de bottnar vid pådrag! Det är ju så små högtalare. Vill man ha mer ljudtryck är det större man ska ha.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-16 15:14

Det var mycket dynamisk musik som spelades och rummet är väldigt väldigt stort.

Det lät väldigt bra faktiskt (förutom de gånger det bottnad), inte alls vasst eller liknande som man kanske skulle kunna tro. Basen var otroligt rapp med bra attack! Att steget skulle klippa är ju föga troligt, det kan ju säkert leverera transienteffekter som är betydlig över vad piP kan klara utan att klippa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-16 15:15

Hur många gropar blev det i butiksgolvet av fallande hakor?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 15:16

Johan_Lindroos skrev:Klart att de bottnar vid pådrag! Det är ju så små högtalare. Vill man ha mer ljudtryck är det större man ska ha.

Håller med JL.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-16 15:17

Johan_Lindroos skrev:Klart att de bottnar vid pådrag! Det är ju så små högtalare. Vill man ha mer ljudtryck är det större man ska ha.
Jo, du har såklart rätt, man kan inte spela superstarkt med en 5 1/4 tums element. Det som lurade mig let var nog att rummet var så stor mot hemma, det var nog därför jag tyckte att de bottnade tidigt. Sen spelade vi ju väldigt dynamisk musik med låg medeleffekt vilket ytterligare kan ha förstärkt det intrycket! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-16 15:19

Nattlorden skrev:Hur många gropar blev det i butiksgolvet av fallande hakor?
Hehe, den spontana kommentaren var: "Hur fan är det möjligt?" och "Hur kan det komma så mycket bas ur de där små lådorna"

De var mycket impade mao :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-16 15:22

konen är 4" i piP 8)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-16 16:05

Alexi skrev:konen är 4" i piP 8)

Konen brukar vara ca 4" i ett 5 1/4" chassi. Men det är bara vid diskanter som man anger konens (domens) storlek som nominell storlek, andra element betecknas ju med chassiets ytterdiameter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-16 16:14

paa skrev:
Alexi skrev:konen är 4" i piP 8)

Konen brukar vara ca 4" i ett 5 1/4" chassi. Men det är bara vid diskanter som man anger konens (domens) storlek som nominell storlek, andra element betecknas ju med chassiets ytterdiameter.
Det mest givande är ju faktiskt att ange membranets diameter då det (förhoppningsvis) är det enda som alstrar ljud. Hur mycket värt är en 10 tummare med 1 tums membran?

8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-16 16:31

Tycker att både Pip och i28 passar som hand i handsken med Grendel! Däremot tror jag INTE att slutsteget klippte.. Tämligen lätt att få dom att bottna. Dock tyckte jag att dom gjorde det senare på Grendel jämfört med Krell FPB300.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-16 17:27

Ledsen att jag simmar med strömmen. Vill verkligen inte tycka om dem och tycka som alla andra men vad gör man? Det är bara att kapitulera. F.n vad jag är impad av Ino:s produkter.

Pip är outstanding för sitt pris. Jag har inte jämfört pi60s med mina Tag f1:or A/B men kan säga att de senare som trots allt kostar en bra bit mer förpassas till f3 vad gäller basen. Vad gäller de andra registern är det inte lika självklart - där har Tag f1 onekligen många styrkor. Måste jämföra A/B för att kunna göra något seriöst utalande här.

Profundus Y-2 som jag nu har haft glädjen att äga i 4 dagar kan jag bara säga - tio års letande efter den slutgiltiga baslösningen har hittats. Jag har aldrig hört något liknande. Min explosions referens - Master and Commander låter obehagligt realistisk. Mina musikbasreferenser (många olika) spelar nyanser som jag aldrig hört förut. Jag kan spela en volym som jag inte trodde jag uppskattade. Jag blir inte det minsta lyssningstrött.

Profundus är inte hitech som avancerade Velodyne (som jag provat och ratat) eller liknande. Det fenomenala resultatet ligger i för det första kunskap om hur akustik fungerar (säljes endast i par) och kunskap om hur membran konstrueras och lådor utformas och dimensioneras (och säkert mycket annat). Inget hokus pokus - men leverans med råge - inga diamanter men välljud.

Hatten av för Ino och IÖ.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 17:31

De var mycket impade mao

Vilka var "de"? (Tack för OT-ursäkt, Rydberg)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-16 19:56

Jag trodde det skulle vara den klippfasta ljudbilden och upplösningen som de reagerade på 8) :wink: .

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 20:35

Margaux skrev:Profundus Y-2 som jag nu har haft glädjen att äga i 4 dagar kan jag bara säga - tio års letande efter den slutgiltiga baslösningen har hittats. Jag har aldrig hört något liknande.

....

Hatten av för Ino och IÖ.

Kul att du är nöjd :) Det glädjer mig !!!

Nu skall jag bara starta nedräkningen tills du beställer ett par i32z eller i64z, det kommer att sluta där - tro mig ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-02-16 20:53

Bamsefar skrev:
Kul att du är nöjd :) Det glädjer mig !!!

Nu skall jag bara starta nedräkningen tills du beställer ett par i32z eller i64z, det kommer att sluta där - tro mig ;)

Kanske Bamse kommer att köpa ett par först?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 20:58

rexq skrev:Kanske Bamse kommer att köpa ett par först?

8O Hur menar du nu :roll: :?:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-16 21:05

Startade mest topic för få klarhet i om det skulle kunna vara skadligt, vad jag vet så ska det ju som sagt gummiupphängningen ta upp kraften men man blir ju lite nojig :?

Annars kan man ju bara konstatera att dessa högtalare är förbluffande bra!! Jag kommer definitivt investera i ett större Ino-system i framtiden (frågan är bara vilket).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-16 22:22

Detta säger ni väl bara för att det är Öhmans högtalare, väl och att det är svenskt? Inte har de någon chans mot B&W, Sweikert, Canton och de andra stora grabbarna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-16 22:31

mats: Vad vet du egentligen om det?? är det gissningslek nu igen?? 8O

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-16 22:40

mats skrev:Detta säger ni väl bara för att det är Öhmans högtalare, väl och att det är svenskt? Inte har de någon chans mot B&W, Sweikert, Canton och de andra stora grabbarna.

Du tror inte det eller? Och varför skulle inte denne IÖ ha någon chans? Med tanke på att han har varit och hjälpt B&W med en del dimensionering så borde väl hans saker kunna jämföras?

Förresten hade inte du Audio Pro mats? Vad ska man jämföra dem med?

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-16 23:02

Marbrink ingen gissningslek, alls utan det känns bara så fantastiskt att lilla SVerige kan uppbringa så fantastiska högtalare, och de måste ju vara det, eftersom så många säger det inklusive mig själv(Pip hörde jag hos Lorden). Det är min hjärna som bråkar, Mabrinken och den tror inte att Lilla Sverige kan vara så bra. Kul som bara den är det.

Slarban, jaså han har jobbet med B&W inte dåligt och impad blir jag till tusen, för det är väl inte vem som helst som får göra det väl?

Jämföra mina Audio Pro? Vet inte vem jag skulle jämföra dom med annat märke. Jag gillar dom skarpt men vem de skulle jämföras med har jag ingen aning om. De har sitt eget sound som jag gillar, att de inte (nu pratar jag om hela Audio Pro) kommer upp i klass med giganterna är sin sak, men jag gillar dom?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-16 23:15

Mabrink trodde jag skulle bli arg, men si det blir inte jag så lätt :twisted:

Nej istället blev jag mycket nyfiken och har skrivit ett pm till Öhman själv, och jag hoppas han gitter svara och berätta. VAoo, säger jag bara. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 23:21

Rydberg skrev:Var nere på Lefflers i Linköping igår och tänkte spela på Grendel, jag tog med mina piP för att ha nån slags referens. Det lät väldigt bra men det var ganska lätt att bottna dem, plopp sa det då det var lite för starkt. Rummet vi spelade i var iof ordentligt stort men jag var ändå lite förvånad att de bottnade så pass tidigt. Frågan är ju om det är skadligt för elmentet? Det är väl så att upphängningen tar det skulle jag tro :)

Grundregel: Om en högtalare ploppar - dra ned! :wink:

Ino piP är trots allt en liten högtalare.

Jag har försökt krama ur den så mycket kapacitet som möjligt, och i ett vällämpat rum (med allt vad det innebär) kan de spela klart starkare än de flesta väntar sig. Men i paletten av egenskaper som kan innehållas i en högtalare, i en fysikaliskt omkullrunkelig ordning (!), har prioriteringen för piP givits kvalitetsriktning snarare än kvantitativ dito. Bandbredd, klangneutralitet och övriga ljudkvalitetsrelaterade gracer i första rummet.

Konsekvens: I vissa rum, med vissa inspelningar och med vissa ljudtryckskrav, är de för små, piP.

Att försöka pressa mer än 100% ur dem drabbar inte bara högtalarna, utan även öronen. :cry:

Behöver man mer än 100% av piP så är det bättre att lägga i en ny växel, t ex pi60s. :wink:

Och behöver man ännu mera finns många fler växlar. Ett system bestående av t ex i34z + profY-4 kan generera sisådär 100 ggr (ja, just det) högre ljudeffekt i basen än pi60s... 8)

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag har inga planer på att ta fram något högtalarsystem för hemmaspelning som tillfredsställer ljudtrycksaspirationer på bekostnad av ljudkvalitet, sådana finns det så många andra som är duktiga på att göra... :roll:
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-05 20:34, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 23:24

Ett system beståenda av t ex i34z + profY-4 kan generera
sisådär 100 ggr (ja, just det) högre ljudeffekt än pi60s...

Milda makter! Två frågor:

1) Vad döljer sig bakom de kryptiska modellbetäckningarna?
2) Pris?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi