Det är mycket svårt att hitta riktigt dyra kablar som säljs till människor med kunskaper i fysik. Alltså laboratioriekablar av olika slag. De kan förvisso vara högt specade, och betinga en och annan krona, men de vansinnesnivåer som råder inom audiobranschen kräver att köparkåren... har nollkoll.
Audiobranschens kabelvansinne, där kablar säljs mer >99% totalmarginal (istället för mera normala 80%) är praktiskt taget unikt.
Den som vill ha matematisk hjälp att tolka de ovanstående siffrorna kan meddelas att det betyder att en bullshit-kabel för 100 000:- kostar mindre än 1000:- att tillverka.
...medan audiokomponenter som säljs för 100 000:- normalt kostar 20 000:- att tillverka.
Man kan givetvis tycka att äen 80% totalmarginal är mycket, men om en apparat kostar 20 000:- att tillverka, så kostar den kanske 30 000:- att köpa från tillverkaren/fabriken, för distributören.
Distributören säljer sedan till en nationell representant i något land (generalagenten) som måste betala frakt, och ibland tull, samt sen lägger på ytterligare för att tjäna något på generalagentandet, således att det kanske blir 52 000:-.
Detta betalar hifi-butiken, som själv har kanske 35-marginal, vilket betyder att de 52 000:- utgör 65% av priset - eller att påslaget är 53,846%, och ger 80 000:-.
Sen tillkommer moms (*1,25) och kunden får betala 100 000:-.
Ni förstår kanske att det är attraktivt att tillverka kablar,

och att det är lätt för vissa att finna ursäkter att ljuga och bedra sina köpare...
Vh, Ing. Öhman
PS. En annan sak som är lika unikt är kabeltillverkarnas uppenbara egna orförstånd. Man kan visa att det går att sälja kablar på argumentet:
att det är tätt mellan ledarna,
att det är långt mellan ledarna,
att de har bara en kardel,
att de har enormt många kardeler,
att de är tunna,
att de är tjocka,
att de är oskärmade,
att de är skärmade,
att de är lödda,
att de är krimpta,
att de är svetsade,
att de är försedda med stora klotsiga konstakter,
att de INTE är försedda med stora klotsiga kontakter (som beter sig som små efterklangskammare enligt nej-dogmen),
att de är diskreta,
att de är stora och vulgära,
att de är "no nonsens",
att de är så enormt metafysiska,
att de är så väl filtrerade,
att de har så stor bandbredd,
att...
Kort sagt - gycklarnas marknad.
Köparen vet ingenting om vilka parametrar som är viktiga för att inte skada musikåtergivningen, så:
Anything goes!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).